Jalan koko kasvanut pysyvästi raskausaikana

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tänään taas muistin kuinka olisi viimein hyvä luopua vanhoista kengistäni kun talvikengät eivät vieläkään mahtuneet jalkaan. Minulla turposi raskaudessa jalat ~rv30 ja kengät jäivät pieniksi. Turvotus laski synnytyksen jälkeen, mutta jalat kasvoivat koon tai puolikkaan - pysyvästi. Muilla havaittu samaa?
 
Mulla kasvoi toisesta ja kolmannesta raskaudesta yhteensä vajaan yhden koon. Ensimmäisestä ei kasvanut. Ärsyttävää, kun joutuu uusimaan kenkiä. Juuri ostin uudet treenikengät, kun vanhoissa alkoi kärki tuntua varpaissa.
 
Ensimmäisestä ei kasvanut missään vaiheessa, tokasta ilmeisesti n. 1-1,5 kokoa! Toivon todella, ett jalat vielä pienenee takas alkuperäiseen kokoonsa (nyt synnytyksestä 3,5kk) koska säälittää mun ihana ja rakas kenkäkokoelma, jos mitään en voi enää käyttää :banghead:
 
Kasvoi yhden koon. Juuri sen verran, ettei vanhoista kengistä mahdu kuin kumpparit. Käsi kasvoi myös yhden koon verran, vanhat hanskat ja sormukset ei mahdu enää. Painoa jälellä n. 5 kg ylimääräistä verrattuna tilanteeseen ennen esikoista, ja kaikki keskivartalossa, eli ei siitäkään johdu.
 
Ennen lapsia koko 37 ja kolmen lapsen jälkeen 39. Ei kovin mieltä ylentävää, kun muuten olen pieni ihminen.
 
Ennen lapsia 35-36, nyt 37-38. Ei oikeastaan ei haittaa, löytyypähän kenkiä muualtakin kuin lastenosastolta :grin Mulla ei kyllä pituutta tullut niinkään jalkaan, enemmänkin leveyttä.
 
Ennen raskautta oli 36-37 ja jälkeen 37-38. Suurin osa vanhoista kengistä sopii, mutta uudet mitä ostan on lähes poikkeuksetta isompaa kokoa. Vierailen toisinaan yhä lasten kenkäosastolla. :D
 
Olen jotenki järkyttynyt että ilmiö onkin yleisempi kuin olen ymmärtänyt! Ja että jalka voi kasvaa myös muissa kuin esikoisen raskaudessa. Uskaltaako kenkäkokoelmaa edes päivittää kahta paria enempää kun uusi raskaus toiveissa?:facepalm:
 
Olen jotenki järkyttynyt että ilmiö onkin yleisempi kuin olen ymmärtänyt! Ja että jalka voi kasvaa myös muissa kuin esikoisen raskaudessa. Uskaltaako kenkäkokoelmaa edes päivittää kahta paria enempää kun uusi raskaus toiveissa?:facepalm:

Tämä yllätti minutkin. Koska jalka ei kasvanut ekassa raskaudessa, en osannut odottaa että kasvaisi muissakaan odotuksissa. Mutta niinpä vain kävi. :wideyed:
 
Minulla kasvoi ehkä noin koon verran. Leveyttä tuli myös lestiin. Osa vanhoista ulkoilukengistä sopii edelleen, mutta pikkukengät menivät kaikki kyllä uusiksi..
 
Ekassa raskaudessa lestiin tuli leveyttä mutta koko ei kasvanut. Toisen raskauden jälkeen en ole huomannut eroa. Käytännössä vain parit ihanat kesäkorkkarit alkoi hiertämään pikkuvarpaasta ja saivat lähteä :)

Tämähän on täysin luonnollinen ilmiö. Raskaudessa nivelet ja muut löystyy hormonien vaikutuksesta, ei vain lantion seudulla vaan koko kropassa. Kun jalka kannattaa koko painoa, löystyminen aiheuttaa kasvua joka suuntaan kun jalka menee "littanammaksi" ja palautuminen ei siltä osin olekaan käytännössä mahdollista. Jalassa tämän huomaa konkreettisesti :)
 
Mulla kasvoi ja muutti muotoa niin, etten löydä mistään kenkiä mitkä jalassa kävely ei kävisi kipeää. Ihan tuskaa. Suurimmaksi osaksi kengissä litistyy varpaat päällekäin vaikka olisi mimmonen lesti.
 
Itse mietin että kun olen painanut 10-20kg enemmän joitakin vuosia sitten verrattuna nykyiseen (ja urheilin aktiivisesti silloin) niin olettaisin että jalkani ei tästä enää levene /kasva. Olenko metsässä...? Mulla on suomalainen aikas leveä räpylä jo valmiiksi ollut aina...
 
Ennen esikoista oli kengän koko 37. Nykyään se on 38. Ei palautunut eikä onneksi toisen raskauden myötä kasvanut lisää :grin
 
Itse mietin että kun olen painanut 10-20kg enemmän joitakin vuosia sitten verrattuna nykyiseen (ja urheilin aktiivisesti silloin) niin olettaisin että jalkani ei tästä enää levene /kasva. Olenko metsässä...? Mulla on suomalainen aikas leveä räpylä jo valmiiksi ollut aina...

Se kun ei ole vaan se paino vaan myös paikkojen löystyminen samaan aikaan hormonien vaikutuksesta. Tosin eihän tämä kaikille tapahdu tai ainakaan niin että kokoon vaikuttaisi :)
 
Jännitän nyt kovin, onko jalka kasvanut vielä lisää kun toinen raskaus takana. Kenkäkaupoille ei kuitenkaan taida olla asiaa ennenkuin turvotus laskee.
 
Kengänkoko kasvoi yhdellä ja jalkapöytä leveni huomattavasti. Kaikki kengät meni sitten vaihtoon. :banghead:
 
Ensimmäisen raskauden aikana ei kasvanut. Tämän toisenkaan aikana ei ainakaan vielä ole mihinkään muuttunut. Normaalisti koko on 39, mutta mulla on korkea jalkaholvi ja myös jalkapöytä on sitten tietysti korkealla. Jalka on muuten kapean mallinen, mutta monet kengät on hankalan mallisia kun ottavat päältä kiinni. Oon kauhulla odotellut, että levistyiskö jalka tästä nyt sitten vielä, että ois korkea ja leveä :facepalm:
 
No voihan ****** jos jalat eivät enää palaudu entiseen kokoonsa, koska inhoan kaupoissa juoksemista.
Tällä hetkellä menee jalkaan yhdet talvikengät ja vanhat lenkkarit

Lisäksi minulla on (ollut) tosi kapea jalka, niin olen vaivalla löytänyt kivoja ja tarpeeksi kapeita kenkiä.

Ensimmäisen raskauden aikana/jälkeen ei ollut kenkien kanssa mitään ongelmaa.
 
Takaisin
Top