Imetyspettymys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elmiina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Onko muita imetykseen pettyneitä?

Täällä on nyt pitkä taival takana ja toivomaani täysimetykseen ei varmaan päästä ikinä. Pidin sitä alusta asti itsestäänselvänä - synnytän luomuna, pidän tyttöä rinnalla, annan imeä niin paljon kuin lystää. Kyllähän se takuulla onnistuu. Jokainen nainen pystyy imettämään, joka paikassa sanottiin.

Tyttö syntyi 32 tunnin lääkkeettömän synnytyksen päätteeksi pienipainoisena mutta muutoin terveenä ja täysiaikaisena. Vauva pääsi heti ihokontaktiin ja hetken päästä alkoi hamuilla ja alkoikin imeä ja kaikki kipu unohtui ja olin onnellinen. Minulla oli ollut raskauden lopussa hieman proteiinia virtsassa ja pienellä annoksella verenpainelääkitys. Lääkityksen ja pienipainoisuuden vuoksi tyttö joutui verensokeriseurantaan.

Kätilö tarttui rintoihini ja yritti lypsää lisämaitoa tytölle ennen mittausta, kun omaa maitoa "ei lasketa" verensokeria mitatessa. Tarttui vasempaan rintaan kivuliaasti. Minä sanoin ettei sieltä mitään tule, ei ole koko raskausaikana tullut vaikka oikea on vuotanut jo viikolta 13 lähtien. "Voi kuule kyllä sieltä alkaa tulla nyt kun on istukka poissa." No ei tullut, sattui kyllä. Oikeasta tuli samalla käsittelyllä muutama tippa. "Eihän nuo riitä mihinkään," kätilö totesi, ja heitti lypsyastian tippoineen roskiin. Matalathan ne sokerit olivat, vielä rinnalla olon ja terhakan imun jälkeenkin. Tyttö sai ensimmäiset lisämaidot jo synnytyssalissa.

Osastolla tyttö imi ja imi. Verensokerit olivat viiden tunnin imetyksen päätteeksi kohtuulliset - mutta koko ajan tyttö ei jaksanut imeä, nukkui vain. Verensokerit tippuivat. Herättelin rinnalle, tyttö ei imenyt. Alettiin antaa ruiskulla ja hörppyyttämällä lisämaitoa. Sen aikaa kun tyttö nukkui, minä istuin sängyllä tyttöä katsellen ja itkien lypsin niitä muutamia tippoja, mitä oikeasta rinnasta tuli. Vasen oli eloton. Muutamat tipat riittivätkin lisämaidoksi jonkin aikaa hyvin - ne kasvoivat vaadittuihin 10 ja 15 ml annoksiin, joita annettiin rinnan välillä, jotta tyttö jaksaisi imeä. Hoitajat vaihtuivat ja kun edellisen kanssa sovittiin lisämaidoista seuraava kieltäytyi niitä antamasta. Yöllä nukkumisen sijaan istuin ja lypsin jotta lapseni saisi edes jotain syödäkseen.

Seurasi syöttopunnitus. "Tiesinhän mä, ettei se saa sieltä mitään." Ja sama uudelleen, ei punnituksessa paino muuttunut mihinkään. Lisämaidot nostettiin siltä istumalta 30 millilitraan. "Ootko harkinnut vain lopettamista?" "Ennen vanhaan sai sentään antaa maidontulon lopettavan lääkkeen jos äiti ei halunnut imettää." (Halusinhan minä, epätoivoisesti.) "Ootko ajatellut lopettaa?" Minä sitkeästi ajattelin että kun tyttö on vain rinnalla niin tuleehan sitä maitoa. "Älä imetä niin pitkään, tyttö on pieni ja heikko, anna olla rinnalla korkeintaan vartti kerrallaan." Vaan niistä lisämaidoistahan sitä tuli pienellä jo maha täyteen eikä kiinnostanut imeä. Minä itkin ja lypsin.

Kotiuduttiin imetysapulaitteen kanssa ja ohjeena antaa 30ml maitoa vasemman rinnan kautta ensin, sitten siirtää oikealle jotta imee minkä jaksaa. Maito oli sentään nousemassa, rinnat turvonneet, punaiset ja kivuliaat. Ei muuta kuin synnäriltä kaalia hakemaan ja korvikekauppaan. Minä, joka ajattelin että korviketta en ikinä lapselleni anna. Mutta pakko se on nukkuakin, ei voi mennä niin että kolmen tunnin syöttöväleillä imetän tunnin kunnes vauva nukahtaa ja lypsän kaksi. Pakko syödä ja nukkua. Osastollakin hoitajat välillä ottivat minulta vauvan pois, että saisin edes syödäkseni. Sylitellään sen aikaa, he sanoivat.

Kotiuduttiin ja vauva sai 30 ml kolmen tunnin välein. Asuttiin iholla ja vauva kainalossa ja rinnalla. Käytiin pieni tyttö käsivarrella hakemassa syötävää ja juotavaa. Pesittiin sängyssä ja sohvalla tyttö tississä kiinni. Paino nousi hyvin, kontrolleja parin päivän välein. Ihana terkkari kävi kotona meillä punnitsemassa, minun ei tarvinnut lähteä. Lisämaito tiputettiin 25 millilitraan kolmen tunnin välein. Paino nousi hyvin. Nyt riittäisi, että annetaan vaikka 10-15 ml jos tyttö vaikuttaa ettei jaksa imeä ja öisin pelkkää rintaa.

Tyttö ei herännyt rinnalle öisin. Nukkui vain. Aamusta iltaan nukkui rinnalla, annoin päivisin 15ml lisämaitoa jota ei tuntunut kaipaavan. Illan tullen alkoivat rintaraivarit ja huuto ja mahakivut. Ajattelin että kyllä se maito riittää, rintaraivarit on ihan normaaleja, antaa imeä vaan. Vaan painonnousu olikin hidastunut todella pieneksi, ei juuri edes hyväksyttävän alarajoilla minun pienellä tytölläni. Pelästyin - ja aloin antaa korviketta tytölle pullosta joka ruokailun perään. Miehellä alkoi isyysloma ja minä lypsin vielä joka imetyksen päätteeksi viimeiset tipat ulos jos maidon määrä lisääntyisi. Ei se lisääntynyt.

Join imetysteet ja alkoholittomat oluet ja söin kaurat ja ja ja. Yritin nukkuakin ja podin siitäkin syyllisyyttä. Välillä selvittiin yöt ilman lisämaitoa. Välillä tuli vain huuto. Kun mies palasi töihin ei minulla jäänyt lypsämiselle enää aikaa. Pumpata yritin ja sain minitippoja tulokseksi. Tuntui turhalta pestä ja steriloida pumppua kun koko päivän yhteislypsy oli tuurila 40-60 ml. Jätin pumppaamisen pois ja ostin vaa'an kotiin. Ilman pumppaamista hiljalleen viikossa 15-60g syöttöpunnitukset tippuivat 5-15g punnituksiksi. Tyttö ei imenyt tehokkaasti. Ja mitä hyötyä vähentää lisäruokaa jos ei tyttö silti ime, raivoaa vain? Mieluummin nukkuu nälissäänkin kuin näkee vaivaa? Nukkuu tissillä imemisen sijaan?

Nyt viime viikolla päätin että pumppaan kolmen tunnin välein. Jos ei sillä maitoa ala tulla luovutan. No nyt se on jäänyt tavaksi. Kun itse nukun imetän minkä pystyn. Tyttö raivoaa pullolle kun sieltä tulee liikaa ja meinaa mennä nenään kun on nälkäinen ja hotkii. Sit se ottaa tissin tyytyväisenä. Nyt imee tehokkaasti tuon jälkeen - vaan vartissa on tissi tyhjä ja nälkä jää ja raivotaan sekä rinnalle että pullolle kunnes aikansa raivottuaan puoliunessa huolii pullon ja vetää navan täyteen. No, onneksi tästä on nyt tullut rutiini - itse nukkuessani tuikkaan tissiä suuhun, loppuajan lypsän. Varsinkin tytön käydessä nukkumaan tai miehen ollessa kotona pumppaan välillä kymmenen minuuttia tai vartin, välillä tunninkin jotta rinta kunnolla tyhjenisi. Vähintään 3 tunnin välein, yöllä yritän saada 4 tuntia unta.

Nyt näyttäisi, että maidon määrä hiljalleen lisääntyy. Pumppaamisen alussa tyttö sai pullosta n. 160-180 ml maitoa. Nyt saa yli 200ml (ehkä 220-230 pintaan) joka päivä sen lisäksi että imetän ihan rinnan tyhjäksi usein 3-4 kertaa päivässä. Ehkä se siitä. Täysimetyksestä en uskalla haaveilla, mutta pullot ja pumppu alkavat jo muuttua rutiiniksi, jota ei ajattele sen kummemmin. Osaa olla itselleen armollinen jos nukkuu pumpulle herätyksen ohi, silloin varmaan tarvitsi sitä unta enemmän. Ainakin tyttö saa kaiken sen maidon mitä on antaa. Nyt pullolla mieskin voi syöttää tytön ja usein tyttö huoliikin pullon mieheltä paremmin kun ei ole ihanaa tissiä vieressä mitä mieluummin ottaisi (paitsi kun tissi on tyhjä niin suuttuu).

Syitä olen hakenut monia. Minulla on ollut useita nännilävistyksiä ja minulla on rintaimplantit. Ne voivat haitata herumista. Minulla on jatkuva allergialääkitys, jota ilman en voi olla - etukäteen selvitin vain ettei se ole este imetykselle. Nyttemin olen lukenut, että siitä olisi hyvä pitää tauko ennen kuin imetys vakiintuu, sillä se voi häiritä prolaktiinitasoja. Imetyksen vakiinnuttua (maidon kunnolla noustua) sen ei pitäisi haitata. Enpä tiennyt tätäkään. Vasen rintani ei edelleenkään toimi - unelmoin että jos minulla olisi kaksi toimivaa rintaa saisin lapseni ruokittua niillä. Sitä en tiedä ovatko rinnalle tehdyt operaatiot rinnan pilanneet. Vai kun ylipäänsä otin implantit siksi että tuo vasen rinta on tubeerinen, se voi jo sinällään estää imetyksen.

Paha näin jälkikäteen sanoa. Olisiko pitänyt kieltäytyä synnytyksessä oksitosiinistakin. Sen otin, kun en jaksanut enää ja kätilö alkoi puhua imukupista ja välilihan leikkaamisesta ilman. Lieneekö se haitannut maidonnousua lääkityksen lisäksi. Jos jos jos. Jos ei olisikaan lisämaitoa tiputettu kerralla siihen 15 ml vain päivisin vaan olisi jatkettu 3 tunnin välein ja aina 5 ml kerralla annoksesta pois. Jos en olisi hätääntynyt, tiedä vaikka huonompi painonnousu johtui vaan siitä että oli juuri ulostanut verrattuna muihin kertoihin. Olisi voinut olla hyväksyttävä muuten vielä, kuitenkin muutamasta grammasta kyse.

Tässä on niin monta epäonnistumista ollut matkan varrella, että olen vain kiitollinen siitä, että meillä on ollut ja on yhä ihania imetyshetkiä. Ja vauva saa kuitenkin kaiken maidon mitä minulla on tällä tarinalla antaa. Ja mieheni on päässyt ruokailuista osalliseksi. Ja että itse väsyneenä tajuan antaa tytön miehelle kun tekisi mieli vain huutaa vauvalle takaisin, kun se raivoaa sekä pullolle että rinnalle. Että osaan nauttia niistä hyvistä hetkistä ja pyytää apua niinä huonoina.

Enpä tiedä miksi tämä piti jakaa. Odotukset oli korkeat vaan ei mennyt niinkuin strömsössä. Muita?
 
sympatiani täältä.onpa ollu tylyä ja outoa toimintaa synnärillä :confused:

auttaiskohan sua imetyksen tuki ry:n sivut? imetys.fi ? oon ite käyny siä kurkkimassa ja lukemassa juttuja jo etukäteen,ja tukeakin tuota kautta käsittääkseni on saatavilla.tsemppiä :)
 
Oli siellä ihaniakin hoitajia kaks kappaletta joiden kanssa suunniteltiin just toi lisäravinnon tarve ja aikataulut jne. valmiiksi että päästäis kotiin. Ja sit seuraava hoitaja tosiaan kieltäytyi lisämaitoa antamasta. Taas seuraavalle kun tätä itkin ni tehtiin sama suunnitelma, kirjattiin se hoitosuunnitelmaan ja ohjeistettiin seuraava hoitaja. Ja sieltä tuli sit noita "ootko harkinnu lopettamista" ja "tiesinhän mä ettei se mitään saa" ja jopa ku huutavan vauvan kanssa jouduin lisämaitoa hälyttämään niin ensimmäisenä huoneeseen saapuessa "mulla oli ruoka kesken." Toisilla ihmisillä vaan ei pitäis olla mitään asiaa hoitoalalle saati sitten synnytyksestä herkistyneiden äitien osastolle :mad:
 
...Niin ja en oo jaksanu soittaa edes imetyspolille vaikka on suositeltu. Jonkunverran oon esim. maitolaituria lukenut vaan kun kaikki keinot on kokeiltu ja vuorokaudessa on vaan rajallinen määrä tunteja niin en yksinkertaisesti jaksa stressata enää uusista keinoista tai konsteista tai avuista. Kun mitään taikakeinoa ei ole. Katkeroidun vaan kun toisilla on edes mahdollisuus vaihtaa rintaa imettäessä ja niin monella on ongelmana se et maito suihkuaa ja siinä uidaan öisin. Vertaistuki toisilta joilla on ongelmia on oikeastaan ainoa mikä enää auttaa - ei itse ongelmaan vaan lähinnä henkisesti edes vähän helpottaa kun ei muillakaan mene ihan putkeen.
 
mulla oli aika samanlaisia kokemuksia tytön kohdalla, osittaisimetys oli alusta lähtien. meillä kävi sillai, että synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi rv 42+1 ja tyttö syntyi seuraavana aamuna. oli salissa rinnalla ja imi vähän huonosti, osastolle päästyä imin ruiskulla tippoja ja kätilö tuli roikkumaan tissiin kesken mun siskon ja hänen miehen käynnin että kato nyt hyvin tulee. seuraavana yönä tyttö oli kuumeinen ja itkuinen ja otettiin crp, oli 66 ja eikun toiselle osastolle antibioottitiputukseen. minä pääsin osastolle tytön luo 3-4 krt/pvä, en kyennyt siellä lypsämään, kun koin henkilökunnan epäystävälliseksi ja jotenkin sain vaikutelman, että vanhempien vierailut rasitti heitä ja vauvoja :( omalla osastolla lypsin kaikki ruokailujen ja tytön luona vierailujen väliajat, kieltäydyin tottelemasta lepäämiskehotuksia ja menin epparivekistä huolimatta sitkeästi tytön luo. mulla alkoi maidontulo lopulta pienistä tipoista ja sain lopulta ruiskullisen lypsettyä, sitten aina 10ml kerrallaan. lypsin aina, kun olin yrittänyt pitää tyttöä rinnalla siellä toisella osastolla. tyttö itki ja huusi, hän oli jo tottunut pulloon. ja kun hän palasi mun luo osastolle, hän itki ja huusi lisää, kun oli tottunut saamaan pullosta helpommin maidon. minäkin itkin ja koitin väliajat pumpata ja kaikki pumpattu maito meni melkei heti tytölle enkä uutta ehtinyt pumppaamaan, kun hän oli sitten tissillä.

kotiinpäästyä koitin jatkaa pumppaamista, tarjosin tytölle paljon tissiä, nukuttiin perhepedissä, tyttö mun vieressä ja päiväsaikaan hän nukkui sylissä, kun muualla huusi eikä suostunut jäämään yksin. korvike tuli kotiutumisen jälkeen peliin, viikko kotiutumisen jälkeen sairastin rintatulehduksen, vedin särkylääkettä, lypsin ja imetin hampaat irvessä. neuvolassa kehotettiin vaan imettämään ja imettämään, kyllä maidontuotanto kasvaa, no eipä kasvanut vaikka huudatin tyttöä tyhjällä tissillä. lopulta tyydyin kohtalooni uhattuani ensin lopettaa koko touhun ja mentiin osittaisimetyksellä.

kiinteät aloitettiin ennenkuin tyttö tuli 4kk, kun mikään maito ei riittänyt enää, vaan hän huusi tunnin välein nälkäänsä. kiinteiden aloituksen jälkeen jätettiin korvike pois ja imetin. otettiin korvike takaisin muutama kuukausi myöhemmin, kun vähensin imetystä ja päätin lopettaa ennen töihin paluuta. neuvolalääkäri ja uusi terkkari kehui, kun jaksoin yrittää ja tytön paino kehittyi hyvin. imetin tyttöä 10kk ikään saakka osittaisesti ja näin jälkeenpäin ajateltuna olen tyytyväinen, etten lopettanut yritystä.

kyllä kannattaa olla itselleen armollinen, ja olla tyytyväinen että saa edes osittain imetettyä. lapsi hyötyy paremmin levänneestä kuin stressaantuneesta ja väsyneestä äidistä. nyt yritän tän toisen kohdalla olla itsekin armollisempi itselleni. yritän täýsimetystä, mutta jollei se onnistu, tyydyn osittaiseen.

Elmiina, olen kirjoittanut tästä aiheesta otsikolla imetysstressi tuonne tammikuisiin 2012, jos haluat käydä lukemassa sen, mitä silloin kirjoitin. tää, mitä tähän nyt kirjoitin, on muistelmia kahden vuoden takaa.
 
Rintatulehdus se oli täälläkin vielä kaiken muun hyväksi. Vaikka tyttö oli silloinkin koko aamun roikkunut tissillä lypsin silti 40ml (se on miun määrillä paljon) ja onneksi sen jälkeen alkoi helpottaa, eli täällä ei tyttö yleensä ime tehokkaasti vaikka ote on hyvä. On sellainen tissillä unelmoija kunnes havahtuu siihen et on ihan kauhea nälkä ja sit ei tietenkään riitä enää vartin jälkeen kun tehokkaasti imiessä on tissi jo tyhjä.

Miulla oli alunperin toiveena 6kk täysimetys ja siitä hiljalleen sormiruokailu lapsentahtisesti. Nyt varmaan aloitetaan kiinteitä jo 4kk kohdalla jos ne tytölle vaan kelpaa ni jos pääsis ainakin korvikkeelta pois. Jos nuo tytön mahavaivat siitä helpottaisi. En enää tässä vaiheessa jaksa uskoa että näistä lypsämistäni 200-300ml määristä mennään siihen että sais pelkällä rintamaidolla edes pullosta ruokittua kun korviketta menee 500-700 ml aina päälle. Rinnalla ollaan lisäksi yleensä 3-4 kertaa päivässä kun aika ei riitä sekä rinnalla roikkumiseen että pumppaamiseen. Se ihokontakti ja jatkuva rinnalla olo on tähän mennessä aika hyvin kokeiltu ja maitomäärä eikun laski niin nyt tää jatkuva pumppaaminen on oikestaan viimeinen vaihtoehto. Jos sillä jaksaisi tän muutaman kuukauden ennen kiinteitä. Sit jos pärjäis pumpulla ja imetyksellä ilman niitä korvikkeita...
 
Voi jösses noita hoitsujen kommentteja... :/

Ei ole samasta kokemusta (ainakaan vielä), mutta tulee valitettavan elävästi mieleen lääkärin kommentti, kun olin juuri saanut häneltä (toisen ja lopullisen) tuomion, että (toinen siihenastinen) raskaus on todellakin päättynyt keskeytyneeseen keskenmenoon, ja aloin itkeä saamatta sanaa suustani: "Miks sä itket?" Kommentti tuli hyvin kuivaan sävyyn, ja ikään kuin ärsyyntyneenä siitä, että käyntini kestää, kun en saa puhuttua itkultani.

Em. lääkäri oli itse pitkällä raskaana, mikä lisäsi tilanteen absurdiutta - olisi luullut ymmärtävän edes vähän.

Äidilläni ei aikanaan imetys onnistunut, ei käsittääkseni sitäkään vähää, kuin sulla Elmiina. Oli saanut sitten neuvolasta kommentin: "Kyllä se onnistuisi, jos ei olisi niin turhamainen ja yrittäisi kunnolla..."

Kommentti ilmeisesti viittasi äitini ulkoiseen olemukseen, joka oli rintava, tuuheahiuksinen ja siinä mielessä ns. miesten mieleen. Hän ei tosin meikannut tai pukeutunut mitenkään provokatiivisesti, mutta siihen aikaan ilmeisesti riitti, että oli ne tissit, eikä ollut naimisissa... Että ihan oma vika, kun on niin nätti tmsp.

Yritystähän oli siis ollut enemmän kuin olisi kenellekään hyväksi, ja vielä tänä päivänä asia on äidilleni arka. Tällä koitan sanoa, että kannattaa käsitellä asia alusta loppuun, ja viitata todellakin kintaalla kaikille omituisille kommenteille ja tiuskimisille. Niitä riittää.

Omasta puolestani uskallan väittää, että musta kasvoi ihan ok tyyppi vähemmälläkin rintamaidolla, ja olen koko ikäni ollut jopa keskivertoa terveempi (ei allergioita tms, joilla helposti pelotellaan). Tsemppiä jatkoon :)
 
Mulla päättyi myös ekan kanssa imetys pettymykseen. Olisin todella halunnut täysimettää. Sairaalassa imetin ja imetin, yöllä jouduin pyytämään lisämaitoa kun lapsi vain huusi. Mitään imetysohjausta en saanut ja olin todella pettynyt. Asiaa ei auttanut se että lapsi syntyi keskikesän helteisiin ja itse olin todella huonossa kunnossa rankan synnytyksen jäljiltä. Kotona yritin vaan sitkeästi imettää. Vauvan paino ei kuitenkaan lähtenyt nousemaan kunnolla ja alkoi mennä keltaiseksi. Lisämaito oli pakko ottaa kuvioihin ja kun vauva tottui pulloon niin kohta vaan raivosi tissillä vaikka aina ensin tarjosin rintaa ja vasta sen päälle pullon. Tätä rumbaa jatkui 2kk ja sitten annoin periksi kun en jaksanut enää. Poika hylkäsi tissin kokonaan ja siirtyi pelkälle korvikkeelle. Sitä söi hyvin ja alkoi nukkua yötkin kokonaan eli elämä helpotti mutta mulle jäi päällimmäiseksi suru ja epäonnistumisen tunne. Imetyksen onnistuminen on monen asian summa todellakin, olen miettinyt olisinko voinut tehdä enemmän mutta olin itsekin huonossa kunnossa pitkän aikaa. Ärsytti nähdä toisia äitejä joilla imetys sujui hyvin ja koin itsestäni huonommuutta.

Nyt on sitten toinen lapsi tulossa ja imetys mietyttää jo nyt aika lailla. Edelleen haluaisin täysimettää ja saada positiivisen kokemuksen. Toivottavasti toinen kerta menisi paremmin. Tsemppiä Elmiinalle, ei ole ollut helppo alku teilläkään.
 
Mulla esikoisesta maito alusta asti vähäistä. Synnärillä tuputti tissille ja silloin ensikertalaisena kun kaikki oli uutta, pumput ja rintakumit, aiheuttivat vain sekaannusta ja hieman ressiä. Kotia päästiin korvikkeiden kera kun poika ei suoraan tissiä huolinut, osastolla syyttivät rinnanpäitä kun ei saa otetta. 1,5kk jaksoin yrittää ja kaikki konstit myös kokeilin. Muttakun läheisten ( äiti ja lapseton sisko) painostus imetykseen kasvoin ja MINUN imetyksestäni tuli myös heidän ongelmansa, päätin että en enää edes yritä. Stressi hävisi ja pääsin nauttimaan arjesta pikkuisen kanssa. Olihan se pullosirkus perseestä mutta minkäs teit.

Toisen kohdalla joka syntyi vielä 2kk liian aikaisin maito nousi kuin ihmeellä, vaikka vauva ei rinnalle päässytkään syömään melkein 2 viikkoon. (Eikä kyllä haitannut pikkukeskosta rinnanpäät joita edellisellä syytettiin niin kovasti vaikka paljon pienempi yksilö kyseessä) Pumppu hoiti homman kotiin ja vielä maitoa riitti melkein liikaakin luovutukseen :eek:
Vaikka vauva oli 1,5kk sairaalassa eikä vierelläni, maitoa tuli.

Nyt jännään marraskuussa uutta tulevaa kokemusta kun kuitenkin oon kokenut aika erilaiset kokemukset. Mutta osaan olla ehkä stressaamatta kävi miten kävi.

Neuvoni on siis: ei ne vauvat korvikkeeseen kuole tai se tee huonompaa äitiä. Ollaan onnellisia että meillä on edes vaihtoehto imetykselle!!
 
Elmiina: paljon voimia pumppailuun ja imetykseen! Vauvasi on vielä hurjan pieni ja rinnallaolon tarve tulee sitten aikanaan vähenemään. Kuuntele itseäsi ja seuraile omia vointejasi ja tuntemuksiasi. Onko mikään ruoka tai juoma lisännyt sinulla maitomäärää? Itselläni tietoinen rentoutuminen, lempiruokien syönti ja hyviin asioihin keskittyminen kohottivat omaa mielialaa siinä määrin, että maito lähti niillä konstein nousemaan. Imetys oli myös huomattavasti mielyttävämpää, kun mutustelin siinä samalla (voileipiä, jogurttia, pähkinöitä, joskus myös pizzaa... :D), koska alkuvaiheessa imetyskerrat kestivät puolesta tunnista tuntiin ja nukkumaanmentäessä miltei kaksiki enkä olisi muuten oikein ehtinyt syömään. Imetys vie voimia, niin henkisiä kuin fyysisiäkin - siitä ei neuvolan perhevalmennuksessa ehkä varoiteta, mutta niin se vain on.
 
Oon tässä nyt yrittänyt miettiä miten tämän muotoilisin. Tiedän, että noilla "ota lapsi rinnalle, rentoudu ja syö jotain hyvää" neuvoilla tarkoitetaan pelkästään hyvää. Mutta kun oon lapsen ekat kolme elinviikkoa tehnyt vain sitä ja siitä on seurannut lähinnä lapsen aliravitsemus vaikka on lisämaitoja kuinka varovasti yritetty vähentää niin tuollaiset neuvot tuntuvat korkeintaan vähätteleviltä ja loukkaavilta. Ihan niin kuin ei ois luettua ymmärretty nyt ollenkaan.

On tosi hienoa, että suurimmalla osalla imetys lähtee sujumaan juuri niillä yksinkertaisilla vinkeillä. Ei se helppoa ole tosiaan silti vaan voimia se vie niinkin. Saati sit kun se ei onnistu. Mutta kun on itse kaiken kokeillut ja saa neuvoksi jotain itsestäänselvyyksiä ni kyl tekee mieli sanoa pahemminkin että minne ne yksinkertaiset neuvot voi tunkea.

Kaikki imetysneuvot on luettu miljoonaan kertaan ja tässä vaiheessa kun tullaan sanomaan että rentoudu, kyllä se maito sieltä nousee niin voin kertoa että ei nouse. Ja tuntuu pahalta ja vähättelevältä et joku vielä aloitusviestinkin luettuaan kehtaa tarjota tuollaista neuvoa. Ei tästä mitään stressiä alkuun edes ollut kun olin onnistumisesta varma, eli tota neuvoa on noudatettu juuri ne ekat kriittiset hetket kotiin päästyä ja eipä oo auttanut. Sit nää "imetä toisesta ja pumppaa toisesta" neuvot (hah, pumppaanko täysin tyhjää vai pakotanko lapsen huutamaan toimimattomalle tissille), tai "usein pumpulle heruu tosi vähän, voi odottaa tosi pieniä 50-100ml saaliita" (mitä miun parhaat pumppaukset ikinä on ollu) jne. neuvotkin mitkä on oikeesti tosi järkeviä ei oikeesti auta yhtään. Kaikkein hienointa on kun jokainen artikkeli missä käsitellään maidon määrän lisääntymistä alkaa suunnilleen sanoilla "oikeesti se maito kyllä riittää, se vaan voi tuntua siltä ettei riitä" Hah, oliskin siitä kyse. Sit ehkä korkeintaan se pien maininta et "joissain erityistapauksissa lisämaitoa voi tarvita, esim. kun lapsi on pienipainoinen" mut se ohitetaan vähän niinku näin ei oikeesti ikinä kenellekään tapahtuis.

Nyt on taas oma stressi vähentynyt, pyrin korkeintaan onnistuneeseen osittaisimetykseen. Ettei maito nyt ainakaan vähenis tai loppuis kokonaan ton pullon takia. Ja se maitomäärä kyllä ahkeralla pumppaamisella lisääntyikin - nyt on taas tyttö useasti päivässä rinnallakin ja tuntuu vihdoin imevän rinnan myös tyhjäksi kun sieltä alkujaankin tulee vähän enemmän ni kiinnostaakin nähdä vaivaa. Pumppailen vielä lisäksi ja lisämaidon määrä on vähentynyt vaikka tytöllä paino nousee yhä ok. Mutta siihen omien toiveiden mukaiseen täysimetykseen tuskin ikinä päästään, nyt vaan yritetään iloita niistä imetyshetkistä mitä meille on sallittu.
 
Surullisen kuuluista fakta on myös se, että imetys ei vaan onnistu kaikilla. Kaiken maailman kikoista huolimatta, silloin pitää olla itselle armollinen ja vaikka "unohtaa" koko homma. Kuitenkin loppujen lopuksi tärkeintä on se, että vauva saa ravintoa tarpeeksi kasvaakseen yms...
Stressaaminen asiasta ei kuitenkaan auta yhtään, ja pikkuvauva aika on oikeesti niin lyhyt aika että kyllä siitä haluaa muistaa muutakin kuin vain sen ainaisen pumppailun ja tuskaisen paskan fiiliksen kun sitä maitoa ei vaan tule.

Tsemppiä ja hienoa,että on edes hieman paremmin lähtenyt menemään kuin alussa! :) Et taatusti ole ainut, joka on ja tulee painimaan saman asian kanssa.
 
"Nyt on taas oma stressi vähentynyt, pyrin korkeintaan onnistuneeseen osittaisimetykseen."

Yhdyn tuohon, että valitettavasti joillakin imetys ei vain onnistu täydellisesti. Vaikka kuinka yrittäisi ja rentoutuisi ja tekisi kaikkensa. Minustakin kuulostaa, että olet jo yrittänyt todella ahkerasti ja ne pikkukikat on jo käytetty. Apua voisi saada sieltä imetystuki.ry:stä, joku tukihenkilö voisi tulla ihan kotona käymään? :) Jos se tuntuu itselle sopivalta vaihtoehdolta.

Mielestäni tuo tavoite, että pyritte tällä hetkellä osittaisimetykseen, kuulostaa hyvältä. Saatte vielä nauttia imetyksestä ja lapsi saa tarvitsemaansa lisäravintoa. Osittainen imetys on hyvä asia myös :) Teillähän on oikein hyvä suunta, kerta lisämaitoa on tarvittu vähemmän. Voi hyvinkin olla, että jossain vaiheessa huomaat ettei lisämaitoa juuri tarvitakaan. Nimenomaan iloitkaa niistä onnistuneista imetyshetkistä joita teillä on, ymmärrän miksi imettäminen on sinulle tärkeää ja onneksi saat imetyksen iloja ja hyötyjä kuitenkin kokea :) Jokainen pisara rintamaitoa on kuitenkin ollut vain hyväksi vauvallesi, joten voit olla ylpeä itsestäsi.
 
täällä ilmoittautuu yksi mamma jolta imetys ei onnistunut,maitoa ei tullut tarpeeksi. korvikkeisiin oli turvauduttava neidin ollessa 1kk ikäinen. itse ainakin huomasin et juuri se stressaaminen oli pahinta kaikesta, eikä siitä sitten ainakaan tullut mitään.tulin vaan heti siihen tulokseen et ei ne korvikkeet niin suurta myrkkyä ole ettenkö sitä voisi lapselleni antaa. pääasiahan oli/on lapsen tyytyväisyys.
 
Miksi ihmeessä tiuskit noin polkulaiselle, joka tarkoitti vain ja ainoastaan hyvää? :eek:

Toisaalta noi sun ongelmat ovat ihan tavallisia. Kaikki ei pysty imettämään täysin, eikä välttämättä ollenkaan. Itselläni sen verran kokemusta imettämisestä, että pojan ollessa kahden ja puolen kuukauden ikäinen luovutin. Koko lapsen alkutaival 2kk ikään asti oli teholla ja osastolla oloa, joten sai heti suorilta maitoa nenämahaletkun kautta, pullosta sekä välillä rinnasta, kun sain luvan imettää. Pumppasin hulluna ja maitoa tuli aluksi ihan hyvin, kunnes alkoi loppua, kun en saanut ottaa poikaa rinnalle. Ei auttanut pumpatessa vauvan kuva, eikä mukavat ajatukset, rauhallinen tila, ei niin mikään… Maitoa alkoi kumminkin tulla hyvin, kun sain vihdoin imettää vauvaa. Ei mennyt kauaa, kun alkoi kamala huuto ja jokaikinen imetys oli yhtä raivoamista. Oli oppinut, että pullosta saa helpommalla! Sitten tuli maitoallergia ja imetys loppui sitten siihen, kun verta tuli jatkuvasti kakan mukana, eikä maitoakaan enää tullut rinnoista.

Vaikka koen, että olen täysin epäonnistunut imetyksen suhteen, niin silti koen, että olen päässyt paljon helpommalla ja vähemmällä stressillä korvikkeiden kanssa. Vaikka pakko se on mainita, että kun lapsella on maitoallergia, niin onpa noiden eri korvikkeidenkin kanssa tullut tapeltua hamaan tappiin asti. Vasta pojan ollessa lähemmäs 7kk ikäinen asiat alkoivat rullata korvikkeidenkin kanssa.

Tsemppiä sulle imetyksen suhteen! Älä stressaa, kyllä ne lapset kasvaa korvikkeellakin. :)
 
Miksi ihmeessä tiuskit noin polkulaiselle, joka tarkoitti vain ja ainoastaan hyvää? :eek:

Oon tässä nyt yrittänyt miettiä miten tämän muotoilisin. Tiedän, että noilla "ota lapsi rinnalle, rentoudu ja syö jotain hyvää" neuvoilla tarkoitetaan pelkästään hyvää. Mutta kun oon lapsen ekat kolme elinviikkoa tehnyt vain sitä ja siitä on seurannut lähinnä lapsen aliravitsemus vaikka on lisämaitoja kuinka varovasti yritetty vähentää niin tuollaiset neuvot tuntuvat korkeintaan vähätteleviltä ja loukkaavilta. Ihan niin kuin ei ois luettua ymmärretty nyt ollenkaan.

Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja myös niiden ilmaisuun silloin kun niiden päälle on... Poljettu, heh. Eiköhän niitä hyvää tarkoittavia neuvoja oo täälläkin tuputettu jokaiselle ni pitäis vähän osata katsoa se aika ja paikka. Ehkä en oo poliittisesti korrekti sit 100% ajasta mut aion kyllä tiuskia jatkossakin silloin jos ne "hyvää tarkoittavat neuvot" on kontekstiin täysin asiattomia.
 
Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja myös niiden ilmaisuun silloin kun niiden päälle on... Poljettu, heh. Eiköhän niitä hyvää tarkoittavia neuvoja oo täälläkin tuputettu jokaiselle ni pitäis vähän osata katsoa se aika ja paikka. Ehkä en oo poliittisesti korrekti sit 100% ajasta mut aion kyllä tiuskia jatkossakin silloin jos ne "hyvää tarkoittavat neuvot" on kontekstiin täysin asiattomia.

Jätä sitten ne kommentit täysin omaan arvoonsa, äläkä kommentoi mitään. :wink Tunteita saa ja pitääkin olla, mutta netti ei ole sopiva paikka purkaa niitä, kun joku tarkoittaa hyvää omalla kommentillaan. Kukaan ei vähättele sitä, jos imetys ei onnistu ja kaikkea on yritetty. Silloin vaan pitää joko jatkaa itse yrittämistä tai lopettaa. Se ei auta mitään, että tulee nettiin tiuskimaan muiden neuvoille. Mielestäni tämä foorumi on ollut mukavan lämminhenkinen ja olisi kurjaa, jos tämä muuttuu sellaiseksi paikaksi johon ei uskalla kirjoittaa yhtään mitään, kun kaikki vaan tiuskivat ja mollaavat… o_O
 
Ehkä en oo poliittisesti korrekti sit 100% ajasta mut aion kyllä tiuskia jatkossakin silloin jos ne "hyvää tarkoittavat neuvot" on kontekstiin täysin asiattomia.

No nyt kyllä pyörittelen silmiäni, onko siis oikeutettua tiuskia jos joku oikeesti yrittää vaan antaa neuvoja ja vinkkejä. Jos ne ei miellytä lukijan silmiä niin voi tiuskia toisille miten vain? Jep, hienoa käytöstä tiuskia kun teksti ja neuvot ei miellytä omaa silmää. Voisihan sitä vain todeta "olen yrittänyt, ei auta. en halua neuvoja vaan jotain muuta".
 
Takaisin
Top