Imetyskumi

täälläkin kumi käytössä kun tuli kipeeks tissit, koitin ilman mutta poika ei saa otetta nännistä kun jää niin alas, nännit jäi alas kun maito nousi.
 
Moikka! Meikäläinen tilasi kanssa tässä joku aika sitten rintakumit ja on muuten ihan älyttömän hyvät ja ei mene nännit rikki. Itellä alko imetys tosi hyvin sairaalasta kun päästiin kotia mutta nännit meni melkeen heti rikki ja miullaki matalat rinnanpäät, joihin vauvan oli vaikea tarttua. Suosittelen kyllä rintakumeja =)
 
meillä oli hankaluuksia jopa rintakumeilla ku maitoa ei ollu tarpeeks ja poika sai vatsavaivoja ku sai liikaa ilmaa vatsaa kumien kaa, en tiiä käytinkä sitte väärin tai jotai mutta kuukauden yritin..
 
Täällä on kans käytetty kumeja laitokselta lähtien...heti laitoksella tyrkkäsivät kumit ja eikä poika ossaa imeä ilman kumeja, olen yrittäny vierottaa,mutta se on semmosta haparointia että molemmilla menee hermot! Maitoa tulee muttei riittävästi,joka syötöllä pitää antaa lisämaitoa. Siinä sitä onki pesemistä ja keittämistä kun pitää puhistaa kumit ja tuttipullot..mutta pääasia että poika saa syötyä! Onko kellään tietoa kumien käyttöiästä? Vasta 3 vkoa kumeja käyttäny ja tuntuu ettei ne välillä pysy vaikka kuinka hyvin on ne puhistanu...
 
Meil on kans rintakumi käytössä. Tyttö on nyt reilu 3 viikkoo ja hiukan vajaa 3 viikkoo meni pelkällä kumilla ja nyt on välillä onnistunu jo ilmankin =) Mitään vierotusta en oo tehny, oon vaa välil koittanu tarjota tissii ilman kumii ja kun neiti on välillä maltillisella päällä, niin sitten onnistuu ilman kumia. Jos on päässy kova nälkä yllättään, niin malttia ei oo ja tarvitaan kumi.

Tsemppii imettämiseen!

Minulle annettujen tietojen mukaan... Rintakumin käyttö ei juurikaan vaikuta mihinkään, kun että vauvan on parempi imeä ja oma tuskasi helpottuu, esim. jos nännit on päässy huonoon kuntoon tms.
 
Käytin pojan kanssa rintakumia 5 viikkoa. Poika nyt hieman yli 9kk. Yllättävän helposti sain vieroitettua kumista. Vieroitin yöllä, kun lapsi oli lähes unessa syödessään ja ekana vieroitusyönä vain kerran tahtoi syödä kumin kanssa. Päivällä taisimme käyttää kumia 2 kertaa ja toinen yö taisi mennä ihan ilman. Pidin vielä pitkään varmuuden vuoksi kumia yöpöydällä ja toista hoitolaukussa varmuuden vuoksi. :)
Vaikutti siltä, että lapsen suu oli vielä liian pieni, että olisi saanut kunnolla otetta paljaasta rinnasta, kun alkuun nännit oli kääntyneet sisäänpäin.
Vieroittamisen vaikeus/helppous voi riippua monesta asiasta. Toisilla vauvoilla on heikompi imu eikä kaikilla äideillä heru maitoa yhtä helposti kuin toisilla. 
Tsemppiä! 
 
Minulla myös kumi käytössä, nännit ovat hyvin matalat, joten niistä ei saa ilman kyseistä apuvälinettä kunnolla otetta. Yritän välillä ilman, mutta vielä ei ole minun eikä vauvan hermo kestänyt muutamaa minuuttia kauempaa.... Lupaavalta kuitenkin vaikuttaa, koska hyvin hän hamuaa ja yrittää saada otetta, jatkamme yrittämistä.
 
Kaksi lasta jo imetetty kumeilla. Mulla kanssa matalat, sisäänpäin kääntyneet nänninpäät ja alkuimetys pinkeine rintoineen on mahdoton hoitaa ilman kumeja, kun silloin vauvalla ei ole mitään, mistä ottaa kiinni.

Noin neljän kuukauden vaiheilla olen vieroittanut. Siinä tarvitaan vähän lukutaitoa, että miksi vauva haluaa kumilla eikä ilman, ja tässä suhteessa on mulla siis jo kaksi erilaista vauvaa. Ensimmäinen ei tykännyt, kun mun tissit suihkutti maitoa niin kovaa. Oli sellainen lutkuttelija ja nautiskelija ja kumit myös vaimensivat tuota kovinta suihkua vähän. Hänen kanssaan vieroitus tehtiin ihan hissukseen kumin reikää isontamalla ja täten totuttamalla vauva kovempaan maidon tuloon. Toinen taas tykkäsi vauhdista ja jahka rinnanpäät olivat pehmenneet ja vauvan suu kasvanut niin, että sai jonkinlaisen otteen tisseistä, niin pystyin hyvinkin helposti ja nopealla aikataululla jättää kumin pois. Aamuimetykset tehtiin kumilla juurikin rintojen pallomaisen muodon takia, mutta muuten ilman.

Ilman kumeja imettäessä on kivempi reissata, kun on helpompi imettää missä vaan. Kumien kanssa juuri tuo julkisilla paikoilla imettäminen on vain niin hankalaa. Pitäisi pitää vauvasta kiinni ja samalla tarvitsee kahta kättä laittamaan kumia, niin joissain paikoissa meinasi itku tulla. Sen takia itse henkilökohtaisesti halusin vieroittaa vauvat kumista.
 
Mulla kans rintakumi ollut käytössä sairaalasta lähtien, ja tyttö o nyt reilu 2 kk. Rintojen kipeytymisen ja matalien rinnapäiden takia nuo helpottivat imetystä. Mulla oli aluksi pienemmät rintakumit, mutta vaihdoin suurempiin kun rinnanpäät kipetyivät ja jostain luin, että jos rintakumi ei ole keskellä/sopivan kokoinen, voi vauvan voimakas imu hangata rinnapäätä kuminkin kanssa.  Yritin vieroittaa jossain vaiheessa, mutta tyttöpä veti kamalat rintaraivarit ilman kumia eikä syömisestä tullut mitään. Jotenkin ei saa rinnasta enää otetta ilman, aluksi silloin tällöin etenkin kun rinta oli vähän täytdempi, vielä saattoi ilman kumiakin onnistua. Päätin sitten, että jatketaan näin.

Maidontuloonhan kuulemma saattaa vaikuttaa siksi, ettei vauva stimuloin rintaa niin hyvin kuin ihokontaktissa. Toistaiseksi maitoa on kuitenkin riittänyt. Toivotaan parasta. Onhan noitten kumien kanssa vähän hankala pelata, jatkuvasti saa pestä. Ittekin miettinyt, pitääkö ne jossain vaiheessa vaihtaa uusiin, kun maidon rasva ei taho lähteä pesemälläkään pois.
 
Mulle suositeltiin rintakumin käyttöä sairaalassa, koska rinnat oli niin täynnä maitoa, että vauvan oli vaikea saada hyvää imuotetta. Kerran imetyksen yhteydessä rintakumi lähti paikaltaan ja päätin kokeilla ilman ja siitä lähtien ollaan pärjäilty ilman.
 
Meillä on myös rintakumi käytössä, poika on nyt reilut 3 viikkoa. Haluisin kovasti eroon noista kumeista kun niiden kanssa on tosiaan rasittavaa pelata. Pojalla on kuitenkin liian suppea imuote, ja siksi alun perin nännit menivätkin pahasti rikki ekoina päivinä. Olen yrittänyt opettaa poikaa ottamaan oikeanlaista otetta ilman kumia, ja pari kertaa on onnistunut. Yleensä poika kuitenkin supistaa suutaan ihan pienelle, vaikka ensin ottaisikin oikein kiinni. Niinpä me käytetään kumia, mutta yritetään joka päivä kans treenata ilman imemistä. Vaikka tuntuu, että pojalla on vielä niin pieni suu, että ei saakaan sitä niin auki kuin pitäisi...? Ehkä munkin pitäisi kokeilla tuota vieroitusta yöaikaan, silloin on vaan itse niin väsynyt yrittämään yhtään mitään ylimääräistä... :P
 
Nostelenpa tätä ketjua, kun on alkanut mietityttämään;

onko rintakumeissa eroja?
Millainen rintakumi kannattaa hankkia?
Ja montako niitä tarvitaan,
kuinka usein pitää keittää tai muuten pestä/huoltaa?

Itselläni on esikoinen vasta siis vatsassa tuloillaan, mutta mietityttää nyt jo tuo imetys.
Toivoisin, että se onnistuisi mahdollisimman hyvin ja voisin imettää pitkään,
mutta tiedän jo etukäteen että pienet, matalat nännini saattavat aiheuttaa ongelmia ja luultavasti joudun turvautumaan rintakumeihin. Olen niistä kuitenkin melkoisen ulalla, joten vinkkejä olisi kiva kuulla lisää... :)
 
https://stockmann.com/fi/lapset/lastentarvikkeet-ja-lelut/hoitotarvikkeet-/hoitotarvikkeet/ainu-medela-contact-24-mm-rintakumit-2-kpl?referer=keywordless?cm_mmc_o=7BBTkw -pcBypl*KYEzzFbEwE*v*v&gclid=CIjgqoPc2L0CFYTVcgodvHkARQ

Mulla oli nuo käytössä esikoisen aikaan, ohjeeksi sanoivat synnäriltä että mieluummin suosii isompia imetyskumeja kuin pieniä, ei mee ihan niin kipeeks rinnanpäät.
Mulla tais olla käytössä 4kpl noita kumeja, kerran päivässä steriloin sen. Silloin ainakin synnäriltä oli ohjeena että 1 päivän voi imettää samalla kumilla, kunhan imetysten välissä vaan huuhtelee kumin hyvin. En tiedä onko siitään muuttunu tuo, varmaan synnärillä neuvoovat kyllä.

http://www.ainu.fi/tuotteet/ainu-medela-nanninmuotoilijat

Hei löysinpäs tuollaiset, en tiedä onko hyötyy, kun ei kokemusta ole, mutta aattelin vinkata, jos vaikka joku on kokeillu ja hyväks havainnu.

Mulla siis esikoisen imetys sujui noilla rintakumeilla hyvin vaikka suosittelivat neuvolasta niistä luopumaan, kun kuulemma ei ole hyväks imetykselle nuo. Imetin siis melkeen 9kk esikoista kumeilla, toisen kohdalla en niitä tarvinnut, esikoinen sai nännit sen verran venymään että imetys sujui ilmankin...
 
Meillä oli rintakumi käytössä alkuun jotain pari kuukautta. Sairaalassa, vihdoin ja viimein, yks hoitaja sitä meille ehdotti ja johan alkoi imetys luonnistua. neiti ei saanut oikeen nännistä otetta ja joka imetyskerralla tarvittiin hoitajan apua "tunkemaan" nänni lapsen suuhun. Vähän aikaa aina imi, mutta kun pääst irti niin ei enää saanut uudestaan otetta. Rintakumilla alkoi heti imemään kunnolla ja imetys onnistui hyvin ja meidät päästettiin kotiin. (yks hoitaja ei ois päästäny meitä kotiin, koska imetys ei onnistunut kunnolla). Kotona sitten käytettiin sitä ja hyvin tuli maitoa. Sitten jossain vaiheessa, kun taas olin unohtanut kumin keittiöön ja olohuoneessa imetin, niin ajattelin kokeilla ilman ja sitten neiti saikin nännin jo hyvin suuhun ja imuote oli hyvä. Ja siitä eteenpäin on menty ilman, neiti nyt 7kk ja vielä imetän :)
 
Itselläni vain hyvää kokemusta rintakumista. Mulla tuli jo sairaalassa rinnat ihan tukkoon maidosta eikä pikkunen tahtonut saada otetta laisinkaan. Kun vihdoin sain sairaalassa rintakumin ja sen käyttö opetettiin ni johan alkoi sujumaan. Lähinnä silloin käytin kun rinnat olivat maidosta turvoksissa tai nännipäät rikki. Ei ollut ongelma neidille imeaä rintakumilla tai ihan nänniltä, molemmat sujuivat hyvin ja maitoa tuli niinkauan kuin koin mieluisaksi imettää ilman ongelmaa.
 
Noita medelan rintakumeja on kolmea kokoa, mutta jostain syystä sitä keskimmäistä ei tahdo olla missään myynnissä. Ostin eka vahingossa pienimmän koon, mutta se on liian pieni ja piti laittaa mies ostamaan isommat. Mistään kaupasta ei kuitenkaan löytynyt keskikokoa.
 
Nostelenpa tätä ketjua, kun on alkanut mietityttämään;

onko rintakumeissa eroja?
Millainen rintakumi kannattaa hankkia?
Ja montako niitä tarvitaan,
kuinka usein pitää keittää tai muuten pestä/huoltaa?

Itselläni on esikoinen vasta siis vatsassa tuloillaan, mutta mietityttää nyt jo tuo imetys.
Toivoisin, että se onnistuisi mahdollisimman hyvin ja voisin imettää pitkään,
mutta tiedän jo etukäteen että pienet, matalat nännini saattavat aiheuttaa ongelmia ja luultavasti joudun turvautumaan rintakumeihin. Olen niistä kuitenkin melkoisen ulalla, joten vinkkejä olisi kiva kuulla lisää... :)

-On eroja, muodoissa ja istuvuudessa.
-Sairaalasta sain jonkun mamivacin ja itelläni oli kaupasta medeloita, se mamivac istui parhaiten mutta luulen että avent voisi olla paras koska se on kahdesta suunnasta auki se "kilpi".
-Minulla oli 7kpl, pesin 1-2 käyttökerran jälkeen, pakko kun ei se enää kunnolla tarttunut sen jälkeen ihoon maidon rasvan takia. Pesin hajustamattomalla Fairylla, lähti se rasva parhaiten irti. Steriloin mikrossa joka ilta.

Pääsin ehkä eilen näistä eroon viimeinkin, kun vauva on nyt 4 viikkoa vanha ja suu on sen verran kasvanut että alkaa jo saada rinnanpäästä kiinni kunhan laitan tissin "hampurilaiseksi" :grin Minulla ongelma siis rinnan suuri koko, vauva ei saanut kiinni millään! Joudun myös imetyksen ajan pitämään rintaa littanana tai vauvalta voi epähuomiossa ote irrota ja taas saa uudelleen asetella.
http://www.imetys.fi/index.php/tuke...ote-ja-asento/441-vauva-haukkaa-hampurilaista
 
Minä taas en pitänyt ollenkaan aventin kumeista. Ovat jotenkin paksuja ja jäykkiä. Sairaalassa oli medelan kumit ja koitin ostin niitä vielä pari lisää. Eli kolme kumia oli käytössä (ja lisäksi ne pari aventin, joista en pitänyt). :) pesin joka käytön jälkeen fairylla. Rintakumi on helppo pestä ihan sormissa hanan alla. Keitin kerran päivässä pullojen ja tuttien kanssa.

Rintakumilla imettäessä rinta saa vähemmän ärsytystä, joka voi vaikuttaa imetyksen onnistumiseen. Rinta voi onneksi muovautua imetyksen edetessä ja kumista päästä eroon. Minulla on keskosena syntyneet kaksoset, jotka eivät pienen kokonsa takia saaneet kiinni rinnasta. 5 viikon iässä aloin jättää rintakumia pois imetyksen alussa ja jos homma sujui, imetin ilman, mutta tarvittaessa sitten laitoin kumin kesken imetyksen. Aika pian jätin rintakumit kokonaan pois. Niiden kanssa näpertely ei ole mitenkään miellyttävää..

Jos nännit ovat pienet tai hankalan malliset, kannattaa tutustua jo raskausaikana nänninmuotoilijaan. :) Niillä saattaa saada nostettua nänniä vähän ylemmäs.
 
Hyvä tieto Aventista. Varmaan tärkein ominaisuus rintakumissa on se ohuus. Mamivac on selvästi ohuempi kuin Medela ja pysyi siksi tosi hyvin ihossa kiinni.
 
Täällä mennään myös kumien kanssa. Tosin niilläkään tyttö ei malta imeä riittävän kauan vaan jää nälkäiseksi. Olen pumpannut vielä imetyksen jälkeen ja tarjonnut pullosta että saa mahan täyteen. Tuosta pullo ruokinnasta johtuen luulen etten ihan helposti kumeista eroon pääse vaikka tahtoisinkin. Yleensä kun yritän ilman kumia on lopputulos hirmu huuto..
Kiva kuulla että muut painivat samojen asioiden kanssa, niin herkästi tässä tuntee itsensä huonoksi kun ei tahdo onnistua oppikirjan mukaan. Esikoinen kohta 5viikkoa.
 
Takaisin
Top