Joulukuun jorinat

jemppu

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Heipparallaa ja hyvää joulun odotusta kaikille! :grin

Kertokaas mammat mitä kaikkea puuhastelette teijän taaperoiden kaa? Meillä on täällä hyvin touhukas kaveri, joka helposti turhautuu jossei ole mielekästä puuhaa... Ja samat lelut ja leikit alkaa jo olla läpi koluttuja! Mitkä on teijän taaperoiden lempi juttuja? Tälläinen tuli tässä mieleen, kun pitkää iltaa vietän kaksin pojan kanssa :)
 
Moi! Musta tuntuu että nyt on tullu semmonen vaihe että voi tehdä jo vaikka mitä! Ulkoilu on nyt ollu kova juttu, aamulla melkein ekana ulos ja illalla vikana ennen iltapalaa.. siellä keinutaan, kävellään metsässä, katellaan ajoneuvoja yms mitä lähistöltä löytyy, mennään leikkipuistoon, vedän vauvapulkassa nyt kun on lunta jne. Aina olis menossa ulos :D Sisällä piilotan yhtä lelua niin että jonkun verran jää näkyviin, on innoissaan etsimisestä.. sitte ekat myrkyttömät liidut on kovassa käytössä, "piirtämisen" ja syömisen muodossa.. sitten haluaa olla mukana kaikissa kotihommissa, leivoin jopa synttärikakun pääosin yhdellä kädellä ku neiti halus istua sylissä ja "auttaa".. Niin ja pipareita ollaan leivottu, hygienia oli kyllä vähän kyseenalaista.. neiti kanssa kauli ja paineli muoteilla ja vähän käveli taikinan päällä... Pallon heittely on kivaa ja semmonen että heitetään pallo tai joku tavara ja yritetään "kilpaa" ehtiä sen luo.. ja kotona on jotain juttuja joita ei saa leikkiin, vaan aina osottelee niitä ja sit mennään katsomaan, saa ottaa vähän omaan käteen mutta kohta laitetaan taas kaappiin.. siis niitä haluaa käydä katsomassa ihan kyllästymiseen asti! soittorasia, joku koriste-esine, hyrrä, jääkaappimagneetti... Niin ja dubloilla leikitään, itekkin leikkii niillä eläimillä, autoilla yms mutta ei vielä osaa rakentaa, tykkää rikkoa.. ja tavallisilla palikoilla tornia tekee, muotopalikoita laatikkoon.. Pitää ite koko ajan koittaa laittaa mielikuvitusta rullaamaan ku tuo kans jaksais touhuta ihan miten paljon vaan, mutta ei jaksa aina samaa eikä kauheesti leluja. Kirjat on vieläkin pop, niistä osottelee juttuja tyyliin missä on auto. Ite ei vielä puhu mitään, mutta sanoja tunnistaa paljon ja niiden kysely vaikuttais olevan hauskaa..

Mitäs te muut ootte puuhannu? Täälläkin kaivataan kyllä lisää ideoita! Kivaa muuten päästä viettämään joulua pienen yksivuotiaan kanssa :)
 
Meillä kans äiti ja isi rakentaa dubloilla ja poika hajottaa, samoin palikoista kun kasaan tornin niin se on kiva tulla kaatamaan :grin
Täällä tykätään leikkiä "hippaa". Poika konttaa karkuun ja äiti tulee perässä ja ottaa kiinni ja vie lähtöpaikkaan. Sitten sama uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... Kaikista hauskinta on jos konttaa perässä :p
Niin, täällä ei siis vielä kävellä, vaikka seisomaan noustiin ja tukea vasten käveltiin jo 6 kuukautisena, ja ensiaskeleet otettiin ennen 10 kuukautta. Poika on keksinyt että polvillaan voi kävellä ja pomppia, ja siksi varmaan kävelyn harjoittelu on jäänyt..?
Kirjoista täälläkin tykätään ja mummin kanssa oli pipareita myös päässyt leipomaan. Noi väriliidut kuulostais kyllä kivalta? Mistä aeria oot hommannut? :) Oon vaan ajatellut et ei voi piirtää kun syö kaiken mitä käteen saa, mutta tollaset myrkyttömäthän olis just hyvät!
 
Niin ja ootteko muuten keksinyt jotain sellasta puuhaa mitä taapero tykkäisi tehdä jonkun aikaa yksinään? Esim. mun on hirveen vaikee löytää aikaa ruuan laitolle, kun se on vähän sellasta mitä ei voi tehdä yhdessä. Sitten helposti tulee kiukku, kun en voi pitää sylissä enkä samaan aikaan leikkiä. Ja en ehdi tekemään ruokaa päiväunien aikana, kun tää ei malta nukkua kun alle tunnin! Yhdillä päiväunilla mennään, ni luulis pidempää unien maistuvan :eek: Muut kotityöt kyllä hoituu yhdessä, pyykkääminen on pojan lemppari juttuja :grin
 
  • Tykkään
Reaktiot: P_K
Isovanhemmat toi liidut niin en tiedä mistä ne on, mut eiköhän semmosia oo ihan marketeissa! Useimmat sellaset pikkulapsille tarkoitetut vähän paksummat liidut taitaa olla maisteluturvallisia,ellei kaikki. Ja iiiso lehtiö :D

Täällä on ruuan laiton kans kyllä ihan samat pulmat.. vaikka muuten saattaa hetken leikkiä omia aikojaan, mutta jos huomaa että teen ruokaa niin huomionkipeys iskee heti. Tyttö on sylissä paljon (vähän haastetta peliin) ja laitan välillä hetkeks lattialle. Se vaan ku puree koko ajan jalkoihin siellä ja kovaa! Huomio taattu.. Välillä istuu pöydällisen syöttötuolin kans siinä vieressä ja annan tasaisin väliajoin jotain kauhaa ja purkkia tutkittavaksi, mutta ei toi kauan kerralla toimi.. aika hasardia hommaa on ruuan laitto.

Mutta tosiaan mukavaa joulua ja isot 1v onnittelut kaikille sitä myöten kun joulukuu etenee :D
 
Meillä keittiöpuuhat onnistuu, kun annan pojan tutkia (eli tyhjentää :D) tietyt kaapit ja laatikot, puuhaarukoita ja -lusikoita on pitkin lattioita samoin kuin muovikansia ja -rasioita, mutta siinä saan suhteellisen rauhassa puuhailla ruokajuttuja. Nykyään poju ojentaa jo puuron keittämiseen sopivan puuhaarukan :D

Ketjussa "uusi"vanha. Koskaan en ole saanut aikaiseksi kirjoitettua, vaikka juttuja seurannut toukokuusta 2013 :confused: noh. parempi kai myöhään kun ei milloinkaan. :)
 
Heippa kaikki! Olen marraskuun lasketun ajan puolella höpissyt, mutta meidän poika syntyi 4.joulukuuta elikkä tämäkin ketju olisi käynyt hyvin. Tulin tänne lueskelemaan juttuja ja koin välittömästi vertaistukea. :) Ihanaa, että muillakin on viihdytettävä lapsi..siis vertaistuen kannalta..meillä kanssa poika kitisee aivan koko ajan, jos ei istu vieressä keksimässä tekemistä. Paljon olen käynytkin sitten vierailuilla ja kauppakeskuksissa ym., mutta nyt syksy ja joulu on mennyt sairastellessa ihan hirveästi. Eli neljän seinän sisällä viihdytystä..huh. Ja yöheräämisiä vielä vuoden ikäisenä, kyllä vain. Ne lyhyet terveet hetket on näyttänyt jo valoa tunnelin päässä, mutta muutoin heräämistä tää on aina vaan. Mutta on meillä aivan ihana poika..ettei mene pelkän valituksen puolelle. :grin
 
Meilläkin alettu taas öisin heräilemään... Eikä enää nukahda itsekseen, ja jos saisi valita niin roikkuisi vaikka koko yön tissillä! Meillä yöimetys jo oli pois kuvioista, mutta nyt oon taas sortunut... :confused: Onko täällä enää muita imettäjiä? Meillä on nyt yhtäkkiä poika alkanut haluamaan kauheasti maitoa ja tulee pyytämään maiskuttamalla sitä... Aikaisemmin riitti muutama kerta päivässä, nyt haluaa ruokailujen välissäkin. Haluaisin jo vähän alkaa vähentämään, mutta jos tää nyt on jo joku ohimenevä vaihe? o_O Täälläkin on poika ollut kipeänä, että josko sekin vaikuttaisi... Muutenkin ollut tosi läheisyyden kipeä! Haluaisi nukkua vaan vieressä, halailee ja pussailee koko ajan :Heartred
 
Mä imetän edelleen! Joka ruokailun jälkeen tarjoan rintaa, välillä tyttö ottaa enemmän maitoa, välillä vähemmän. Selvästi on vähentynyt imetys kuitenkin kun ensimmäiset kuukautisetkin tuli! Ja meillä on vihdoin alettu nukkua koko yö, kyllä niitä yöheräämisiä olikin pitkään. Nyt tyttö nukahtaa klo 20.30-21 välillä ja herää klo 5 aikoihin jolloin annan maitoa ja sit nukutaan vielä n. 1,5 h. Ihanaa!

Nukutaanko muilla yhdet vai kahdet päikkärit?
 
Jee! Hyvä ninnu että vihdoin oot saanut itsekin levättyä :) Meilläkin pitkään meni niin, että poika nukkui 20-05, sitten annoin maitoa ja jatkettiin unia pari tuntia! Nyt ollut taas levottomampi vaihe... Parina yönä on nyt isi käynyt poikaa nukuttamassa ja päästiin nyt pois siitä tissillä roikkumisesta! Toivotaan että muutenkin unet taas rauhoittuu...:smiley-angelic001 Meillä nukutaan yhdet päikkärit noin klo12-14.

Miten Ninnu, onko sulla "suunnitelmia" imetyksen suhteen? Itse ajattelin mennä sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu ja miten poika itse haluaa jatkaa... Meillä toiveissa toinen lapsi, niin kuitenkin sillä tavalla, että jos nyt raskaudun, niin kahta en samaan aikaan aio imettää :p Sillon olis vieroitus raskausainakana jossei itsellään lopu... Mua ärsyttää sukulaisten kommentit imetykseen! "Ei noin isoa kuulu enää imettää" "Joko on päivämäärä päätetty koska loppuu?" "Minä en ainakaan halua olla näkemässä jos iso poika roikkuu tissillä!" jne... :eek: Tuntuu että painostetaan lopettamaan, vaikka suosituskin Suomessa on vähintään yksi vuotiaaksi, ja muissa maissa kai kaksi vuotiaaksi..? Onneksi en oo ainut "kummajainen" joka imettää :grin
 
Kyllä tässä tosiaan välillä itsensä tuntee kummajaiseksi kun imettää yli 1-vuotiasta! o_O Varsinkin kun imetän vielä niin usein. Mutta oon ajatellut samoin ku jemppu, että mennään sen mukaan mitä tyttö haluaa. Jotenkin se imetys tuntuu vaan ihan hirveän nololta, ja monet sitä ihmettelee, vaikka en ookaan ihan tuollaisia kommentteja saanut ku jemppu! Meillä mies ei myöskään ymmärrä että miks imetän vielä, vaan haluais että lopettaisin sen jo kokonaan. :confused004 Eli ehkä myös sitä syystä tunnen itseni vähän kummajaiseksi... Mutta eiks se tosiaan oo WHO:n suositus että 2-vuotiaaksi imetettäis.

Mulla alkais olla kans jo kovasti vauvakuume, mutta mies ei oo edelleenkään lämmennyt ajatukselle yhtään... :sad001
 
Mäkin välillä miehen suusta saan kuulla ihmettelyä, että eikö jo voisi alkaa lopettamaan imetystä... Pakko oli tarkistaa noi suositukset ja THL tosiaan suosittelee vähintään 1-vuotiaaksi, ja WHO 2-vuotiaaksi. Ja senkin jälkeen, jos lapsi ja äiti haluaa. Tylsää, miten ihmiset jaksaa kummastella asiaa, jos suositukset kuitenkin ovat nämä. o_O Muakin nolottaa vähän imettää muiden seurassa, ja usein jätänkin kylässä tarjoamatta ellei tule poika itse sitä kinumaan...
 
Mäki imetän vielä.. ja kyllähän suositukset tosiaan on vähintään 1v ja who:lla 2v, esim Emiraateissa pitää hankkia imettäjä, jos ei itse imetä 2v! Täällä ei ehkä oo kovin yleistä imettää yli 1v mutta ei nyt niin harvinaistakaan.. musta toi tuntuu tavallaan vielä niin vauvalta ettei oo outoa. Mies tuntu eka ajattelevan et 1v on vierotettava mutta kun sekin on huomannu miten hirveen tärkeetä imetys tytölle on ja millasta itkua ja "kidutusta" jos ei saa, niin sekin on todennu että ei taida olla vielä valmis luopuun :) Yöimetykset oon lopettanu, joskus kyllä annan joskus puoli viiden maissa ku en vaan jaksa monen tunnin huutokonserttia..

En ikinä tarjoa vaan annan vain "pyynnöstä" (neiti sanoo anna anna anna ja kiskoo paidankauluksia niin että ei jää epäselvyyksiä..) mutta tuo kyllä pyytää varmaan 10 kertaa päivässä vieläki.. js nyt kun aloin odottaa toista, niin selvästi siitä implantaation seuduilta eteenpäin vieläki useemmin, en tiedä miten se vaikuttaa asiaan. Koitan sillä tavalla harventaa et ku pyytää ni koitan vielä keksiä muuta tekemistä, tarjota juotavaa jne.. mutta sitte ku menee kiljunnan puolelle tai ei unohda enää, ni annan. 6 kertaa/päivä on vähintä mihin oon toistaseks päässy.. :smiley-ashamed004 Ja oon käsittäny et raskauden tokan kolmanneksen aikana maidon tulo loppuu, et silloin on varmaan viimeistään helppo lopettaa. Oon tykänny kaikki jutut tehä vähän "pehmeellä kaavalla" ku toi neiti ottaa kaiken niin sydänjuuriaan myöten :D Julkisesti en oo imettänyt, liian hankalaa ja epämukavaa. Jos kylässä pakko niin meen toiseen huoneeseen, ku ei se niin kauan kestä.

Niin 1v onnittelut Jemppu teidän pikkuselle :)
 
Onnea jemppu! Meilläkin on toinen yrityksessä. Joulukuussa päästiin jo lähelle, kun tuli raskausoireet ja hyvin haalea plussa..mutta viitisen päivää myöhässä alkoi menkat eli ei ollut kunnolla kiinnittynyt kuitenkaan. Pääsin syömään joululohet ja jatketaan yritystä tämän vuoden puolella. :)
 
Takaisin
Top