IVF/ICSI kokemuksia

Mulla on joskus yritetty pas:ia heti ivf:n jälkeiseen kiertoon mutta on ollu sitten niin sekavia että on suosista jätetty vasta seuraavaan. Ei kai siihen kuitenkaan estettä oo jos systeemit pelaa heti normaalisti punktion jälkeen.
Jotenkin järjellisesti vois ajatella ainakin icsi-hoidoissa olevan suurempi poikkeamariski, kun siittiön valitsee ihmiskäsi, eikä luonto..? Mulla esim. juuri se kesken menny oli ainoasta icsistä.
Ehkä hiukan varauksella oon suhtautunu alkiodiagnostiikkaan.. en tiedä miten tarkkaan siinä viallisia geenejä seulotaan, kyllähän varmaan meiltä kaikilta löytys jotain virheitä niissä jos alettas tutkiin, mut jotka ei sen kummemmin kuitenkaan vaikuta mihkään. Oon lukenu myös että alkiot jonkin verran pystyy korjaamaan omia virheitään, eli testeissä "viallinenkaan" ei välttämättä ihan toivoton ois, ja siitäkin vois parhaalla tuurilla tulla normaali lapsi? Tottakai jotkut vakavimmat letaalit yms. kromosomihäiriöt on asia erikseen ja tarpeen seuloo pois.. en tiedä keskittyykö nää tutkimukset vaan niihin.
Ja joo, mulla esim. ei huomattu vielä varhaisultrassa 7+5 että kyseessä oli identtinen kaksosraskaus, tai kyllä vaan se näkyy selvästi jossain niissä ultran kuvissa, jota sitten neuvolan tädinkin kans ihmeteltiin, mutta lääkärin huolimattomuutta kaiketi kun ei noteerannu mitenkään. Joskushan tosin ruskuasipussi saattaa näyttää siinä vaiheessa ikäänkun toiselta alkiolta.
No jälkeenpäin aatellen ehkä oli armollisempaa etten tienny kaksosista vielä sillon, kun kävi sitten myöhemmin miten kävi..
 
Kun ei ole tiedossa mitään tiettyä geeniä, jota pitäisi seuloa pois, vaan tehdään ihan yleinen alkiodiagnostiikka (PGS), ei siinä mennä geenitasolle ollenkaan. Kromosomit erotellaan, ja katsotaan, että jokaiselle kromosomille löytyy pari (eikä ole kolmatta), ja katsotaan, ettei kromosomeista puutu haaroja. Yleensä kromosomit ovat X-kirjaimen muotoisia (paitsi pojan Y-kromosomi).

Alkiodiagnostiikan meille tehnyt biologi kertoi, että usein havaitaan, että alkiossa on todella paljon vikaa, tai sitten alkio on terve, mutta niitä vain "vähän" viallisia ei ole juuri lainkaan.
Esim. vauvana kuolemaan johtavassa Edwardsin syndroomassa on vain yksi ylimääräinen kromosomi ja kaikki muut kromosomit kunnossa, minun alkioissani taas oli pahimmillaan 5 ylimääräistä tai puuttuvaa kromosomia, siis yhdessä alkiossa.

Jos on tiedossa yksittäinen perinnöllinen geeni, jota halutaan seuloa, on se sitten paljon kalliimpaa ja testin valmistelu kestää puoli vuotta, koska monesti sitä varten pitää kehittää ihan uusi testi, ja silloin tosiaan mennään geenitasolle. Tämä kulki meidän klinikan papereissa nimellä alkiodiagnostiikka (PGD), mutta tätä ei siis meille tehty meille tehtiin vain PGS.
 
Kysyn tähän väliin, että punktion jälkeinen sairasloma yleensä useimmille tarpeellinen? Yritän ennakoida ennakoimatonta eli miettiä missä vaiheessa mahdollisesti jaksaisi opiskella tai tavata ystäviä. Toki varmaan hirmu yksilöllisiä nämä
 
Cygnus, varmasti yksilöllistä. En olisi tarvinnut lomaa, punktiopäivän kuitenkin pidin vapaata. Kuitenkin oli ihan hyvä "vaste", mutta ei hyperstimulaatiota
 
Cygnus, itselleni punktiopäivän saikku oli tarpeen, koska kävelyn aiheuttama tärinä aiheutti kipua. Muuten ei särkenyt esim. enää illalla yhtään. Toisena päivänä olisin varmaan pystynyt toimistotöihin, en tarvinnut lääkkeitä, mutta kävelylle en olisi lähtenyt. Kolmantena päivänä menin töihin. Punktio meni hyvin ja folleja oli reilu 10. Määrä varmasti vaikuttaa oloon.
 
Cygnus, minulla punktiopäivä oli kivuton, koska sain niin hyvät lääkkeet klinikalta. Seuraavana aamuna menin töihin, koska olo oli hyvä, mutta iltapäivällä mahakipu oli sellainen, että lähdin aikaisin kotiin. Sitä seuraavan päiväm makasin kotona, se oli pahin päivä.

Minulla oli jonkin verran hyperin oireita. Klinikalta sanottiin, että tosiaan punktiopäivänä on monesti tosi hyvä olo, kun rakkulat on tyhjennetty, mutta ne alkavat siitä pikkuhiljaa täyttyä taas nesteellä, ja seuraavina päivinä olo voi olla huonompi. Saikkua sain 3 päivää, joten ei olisi tarvinnut mennä siinä välissä ollenkaan töihin, mutta menin kun aamulla tosiaan oli vielä hyvä olo.
 
Heippa taas, palailen tänne taukokierron jälkeen. Olen kyllä lukenut viestit mutta on ollut niin lannistunut olo, etten ole jaksanut kommentoida. Nyt meillä kuitenkin seurantaultra takana, ja siirto tiedossa ensi maanantaina. Kahdeksas siirto, en jaksa kyllä innostua yhtään. Mutta pakko vaan tarpoa eteenpäin.

Joku kyseli era-testistä. Meille on tehty se, maksoi kai jotain tonnin. Vaimo sanoi että sattui ihan pirusti, eli kannattaa ottaa kunnon särkylääkkeet. Lääkäri sanoi, että jos optimaalinen siirtoaika poikkeaa yli vuorokaudella, silloin on epätodennäköistä että henkilö tulisi raskaaksi tavanomaisena siirtopäivänä. Vaimolla ikkuna poikkesi puoli vuorokautta. Lääkärin mukaan kiinnittymisen olisi pitänyt olla siis mahdollista, mutta kun kerran testi oli tehty, tämän jälkeen siirrot on ajoitettu tarkalleen oikein. Vaimo saa kellonajan jolloin pitää laittaa ensimmäinen Lutinus (meillä lääkkeellinen kierto).
Mahdoton sanoa jälkikäteen kummasta oli enemmän hyötyä, kun heti era-testin jälkeiseen kiertoon vaihdettiin lääkkeelliseen, mutta sen jälkeen kaikki kolme alkiota ovat kiinnittyneet. Ja menneet kyllä myöhemmin kesken, mutta eihän se testin vika ole. Sitä ennen ei ollut yritystäkään.
 
Kiitos Beisla era-testi infosta! :) Miehen kanssa juteltiin, että mennään seuraava kierto vielä ilman tuota testiä, mutta sit seuraavaan sen voisi kyllä jo tehdä. Ellei osu just meidän reissun ajaksi toi kierto.... No, sen näkee sitten, turha etukäteen murehtia.
 
Alkiodiagnostiikkaa pohdin. Se on toki hyödyllinen työkalu, mutta jos miettii kannattaako siihen lähteä, vaakakupissa painavat monet asiat. Jos henkilö on nuori, alkiot ovat todennäköisemmin terveitä. Jos taas ikää on yli 40, niin silloin terveitä alkiota on keskimäärin paljon vähemmän. Esim. kun minun alkiot tehtiin, olin 31. Lääkärin mukaan sen ikäisen blastoista keskimäärin 60% on terveitä. Kysyimme viime käynnillä diagnostiikan hintaa jäljellä oleville kolmelle alkiolle. Maksaisi kuulemma 2 500€, plus tonnin siirto päälle (toivon mukaan löytyvälle) terveelle alkiolle. Eli jos kaikki kolme siirrettäisiin ilman testiä, säästäisimme silti 500€, olettaen että edes yksi on terve ja toisi onnistuneen raskauden. 60% todennäköisyys ei mielestäni ole ollenkaan huono, ja tässä vaiheessa konkurssia tuhlaamme mieluummin aikaa kuin rahaa.

Toisekseen, jos olisimme tehneet PGS:n jo vaimon tokan punktion alkioille, olisi terve/terveet alkiot ja suuri summa rahaa todennäköisesti mennyt kankkulan kaivoon. (Ekassa punktiossa saatiin vain yksi alkio, niin sitä ei muutenkaan olisi kannattanut testata kun tuoresiirto kuuluu hintaan.) Alkuvaiheessa siirrot tehtiin vielä luonnonkiertoon eikä era:a ollut tehty, enkä todellakaan usko että hyvälläkään alkiolla olisi siinä tilanteessa ollut mitään mahdollisuutta kiinnittyä. Vaimon luteaalivaihe pysyi liian lyhyenä lääkkeistä huolimatta. Vaimokin on vain 31, niin melko suurella todennäköisyydellä edes yhden niistä viidestä alkiosta olisi pitänyt olla terve ja kiinnittyä jos kohdun olosuhteet olisivat vaan olleet kunnossa.
 
Ajatus jäi vähän kesken. Tarkoitan että jos on perusteltua olettaa että lapsettomuuteen on muita syitä kuin huonot alkiot, todennäköisesti halvemmat ja helpommat testit kannattaa tehdä ensin.
 
Niin, ja jos on aikaa odottaa ja sellaiset hermot, että negat ja keskenmenot eivät haittaa.

Minä totesin omalta kohdaltani, että kun yhteen pilalle menneeseen raskauteen kuluu puoli vuotta (hoitojen suunnittelu, tekeminen, raskautuminen, ja sitten 3 raskauskuukauden kohdalla havaitaan keskeytynyt keskenmeno), niin en todellakaan kuluta paria vuotta "kokeillen" muutamia alkioita, vaan haluan suoraan sen terveen.

Viallisten alkioiden kokeiluissa kuluu myös jokaisessa se tonni alkionsiirtoon + mahdolliset tukilääkkeet ja varhaisultrat. Ja aikaa tosiaan mahdollisesti tuo puoli vuotta per alkanut raskaus.
 
Suski75 ja Beisla, todella hyvä kuulla erilaisia perusteltuja kantoja tähän! Jossain haastattelussa taisi oman klinikkani lääkäri ennakoida, että joskus tulevaisuudessa kaikki alkiot seulotaan. Toivottavasti hinnat olisivat sitten siedettävämmät :/
 
Minäkin näen tuon loogisena jatkumona, koska jos hinnat yhtään tippuvat (varmasti tippuvatkin kun tekniikka kehittyy), muuttuu alkiodiagnostiikka halvemmaksi kuin yksikin turha yritys.
 
Pitkään maltoin mieleni, mut tänään vihdoin tein testin. Tuloksena tyylipuhdas nega:sorry: Ei sinänsä yllätä kun ei mitään oireitakaan ollu (joka tietty ois voinu olla oire). Ei edes lugeista tullu missään kohtaa mitään muuta kun perinteinen alapään muuttuminen saharan autiomaaksi viikon käytön jälkeen. Pahoittelut liiasta infosta. Virallinen testipäivähän on maanantaina joten silloin saan vasta ilmottaa tuloksen ja tietää millä aikataululla toinen pas tehdään.

Mieletön pettymys ja surkee olo jota ei taas yhtään auta ympäriltä kaikuvat vauvauutiset. Onneks on pitkästä aikaa vapaa viikonloppu. Voin siis huoleti ottaa koirat kainaloon ja käpertyä peiton alle vaikka koko viikonlopuksi.
 
Nasukalle voimia, hali koiria oikein kovasti. Karvakorvaterapia on parasta surkeaan oloon. :Heartred

Herukalla ihania uutisia, kaikkea hyvää jatkoon!

Täällä tuntuu, että aika matelee. Estrogeeni-lääkitys päällä, ekan IVF:n eka PAS siintelee toivottavasti parin viikon päässä.

Onko teillä ollut jotain poppakonsteja käytössä PASiin valmistautuessa? Jostain luin, että lämmintä ois hyvä juoda ennen siirtoa. Tuoresiirtoon taisin ainakin tehdä sen virheen, että join hulluna jääkylmää ennen siirtoa. :smiley-angry003

Akupunktiosta vaikuttaa monella olevan hyviä kokemuksia. Osaisiko täällä joku suositella tähän tarkoitukseen pätevää paikkaa Tampereelta?

Tällä viikolla tuli kuluneeksi vuosi ensimmäisestä km:sta. Tosi surullinen olo ollut negan lisäks siitäkin koko viikon. Meillä voisi olla puolivuotias pikkuinen. Vaan eipä ole, ja näinköhän koskaan tuleekaan. :sad010

Joo, positiivinen mieli on varmaan yks tärkee tekijä PASiin valmistautumiseen. Ryven nyt vielä hetken ja suunnistaa sit täältä pimeyden laaksosta valoa kohti...

Lämpimiä ajatuksia lauantai iltaan kaikille jotka näitten asioitten kanssa kamppailevat! :Heartred
 
Hippunen, minullakin tämän raskauden käynnistänyt PAS tapahtui vuosi ja kolme päivää kkm:n tyhjennyksen jälkeen. Jos tämä raskaus onnistuu, korvautuu vuosipäivä positiivisemmalla muistolla.

En muista valmistautuneeni PASiin millään tavalla, se meni todella helposti, nopeasti ja ongelmitta.
 
Mä teen tänne paluuta muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen. Meillähän oli vika julkisen puolen hoito syksyllä, mikä keskeytettiin tuloksettomana. Päätettiin miehen kanssa, et koitetaan nyt vielä kerran ja ensimmäinen käyntikerta yksityisellä puolella oli toissapäivänä. Multa otettiin uusi AMH -näyte, minkä tuloksia odotellaan reilun viikon päästä. Sen jälkeen mietitään, mitä tehdään. Jos (ja epäilen, että näin on) mun AMH on matala, niin todennäköisesti lähdetään kokeilemaan hoitoa luovutetuilla munasoluilla.
 
Takaisin
Top