Isosisarukset

Ykäriina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olisipa mukava kuulla kokemuksia teiltä, joilla on jo useampia lapsia: miten isosisarukset ovat ottaneet vauvan vastaan, onko ollut mustasukkaisuutta, miten olette pitäneet huolta että äidin aika riittää muillekin lapsille, oletteko jotenkin juhlistaneet tai muuten huomioineet isosisarukseksi tuloa jne?

Meidän 1 v 8 kk ei tietty vielä ihan ymmärrä asiaa. Välillä kyllä sanoo "vauva" ja silittää mahaa, kun kehotan olemaan varovasti mun mahan kanssa. Siinäpä vielä yksi kysymys: onko huolta siitä, että esikoinen voi vahingoittaa pikkuista mun mahan päällä rymytessään? Tietenkään mahan päällä ei saa hyppiä, mutta hän on vielä aika varomaton liikkeissään.
 
Ajattelin just äsken että eipäs oo vielä ketjua missä puhuttas vanhemmista sisaruksista ja mulla pyörii ihan samat kysymykset mielessä. Meinasin jo itse alottaa mut en keksinyt sopivaa otsikkoa, tosi hauska sattuma :happy:

Täällä myöskin kiinnostaa varsinki tuo kun meillä 2,5v kans jostain syystä kulkee mun mahan päältä useasti päivässä :joyful:

Varmaan on ihan hyvä ottaa hyvissä ajoin sisarus mukaan vauvan tavaroiden hankintaan. Ajattelin että meillä tuleva isoveli saa ainakin kaupasta valita tuttia ja harsoa yms.
Tosin syksyllä otetaan vasta vauva-asia esille meidän pojalle. Se muutenkin on niin malttamaton :grin
Nyt jo stressaa että jos tulee mustasukkasuutta.
 
Meillä tytöt ottanut uuden vauvan vastaan aivan mahtavasti! Esikko oli 1v 9kk kun siskon sai, toka oli vajaan 1 vuoden kun meidän pikku 3 syntyi.
Esikko (nyt 4-v) on aivan mahtava isosisko, hoitaa ja halii tosi paljon! Toka kun oli itsekin vielä "vauva" niin ei oikein tajunnut mikä juttu ton uuden toukan kanssa on? Tökki silmiin, korviin, suuhun, yritti nostaa syliin kun luuli nukeksi :/ pari ekaa kuukautta meni aikalailla opetellessa vauvan hoitoa ja että ei saa tökkiä ja repiä!
Mutta mustasukkaisuutta meidän perheessä ei ole ollut ollenkaan, onneksi!
Yrittänyt touhuta mahdollisimman paljon isompien siskojen kanssa kun vauva nukkunut tai rauhallisesti sylissä/sitterissä! Paljon olen ottanut vanhemmat muksut mukaan vauvan hoitoon, tutin/vaipan/puklurätin/ lelun antamisiin :)
Ja nyt toi kolmikko on niin kiinni hitsautunut yksikkö joita on mahtava vaan katsella kun ne rakastaa toisiaan koko sydämestään:Heartred parhaat ystävykset mutta välillä myös pahimmat viholliset! Mutta onhan ne siskoksia :D

Mahan päällä touhuamisesta en virallista tietoa osaa antaa, muuta kun omakohtaisesti olen yrittänyt pitää pienen varo välin mahan ja lapsen välillä että ei tulisi mitään yllättävää iskua. Edellisessä raskaudessa pikku 2 potkas muutaman kerran mahan yläosaan kun olin viimeisillään, mutta ei mitään tehnyt masukille, löi multa vaan ilmat pihalle:sad001
En hirveästi ole pelännyt jos lapsi töytäisee mahaa tai vahingossa lyö tai potkaisee, onhan toi uusi vauva kuitenkin hyvässä suojassa:)

Täällä taas kova jännitys mitä mieltä pienin on uudesta vauvasta! Isommat ainakin kyselee koska uusi vauva tulee, mistä tulee, mitä se syö siellä massussa ja tärkein minne se pissii ja kakkaa:D jälkimmäinen on aiheuttanut suurta huolta! Höpsöt:D
 
Ai niin se unohtui että ollaan tytöille otettu nuket joita ollaan hoidettu kuin vauvaa ja kuiva harjoiteltu sen kanssa:) voihan siihen samaan hommaan käyttää myös nallea tms.
 
Meillä tuli esikoisen ja toisen välille ikäeroa 3,4vuotta. Esikoinen ymmärsi sillon jo aika hyvin, että joku vauva on meille tulossa. Kyseli hirveesti vauvasta ja monesti käytiin läpi mihin hän menee vauvan syntymänaikaan, miksi äiti menee sairaalaan ja miten tulee sitten isin kanssa katsomaan vauvaa ja tuo pehmolelun vauvalle. Sovittiin siis, että mies käy tulevan isoveljen kanssa ostamassa pehmolelun ja hän saa valita sen (hyvin ylpeänä toikin sen sitten pikkusiskolle sairaalaan :') ) otettiin esikoinen mukaan myös vauvan juttujen hankintoihin ennen syntymää esim. Sai päättää millaset tutit vauvalle ostetaan. Vauvan syntyminen ei aiheuttanut mustasukkaisuutta vaikka välillä haki selvästi huomiota. Kuitenkaan vauvaa ei käynyt koskaan nipistelemässä tai lyömässä. Annettiin myös vapaasti esikoisen tutustua vauvaan, ei kielletty esim. koskemasta (totta kai koko ajan pidettiin silmällä). Vaipan vaihtoon ja muuhun vauvan hoitoon otettiin mukaan. Kovin innokas olikin silittelemään ja hoitamaan.

Nyt vähän jännitän miten kakkonen tulee suhtautumaan vauvaan. Ikäeroa tulee olemaan sitten 2,5vuotta. Nuorempi on muutenkin vähän tempperamenttisenpi tapaus ja isoveljen kimppuun käy surutta
jos hermostuu. Esikoinen taas sanoi, että "mukavaa, kun meille tulee vauva. Ei kuitenkaan ole mukava jos se on tyttö." Toivoo kovasti veljeä :) tälläkin kertaa tuovat vauvalle sairaalaan sitten jonkin yhdessä valitseman pehmolelun.

Yhteistä aikaa yritettiin vauvan syntymän jälkeen järjestää esikoisen kanssa ihan pienissäkin asioissa. Lähdettiin käymään kahdestaan jätskillä, pääsi isin kanssa potkimaa palloa tai vaikka pelkästään hän pääsi mukaan ruokakauppaan. Nytkin välillä yritetään viettää aikaa erikseen lasten kanssa. Ei se monesti vaadi kuin ihan pienen hetken :)
 
Äippä x3: Ihana kuulla että noin hienosti teillä on kaikki mennyt, perheonnea kauneimmillaan :happy:
 
Välillä myös kauheimmillaan, no onhan ne kuitenkin siskoja:)

Tiuh sama täällä, se laatu aika kaikille on todella tärkeää. Vaikka just niin arkipäiväistä kuin kaupassa käynti tai koiran ulkoilutus! Hetki on sitä mitä siitä tekee:)
 
Mua pelottaa että meidän 2,5v rupeaa satuttamaan vauvaa kun se on vähän väliä härnäämässä meidän koiraakin. Tosin koira on niin kiltti että antaa tehä ihan mitä vaan eikä pistä yhtään hanttiin, murisis edes joskus. Ja jos jollakin on kokemusta ja tietää mitkä jutut toimis jos nyt sattuu että sitä satuttamista tapahtuu niin olis kiva kuulla.:grin
 
Tää on niin yksilöllistä ja riippuu lapsen luonteesta. Meillä meni ihan super hienosti kun kakkonen syntyi. Tyttö oli silloin 2,5v, silitteli hellästi ja tarjos vauvalle tuttia. Ikinä ei tarvinnu pelätä ettäkö tyttö tekis mitään vauvalle kun on niin rauhallinen ja hoivaava luonteinen. Mustasukkasuutta ei ollut ja sisarusriidat alkoi vasta pojan ollessa lähemmäs kaks :) toisin meni siskolla jolla oli kolme vuotias poika kun kakkonen syntyi. Koko ajan sai pelätä että poika tekee jotain vauvalle ja potkas se vahingossa vauvaa päähänkin kun hyppäs rajusti sohvalle, vauva oli alta kaks viikkoinen tuolloin.

Mä en kokenut mitenkään vaikeaksi antaa huomiota kahdelle lapselle ja tyttö osallistui mielellään vauvan hoitoon ja kotiaskareisiin :)
 
Kiitos näistä tarinoista! Tiedän että asioilla on tapana järjestyä, niin varmasti tässäkin tapauksessa. Esikoinen alkaa selvästi kehittää myös uhmaikää, joten sopii hyvin tähän keitokseen :).
 
Meillä ei missään vaiheessa mustasukkaisuutta ilmennyt, eikä tarvinnut vauvan puolesta pelätä :) Esikoinen kyllä muutenkin melko hoivaviettinen tyttö, että ehkä juuri siksi mennyt tokan vauva-aika niin hyvin. Nyt vähän mietityttää, että mitähän tästä tulee, kun tuo meidän toinen on hieman villimpi tapaus ja häseltää menemään välillä vähän turhankin lujaa! Täytyy alkaa ajoissa puhumaan vauvan tulemisesta ja miten vauvan lähellä pitäs käyttäytyä, ettei vaan pääsis mitään sattumaan.. Esikoiselle silloin keskusteltiin paljon, että hän saa pikkusiskon tai -veljen ja voi auttaa äitiä hoitamaan vauvaa. Näillä ikäeroa oli toisenn syntyessä 2v2kk, nyt ikäeroa toisen ja kolmannen välille tulee n.4v5kk, että luulis isomman muksun päähän vähän paremmin uppoavan mitä tulee tapahtumaan :D
 
Voi me käytiin eilen katsomassa noin 2kk:den ikäistä vauvaa :Heartpink Samalla vähän "testasin" kuinka neiti kohta 2v on vauvan lähellä. Tietenkään ei ole oma vauva, mutta pientä esimakua :D Nätisti oli vauvan lähellä, silitteli jne. Silmiään ei voinut kuitenkaan irti päästää, kun ettei
tarkottamattaan ole liian kovakourainen. Nyt näyttäisi siltä, että meidänkin vauva voi selvitä ehjänä neidin käsittelystä :D
 
Meillä eka oli 1v2kk ku toka synty, ja ei osannu olla yhtään mustis. Nää ois sit 2v8kk ja 1v6kk ku kolmas syntyy ja luotan et pienempi ei pahasti oo mustis mut isommasta en osaa sanoo.. Haluaa varmasti hoitaa ja nätisti osaakin mut ei ymmärrä välttämättä olla tarpeeks hellä. Eli silmät saa olla selässäki näiden muksujen kans.
Luulen et toinen nukke joudutaan ostaan et on molemmille omat. Tää reilu 2v tietää jo et äitillä on mahassa vauva ja muistaa sen ihmeen hyvin kun saattaa yhtäkkiä tulla mun mahaan koskeen ja sanoo vauva. Ei olla vielä puhuttu sene enempää et millon se syntyy ku ei toi pieni ymmärrä sitä vielä. Toi vois olla kans hyvä et isompi sais valita vauvalle jonku lelun sairaalaan tuotavaksi.. ☺
 
Täällä tuleva isosisko täyttää lokakuussa 4. Hän on suhtautunut tosi hyvin vauvauutiseen ja ollaan paljon juteltu siitä mitä pieni vauva tarvii. Onneksi tytön ryhmiksessä on paljon pieniä, ihan 9kk ylöspäin niin on päässyt näkemään ja elämään siellä pienten kanssa. Joka päivä kerrataan milloin on joulu. :)

Mua vähän hirvitti kertoa vauvasta ja tuoda esim vaunut tänne. Olin varma että tulee kauhee tappelu kun tyttö luulee saaneensa uudet rattaat.. :D Mutta pitikin itsestään selvänä että ne on vauvan ja hän saa SEISOMALAUDAN kun muillakin on. :'D

Olipa sekava teksti, mutta siis pääpointtina mun kamalat ennakkoluulot ja esikoisen täysin luonnollinen suhtautuminen asiaan... :)
 
Ikäero vaikuttaa tässä paljon 3-4 v osaa käsitellä vauvaa arvatenkin jo paljon 2v (tai nuorempaa) varovaisemmin. Toki myös luonne ratkaisee. Meillä jäbä rauhallinen ja vahinkoja meinas sattua vaan, jos ei huomannu et sisko oli vieressä, kun leikki innokkaasti.

Mustasukkaisuutta meillä ei ollut, vaikka tyttö vaati erityispaljon hoitoa sairautensa takia. Tosin myös nukkui paljon ja silloin huomio esikolle. Toki olin jo etukäteen selittänyt, miten ja miksi arki muuttuu vauvan myötä.

Meillä sisko antoi syntyessään isoveljelle muumilaivan lahjaksi. Myös uusi tulokas saa toimia samoin, veljen suhtautuminen oli heti alusta tosi positiivinen :)
 
Meillä esikoinen otti kuopuksen hyvin vastaan, vaikka mustasukkaisuuttakin oli.
Tiedän että esikoinen ottaa tulevan vauvankin innolla vastaan, mutta kuopus onkin eri juttu.. Kuopukselta löytyy niin paljon pahaa sisua ja temperamenttia, että hänen kanssaan saa kyllä varoa.
Esikoinen pian 4,5v ja kuopus ensi kuussa 2v.
 
Takaisin
Top