Imetyskumi

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä nyt tai ollut aiemmin käytössä imetyskumi? Millaisia kokemuksia teillä on siitä?

Itselleni annettiin imetyskumi kun vauva sairaalassa ei vastasyntyneenä meinannut saada hyvää otetta rinnasta. En tiedä auttoiko se lopulta (muuten kuin ettei huono ote sattunut niin paljoa). Aika pian kuitenkin jätin sen pois välistä ja kyllä se otekin nopeasti löytyi. :)
 
Kaksosten kanssa oli alkuun jonkun 5 viikkoa käytössä, kun pienen kokonsa takia eivät meinanneet saada rinnasta otetta. Kun suut kasvoivat sopimaan omiin rinnanpäihini, päästiin eroon helposti. :) Kolmannen kanssa ei ole ollut tarvetta.
 
Nelosen kanssa oli käytössä n. 4kk. Oli tuskaisen vaikea päästä siitä eroon! Lisäksi sain jatkuvasti rintatulehduksia sen takia :inpain: Mutta kumin ansiosta imetys onnistui, joten :)
 
Mulla oli varmaan about viikon tai kaksi kun oli alkuun imuotteen kanssa ongelmia (matalat rinnanpäät) ja oikea rinta hajosi verille, mutten halunnut toispuoleisuutta imetyksessä. Auttoi kipuun mutta oli vähän hankalan tuntuinen mulle noin muuten.
 
Oi, sattuipas herkkä aihe silmiini. Kannattaa lukea esim. Imetys.fi rintakumista.

Mä sain aikoinani esikoisen kanssa sairaalassa väärän kokoisen kumin väärin peruistein.. olisi pärjätty ilmankin, kunnon imetysohjauksella. Varmaan ajat muuttunut reilussa 10 vuodessa.
 
Mulla oli esikoisen kanssa. Ei saanut mitenkään otetta rinnasta. 6viikkoa reenattiin ja ei vaan onnistunut ja rintakumia käyttäen ei sitten maitoa ruvennut tulemaan tarpeeksi.
Lopputuloksena kaikkien imetysyritysten ja pumppausten jälkeen lopetin ja siirryttiin pelkkään pulloon.
Myöhemmin selvisi että ongelma oli lyhyt kielijänne vauvalla. Irtos siis rintakuminkin kanssa ote todella helposti.
Kieleen kiinnitettiin kotiinlähtötarkastuksessa huomiota, mutta ei kuulemma vaatinut toimenpiteitä vaikka olin koko sen 4päivää sairaalassa joutunut jo kumia käyttämään ja edes hoitajien ja kätilöiden avustamana otetta saanut ilman.
Tämän seuraavan kanssa osaan ainakin ottaa sen kielijänteen puheeksi ja vaatia toimenpiteitä jos näyttää sama tapahtuvan.
Mulla itsellä on lyhyt kielijänne ja se on kuulemma vahvasti periytyvä ominaisuuskin. Kun olis vaan esikoisen aikaan tiennyt moisesta mahdollisesta ongelmasta..
 
Sain sairaalassa rintakumin matalan rinnanpään takia. Jotkut kätilöt eivät jostain syystä suositelleet sen käyttöä, mutta meillä se auttoi muovaamaan nännin sellaiseksi, että vauva sai siitä kiinni. Muutaman päivän käyttö riitti.
 
Minulla oli rintakumi käytössä ehkä noin kuukauden pojan syntymän jälkeen, mutta vain toisessa rinnassa, koska nänni oli siinä niin paljon isompi kuin toisessa, eikä poika saanut siitä alkuun kunnon otetta, pienemmästä nännistä taas sai heti alkuun hyvän otteen. Kun poika sitten kasvoi ja kehittyi, niin sitä ei enää tarvittu. Kyllä oli melkoista taistelua alkuun, mutta selvittiin voittajina siitä ja homma alkoi sujua tosi hyvin :)
 
Joo, on auttanu mm. imuotteessa esikoisen kanssa kun tissit turpos niin isoksi, ettei saanut sairaalassa kiinni. Tämän toisen kanssa jeesasi kun nänninpää rikkoutui ja suikutissiin autto alussa. Hyvä apuväline mistä on moneksi.
 
Esikoisen kanssa kokeilin sitä mutta ei oikein toiminut, nyt toisen kanssa toimi tosi hyvin ja sitä tuli käytettyä ekat viikot :) Mulla tuppas olemaan etenkin toinen nänni niin semmonen sisäänpäin kääntyny, ettei vauva saanut siitä otetta ilman kumia
 
Esikoisen kanssa imetys oli ekat pari viikkoa tuskaa, mitä lisäsi ilmeisesti että isot nännit ei mahtuneet kunnolla pieneen suuhun. Ostin imetyskumit, en saanut niitä sopimaan, eikä niitä sitten käytetty. Imetyskivutkin sitten katosivat eikä ongelmia sittemmin ollut.
 
Alkuun oli köytössä kun esikon kanssa kipeytyi tissit niin, et vaan itkin sairaalassa. (Oli 15h pitkeen kiinni tississä...) Vähän myöhemmin auttoi suihkutissien kanssa.
Todella ärsyttävä lirpake kun yrität puoliunessa keskellä yötä saada lasta syötettyä, mut ihana tissien ja imetyksen pelastaja!
 
Takaisin
Top