IVF/ICSI kokemuksia

Miumau79 meillä on samat suunnitelmat ja aikataulukin näköjään. Jos sitten ensi syksynä aloittaisi uudemman kerran... Jos henkinen kantti kestää. Kaksi blastoa meillä pakkasessa. Ajateltiin ainakin ne kokeilla. Jos ei onnistu niin sitten kyllä harkitaan erittäin vakavasti lähdetäänkö alusta koko homma..
Mikä teillä on tilanne?

Hauskaa että mennään taas melkein samoissa aikatauluissa! :)
Meillä ei oo pakkasessa mitään, tää elokuinen onnasi viimesestä pas:sta. Ja nyt siis viimenen yritys julkisella puolella edessä. Jos siitä ei tärppiä saada niin yksityinen kutsuu...
Kyllä me haluttais niin kovin sisarus tälle elokuiselle. Jännittää kyllä taas edessä oleva rupeama (kuinka jaksaa niin henkisesti kuin fyysisestikin) mutta yritän olla vielä liikaa miettimättä sitä. Oon päättänyt hoitaa itseäni kuntoon ennen syksyä, pudottaa vähän painoa ja kuntoilla sekä kiskoa vitamiineja ym. Jospa se auttaisi sitten jaksamaan syksyllä ja ainakin olisin tehnyt kaikkeni, jotta olosuhteet olisi parhaat mahdolliset hoidon onnistumiselle. :Heartred
Mikä sua eniten mietityttää?
 
Miumau79 teilläkin selkeät suunnitelmat siis. Kuulostaa hyvältä. :)
Eniten ehkä se että tuntuu jotenkin "kevyemmältä" kokeilla ne kaksi passia. Että jos ei onnistu niin se ei ehkä tunnu niin pahalta. Jos lähdetään niiden jälkeen taas ihan alusta niin panokset on henkisesti kovemmat.(myöskin taloudellisesti.) Vaikka onhan ne noissa passeissakin. Pelottaa vaan uudestaan lähteä rumbaan kun viimeksi oli niin monta pettymystä ennen onnistumista.itsesuojelu se siellä huutelee.
Mutta pitää mennä taas asia kerrallaan eikä miettiä liikoja.
Hyvältä kuulostaa tuo oman kropan hoito ja helliminen ennen tulevaa. Siihen voisi kesällä paneutua itsekin. :)
 
Meillä alkoi nyt sitten ensimmäinen IVF-hoito. Olen tätä palstaa seurannut jo pidempään ja teiltä olen sekä oppinut valtavasti, että imenyt henkistä rohkeutta. Kiitos, että jaatte kokemuksianne.:Heartred

Kävin lyhyesti täällä esittäytymässä jo loppuvuodesta, jolloin IVF piti alkaa. Sitten tulikin plussa ovulaatioinduktiolla, joka meni kesken joulun alla. Tätä ennen takana luomuplussa ja kkm. Ei lapsia entuudestaan.

Tänään pistän ensimmäisen piikin.

Tuleeko teille kokeneemmille mieleen jotain neuvoja, tai jotain mitä kannattaa ottaa huomioon, koko IVF-hoitoa ajatellen siis? Ehkä jotain sellaista, mitä olette itse kokeneet/huomanneet ja mikä ehkä hoitohenkilökunnalle jää sanomatta tai huomioimatta?

Tsemppiä jokaiselle omaan tilanteeseen!
 
Tervetuloa hippunen! Toivottavasti teillä onnistuu nopeasti :)

Mä kävin testauttamassa veriarvoja itseltäni ennen hoitojen alkua ja raudanpuute sieltä sitten löytyi. Eli hemoglobiini oikein hyvä, mutta rautavarastot tyhjät. Menetin synnytyksessä yli litran verta ja imetys on varmasti kuluttanut sitä myös. Raskauden alkaessa rautavarastojen tulisi olla ilmeisesti yli 40, mulla on 16.. Ja paljon liikkuvilla pitäis olla muutenkin yli 100 (urheilen paljon). Eli ei kun rautaa tankkaamaan ennen hoitoja :D

Onko muilla samasta kokemusta, ootteko käyny testauttamassa? Raudanpuute vaikuttaa myös alkion kiinnittymiseen..
 
Ennen hoitoja tai hoitojen aikana rautavarastoja ei katottu. Raskaana olin jotain 20-22 viikolla, kun se katottiin, ku pyysin. Oli 40. Hb laski samoihin aikoihin 100 pintaan. Söin sit jonku aikaa 200mg rautaa, ehkä 2kk, ja loppu raskauden ja synnytyksen jälkeen 100mg. Pari kk synnytyksen jälkeen ferritiini kontrolloitiin ja se oli vain 22! Hb 130. Nyt syön taas rautaa, 100mg tosin vain, kolmisen kuukautta, vois kyllä tuplata joksiki aikaa. Ja sit uus kontrolli.
 
Mulla katsottiin ekan epäonnistuneen IVF:n jälkeen rautavarastot, koska sattumalta huomattiin hemoglobiinin olevan niin alhainen. En nyt muista tarkalleen mitä se ferritiini oli, mutta muistaakseni noin 20. Silloin mietin, että olisikohan tuolla seikalla ollut vaikutusta surkeisiin alkioihin... Lääkäri ei kuitenkaan suositellut raudan syömistä edelleenkään tuon ferritiinin takia koska oli kuitenkin yli sen naurettavan alhaisen viitearvon. Söin silti ihan oma-aloitteisesti reilun annoksen rautaa pari kuukautta ja just ennen toista IVF:ää ferritiini oli noussut jonnekin yli 40 ja hemoglobiini tosi hyväksi. Siitä hoidosta tärppäsikin. En tietenkään voi tietää, oliko raudan syömisellä oikeasti jotain vaikutusta hoitojen onnistumiseen, mutta tuskinpa siitä haittaakaan on, jos sekä ferritiini että hemoglobiini ovat alhaisia.
 
Mulla katsottiin ferritiini raskausaikana ja se oli 39. Oon miettinyt kans että onko arvolla ollut vaikutusta keskenmenoihin joita mulla oli useita. Vaikka tuo arvo on viitteissä niin kyllä jotkut lekurit tosiaan puhuvat sen puolesta, että varastorautojen tulis olla muistaakseni vähintään 60 hujakoilla raskautumisen onnistumiseksi...
Nyt olen aikeissa aloittaa rautakuurin jotta ehtisi toivottavasti vaikuttaa ennen ensi syksyn uusia hoitoja.
 
Hei!
Olen tuolla inseminaatio puolella hetken kirjoitellut ja nyt voisin siirtyä tänne.

Meidän lapsitoive on alkanut kesällä 2017 ja tutkimuksiin mentiin viime syksynä. Minusta ei löydetty vikaa. Kuitenkin koko tämän yrityksen (ja kierukankin kanssa) on ollut tiputteluvuotoa mille ei ole löydetty syytä.
Minulla on kaksi kouluikäistä lasta. Miehellä ei lapsia.

Mieheltä löytyikin spermasta vasta-aineita mikä lääkärin mukaan on syy ettei luomuna ole onnistunut. Harvinaiselta ongelmalta tuntuu kuulostavan ja vähän löytyy kokemuksia.

Spermanpesussa lääkäri sanoi vasta-aineiden lähteneen hyvin ja ilman sitä sperma on hyvää. Siittiöitä paljon ja liikkuvia.

Neljä inseminaatiota tehtiin viime vuonna . Ei tulosta.

Nyt aloitettiin ICSI- hoito lyhyellä kaavalla. Lääkäri epäili siittiön munasolun tunkeutumisen ehkä sittenkin estyvän vasta-aineista johtuen.

Aloitin pistämään eilen Menopuria 150iu. Maanantaina eka ultra ja näkee miten munasaalis lähtenyt kasvaan. :)

Viimeksi suunnittelukäynnin ultrassa näkyi molemmin puolin noin kymmen pientä munasolua. Toiveet on siis korkealla et soluja saadaan.
 
Rautakeskusteluun osallistuisin minäkin.

Olemme hoidoissa yksityisellä klinikalla.
Tutkimuksia tehdessä syksyllä otettiin myös ferriini, joka olikin vain 13. Halusin ja sain suonensisäisen tankkauksen , jotta voitiin aloittaa inssit nopeammin.

Reilu kuukauden päästä tankkauksesta kävin uudestaan mittauttaan ferriinin ja nyt se oli melkein sata.

Tiputteluvuoto olisi kuulemma voinut olla alhaisen ferriinin syytä. Ikävä kyllä minulla ei ollut vaikutusta vaikka ferriini nousikin. Edelleen reilua viikkoa ennen kuukautisia alkaa tiputteluvuoto.
 
Taikaa83, mulla oli pitkään ennen yritystä ja sen aikana tiputtelua. Kokeilepa sellaista valmistetta kuin Donaferty, tai jotain muuta inositol-valmistetta. Donafertyssä on myös foolihappoa. Valmistetta käytetään esim. PCOS:n hoidossa mutta mulla ei sellaista ole todettu, ja silti vähensi tiputtelua. Tuon aloittamisen jälkeen tulin myös kolmesti luomuna raskaaksi (vaikka menivätkin sitten kesken).

Mä kokeilen tässä meidän toisessa IVF:ssä kotijoogaa sekä kropan että mielen hyvinvoinnin edistämiseksi. Löysin Youtubesta sellaisen kivan 30 päivän haasteen, tosin luultavasti en ihan koko haastetta tee kun punktion aikaan pitää ottaa rauhallisemmin. Etsin niitää päiviä varten videoita rennommasta joogasta (hakusanoilla "yoga 2 week wait" tai "yoga ivf" löytyy). Olen tämmöinen lyhyt ja kankea, en tykkää ryhmäjumpista ym. eikä näin talvella tule uloskaan juuri mentyä, niin halusin tehdä jotakin kropan hyväksi ja ihan jopa ajankuluksikin. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
 
hippunen77, onko teille tulossa alkiodiagnostiikka IVF:n lisäksi?

Meillä nelikymppisillä suurin osa munasoluista on jo sutta ja sekundaa, ja IVF:ssä on ihan puhdasta ajan ja rahan hukkaa siirtää yhtään viallista alkiota, ja odottaa siitä tulevan onnistunutta raskautta. Minulla kerättiin IVF:ssä 19 munasolua, niistä 9 oli kypsää, niistä 7 hedelmöittyi, ja 7 oli hyvin mukana 3. päivänä, eli sinä päivänä kun yleensä tehdään tuoresiirto. 6. päivänä hengissä oli enää 3 alkiota, ja alkiodiagnostiikassa niistä vain yksi oli terve, ja siitä lähti raskaus käyntiin, nyt viikolla 8.

Jos minulle olisi tehty tuoresiirto, olisi siinä kohtaa todennäköisyys terveen alkion saamiseen ollut 1/7, eli 6 hutia ja yksi osuma. Jos minulle olisi tehty 6-päiväisen alkion siirto ilman alkiodiagnostiikkaa, olisi todennäköisyys terveen alkion saamiseen ollut 1/3, eli 2 hutia ja yksi osuma.
Minusta oli huomattavasti mukavampaa saada heti ensimmäiseen siirtoon terve alkio, eikä kokeilla esim. ensin kuutta viallista, jotka eivät tartu tai menevät aikaisin kesken.
 
Lallastiina:
Olen käyttänyt Donafertyä yli puoli vuotta. Greippimehut, vehnäalkioöljy(käytän vieläkin), mehiläiskuningatarhyytelö kaikki kokeiltu. :)
Alkuun tuntui että Donaferty auttoi ja tiputteluvuoto päiviä oli vain neljä tai viisi. Sen jälkeen monta kiertoa meni keltarauhashormoonilääkityksellä ja se esti tiputtelun. Nyt taas luomukiertoon viimeisin oli 10 päivää tiputtelua ennen kuukautisia.

Käytän silti edelleen Donafertyä, koska sanottu et voi parantaa alkioiden laatua. Kaikki keinot käytettävä. :)

Hoitokiertoon tietysti nyt taas tulee Lutinus ja ei tarvitse murehtia tiputtelua.
 
Kiitos vastauksista!

Rautaa oonkin jo tankannut valmiiksi. Ferritiini katsottiin loppukesästä ja oli 48. Sen jäljeen ehdin 3 kk syömään 200mg päivässä, ennen plussaa. Nyt oletettavasti km taas verottanut varastoja.

Donaferty ja foolihappo mennyt myös jo pitkään.

Suski, me saadaan tämä hoitokierros julkisella, joten tähän ei alkiodiagnostiikkaa ole luvassa. Jos tästä ei tärppää ja siirrytään yksityiselle, niin sitten alkiodiagnistiikka.
 
MiuMau ja Blanca, toivottavasti saatte vielä sisarukset esikoiselle.
MiuMau, mä olin siinä käsityksessä että julkisella saa kolme IVF-hoitoa kumpaakin kahta yhteistä lasta kohti. Onko teillä tosiaan enää yksi hoito mahdollinen?

Hippunen77, tsemppiä piikittelyyn! Siihen tottuu kyllä nopeasti vaikka eihän se kivaa ole. Äkkiseltään tulee mieleen käytännön neuvo että Orgalutran kannattaa pistää 45 asteen kulmassa, siinä on vähän ikävä neula niin menee paremmin sisään.

Kosmos, vaimo kävi jossain vaiheessa hoitoja mittauttamassa ferritiinin, en tarkkaan muista milloin. En myöskään ihan muista mitä tulos oli, ehkä jotain 20 luokkaa, niin päätyi maksamaan rautatipan suoneen, kun kestää huonosti syötäviä valmisteita. Uudelleen ei ole nyt mitattu.

Bluebe, ihme että lääkäri ei suositellut raudan syömistä, ei kai siitä mitään haittaakaan ole noin alhaisella ferritiinillä. Hyvä että söit kuitenkin.

Taikaa83, tervetuloa ja tsemppiä hoitoihin. ICSI:llä pääsee ainakin eroon siittiöiden vasta-aineongelmista. Toivottavasti hoidoilla onnistuu pian.

Beislan perhe, km:stä pari viikkoa, uutta kiertoa odotellessa.
 
Hippunen77: Olethan tarkistanut ettet saa liikaa foolihappoa? 800mg tai 1g vaihdellen eri tutkimuksista sanoo olevan maksimimäärä päivässä.
Donafertyssä on jo 500mg kahdessa pussissa. Lopetin syömästä samaan aikaan raskaus monivitamiinit koska siitäkin ois saanut 500mg.
Syön nyt Donafertyn lisäksi Multi tabs 3 in1 joissa ei ole foolihappoa. Niissä on a-vitamiinia, mutta karoteenina, joka ei ole soluille vaarallista.

Jos ja kun raskaudun :) lopetan Donafertyn ja muut. Jatkan pelkällä raskaus monivitamiinilla.

Muokkaus.
Hippunen77 : Olitkin toisessa ketjussa kertonut lääkärin suosittelevan vahvaa foolihappoa ja Donafertyä käytettävän. Näin ne lääkärit on erimieltä asioista ja tiedä mihin uskoa aina.
 
Muokattu viimeksi:
Mielenkiintoinen tuo ferritiini asia. Minulta ei ole sitä mitattu. Hb ollut hyvä ja olokin ihan virkeä. Ei siis oireita että olisi alhainen mutta mietin pitäisikö silti aloittaa rautalisä ennen uutta hoitoa.auttaisiko se... Onko liiasta haittaa.. Hmm... Mitä rautavalmistetta käytätte?
 
MiuMau ja Blanca, toivottavasti saatte vielä sisarukset esikoiselle.
MiuMau, mä olin siinä käsityksessä että julkisella saa kolme IVF-hoitoa kumpaakin kahta yhteistä lasta kohti. Onko teillä tosiaan enää yksi hoito mahdollinen?

Hippunen77, tsemppiä piikittelyyn! Siihen tottuu kyllä nopeasti vaikka eihän se kivaa ole. Äkkiseltään tulee mieleen käytännön neuvo että Orgalutran kannattaa pistää 45 asteen kulmassa, siinä on vähän ikävä neula niin menee paremmin sisään.

Kosmos, vaimo kävi jossain vaiheessa hoitoja mittauttamassa ferritiinin, en tarkkaan muista milloin. En myöskään ihan muista mitä tulos oli, ehkä jotain 20 luokkaa, niin päätyi maksamaan rautatipan suoneen, kun kestää huonosti syötäviä valmisteita. Uudelleen ei ole nyt mitattu.

Bluebe, ihme että lääkäri ei suositellut raudan syömistä, ei kai siitä mitään haittaakaan ole noin alhaisella ferritiinillä. Hyvä että söit kuitenkin.

Taikaa83, tervetuloa ja tsemppiä hoitoihin. ICSI:llä pääsee ainakin eroon siittiöiden vasta-aineongelmista. Toivottavasti hoidoilla onnistuu pian.

Beislan perhe, km:stä pari viikkoa, uutta kiertoa odotellessa.

Niin mäkin luulin että kolme hoitoa kahteen yhteiseen lapseen. Taysin lääkäri sanoi että heillä ei niin ole, vaan yhteensä kolme hoitoa vaan saa. Helsingissä kuulemma saa kolme hoitoa kahteen lapseen.
 
Takaisin
Top