Imetysliivit ja imetys

Paljonkohan sitä maitoa pitäis kerralla tulla? Mietin ku toissapäivänä vielä pumppailin yhteensä 125ml, eilen tuntui että hyvä jos 20ml saa tiristettyä/kerta ja tänä aamuna tuli taas 120ml.

Meillä imetys ei ota onnistuakseen kun vauvalla on kieli niin takana. (Kuulemma kielijänne on ihan kunnossa.) Toivotaan että kunhan vauva kasvaa pään muotokin vähän muuttuu ja imuote onnistuisi. Lääkäri oli sitä mieltä että voi muuttuakin ja siksi en vielä luovuta imetyksen suhteen. Onhan tää pumppailu vaivalloista ja itestä tuntuu lähinnä lypsykantturalta ku pumpun kans tissit esillä vähä väliä :sour: Tuntuis helpommalta ja siistimmältä jos vauva vaan imis eväät suoraan.
 
Paljonkohan sitä maitoa pitäis kerralla tulla? Mietin ku toissapäivänä vielä pumppailin yhteensä 125ml, eilen tuntui että hyvä jos 20ml saa tiristettyä/kerta ja tänä aamuna tuli taas 120ml.

Meillä imetys ei ota onnistuakseen kun vauvalla on kieli niin takana. (Kuulemma kielijänne on ihan kunnossa.) Toivotaan että kunhan vauva kasvaa pään muotokin vähän muuttuu ja imuote onnistuisi. Lääkäri oli sitä mieltä että voi muuttuakin ja siksi en vielä luovuta imetyksen suhteen. Onhan tää pumppailu vaivalloista ja itestä tuntuu lähinnä lypsykantturalta ku pumpun kans tissit esillä vähä väliä :sour: Tuntuis helpommalta ja siistimmältä jos vauva vaan imis eväät suoraan.
Vaihteleeko sulla siis kertapumppauksen tulokset 20-120 ml? Mä tällä hetkellä vain pumppaan ja saalis vaihtelee 20-80 ml (molemmat tissit yhteensä). Yöllä tulee enemmän yleensä.
 
Vaihteleeko sulla siis kertapumppauksen tulokset 20-120 ml? Mä tällä hetkellä vain pumppaan ja saalis vaihtelee 20-80 ml (molemmat tissit yhteensä). Yöllä tulee enemmän yleensä.
Joo, ne mitä kerralla saan pumpattua ja molemmat rinnat pumppailen aina samalla. Silleen oon havainnu saavani enemmän ku vuorottelee useampaan kertaan pienissä erissä molempaa tissiä. Joskus sekään ei auta ja saalis jää siihen 20ml.

Oon nyt seuraillu että viikon ikäinen vauva näyttäis syövän 60ml neljän tunnin välein. Eihän neiti sais mahaa täyteen millään jos tissiltä irtoais joskus vain se 20ml ja seuraavaa eväshetkeä pitäs odotella nälissään :shifty: Millä maitoa sais tulemaan sopivia määriä..?
 
Maitoa heruu (pääsääntöisesti) huomattavasti enemmän vauvan imiessä, kuin pumpulle.
Eli imettävän ei tarvii samalla tavalla murehtia tai verrata pumpattuun määrään vauvan imetystä.
Jos ei imetä, vaan pumppaa ja vauva syö vain pullolla, on tilanne kinkkisempi.
Kannattaa suoraan kysyä vinkkiä ja lukea tietoa imetyksen tuen sivuilta.
Mutta muista juoda PALJON vettä, pumppaa maitoa lähellä vauvaa/ vauva sylissä (stimuloi jotenkin rintoja, kun vauva lähellä), ja koita olla mahdollisimman rentona pumpatessa ja ajattele sitä, kuinka maito virtaa/vesi virtaa jne.
Jännää, mutta tutkittua, kuinka paljon mieliala/mielikuvat vaikuttaa herumiseen!
 
Mä olen huomannut että heruminen on parempaa, kun katson vauvan kuvaa tai keskityn johonkin ihan muuhun - eli pystyn rentoutumaan :)

Join yksi ilta saunasiiderin ja sen jälkeen heruminen oli ihan onnetonta - monet seikat siis vaikuttaa!
 
Mulla on jostain syystä oikee nänni kipeytyny taas, sattuu ihan sstnasti. Pakko siitäkin on kuitenkin antaa, muuten se räjähtää :hilarious:
 
Jaahas, täällä on ilmeisesti alkanu tiheän imun kausi, kun kovin on neiti kiukkunen ja haluis vaan tissillä hengailla.. Noh, onneks on telkkari ja ruokaa :hilarious:
 
Jaahas, täällä on ilmeisesti alkanu tiheän imun kausi, kun kovin on neiti kiukkunen ja haluis vaan tissillä hengailla.. Noh, onneks on telkkari ja ruokaa :hilarious:

Meil oli kanssa illalla/alkuyöstä maraton menossa. Nyt onneks nukkus välillä 3h, mut nyt taas tissillä. Toivottavast loppuyön sais nukkua ja tää kierros riittäis..
 
Meillä roikuttiin tissillä eilen 21-00:45 enempi ja vähempi koko ajan. Sit 01-07:30 täällä nukuttiin :eek: yleensä nukkuu 3-4h ja herää eväälle.
 
Meidän poika haluais nyt vaan nukkua yönsä tissi suussa. Alkaa kova protesti-itku jos havahtuu ja ei enää olekaan tissi huulien välissä.
Viime yönä käytiin vähän tahtojen taistelua tästä asiasta, kun nännit on vielä sen verta arat että pitää saada ne rasvattuakin, eikä voi jättää vauvan unileluksi.
Onneks nyt kuitenkin nukkui 2x reilut 3 tuntia ja sitten vielä vajaat 2 lopuksi.
 
Täysimettääkö kaikki? Mä täysimetän mutta on ollu kyllä tahmea alku tällä taipaleella, mikä ihmetyttää näin kolmannen lapsen kohdalla.
 
Mä täysimetän ja välillä pumppaan ja annetaan pullosta pumpattumaito. Lasketaaks täysimetykseks? Meil oli kans ekat 1.5 viikkoo tosi haastavaa. Nyt lähteny sujumaan jo selvästi paremmin. Ollaan ilmeisesti opittu ymmärtämään toisiamme :)
 
Eiköhän täysimetystä ole aina, jos ei tarvii lisämaitoa vaan rintamaito piisaa.
Minä täysimetän sen puoli vuotta, ellei jostain terveyssyystä tule katkoa. Ja hyvin on maitoa tullut, vauvan paino noussut yli puoli kiloa viikossa. Nännit ei ole aristaneet puoleentoista viikkoon ja liivinsuojat riittää valumiseen.
Pitää vaan muistaa juoda paljon vettä. Heti kun sen unohtaa, se heijastuu maidon määrään.

Poika syö usein niin, että pitää taukoja syömisessä. Tyyliin syö pari minuuttia, minuutin tauko, pari minuuttia syömistä jne.
Ja silti kokonaisaika on yleensä max vartti. Eli mitään imetysmaratoneja ei ole, ja ei ollut esikoisellanikaan.
Myöhemmin tulee varmasti tiheän imun kausia.
Nyt ikää on 2vko 3päivää ja rupeaa pimeässä yöllä imetys sujumaan, kun poika on paremmin ruvennut oppimaan hamuamista. Mutta silti pitää välillä laittaa yövalo päälle, jotta saa "tähdättyä" levottomaan suuhun.
 
Muokattu viimeksi:
Mä kanssa täysimetän. Toivottavasti sinne puolvuotiaaksi, vaikkei ihan tuskaton oo tää alkutaipale ollut. Poika kuitenkin vaikuttaa kasvaneen hyvin ja maito riittänee. Ens viikolla saadaan uusia mittoja.
Joo, juominen on tosiaan aika tärkeetä. Tuntuu, että toinen käsi on liimautunut vesipulloon tätä nykyä. Ja teetä kuluu kanssa litroittain, kofeiinitonta.
Mulla on kanssa öisin vähän tähtäämistä että saa pojan syömään, hän kyllä hamuilee hyvin, mutta yöllä kun rinnat tuppaa vähän täyttymään ja mulla on matalahkot nännit, on jonkin verran työtä saada hyvä imuote. Mutta eiköhän tääkin tässä tasaannu kun maidon tulo tasaantuu ja poikakin kasvaa ja harjaannutaan molemmat tässä hommassa.
 
Iski uusi imetyspelko. :nailbiting: Mä luulen, että mulla alkoi menkat... siis mitä!!!:wideyed: Toki paniikissa mietin ensimmäisenä kohtutulehdusta ja edelleen sitä tarkkailen, mutta oikeasti kaikki oireet viittaa vain kuukautiseen. Noh nyt aloin kuitenkin pelkäämään, että menkat vie samalla maidon mukanaan. :sad001 Onko kellään kokemusta asiasta tai tietoa. Netistä löytyy kauhean huonosti mitään aiheesta. Nyt siis kuukausi synnytyksestä... Jälkivuoto loppui puolitoista viikkoa sitten. Poika on tihentänyt jälleen syöntejään, kolmen viikon kohdalla oli tiheänimun viikko, ja sen jälkeen tasoittui ja on syönyt päivällä 3h välein ja öisin 4h välein keskimäärin. Tänään toinen päivä menkkoja menossa ja poika on viihtynyt rinnalla lähes tunnin välein aamupäivän. Toisaalta hyvähän, että on rinnalla niin maitoa varmasti tulee jatkossakin, ainakin toivottavasti.
 
Mulla alkoi menkat viimeks 6vk synnytyksestä ja ei ollu vaikutusta imetykseen.
 
Menkkojen aikana voi olla heruminen tiukemmassa, mutta ei varsinaisesti maidon määrään vaikuta. Suosittelen kaikille liittymään imetyksen tuen fb ryhmään. siellä voi kysyä tukiäideiltä ja saa varmasti viimeisimmän tiedon mukaisen vastauksen.
 
Mulla ei kuukautiset vaikuttanu imetykseen mitenkään. Mut toi stressaaminen voi vaikuttaa! Ei hätää, jatka vaan ihan normaalisti.
 
Mullakaan ei menkat vaikuttaneet imetykseen. Raskauskaan ei vaikuttanut. Lopetin siis esikoisen imettämisen kun oli jo raskaana tästä vauvasta.
 
Sama juttu. Viime juhannuksen jälkeen lopetin imetyksen edellisellä eli raskaana olin ollut jo pari kuukautta.
 
Takaisin
Top