Joulukuun jutustelut

mulla on nyt toista odottaessa aika samat oireet kuin esikoisestakin, mut tuntuu, et alkoivat aikaisemmin. tai no viimeksi en osannut edes tajuta mitään, kun väsytti ja nälätti. laitoin silloin väsymyksen työpaikan vaihdoksen piikkiin ja nälkä mulla nyt oli muutenki koko ajan ku treenasin silloin aktiivisemmin. se vaan ihmetytti, et treeni kulki huonosti, hengästyin nopeammin. nytkin hengästyn vähälläkin rasituksella ja väsymys tosiaan alkoi viikkoa ennen plussausta. ja tää ummetus, viimeksi se alkoi vasta rv 12 jälkeen, nyt saa syödä luumuja ihan urakalla. esikoisen raskausaika oli aika helppo, pahoinvointi jäi etomiseen ja kuvotukseen ja meni ohi, kun söi tarpeeksi usein pieniä ja kevyitä välipaloja.
 
onko teillä muilla kovaa turvotusta? mä en ymmärrä, varsinkin iltaisin mun maha näyttää samalta kun jotkin rv20 mahat.. se on kun yks iso pallo! inhottavaa kun on niin turvonnut. pelottaa että onko se ihan normaalia... aamuisin ei ihan niin iso turvotus ole :sad001
 
minä oon ainaki turvonnu ihan palloksi sormetkin on ihan tönkit. tavarat ei pysy oikeen käsissä. Muuten mulla on aika vähän oireita. Se pistääki miettiin et onko kaikki ok. Mut pojiltaki mun oireet on alkanu lisääntyyn 6+ viikoilla. nyt olis 5+3. ihana lukee muiden juttuja ja varsinki ultra kuulumisia. toivottavasti itsekkin saa hyviä uutisia sieltä sitten kun se on.
 
Viikko sitten tuntui siltä turvonneelta pallolta. Tänään tuntuu, etten ole raskaana ollenkaan. Alkuviikon vaivannut kaamea pahoinvointi on kadonnut kuin salamaniskusta. Noh, eipä tässä voi kuin odotella.. Huomenna saattaa taas tuntua erilaiselta :)
 
Pienitoive: mulla kans oireet seilaa edestakaisin. Välillä on jopa normi olo, toisena päivänä turvottavaa, kuvottaa ja väsyttää järjettömästi. Kauhea pelko oli ennen ekaa neuvolaa, ettei siellä olekaan enää ketään kun oireet hävisi, mutta siellä se masukki kuitenkin oli ihan oikealla paikalla ja sydän läpätti lujaa. Vähän helpotti omaa stressiä :)
 
Olisi niin hienoa plussata ja liittyä teidän joukkoon, mutta ei taida toteutua vielä hartain toive.. Viime päivinä on ollut vaikka ja mitä oireita ja on ollut olo että olisin raskaana.. mutta tänään tein testin (kiertopäivä 32/30) ja selkeää ei-raskaana viivaa näytti.. :/ on jännä että mieli pystyy kyllä kuvittelemaan kaikista pienistäkin jutuista raskausoireita jos toivoo kovasti, ja lopulta ne ovat sitten ihan tavallisia menkkaoireita! Vielä tosin on pieni toivon kipinä kun menkat ei ole alkanut.. mutta katsotaan.. Oikein paljon tsemppiä kaikille plussanneille ja sitä plussaa odottaville :Heartred
 
Kieralle tsempit. voihan se olla että hormonit ei ole noussut kunnolla eikä näykkään testeissä. Minulla ensimmäinen ei näkynyt missään pissatestissä. Verikokeista selvisi että olin raskaana. Neuvolassakin sanoivat että kuvittelin kaikki oireet. Mutta olipa mukava niille sit sanoo takas ku olinki itse oikeassa enkä kuvitellutkaan raskauttani..
 
Kieralle plussatuulta!

Turvotusta on toisinaan iltaisin alavatsalla, mut mä oon muutenki tämmönen plussapallon muotoinen, et ei sitä päällepäin näe. :wink Tiukat housut kylläkin ahistaa iltaa kohden. Turvotusta ei muualla ole. Viimeraskaudessa ihan loppuaikoina oli kihlasormus jätettävä pois sormesta kun se olisi saattanut siihen jäädä kiinni. Ja sukat painoi tosi syviä jurmuja nilkkoihin. Saa nähdä mitä se nyt sitten on olla viimeisillään raskaana loppukesästä. :D Toivottavasti ei ole mikään inkkarikesä.
 
Hah, tekasinpas sitten yhden ovistestin (kun ei raskaustestejä enää ole) ja niin vahvan testiviivan teki, et kontrolliviivaan jäi vähän väriksi :D Ja mä en tosiaankaan noihin ole edes ovulaation aikaan saanu tuommoisia viivoja.. :wink Et ehkä tässä nyt uskaltaa huokasta ja oikeasti antaa ittesä uskoa olevansa raskaana. Vaikkei niitä oireitakaan vielä kummemmin ole. :wink

4+6
 
cupcake: mä tein kanssa ovistestillä kun sain kaverilta ylimääräisen ja hymynaama tuli siihen. kyllä se mulla ainakin ihan selvää plussaa tarkoitti :wink tein itekin yhteensä 5testiä (viimeisimmän vielä jopa viikko sitten) mutta silti hölmönä meitin että
mitä jos ei... ultrassa se selvis sitten että kyllähän siellä sydän lyö. että ei nuo testit turhaan plussaa näytä, kaikki ei vain oireile :) onnea siis sinullekin :Heartred
 
Hyvää Joulua kaikille. Jos kaikki menee hyvin meillä foorumilaisilla, niin ensi jouluna noin 4-5kk vauva on meidän seurassamme. Nyt esikoinen tekee tästä joulusta ikimuistosen, ikä kun 1v11kk, niin koristeli ensimmäisen kerran joulukuusen, leipoi pipareita ym. Itse olen kuten esikoisen kohdalla todella itkuherkkä (yhdistelmä joulu+raskaus), jos joululaulussa lauletaan jeesuksen syntymästä niin silmät jo kostuu herkyydestä... Joululauluja ei siis kannata mennä julkisesti laulamaan.
 
Tsemppiä Lilia! Itselläni tuo fiilis varsin tuoreessa muistissa :sad001 Itselläni alkoi lokakuussa yhtäkkiä vuoto, pieniä pieniä määriä parina päivänä ja sain sen neuvolasta lähetteen ultraääni. Ultrassa selvisi ettei pikkuinen jaksanut mukana :sad001 6+6 asti jaksoi. TOIVOTTAVASTI Sinulle ja pikkuiselle käy hyvin :) en halua pelotella! Voimia ja Tsemppiä!
 
Onko teillä muilla napalävistystä? Mietin että missä vaiheessa se olisi hyvä ottaa pois, ennen kuin repeää? Vai onko jollain kokemusta näistä pidempi tappisista koruista että onko nekin kasvanut ulos vai toimiiko? Ultrien ajaksi ilmeisesti otetaan aina pois. Tuntuu ihan hassulta ajatella napaa ilman korua, kun se on ollut siinä "aina" :sad001 Mulla on myös kieliläväri, mutta siitä ei liene haittaa synnytyksessä? :eek:
 
Täältä yövuorosta käsin taas huudellen (tämän jälkeen enää yksi yövuoro, huhhuh näiden oireiden kanssa :D).

Tällä hetkellä älytöntä turvotusta vatsassa, yökötystä ja janottaa aivan törkeesti, vessassa saanu juosta mukavaa tahtia koko yön :p Ihmeen virkeä kuitenkin viime yöhön verrattuna olen. Onneksi töiden puolesta ollut rauhallista.

Nyt itseä jännittää aivan tajuttomasti kun soittelen tänään puolen päivän aikaan neuvolaan varatakseni ensimmäistä aikaa terveydenhoitajalle, myös hiukan mielessä käynyt varhaisultran varaaminen yksityiselle (malttamaton kun olen) :) Tuli tuo vkloppu hiukan tuohon eteen niin ei ole aikaisemmin päässyt soittamaan kun vasta perjantaina plussasin (nyt rv 6 + 6).

Eilen iltapäivällä isosiskoni kävi kahveilla pyörähtämässä. Olemme mieheni kanssa sopineet et kerrotaan vasta kun eka ultra on ollut ja raskaus vakaammalla pohjalla. Mutta on se vaan niin ovela tuo sisko et ei menny puolta tuntiakaan kun se kysy et oonko raskaana :D Enhän mie sitten saanut pokerinaama enää siinä vaiheessa pidettyä! Ihania nuo siskot vaan on kun ne tuntee miut niin hyvin :Heartred Kuulemma miusta sen heti aisti!

Tuntuu niin jännittävälle ja hienolle tämä uusi vaihe elämässä!
 
Muokattu viimeksi:
Lilyee, mulla on napalävistys, tosin en ole siinä korua käyttänyt 2,5 vuoteen. otin edellisessä raskaudessa korun pois aika varhaisessa vaiheessa, kun kaveri pelotteli raskausarvilla :D ehkä jotain rv 10. synnytyksen jälkeen kokeilin korulla, että lävistys on "auki", mutten ole käyttänyt napista, koska olen pelännyt sen repeävän, kun tyttö kuitenkin haluaa olla sylissä ym. ja minä en halua joutua varomaan sitä. jos nyt korua haluaa pitää, olen kuullut että on olemassa "raskausnapiksia", en tosin itse hankkinut koskaan sellaista. mulla napa pullahtiulospäin aika loppumetreillä, joten eipä mistään korusta olisi ollut hyötyäkään..

muoks. mullakin on kieliläväri eikä siitä ollut haittaa synnytyksessä (synnytin alateitse). voi olla, että jos nukutetaan, joutuu ottamaan korut pois (ainakin itse olen joutunut, kun multa on leikattu endoa nukutuksessa), mutta nukutus taitaa tulla kyseeseen vain hätäsektiossa tai kiireellisessä sektiossa, en nyt muista kummassa :)
 
Mulla kans napakoru ja samaa miettinyt, että milloin pitäis ottaa pois. Loppuvaiheessa voi olla turha edes ajatella pitävänsä siinä minkäänlaista korua.. mies sanoi, että ottaisin nyt jo pois, mutta ite aattelin et sit vasta kun masu alkaa kunnolla kasvaa. Yli 10v tuo koru tuossa on ollut niin tuntuu hassulta luopua siitä näin varhaisvaiheessa..
 
Mulla on myös napakoru ja pidin sitä esikoisen kanssa kunnes maha kasvoi niin paljon, että iho alkoi kiristyä korun kohdalta. Mulla kääntyi myös napa, joten se alkoi nostaa korun alaosaa ja koru olisi jäänyt helposti kiinni johonkin tai "törröttänyt" paidan alta. Ei se mulla ainakaan ulos kasvanut tai arpia tehnyt :) Takaisin laitoin kun päästiin sairaalasta kotiin.
 
Ei tuosta kielikorusta varmaan haittaa ole, etenkään jos kaikki menee hyvin ja alatiesynnytys etenee mutta... Kaikkiin leikkauksiinhan suositellaan korujen poistamista ja syynä tähän on repeytymisriski jos jäävät kiinni jonnekin ja saattavat johtaa sähköä verisuonia/kudosta poltellessa eli aiheuttavat palovamman. Sectiossa ei pääsääntöisesti diatermiaa eli tuota polttolaitetta käytetä lainkaan, joten sen suhteen riski on aika olematon. Kiireellisessä sectiossa äiti puudutetaan, jos vain suinkin mahdollista eli silloinkaan ei kielikoru aiheuta ongelmaa. Hätäsectiossa äiti nukutetaan kiireellä, jolloin korun irtirepeytymisriski on mielestäni todellinen. Hätäsectiossahan nopeus on valttia koska äidillä ja/tai lapsella on henkeäuhkaava hätä. Ainakin meillä aikaraja lapsen syntymiseen hätäsectiopäätöksestä on 10minuuttia sisältäen äidin siirtymisen synnäriltä leikkuriin, suoraan saliin ja leikkaustasolle. Sitten äiti pitää vielä nukuttaa ja avata reitti kohtuun asti. Ei siis todellakaan ehdi siinä koruja irrotella ja jos repeää niin repeää. Suosittelisinkin siis näin leikkaussalisairaanhoitajan silmin että sekä napa- että kielikorut otettaisiin pois kun valmistaudutaan synnyttämään tai viimeistään synnärille lähtiessä. Saahan ne sitten heti synnytyksen jälkeen laittaa takaisin :) hyvähän se tietysti on "koruttomana" huudella :D
 
Kiitos teille vastanneille :) Kyllä se varmaan on joo otettava vaan pois, kun ei voi tietää mitä tapahtuu ja jos ei voikaan sitten alateitse synnyttää.. Katon nyt että kuinka toi mun napa alkaa pullistuu, mulla on tosi syvä napa niin saa nähdä kuin käy :wink
 
Takaisin
Top