Istukan syöminen..?! Smoothie vai grilliin..?!

Tiinatytti

Oman äänensä löytänyt
Olen nyt vasta törmännyt ensi kertaa ilmiöön, jossa jaetaan reseptejä oman istukan valmistamisesta, siis syömistarkoitukseen. Mitä tästä pitäisi olla mieltä?! Onko kukaan syönyt oman istukkansa tai suunnittelee tekevänsä niin? Onko se normaali käytäntö? Onko se jonkinlainen perinne joka on periytynyt vanhoilta hyviltä ajoilta? Tällä hetkellä omat ajatukset ristiriitaisia ja olen hieman jopa järkytyksen tilassa o_O rv 36+0
 
Enpä ole kyllä kuullut että kukaan olis istukkaa syönyt o.O mulla ei ole semmonen vaihto ehto käynyt edes mielessä, yök :eek:
 
Taitaa olla todella marginaalisen ryhmän touhuja. Suomessa ilmeisesti on mahdollista tehdä siitä jotain jauhekapseleja, mutta eipä taida tuokaan olla kuin hyvin hyvin harvinainen juttu. Ja terveysvaikutuksia moisilla ei ole todettu olevan.

Ei, en todellakaan itse söisi missään muodossa.
 
Istukka on äidin "omaisuutta" synnytyksen jälkeen, joten jokainen tehköön sille mitä haluaa. Ihan ok, jos tykkää syödä, mutta ei olisi kyllä minun juttuni.
 
Tämähän perustuu siihen, että eläinmaailmassakin emo syö istukan. Siitä saa tärkeitä ravintoaineita ja etenkin rautaa, raskaus ja synnytys kun ovat voineet verottaa rautavarastoja. Ihan siis perusteltua sinänsä.

Toinen näkökulma on istukka äidin ja lapsen yhteyden luojana, miksi jotkut hautaavat sen maahan, istuttavat puun jne.

Itse kysyin kätilöiltä onko kukaan halunnut viedä istukkaa kotiin, mutta heillä ei ollut tästä kokemusta. Ihan kiva ajatus, mutta itse en kokenut tarpeelliseksi. :)
 
Niin, kaipa se on lihaa sekin, sinänsähän ihmiset syövät lihaa muutenkin, joten tuskinpa se hirveästi naudan jauhelihasta poikkeaa. Mitään maagisia ominaisuuksia tai perusjauhelihaa suurempia terveysvaikutuksia sillä tuskin on.

Mieluummin syön lihani kaupan hyllystä, koska sieltä tuleva liha on säilytetty kaiken aikaa niin, ettei kylmäketju katkea. Toki jos on niin köyhä, ettei ole varaa ostaa jauhelihaa kaupasta, voi olla ihan fiksua syödä istukkakin, mutta harva suomalainen nyt niin köyhä on.
 
Tämähän perustuu siihen, että eläinmaailmassakin emo syö istukan. Siitä saa tärkeitä ravintoaineita ja etenkin rautaa, raskaus ja synnytys kun ovat voineet verottaa rautavarastoja. Ihan siis perusteltua sinänsä.

Toinen näkökulma on istukka äidin ja lapsen yhteyden luojana, miksi jotkut hautaavat sen maahan, istuttavat puun jne.

Itse kysyin kätilöiltä onko kukaan halunnut viedä istukkaa kotiin, mutta heillä ei ollut tästä kokemusta. Ihan kiva ajatus, mutta itse en kokenut tarpeelliseksi. :)

Luin kanssa jostain että se palauttaisi tehokkaasti voimia ja mielen virkeyttä synnytyksen koitosten jälkeen. Sen pitäisi kuulema vaikuttaa positiivisesti myös synnytyksen jälkeisen masennuksen lievittämiseen. Mutta en tosiaan tiedä, onko aiheesta tehty mitään tieteellistä tutkimusta. Toisaalta jos uskoo asiaan kovasti, niin voivathan hyvät vaikutukset olla todellisia, ja se kai tärkeintä on!

En ehkä silti taida lähteä kokeilemaan, ainakaan vielä ensimmäisen synnytyksen kohdalla..
 
Takaisin
Top