Jännittääkö synnytys?

Jännittäähän se synnytys, kun sitä on ensimmäistä kertaa menossa tekemään. Vaikka tietääkin yleisellä tasolla miten synnytys etenee ja miten se voi edetä/mitä voi tapahtua, ei sitä synnytystä voi kuitenkaan ennustaa ollenkaan, niin ihan normaaliahan se on jännittää. Ei kuitenkaan pelota millään tavalla enkä epäile ettenkö siihen pystyisi. Katsotaan miten tunteet muuttuu, kun laskettu aika vielä lähenee.
 
Mua ei ainakaan vielä jännitä.. Ehkä just siks ku ei tiedä mitä millasta se on niin ei osaa jännittää sitä :D
 
Mä oon siis kerran ollut sellaisessa onnettomuudessa, jossa jänteet ja luu revenneet ja silloin multa lähti aika pian hetkeksi taju. Eli oon varmaan yhdenlaisen elämäni kipuennätyksen tehnyt. Siitäkin selvisi, vaikka muistan lanssissa ajatelleeni, et kipuun voi varmaan kuolla. Eli pointtina se, että ihminen kestää ihan uskomattoman paljon ja hormoonien avulla vielä enemmän. Oon myös aatellut, että suuri osa maailman naisista synnyttää alkeellisissa oloissa ilman kivunlievitystä ja ammattilaisia. Osa heistä vieläpä ympärileikattuja, jonka täytyy lisätä tuskaa x 1000. Eli olen aika onnekkaassa asemassa tässäkin asiassa. Kunhan sais itsensä pidettyä rauhallisena, eikä päästäis paniikkiin. Luottais siihen, että kroppa osaa hoitaa synnytyksen ja pärjään kyllä.
 
Keskeytyksen kokeneena ei enää pelkää synnytyskipua. Mä voin sanoo, että se oli hirveää tuskaa mutta tieto siitä, että nyt sieltä syntyy jotain elävää ja ihanaa, vie pelon pois synnytyskivuista :Heartpink Mullakin keskeytys kesti sen 8 h kun supisteli 30 sek välein ja se mentiin pelkällä panadolilla + buranalla. Nyt mä saan synnärillä sentään muutakin kipuun jos tarvitsen :)
 
Mulla henkisesti ihan kamala synnytys takana, joten en osaa pelätä synnytystä.
Kaikki muu pelottaa siis synnytystä enemmän...
 
Toki se nyt jonkin verran jännittää kun ei oikein tiedä mitä on edessä. Mutta tällä hetkellä enemmän kyllä jännittää se että kääntyykö vauva vielä itsestään kun on toistaiseksi perätilassa... :rolleyes:
 
Kyllähän se vähä jännittää ja ilmeisesti ei oo ihan pienimmästä päästä tuo vaaveli,niin enemmän jännittää se,että mahtuuko se tulemaan :) vaikka toisaalta jo kärsimättömänä odotan,että millon se tapahtuu,mutta jokunen viikko pitänee odotella kun la on vasta maaliskuun lopulla :D
 
Mulla on kanssa vauva rt:ssa ja alhaalla, mutta niin oli esikoinenkin ja lasketun ajan yli porskuteltiin siitä huolimatta.
 
Jännittää kyllä synnytys. Eniten mua pelottaa se, että miten sen kivun kestää. Tosin mitä isommaksi tää maha kasvaa ja mitä hankalampaa liikkuminen normaalisti on niin ootan kuitenki sitä synnytystä.
 
Itsellä ei ole jännittänyt. Koko ajan luottanut siihen että kroppa on siihen suunniteltu ja jos muutkin siitä selviytyy niin varmaan minäkin ja ammattilaiset opastavat ja valmistelevat siihen. Nyt kuitenkin on alkanut vähän jännittämään. Nyt mulla siis viikot 34+3 ja kävin eilen siinä viimeisessä lääkärissä ennen synnytystä. Aika oli jonkun muun peruutusaika kun muuten en välttämättä olisi saanut aikaa ollenkaan ja oli siis myös lääkärinkin mielestä liian aikaisin. Luulin että viimeisellä lääkärikäynnillä ultrattaisiin vauva että kaikki on hyvin, tehtäisiin koko arvio vauvasta, katsottaisiin miten päin se on jne. No minulla aika kesti 10 minuuttia. Lääkäri kysyi vointia ja onko supistellut. Sen jälkeen otti verenpaineet ja käski käydä puntarilla. Lopuksi kuunteli vauvan sydämen sykkeet. Sitten sanoi että tämä oli tässä ja onnea loppu odotukseen sekä synnytykseen. Neuvolassa myös sanottiin että lääkärin kanssa jutellaan synnytyksestä ja muusta mutta lääkäri ei puhunut mitään. Hölmistyneenä sitten poistun. Koko ajan luottanut niin paljon siihenkin että saa tukea juuri neuvolasta ja lääkäriltä. Hirveän pettynyt olo jäi kyllä ja sai aikaan jännityksen synnytystä kohtaan tämä lääkärissä käynti. Onhan mulla vielä toki niitä neuvola aikoja mutta ei meidän neuvolassa ole ultrauslaitteita tai muita niin ovat vaan peruskäyntejä aina. Tuntuu jotenkin että ekaa kertaa synnyttävä jätetään täysin omilleen tässä. Onko muilla ollut millainen tämä viimeinen lääkärikäynti? Tai onko ollut puhetta millainen tulee olemaan? Ylireagoinko nyt ja jännitän turhaan?
 
Mulla oli vika lääkäri viikko sitten rv36 ja siä se lääkäri kyllä ultrasi ja antoi painoarvion ja muutenkin kyseli onko mulla jotain toiveita/kysyttävää synnytyksen suhteen. Aika tylyltä kyl kuulostaa toi teidän lääkärin toiminta.
 
Mulla oli raskauden ainut lääkäri viikolla 30 (alunperin piti olla rv25). Käynti oli tuossa omassa neuvolassa missä ei ole ultraa. Käynti erosi normaalista neuvolakäynnistä vain sillä että kohdunsuu tarkistettiin. Eli aika kevyellä seurannalla mustakin mennään. En ihan ymmärtänyt sen lääkärikäynnin perimmäistä tarkoitusta, oli hyvinkin vartissa ohi.
 
Joo itseäkin ihmetytti miksi piti käydä edes lääkärillä kun teki täällä saman kuin neuvolassa. Tuntui ihan turhalta koko käynti. Kai sitä odotti vaan taas kaikenlaista niin sitten pettyi.. Liian rennosti tässä on otettukkin niin hyvä että sai vähän jännitystä
 
Meillä viimeisellä lääkärikäynnillä lääkäri tarkisti kohdunsuun, otti lantion mitat ja katsoi tarjontaa. Ei siis ole meidänkään neuvolassa ultraa. Mutta kyllä mun tietääkseni pitäisi ainakin tarkistaa ettei ole mitään epäsuhtaepäilyä. No, mulla vauva on perätilassa niin sain joka tapauksessa lähetteen eteenpäin.
 
Meilläkään ei eronnu lääkäri normi neuvolaköynnistä muutaku et kohdunsuun tilanne katottiin ja tarjonta tarkistettiin. :)
 
Ei oikeastaan jännitä synnytys. Tosin nyt olen alkanut miettiä, että sehän voi tapahtua missä ja milloin vain. Varmaan eniten jännittää se että sattuuko mies olemaan paikalla ku tulee lähtö. Mulla oli eilen se viikon 36 lääkärikäynti. Oli kyllä aika nopsasti ohi. Kyseli jotain, katsoi kohdunsuun ja sanoin että on vähän pehmeä. Sitte mittas mahan ja tarkisti vielä ultralla että lapsi oli raivotarjonnassa. Ai niin, ja ottihan se streptokokki näytteenki. Mutta siis olin odottanu vähän enemmän sorkkimista ,mutta ei onneks ollu sen enempää. Sanoi tosiaan vielä sen, että vauva ei tuu olemaan kovin iso.
 
Kyllä tuolla vikassa lääkärissä pitäis se kohdun suun tilanne lääkärin katsoa kaikilta :/ tai kyllä mä ainakin pyydän jos ei meinaa sitä automaattisesti tehä :) mulla esikoisen synnytys käynnisty ihan puskista ei mitää ennakoivaa varottanu :D yhtäkkiä illalla tuli se eka iso supistus mistä heti tiesin että nyt tää on oikee supistus :D olin yksin kotona ja olin eka aatellu et meen ihan paniikkii jos oon yksin sillo ku kaikki alkaa, mut toisin kävi vaikka supparit oli heti alkuun tosi kipeet :D siitä vaa soitto miehelle et äkkii himaa :D ja olinki jo 2h 5cm auki eli hyvä vaan että lähetiin heti enkä jääny mitää venailee vaik niin eka käskettii :)
 
Whaat? Toi on kyllä vähän outoa.. kyllähän yleensä tässä loppuviikoilla on se synnytystapa-arvio.:bored::bookworm: Ja nimenomaan siellä tutkitaan just noi mitä sanoit vauvan asento, koko, lapsiveden määrä yms.. ja yleensä ultraa myös siinä käytetään. Tai ainakin niin mä olen ymmärtänyt. Tänään viimeeksi neuvolassa terkkari puhui siitä; yleensä kuulemma viikoilla 36 ainakin siis täällä Helsingissä.
Kyllä mä sinuna kyselisin vähän nyt sieltä neuvolasta tosta asiasta tarkemmin. Sanoko se lekuri että missä asennossa se pieni on tai mitään sellasta?
 
Takaisin
Top