Jalan koko kasvanut pysyvästi raskausaikana

Keskustelun 'Mitä mielessä? Aihe on vapaa' aloitti Bella Swan, 8 joulu 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Bella Swan Moderaattori Staff Member

Tänään taas muistin kuinka olisi viimein hyvä luopua vanhoista kengistäni kun talvikengät eivät vieläkään mahtuneet jalkaan. Minulla turposi raskaudessa jalat ~rv30 ja kengät jäivät pieniksi. Turvotus laski synnytyksen jälkeen, mutta jalat kasvoivat koon tai puolikkaan - pysyvästi. Muilla havaittu samaa?
  2. Uusperhesatu Ylläpitäjä Staff Member Administrator

Mulla kasvoi toisesta ja kolmannesta raskaudesta yhteensä vajaan yhden koon. Ensimmäisestä ei kasvanut. Ärsyttävää, kun joutuu uusimaan kenkiä. Juuri ostin uudet treenikengät, kun vanhoissa alkoi kärki tuntua varpaissa.
  3. nenna❤ Naimisissa foorumin kanssa Elomammat 2018 Elomammat 2016

Ensimmäisestä ei kasvanut missään vaiheessa, tokasta ilmeisesti n. 1-1,5 kokoa! Toivon todella, ett jalat vielä pienenee takas alkuperäiseen kokoonsa (nyt synnytyksestä 3,5kk) koska säälittää mun ihana ja rakas kenkäkokoelma, jos mitään en voi enää käyttää :banghead:
  4. Enni Rakastunut foorumiin

Kasvoi yhden koon. Juuri sen verran, ettei vanhoista kengistä mahdu kuin kumpparit. Käsi kasvoi myös yhden koon verran, vanhat hanskat ja sormukset ei mahdu enää. Painoa jälellä n. 5 kg ylimääräistä verrattuna tilanteeseen ennen esikoista, ja kaikki keskivartalossa, eli ei siitäkään johdu.
  5. Yölento Naimisissa foorumin kanssa Marrasmammat 2016

Ennen lapsia koko 37 ja kolmen lapsen jälkeen 39. Ei kovin mieltä ylentävää, kun muuten olen pieni ihminen.
  6. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Ennen lapsia 35-36, nyt 37-38. Ei oikeastaan ei haittaa, löytyypähän kenkiä muualtakin kuin lastenosastolta :grin Mulla ei kyllä pituutta tullut niinkään jalkaan, enemmänkin leveyttä.
    • Tykkää Tykkää x 1
  7. Vargynja Foorumi-vastaava Staff Member Administrator

Ennen raskautta oli 36-37 ja jälkeen 37-38. Suurin osa vanhoista kengistä sopii, mutta uudet mitä ostan on lähes poikkeuksetta isompaa kokoa. Vierailen toisinaan yhä lasten kenkäosastolla. :D
  8. Aamu Rakastunut foorumiin Syyskuunmammat 2014

Luojan kiitos kengänkoko pysyi samana, muutenkin on jo iso jalka.
  9. Bella Swan Moderaattori Staff Member

Olen jotenki järkyttynyt että ilmiö onkin yleisempi kuin olen ymmärtänyt! Ja että jalka voi kasvaa myös muissa kuin esikoisen raskaudessa. Uskaltaako kenkäkokoelmaa edes päivittää kahta paria enempää kun uusi raskaus toiveissa?:facepalm:
  10. Uusperhesatu Ylläpitäjä Staff Member Administrator

Tämä yllätti minutkin. Koska jalka ei kasvanut ekassa raskaudessa, en osannut odottaa että kasvaisi muissakaan odotuksissa. Mutta niinpä vain kävi. :wideyed:
  11. elaffy Ei muuta elämää Syysmammat 2017 Kesäkuunmammat 2015

Minulla kasvoi ehkä noin koon verran. Leveyttä tuli myös lestiin. Osa vanhoista ulkoilukengistä sopii edelleen, mutta pikkukengät menivät kaikki kyllä uusiksi..
  12. Tips Tuttu foorumilla Syysmammat 2018

Ekassa raskaudessa lestiin tuli leveyttä mutta koko ei kasvanut. Toisen raskauden jälkeen en ole huomannut eroa. Käytännössä vain parit ihanat kesäkorkkarit alkoi hiertämään pikkuvarpaasta ja saivat lähteä :)

Tämähän on täysin luonnollinen ilmiö. Raskaudessa nivelet ja muut löystyy hormonien vaikutuksesta, ei vain lantion seudulla vaan koko kropassa. Kun jalka kannattaa koko painoa, löystyminen aiheuttaa kasvua joka suuntaan kun jalka menee "littanammaksi" ja palautuminen ei siltä osin olekaan käytännössä mahdollista. Jalassa tämän huomaa konkreettisesti :)
  13. Bellarus Ihastunut foorumiin Lokamammat 2018

Mulla kasvoi ja muutti muotoa niin, etten löydä mistään kenkiä mitkä jalassa kävely ei kävisi kipeää. Ihan tuskaa. Suurimmaksi osaksi kengissä litistyy varpaat päällekäin vaikka olisi mimmonen lesti.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1

Jaa tämä sivu