järjetön väsymys

salmiakkisisu

Satasella mukana keskusteluissa
Onko muilla väsymystä? Paljonko hemoglobiinit ovat olleet?

Itse olen niin järjettömän väsynyt, että tekisi mieli vain itkeä. Myönnän, etten ole sallinut itseni pysähtyä. On työ, opiskelu, lapset, lasten harrastukset ja kaiken maailman aikataulutukset. Sit on osunut lapsen synttäreitä ja sukulaisia on viikonloppukylässä jo monetta viikonloppua peräkäin. On vaan pakko siivota ja tehdä ruuat/tarjottavat ja samalla vielä juosta itse viikonlopuksi töihin. Nyt alkaa kostautua ja väsymys on järjetöntä. Hb oli ekassa neuvolassa 113. Normaalisti mulla on ollut 134, joten alaspäin on tullut. Tosin edellisissä raskauksissa ei tullut alas, enkä tarvinut rautaa. Nyt tuntuu, etten enää pysy järjissäni tän väsymyksen kanssa, kun on vaan pakko jaksaa. Kesälomaa odotellessa.
 
Täällä kans alkoi väsyttään tos pari viikkoo si ihan sikana, hemoglobiini oli laskenu jonkin verran, ja monivitamiinivalmistetta suosiltetiin syötäväksi. No nyt alkaa selvästi vähän helpottaan, pysyy päivät hereillä (mitä ny joka päivä nukun tunnin-pari päikkäreitä tuon työni takia...) ja on alkanut saada jotain vähän aikaseksikin kotosalla!
 
Minuu on väsyttäny koko tän raskausajan. Hemoglobiini oli siis ihan hyvä 138 viimeks neuvolassa. Eiköhä tää jossaa vaihees helpota...? :)
 
Heippa!

Täällä myös kovaa väsytystä! Töiden jälkeen ihan poikki ja voisi maata sohvalla koko illan. Sitten potee huonoa omaatuntoa. Kaveri sano että no sehän on ihan normaalia ensimmäisellä kolmanneksella. Mutta tässähän mennään jo toista kolmannesta (rv. 14). Siihen kaveri että nythän pitäisi sitten olla energiaa vaikka muille jakaa. No ei ole! Hb arvoa en tiedä, se katsottiin vain ekalla neuvolakäynnillä ja silloin oli normaali. Seuraava neuvola heinäkuun alussa. Mutta ehkäpä tänä väsytys kuuluu asiaan... Tai sitten on ihan burn out töiden takia ;)
 
Voi luoja tätä väsymystä. Musta alkaa tuntua jo siltä, etten enää edes selviä arkielämästä. Loma alkoi, joten työtkää ei väsytä ja kahtena aamuna olemme nukkuneet ihan kohtalaisen pitkään koko perhe. Mutta mä vaan olen väsynyt. Tuntuu, että jalat ja kedet ovat lyijyn painavat ja vaan ihan sisulla on mentävä eteenpäin. Hetkeksikin, jos pysähdyn (istahdan tai käyn sohvalle pitkäkseni) nukahdan sekunnissa. Olen jopa ulkona puutarhakeinuun nukahtanut, kun lapset ovat ulkoilemassa. Eipä siinä paljon lapsia saa vahdituksi, mutta on meillä onneks aidattu todella suojaisa ja syrjäinen piha, joten ovat kyllä joskus keskenäänkin ulkona. Lisäks mulla ois edessä tiukka opiskeluaikatauli kesälomalle. Viisi paksua kirjaa odottaa lukemista ja reflektion kirjoittamista. Kyseessä ei ole mikään kevyt kesälukemista vaan kaikissa miltei 500 sivua tiukkaa, asiapitoista tekstiä. Kirjan kun otan käteen, niin saan täsmälleen kaks sivua luettua, kunnes nukahdan. Voi hyvä luoja tätä väsymystä. Miten mä saan noi kirjat luettua, apua! En mä kuitenkaan pysty päivällä juurikaan opiskelemaan. Illalla se on luettava, kun lapset nukkuu, mutta silloin mä olen ihan poissa pelistä. Sit ois vielä edessä päättötyö. Loppuseminaarit osuukin sit mukavasti samoille päville kuin laskettu aika. Ennen sitä on siis kaikki saatava valmiiksi. Helpotti jo, kun sain vähän vuodatettua. Miehelle en voi valittaa, kun se ei ymmärrä. Mä en ole valittavaa sorttia. On paan painettava hammasta purren.

Mikäköhän ois sellainen hb-raja, että rautaa kannattais syödä? Mulla ei ole asiasta mitään kokemusta, vaikka kaks raskautta onkin takana. Ekassa neuvolassa oli siis tippunut 134 -->113. Saa nähdä tippuuko vielä.
 
tää väsymys ei tunnu loppuvan koskaan, vaikka vapaapäivinäki yrittäis nukkua vähän pitempään ja nukkuis päiväunet, niin silti ois jo ilta kasilta valmis meneen nukkuun.. eikä koirien kans jaksa touhuta juuri mitään, onneks niillä on edes toisensa.. kotityöt odottaa tekijäänsä, kämppä on kohta varmaan ku pommin jäljiltä, vaikka suunnittelis tekevänsä kaikkee ni sit aina nukkuminen vie voiton.. ei oo kivaa..
 
Ennen mentii niin että poitsu voi nukkua autossa tai sitte kylässä päikkäriaikaa, ei ollu niin suurta merkitystä, nyt teen päivän ohjelmat niin että poitsu nukkuu kotona että voin itekkii nukkua sillo. Ja kello 19.00 alkaa väsyttää ihan törkeesti. Onneks mies on sen verran hullu tekee kotitöitä että ei jätä kaikkea mulle vaan tekee ite myös. :)
 
Heipparallaa :)

Surffailin tuolla asia sivuilla ja luin, että raudan syömisestä ole mitään haittaakaan, vaikkei tietäs omaa HB:ta raskaus aikana, koska joka tapauksessa se tippuu normaalista...Eli onko täällä ketään joka syö vielä ylimääräistä rautaa ton raskaus vitamiinista saatavan tosi nihkeen (20mg) lisäksi? Onko auttanut vaivoihin? Kuinka nopeasti aloittamisen jälkeen?

Koko alkuraskauden olen ollut järjettömän väsynyt..mutta nyt se vasta on ruvennut kunnolla vaivaamaan..Voisin nukkua kellon ympäri, mutta kaikkein pahinta on nyt viikon jo kestänyt fyysinen väsymyskin..eli ennen kuitenkin kun vaan lähti niin jaksoin koiran kanssa lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä..mutta nyt tosiaan kävelen 300m ja mun lihakset on ihan maitohapoilla ja hengästyttää..pyöräilen 600m ja sama homma..
Syön kuitenkin paljon lihaa..mutta..mutta..
Olen aina ollut liian laiha (sukuvika), enkä liho vaikka söisin mitä..eli ei ole ylipainostakaan kyse..kiva lähtee vaeltamaan Kuusamoon viikon päästä kun olo on tämmönen...yritän saada maanantaina varattua ylimääräistä neuvolaa..mutta epäilen sen onnistuvan..koko heinäkuun onkin sit pulju kiinni..Onko muilla kokemusta tämmösestä?
Esikoisen (4-v) aikaan tämmöstä todellakaan ollut...
 
Mun käskettiin syödä tabletti rautaa päivässä tästä lähin, hemoglobiini 115, sekin on mitattu lähes kuukausi sitten, voi olla laskenut lisää. 2 tabua olen nyt ottanut, joten en osaa vielä vaikutuksia sanoa.. Mä en nukahtele, mutta veto on ihan pois. Koirat haluaisi touhuta ja leikkiä, mä en meinaa jaksaa.
 
Mä oon taas ihan poissa pelistä!!! Apua.

Lomalla selvisin ok, kun otimme tosi rauhallisesti ja lähinnä vaan nautimme koko perheen yhteisestä ajasta. Lapsetkin nukkui pitempään ja itsekin sain unta tarpeeksi. Nyt on työt alkaneet ja mä olen ihan tööt. Tuntuu, että hädin tuskin selviän arjesta. Työpäivän kulla jaksan pirteänä, mut sit olen ihan poissa pelistä. Fyysisesti en yksinkertaisesti jaksais mitään. Kuitenkaan en voi nukkua tai levetä silloin kuin itsestä siltä tuntuu, vaan on pakko jaksaa. Sit käytän syömistä jonkinlaisena helpotuskeinona ja sekös ärsyttää, kun muutenkin yritän painoa tarkkailla. En tiedä mikä nyt niin kovasti väsyttää, ehkä hb on alhainen, kun oli jo ekaan neuvolaan laskenut reilusti 113 asti. Toisaalta teen myös vuorotyötä ja se saa rytmit sekaisin. Hirvittää jo valmiiksi, miten tässä jaksaa syksyn pimetessä.
 
Heippa! Mulla tuli mieleen, että jos kaikki muut arvot on ok, mutta vaan väsyttää ja väsyttää niin voihan myös johtua sokereista, että ovat liian korkealla. Mua vaivaa ihan sama ongelma vaikka lomalla olen ja viikko 19 menossa, mutta sokerirasitukseen menossa parin viikon päästä ja pelottaa tulos :(
 
Bongasin otsikon ja eloikuisista odottajista tulin tänne kommentoimaan omalta osaltani väsymystä.

Ennen kun raskauduin, söin vähähiilihydraattisesti (enemmän tai vähemmän) ja se antoi minulle mm. pimeään syksyyn kovasti energiaa. Kun raskaus alkoi, muutin myös syömiseni aika nopeasti "normaaliksi" eli paljon juustovoileipiä ja pastaa :)

Mulla oli puoleen väliin asti kovaa pahoinvointia ja sen myötä syömiset myös ihan mitä sattuu. Tänä aikana väsymys oli myös aivan hurjaa ja vaivasi koko ajan. Tuolla puolen välin paikkeilla kävin miettimään  ruokaa uudelleen ja vaihdoin takaisin vhh-linjalle, tosin syön joka päivä ruisleipää ja paljon hedelmiä, marjoja ja jonkin verran sokeriakin. Joka tapauksessa vihannesvoittoinen ja reilusti proteiinia, maitotuotteita ja melko paljon myös rasvaa sisältävä ruoka pitää minut käynnissä ja pullamössöttelyn huomaa heti seuraavana päivänä väsyneenä ja toisinaan jopa krapulaisena olona :) Myös turvotus on ollut tosi vähäistä, painon nousu kohtuullista ja kaikki arvot kohdallaan. Tämä on toinen raskaus ja ekaan verrattuna olen voinut näin loppuaikoina huomattavasti paremmin.

Tässä siis mun oma kokemus ruokavalion vaikutuksesta, eli ihan suoraan verrannollinen siihen väsymykseen :)
 
Sokereita mäkin voisin arvailla syyksi, mutta kävin pari viikkoa sitten sokerirasituksessa ja arvot olivat loistavat. Samoin runsas hiilainen ruoka ja ylipäätään runsas ruoka väsyttävät mua, mutta nyt se ei ole syynä. Olen syönyt erittäin järkevästi koko viikon ja silti iski tämä hillitön väsymys. Toki väsymys sit sai mut syömään tänään vähemmän järkevästi, harmi! 

Onnistuin nukkua sohvalla melkein pari tuntia lasten leikkiessä. Oli se kyllä aika älytöntä. Pelasin poikien kanssa noppapeliä ja makasin samalla sohvalla. Pojat aina herätti mut heittämään noppaa ja sit väliajat nukuin. Onneks lapsiet siirti nappuloita puolestani. En ainakaan tänään ollut osallistuva ja läsnäoleva äiti lapsilleni :(
 
Takaisin
Top