Isyyden tunnustelu

kyfi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lapsemme syntyy avoliittoon, mikä tarkoittaa, että toisin kuin aviopareilla, isän täytyy tunnustaa lapsensa. Tämä on molemmille ensimmäinen lapsi, joten kiinnostaisi kuulla, onko muilla vastaavaa tilannetta, ja jos tunnustamisen on joutunut jo aiemmin tekemään, miten se sujui.

Vähän ahdistaa tuo kivikautinen tapa käydä keskustelemassa lastensuojeluviranomaisen kanssa :/ Me kun koemme olevamme ihan tavallisia vanhempia, jotka saavat yhteisen lapsen :) Olen kuullut sekä asiallisia tarinoita että kauhukertomuksia tunnustustapahtumasta, mutta valitettavasti jälkimmäisiä vähän enemmän.

Kun tunnustaminen aikanaan kirjattiin lakiin (1975), syntyi noin 5% lapsista avioliiton ulkopuolella. Nyt syntyy jo noin puolet. Oikeusministeriö onkin valmistellut uudistusta lakiin. Toteutuessaan se antaisi ainakin teoriassa mahdollisuuden tunnustaa isyys jo ennen lapsen syntymää, mahdollisesti neuvolan yhteydessä. Kuulostaisi näin "perustapauksissa", eli kun isä tiedossa, halukas olemaan ko. lapsen isä ja vieläpä asuu yhdessä äidin kanssa, varsin tervetulleelta uudistukselta. Ei tarvitsisi enää käydä lastensuojelun kanssa kasvokkaiskeskustelua parisuhteen tilasta ja seksiaktien ajankohdasta... Hiukan nöyryyttävältä nimittäin kuulostaa nykykäytäntö :)
 
Me jouduttiin tunnustukseen esikoisesta ja nyt taas. Meiltä ei kyselty mitään sen kummempia, papereita vaan allekirjotettiin ja tais kysyä kuin kauan on seurusteltu. Se oli siinä, eli ei kauhistuta nytkään.
 
Esikoisen kanssa käytiin tunnustuksessa ja mä itse halusin isyystestin, joten käytiin patologianlaitoksella antamassa näytteet. Mun miehellä on aiemmasta elämästä kokemuskai et on ero tilanteessa sanottu et onkin paksuna yms ja mä halusin sille osoittaa et olen luottamuksen arvoinen, en juokse vieraissa ja lapsi ihan oikeasti on hänen.
Lastenvalvojalla käynti oli ihan helppo homma, se kyseli et ollaanko samaa mieltä siitä milloin lapsi on alkunsa saanut ja ollaanko oltu samassa paikassa, kiistääkö jompi kumpi yms ja se teki lähetteen tai jonku sinne dna kokeeseen kun halusin sen. Kun oli testin tulokset tullu niin käytiin uudestaan lastenvalvojalla allekirjottaa papereita. Nyt ollaan naimisissa, joten tällä kertaa ei tommosta enää ole edessä.
 
Se on oikeestaan vaan nimellinen juttu. Lastenvalvojakin sano, et on ihan kivikaudelta koko homma, ja et se vaan tekee heille lisää paperityötä. Multa kysyttiin, onko mieheni lapsen isä ja haluanko dna testin. No en halunnu, ku ei ollu epäselvää :D Sit just, et millon ollaan muutettu yhteen/alettu seurustelemaan ja et halutaanko yhteishuoltajuus. Nimet paperiin. Kesti vissii vartin se käynti. Ei se oo mikään karmiva paikka :)
 
Esikoisen joutui meilläkin mies tunnustamaan. Meniköhän koko käyntiin se 10-15min. Nimet paperiin ja pari selventävää kysymystä, mutta ei tosiaan mistään aktien määrästä tai asennoista! Helppo homma eikä tosiaan tarvi jännittää (ainakaan jos on yhtään inhimillinen lastenvalvoja....).
 
jep, täällä kans isi tunnusti ekan ja tulee tunnustamaan toisenkin. Käynti oli asiallinen, ei kyselty intiimejä juttuja vaikka siihenkin oltiin varauduttu :) kysyi vaan et kauanko seurusteltu ja haluaako isä tunnustaa lapsen ja tuleeko yhteishuoltajuus, sit päästiinkin jo kotiin ku nimet papereissa.
 
Tosiaan, meilläkin mennyt samalla tavalla kuin muillakin. Samoja kysymyksiäkin, että kuinka kauan ollaan oltu yhdessä, asutaanko yhdessä, huoltajuus ja onko tarvetta dna testille.
Vielä ei olla naimisiin päästy, niin näköjään sitten on toisenkin kerran käytävä..
 
Kurkkija toukokuisten puolelta liittyy keskusteluun kun prosessi on meilläkin edessä. Voiko tunnustuksen tehdä heti kun lapsi on syntynyt (ja ehtii ja jaksaa köpötellä lv:n luoksee)?

Ihan mielenkiinnosta, jos haluaa isyystestin tunnustuksen yhteydessä niin onko se kallis?

Ja ihan kiva lukea jo aiempia kokemuksia aiheesta. Tuttavani oli ihan kauhuissaan kun kuuli ettei aioita pinkaista tässä ennen syntymää vihille. Kun tunnustus on kuulemma niin nöyryyttävä kokemus ja kauhean hankalaakin. Mulle maha pystyssä, väkipakolla, tuomarin eteen raahautuminen olisi kyllä isompi nolotuksen aihe :grin
 
Lastenvalvojalta tulee kutsu isyydentunnustukseen, joka on ihan muutama viikko synnytyksen jälkeen, eli kutsu tulee todella pian. Meille ainakin tullut. Ja ainakaan reilu 11 vuotta sitten isyystestin tekeminen ei meillä maksanut mitään.
 
Olen toiminut lastenvalvojana ja tehnyt isyydentunnustuksia, ja kyseessä on kyllä varsin vanhanaikainen laki joka vaatisi päivitystä monelta kantilta. Hirveästi tilanteesta ei kuitenkaan kannata stressiä ottaa, se on varsin nopea, simppeli ja kivuton toimenpide silloin kun molemmat vanhemmat ovat asiasta yhtä mieltä - joskus kuitenkin tulee myös sellaisia tilanteita, että paikalle tulee uusi äiti joka sanoo että isäehdokkaita on esimerkiksi kaksi, mutta ei tiedä kumpi on isä, jolloin molemmile mahdollisille isille lähetetään kutsu DNA tutkimuksiin. Joskus äiti saattaa myös väittää että mies X on varmasti isä, mutta mies X kiistää isyyden. Koska kyseessä ei ole ainoastaan isän oikeudet lapseen ja huoltajuuteen vaan myös isän elatusvelvollisuus, isyydentunnustus on tietysti iso ja vakava asia sillä sen peruminen onkin sitten ihan toinen ja varsin monimutkainen prosessi - mutta silloin kun pariskunta on selvästi isyydestä yhtä mieltä, eikä lastenvalvojalla ole asiaa syytä epäillä, se on yleensä 10 minuutin vierailu, nimet paperiin, ja sillä sipuli.
 
Kiva kuulla, että tapahtuma on ollut suht kivuton kaikilla :) Ehkä ne mun aiemmin kuulemat kauhukertomukset on sitten olleet jostain vähän kauempaa menneisyydestä tms.

Tuntuuhan se silti vähän oudolta, että pitää vakuutella jollekin ulkopuoliselle tietävänsä lapsensa isän (tai isän tapauksessa, että uskoo avopuolisoaan...). Jotenkin ehkä ajattelin sen olevan "epäreilua" ja rangaistus siitä, ettei ole yhteiskunnan konventioiden mukaisesti suostunut astumaan avioliiton pyhään satamaan... Mutta onhan se niinkin, että ihan yhtä kylmä paperi ja toimitus se avioliittokin lopulta on. Siinä vaan todistellaan ilman pallomahaa, että aikoo toimia kunniallisesti, olla uskollinen jne :)

Sitä myös helposti unohtaa, että vaikka ei itse tarvitse yhteiskunnalta esim. taloudellista avustusta, tai ole tilanteessa, jossa joku koittaisi laistaa velvollisuuksiaan, ei se tarkoita, etteikö niitäkin tilanteita olisi. Ei pitäisikään koskaan ottaa näitä henkilökohtaisesti. Ja siltikin olen iloinen, jos lakiesitys menee keväällä läpi ja isyyden tunnustamisen voisi tehdä jo odotusaikana. Ja ehkä sen nimenkin voisi vaihtaa johonkin... vaikka 'isäksi haluamisen ilmaiseminen' tai 'musta tulee isä -ilmoittautuminen' :)
 
Miten muuten te, jotka päädyitte tohon DNA-testiin, olisitteko tehneet sen, jos olisitte olleet naimisissakin? Ts. liittyikö se jotenkin just avoliitossa elämiseen, vai yleisesti elämäntilanteeseen? (Anteeksi utelu, mua vaan aina kiinnostaa kaikki taustat :) )
 
Meillä aikanaan esikoisen kohdalla tehtiin testi. Lapsi oli vahinko, vaikkakin iloinen semmoinen, mutta lapsen isän vanhemmat "pakottivat" poikansa "vaatimaan" testiä, eivät uskoneet, että heidän pikku lellikki voisi laittaa jonkun paksuksi ja eivät halunneet lasta nähdä ennen tuloksia. Ja kun tiesin tasan tarkkaan että lapsi on meidän, ei ollut tarvetta kiusata tulevia isovanhempia, eikä se saakelin mammanpoika olisi uskaltanut sanoa vastaa äidilleen :) Ei siis seurusteltu edes lapsen isän kanssa, niin eihän sitä nyt voi silloin raskaaksikaan tulla, ainakaan hänen vanhempiensa mielestä :D Ja testihän siis antoi varmimman mahdollisen tuloksen, eli 99,98%. Ei jäänyt siis isovanhemmille epäselvyyttä :D
 
Pitääkös sellaisenkin äidin käydä tunnusteluissa ilmoittautumassa, joka ei halua ilmoittaa isää? Tai jos ei ole mitään hajua kuka se voisi olla tai ei vaan tiedä nimeä?
 
Syyskuun puolelta huutelen. Sellaista keskustelua käydään että toi isyyden tunnustaminen siirtyisikin tulevaisuudessa neuvoloiden tehtäväksi mikä kuulostaa aika mielenkiintoiselta.
 
Eikös naimisissa lapsi ole automaattisesti tämän, jonka kanssa naimissia ollaan, niin mä ainakin olen ymmärtänyt, et siinä ei mitään sen ihmeellisempiä juttuja olis.
DNA-testi ei maksanu mitään ja me saatiin tulos siitä sillai et testi otettiin torstaina tai perjantaina ja seuraavana tiistaina soitettiin et valmis on, eli oli ihan ennätysnopee, mutta meiän kohdalla vain lapsesta tartti "luoda DNA-profiili" vai mikä lie, vanhemmistakin otettiin näytteet mut ne oli jo tietokannassa.... Meillä ei ollut mitään epäselvää siinä etteikö puolisoni olisi isä, vaan mä halusin itse testin, jotta hän pääsee yli aikasemmista negatiivisista kokemuksista, on siis tullut hiujatuksi tämmösessä jutussa ja todella törkeästi. Hänelle sanottu että tulee isäksi, sit seuraava tieto onkin et vauva mukamas kuollut ja lopulta käy ilmi ettei mitään lasta koskaan ole ollutkaan ja käynyt hirveet prosessit mielessään asian hyväksýmiseks jne. Mulle oli äärimmäisen tärkeetä ettei koskaan tarvitse joutua epäilemään omaa isyyttään, tosin kyl oli typykkä jo syntyessään niin isänsä näkönen ettei jäänyt kyl mitään arvailun varaan :D
 
Pitääkös sellaisenkin äidin käydä tunnusteluissa ilmoittautumassa, joka ei halua ilmoittaa isää? Tai jos ei ole mitään hajua kuka se voisi olla tai ei vaan tiedä nimeä?

Isyydentunnustuksen vaatiminen tai siitä kieltäytyminen on toistaiseksi vielä täysin äidin oikeus - eli jos äiti ei halua että isyyttä tutkitaan, silloin sitä ei tutkita, ja jos taas äiti vaatii että oletetun isäehdokkaan pitää mennä DNA tutkimuksiin, silloin ko. miehen on mentävä.

Kun lapsi syntyy avioliitossa, Suomen laki olettaa että aviomies on lapsen isä, ja siinä ei sen kummempia tunnustuksia tarvita.
 
Meillä myös hyvin kivuton kokemus takana esikoisesta. Suurin harmi oli vaivautua paikalle, mut palvelu oli tosi asiallista eikä meiltä kysytty mitään ylimääräisiä tai outoja asioita. Sovittiin muistaakseni siinä tilanteessa yhteishuoltajuus ja pariin paperiin laitettiin nimet ja se oli siinä. Joku 10min siihen meni.. Sinne vaan hyvin mielin, vaikka turhaltahan se tuntuu näin kun ei oo mitään epäselvyyttä asiassa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tehdäänkö huoltajuudesta joku paperi vaikka olisi avoliitossa? (mul on kauhee kyselykausi päällä :p)
 
Takaisin
Top