Inhottavaa kirvelyä. Kokemuksia?

Vieras
Heippa :)

Olen nyt raskausviikolla 6+5. Takana yksi km 8/12 viikolla 7+4 (kehitys pysähtynyt viikolle 6).

Nyt on raskausaika mennyt ihan hyvin. Lukuunottamatta kovia migreenikohtauksia joiden takia ensiavussa rampattu kolmisen kertaa. Mutta yhteen pieneen, inhottavaan vaivaan en saa vastausta!

Ihan raskauden alkumetreiltä saakka tuntunut kirvelyä virtsaputkessa. Mulla viime raskaudessa oli paha VTI-tulehdus joka hoidettiin antibiooteilla. Kävin myös tämän raskauden alkaessa heti antamassa näytteen joka oli puhdas. Kävin gynellä, teki tarkastuksen ja virtsaputki aristi. Määräsi antibiootit. Söin kuurin mutta kirvely jatkuu. Kirvelyä ei esiinny itse virtsatessa, vain sen jälkeen ja varsinkin sillon kun mulla on tiukemmat housut. Kun olen kotona lökäreissä ilman alkkareita, ei ole tietoakaan kirvelystä. MITÄ IHMETTÄ TÄMÄ ON KUN EI AMMATTILAISILTAKAAN SAA VASTAUSTA???
 

Olisiko vain ärtynyt, jos kerta löysemmissä housuissa helpottaa? Hiertymää tai vastaavaa, joka sitten kirvelee, kun käyttää kireämpiä housuja. Kokeile olla reilusti pidempi aika löysemmissä vaatteissa ja "mammapikkareissa" vähintään viikko ja katso, tapahtuuko edistystä. Stringit ja pitsit saattaa helposti hangata ja ärsyttää nopeastikin. Ja huolehdi riittävästä pesusta (2 x päivä) ja huom, vain pelkällä vedellä! Jos olet käyttänyt alapääpesussa jotain pesuaineita jätä ne pois kokonaan. Nekin ärsyttävät helposti ja pahimmassa tapauksessa aiheuttavat hiivatulehduksen. Itselläni auttoi myös pesuaineen vaihtaminen jauheesta nestemäiseen. Muistaakseni omon pesujauhe aiheutti aivan tautista kutinaa alapäässä. Oletteko vaihtaneet pesuainetta lähiaikoina? Erisan nestemäisenä on hellävarainen. Samoin huuhteluaine kannattaa olla hajuton ja aromiton tai jättää kokonaan pois. 

Niin ja sitten vielä se karvoitusasia ;) Jos olet posliini, virtsarakko saa vielä helpommin ärsytystä. Niin inhottavia ja ällöttäviä kuin ne karvat jonkun mielestä onkin, ne ovat siellä tarkoituksella suojaamassa arkoja paikkoja. Itsekin välillä posliinisoin itseni, mutta annan myös välillä karvojen kasvaa, jotta saa paikat suojaa ja "lepoa". Ja ärsyttäähän se jatkuva karvojenkin poisto ihoa.

Ja jos kirvelee pissauksen jälkeen, kokeile pehmeämpää vessapaperia ja taputtele paikat kuiviksi. Hankaava liike jälleen kerran ärsyttää, kevyt painallus tai taputtelu on hellävaraisempi.

Kokeile näillä konsteilla ja jos ei auta niin sitten vain sitkeästi uudestaan lääkäriin ja vaatia uusia testejä.

 
Tosiaan kokeile käyttää hengittäviä puuvilla-alushousuja (ei saumaa edessä, ei pitsiä!) ja alapäälle vain vesipesu. Voit yrittää myös, josko karpalokapselit auttaa. Mä oon syönyt koko raskauden ajan aamulla ja illalla yhden karpalokapselin, eikä ole ollut mitään ongelmia, vaikka ennen mulle tuli aika helposti virtsaputkentulehdus. Niitä saa ihan vaikka prismasta tai sitten luontaistuotekaupasta. Toivottavasti kirvely helpottaa!
 
Jos ei huvita popsia mitään kapseleita tai pillereitä, niin karpaloa löytyy kuivattunakin (muistaakseni Rainbown tuotemerkiltä ainakin). Karpalon lisäksi myös puolukka tekee hyvää. Makuasia kumpaa popsit. Mun kokemuksen mukaan puuvillaiset hipsterimalliset pikkupöksyt on parhaat ja antaa mukavan rennon meiningin eivätkä ne hierrä. Kokeile huviksesi. Ja jätä sukkikset ja tiukemmat leggarit suosiolla kaappiin ja vaihda vähän löysempiin pitkiin kalsareihin myös. Niidenkin materiaalina mielellään puuvilla tai jos vaan viitsit niin silkkiset olisi parhaat. Ja kannatan myös tuota karvojen rehotusta jos vain mahdollista.

Pikaista paranemista.
 
Et ole yksin, enkä siis minäkään! Jee!

Mulla tota on ollut jo ennen raskaaksi tulemista ja nyt raskaana ollessa taas uudestaan. Ravattuani gynellä turhaan riittävän kauan olen tullut siihen tulokseen että ei se kai vaarallista ole. Mitään pöpöjä ei ole löydetty enkä enää jaksa etsiäkään.

Tosiaan karvat saa nykyään kasvaa ja pikkarit ja muutkin vaatteet on puuvillaa ja pyykkikoneessa pesupähkinät eikä tietty mitään saippuoita vaan vesipesu ainakin 2x päivässä. Jalat kannattaa pitää lämpiminä ja kuivina. Jos kirvelee ni vähemmän sokeria ja enemmän happamia asioita kuten karpalomehua, sitrushedelmiä, tyrniä tai puolukkaa. Ei seksiä, kylmää eikä hölskyvää liikuntaa. Ja ihan vedenkin juominen (tai yrttiteen) ja paljon pissaaminen voi huuhtoa paikat mukaviksi taas. Yleensä vedenjuontitalkoista seuraavana päivänä helpottaa. Stressi pahentaa asiaa, nukkuminen parantaa.

Ilmeisesti voi vaan olla herkät virtsatiet, joita kirvelee vaikkei mikään olisi vialla.
 
Takaisin
Top