Joulukuun jutustelut

Mulla nyt ei ole kauheasti kokemusta tuttiasioista, multa itseltä äiti otti tutin pois kun täytin 1v. Pari vuorokautta kuulemma kitisin tutin perään ja sitten se kuulemma vain unohtui, enkä sitä ollut enää kaivannut. Jotenkin ajattelen, että tutista olisi helpompi vieroittua kuin peukalosta. Voin olla väärässäkin. Meillä poika on nyt löytänyt muutama viikko sitten peukalonsa, mutta se ei kovin usein mene suuhun kuitenkaan. Se peukalo vaan on aina saatavilla, tutti saattaa mystisesti vaan kadota ikuisiksi ajoiksi jonnekin... :)
 
Tutti ehdottomasti ennemmin kuin peukku, jo ihan purennan kannalta. En osaa edes arvella miten peukalosta vieroitetaan....kipsi, jotkut lastat käsissä...ööööö...pakkopaita...????
 
Joo tutti parempi kuin peukalo. Peukalosta vieroittaminen on varmaan ihan karmeeta puuhaa. Muistelen myös lukeneeni että ennen 1 v olisi paras aika tutista luopumiseen kun imemisen tarve vähenee.

Meillä esikoinen söi pitkään vaan nukkuessaan tuttia ja hampaita tehdessään. Rauhoitti kummasti, ehkä se imu jotenkin helpotti ikenien painetta. Jätettiin tutti kokonaan pois reilu 1 v 7 kk. Meidän yöt ei ole enää palanneet siihen tilaan missä oltiin ennen tutista luopumista :sad001 aikaa mennyt puoli vuotta.
 
Ehdottomasti juu tutti, ennemmin kuin peukku!

Mua aina vähän ärsyttää kun anoppi on leikilläänkin jokaisen lapsen kohdalla kysynyt et "Jokos se syö peukkua.. niinku isänsä" ja selittää miten mies söi pienenä peukkua vaan ja joo, miehellä on ihan kuoppakin siinä. Hohhoijjaa.. Mä oon sanonut et meillä peukku ei kyllä löydä suuhun. (Juurikin tuon purennan ym takia)

Täytyy itsekin perehtyä tuohon tutista vieroittautumiseen vielä enempi.
Nyt monesti poika kyllä tarraa itse tuttiin ja ottaa sen pois suusta tai kuuluu "phuii" ja sylkäsee, voi jospa alkais itse vieroksua jossain kohin.. :hilarious:
 
Pitäisi varmaan kokeilla pojalle tuttia, josko kelpaisi. Ei tunnu kaipaavan sitä, ja peukku menee suuhun pitkälti vain hereillä ollessa, ei esim. nukkuessa tai nukahtaessa lainkaan. Ei siis ainakaan vielä ole "koko aikaa" peukku suussa. Aika usein on puoli nyrkkiä siellä suussa, ja joskus peukalo ja etusormi.
 
Meillä pirpanalla on myös välillä sormet suussa. Yleensä etusormi ja peukku yhtä aikaa. Se enennemkin jäystää niitä sormia eikä sillai imeä lussuta.
Olis kiva tietää miltä se tilanne näyttää kun vauva alkaa peukun imijäksi.
 
Joo kuulostaa erilaiselta nuo. Ei tosin ole kokemusta että miltä se peukun imeminen näyttää varsinaisesti, mutta sormien ja nyrkin työntäminen suuhun kuuluu kehitykseen eikä siitä tarvitse huolestua. Ehkä enemmän sitten jos se pelkkä peukalo alkaa useammin sinne suuhun eksyä..
 
Juu tuota minäkin ajattelin, että on eri juttu, jos vauva laittaa nyrkin tai pari sormea suuhun ja jäystää niitä, kuin että imeä lussuttaa peukkua, mitä meillä ei poika ole tehnyt kuin vissiin kerran silleen että huomasin, sekin oli juuri herättyä kun vaihdoin vaippaa. Muuten tosiaan ne kädet menee sinne suuhun ja sieltä välistä sitten huudellaan juttuja ja kokeillaan äänijänteitä ja hymyillään :D
 
Kyllä sen sitten huomaa kun sitä peukkua natustelee yhtälailla kuin ois tutti ja yleensä siitä jää jäljetkin.

Ah, tää on niin ihana ja hauska tyypperöinen, sanon aina linnuksi, kun kirkuu ja kimittää jutellessaan. Esikoinen oli aivan eri maata tässäkin asiassa. Tää on sellainen hihkuja ja höpöttää ja höpöttää taukoamatta. Kaikenmaailman äänteitä myös kokeilee, päristelee ja kurlailee. :rolleyes:
Sitten kun hän on valmis unille, komentaa unta eli kiljahtelee muutaman kerran raivoisasti.
Tää kun ei nukahda tissille vaan tutti täytyy laittaa suuhun ja liikkeen olla keinuvaa nukuttaessa.
On jännä odotella minkälainen tyyppi tästä kuoriutuukaan :Heartred
 
Meillä kanssa jyystetään nyrkkiä, peukkua tai useampia sormia. Oon alkanut ottamaan niitä pois suusta ja yrittänyt laittaa tilalle tuttia (ei kelpaa), mut tissi kelpaa ja joskus purulelu.
 
Takaisin
Top