Joulukuun jutustelut

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Siis nyt on jo joulukuu! Onneksi aika menee niin nopeaan. Mulla on vauvavuodessa ensimmäiset kolme kuukautta pahinta ja raskainta aikaa ja ne alkaa olla kohta takana. Mä en tykkää olla ihan pienen vauvan kanssa kun se vastuu ja huoli on hormoonihuuruissa niin raskas taakka. Nyt on ihana huomata pirpanassa semmosia ison vauvan piirteitä ja pääsee huokaisemaan, että kohta on jo helpompaa.

Sitten vielä tuttiasiaa. Mulle ei ole tutit tuttuja ja mietinkin, että millä perusteella tutin koko valitaan. Mies kävi kaupassa hakemassa sairaalasta kotiuduttuamme samanlaisen tutin millainen siellä oli vauvan suuhun tyrkätty, sen paketissa oli 0-2 kk. Pirpana on nyt reilu 2 kk, mutta vastasyntyneen kokoinen, niin voiko se vielä syödä tuota minikokoista tuttia. Taisi olla ainu mam start -merkkinen. Katsoin että niitä saman oloisia oli 0-6 kk kokoa myös, että onko ne isompia vaikka käy jo vastasyntyneelle. Pirpana syö tuttia harvakseltaan, ei edes joka päivä, pieniä hetkiä kerrallaan valvonnan alla, niin ei varmaan hirveetä vahinkoa pääse syntymään väärän kokoisesta tutista, mutta kaipaisin kokeneimmilta vähän neuvoja.ä
 
Ymmärtääkseni siinä starterissa ja minissä on se imuosa samankokoinen mutta ne ulko-osat on startissa pienemmät. Liittyiskö siihen että vauvan suu kasvaa ja teorisassa olisi mahdollista hotkaista se pieni tutti kokonaan... mutta en pitäisi tätä kovin todennäköisenä. Meillä starterit jatkuu vielä käytössä koska vauva tykkää niistä enemmän, isommat ehkä painaa naamaa tms
 
Meillä yhden tuttavaperheen vauva sai tungettua tutin kokonaan suuhun kun oli niin pieni tutti, mutta vauva oli kyllä jo isompi,vehkä lähellä yhtä vuotta.
 
Joo kyllä jossain vaiheessa se tutti käy pieneksi mutta nyt kun vauva ei osaa ottaa kiinni saati laittaa tavaroita suuhun jne niin en näe vaaraa. Mutta kannattaa tarkkailla tilannetta.
 
Me jatketaan nyt sit tolla minikoolla kun se näytti mainoksen mukaan olevan kevyt. Pirpanalla tutti pysyy vähän huonosti suussa muutenkin, niin kevyt versio varmaan paremmin kuin painava.
 
Mä luin jostain että tutit pitäisi uusia 2 kuukauden välein. Oisko ollu jonkun tutin ohjeissa? :bored:
 
Mä luin myös tollasen, ainakin tuttipullojen ohjeissa luki niin. Luonnonkumituttien ohjeissa oli että aika alkaa kun paketti avataan. Meillä huvitutit on silikonia ja niin vähällä käytöllä, etten viitsi vielä uusia niitä. Tuttipullon tutit onkin kovemmalla käytöllä, niin niiden vaihtoa harkitsen kun aika tulee täyteen. Jossain ohjeissa oli että pitää vaihtaa kun joku tietty keittoaika tulee täyteen, oliko 24 tuntia. Pullotkin kestää kuulemma vain 8 kk.
 
Mä olen myös ajatellut kun tutit aika vähällä käytöllä että kestää pidempään. Toki aina venyttelen ja tarkistan tuttia ettei ole rikki. Ikinä ei kyllä mitään hajonnut esikoisen aikaan että pitkät varoajathan noissa taatusti on kun kyse vauvoista.
 
Mä olen myös ajatellut kun tutit aika vähällä käytöllä että kestää pidempään. Toki aina venyttelen ja tarkistan tuttia ettei ole rikki. Ikinä ei kyllä mitään hajonnut esikoisen aikaan että pitkät varoajathan noissa taatusti on kun kyse vauvoista.

Meillä myös näin. :)

En oo uskaltanut luonnonkumi tuttia edes kokeilla kun itsekin allerginen kumille, mutta kuulemma suositellaan vanhemmalla vauvelilla (hampaat & purenta)
Mitenköhän on kun meillä on vaan silikoniset olleet käytössä hmm... Eikö niitä sitten suositella?
 
Ei meilläkään ollut esikoisella kuin silikonisia kun vahingossa yhdet luonnonkumiset ostin ja inhotti ne kun niihin tarttuu kaikki karva ja roska. Esikoinen luopui tutista 1 v 7 kk et tuskin niistä mitään on ehtinyt tulla..?
 
Kiitos samoin!
On niiiin joulusa keli täällä etelärannikolla. Hirvee tuuli, liukasta, pimeää ja lumetonta.

Mä sain kivoja lahjoja mieheltä. Yhden semmosen jonka olin maininnut jokin aika sitten, että olis kiva jos olis semmonen ja sitten yksi täysi ylläri, joka miellytti kovasti.
 
Huh huh tätä tavaran paljoutta :eek: mihin tämän kaiken kaman kanssa joutuukaan :wideyed: on ostoskärryjä, prinsessalinnaa, dubloja, pehmoja jne. Vielä esikoisen synttärikeittiösysteemitkin hakee paikkaansa :hilarious: Meillä kun leikitään olkkarissa eikä siellä ole MITÄÄN säilytysratkaisuja. Että siellä on sitten jatkossa vaan entistä isompi mount leluvuori keskellä lattiaa :wacky:
 
Me myös painiskellaan säilytysongelmien kanssa. Mies kiukuttelee koko ajan kun romua on niin hirveesti, mutta samalla ostaa joka kauppareissulla jotain uutta lelua. Nytkin jouluksi meinasi hankkia jotain jättikokoisia rekkoja vielä tähän pyörimään.
 
Meillä on leluhommat vähän hakusessa. Kaverilta olen saanut kaikki lelut, joita meillä on, ja tietysti leikkialustan mukana tuli omat lelut siihen. Itse ei olla ostettu vielä yhtäkään lelua, kun ollaan pärjätty saaduilla leluilla. Hävettää vaan jo kun tämä kaveri toimittaa heiltä tulleet lelut mummulleen, jotta veisi ne kirpparille, mutta ne kulkeutuukin meille! Eilen juuri sanoin tälle mummulle, että ilman muuta maksan niistä sen hinnan, mitä kirpputorilla niistä saisi, mutta kieltäytyi ottamasta vastaan niistä mitään maksua :sad001 Ei tämä nyt näinkään voi mennä, että kaikki vaan kannetaan meille kotiin ilmaiseksi! Täytyy vissiin ruveta kieltäytymään näistä lahjoituksista, vaikka tosi hyviä leluja ollaan saatu, joitain sellaisiakin, jotka on pojalle sopivia vasta myöhemmin.
 
Voihan ne lelut maksaa mummulle jollain muulla kuin rahalla. Vaikka jollain palvelulla tai tarjota vaihdossa jotain.
Mä otan ilolla vastaan kaiken ilmaisen. Jääpä raha sitten muuhun käyttöön.
 
Huh huh tätä tavaran paljoutta :eek: mihin tämän kaiken kaman kanssa joutuukaan :wideyed: on ostoskärryjä, prinsessalinnaa, dubloja, pehmoja jne. Vielä esikoisen synttärikeittiösysteemitkin hakee paikkaansa :hilarious: Meillä kun leikitään olkkarissa eikä siellä ole MITÄÄN säilytysratkaisuja. Että siellä on sitten jatkossa vaan entistä isompi mount leluvuori keskellä lattiaa :wacky:

Meillä on pieni kaksio ja leluja on paljon! Mutta osasta me luovutaan aika ajoin, sellaisista joillla esikoinen ei selkeästi lainkaan leiki tai eivät oikein koskaan oo muotoutuneet tärkeiksi. Muuten hukuttaisiin.
Esikoisen leluille on omat paikat myös olohuoneen säilytysjärjestelmissä, eli lipastossa alahyllyllä ja tv tasolla. Sekä ollaan ihan Prismasta ostettu kaksi kappaletta sellaisia isoja pehmeitä lelukoreja. Toimivat samalla sisustuselementtinä :wink Helppo myös kiikuttaa perässä kun keräilee leluja lattioilta. Näin ollen aina iltaisin saadaan siivoiltua kaikki piiloon.
Mun mielenterveys ei kestäis jos "omalla ajallani" täytyis katella jtn leluröykkiötä lattialla. :grin:grin
Siispä, kyllä se on ihan mahdollista saada jollain tavalla se tavara paljous hallintaan.
 
Meil lelukaaos pysy hallinnassa kun oli vasta taapero ja vauva mutta nyt ku on 4v ja 2v niin noi leikkien aallot vaan lainehtii pitkin kämppää ja ihan sama mitä sanoo ja kuinka paljon siivoaa/ohjaa siivousta niin lelukaaos on nopeempi. Huh huh. Mitähän se on sitten kun lokakuinen oppii levittelemään..
 
Takaisin
Top