Imetysjutut

Ellami, minä syötän kyllä kotona ja kylässä ihan rinnasta. Harso on olkapäällä ettei nyt tissi ihan vilku. En ole kokenut paheksuntaa, mutta en muuttaisi tapaani, vaikka joku ei tykkäisi.

Pieni pulauttelu on ihan normaalia, vaikka ei olisi syönyt mitään sopimatonta ja joillakin vauvoilla on niin väljä vatsaportti, että pulauttelee joka tapauksessa. Valtavat kaarioksut yleensä ovat äidin ruokavalion vika. Tämän vauvan kanssa koin sen, kun join alkoholitonta viiniä. Edellinen vauva oksensi aina kun olin syönyt rypäleitä. Ei tullut se mieleen siinä illallisella.
 
Meidän 3vk2pv ikäinen poika on täysimetyksellä. Käytän rintakumia joka imetyskerralla kun muuten rinnanpäät kipeytyvät ja menevät rikki. Jos imee ilman kumia, vaikuttaa niinku imis jotenki väärin o_O Myös kahdella edellisellä on ollut sama ongelma ja olen päässyt rintakumista eroon kun vauvat on ollu n 2kk ikäisiä. Kannattaa ottaa rintakumi käyttöön jos menee rinnanpäät rikki! Mulla se on ainaki ollut pelastus ja kyllä siitä eroonkin pääsee sitte aikanaan :happy:


Tuota kans mietin kun vauva ährää paljon kun on selvästi ilmaa mahassa ja piereskelee että onko vika mun ruokavaliossa vai oiskohan vaan siitä kyse kun vetää välillä selvästi ilmaa mahaan syödessä ja se jää kiertämään mahaan. Menisköhän tuon rintakumin takia kuitenki ilmaa enemmän massuun :confused:

Viime yönäkin nukuin huonosti kun poika ähräs koko yön vieressä. Yritin aina tissiä antaa mutta ei halunnut. Lopulta aamulla 7 aikaan kakkas ja jopa helpotti :grin ei sitten syönyt koko yönä ollenkaan, varmaan 7h tauko oli :eek:
 
Voi kun tulisi itseltäkin helpolla maitoa... Kyllä en pumpullakaan saa yleensä rinnasta kuin max 20ml ulos, toisaalta kyllästynkin nopeasti siihen pumppaamiseen, tuntuu jotenkin ikävältä. Harmi sinällään, kun mielellään pumppaisin, että voisin joskus käydä jossain itsenäisestikin, kun vauvalle olisi maitoa varastossa. On vaan niin työn takana ettei oikein huvita se pumppailu :sad001
 
Voi kun tulisi itseltäkin helpolla maitoa... Kyllä en pumpullakaan saa yleensä rinnasta kuin max 20ml ulos, toisaalta kyllästynkin nopeasti siihen pumppaamiseen, tuntuu jotenkin ikävältä. Harmi sinällään, kun mielellään pumppaisin, että voisin joskus käydä jossain itsenäisestikin, kun vauvalle olisi maitoa varastossa. On vaan niin työn takana ettei oikein huvita se pumppailu :sad001

Mulla on nyt kolmas imetettävä ja en ole koskaan ollut hyvä herumaan pumpulle. Siksi kai tälläkin kertaa olen ollut laiska pumppailemaan...Maitoa kuitenkin on vaikka millä mitalla ja ihan normaalia, että vauva meinaa suunnilleen joka syötöllä tukehtua kun sitä maitoa vaan pursuaa yli äyräiden, mutta pumppu vaan ei saa samaa aikaan.
 
Ja, syökö vauva vaan liikaa huvikseen kun pulauttaa heti syötyään, makuulla kyljellään...? Miten voi olla näin urpo olo imetyksenki suhteen, taas. Joka päivä mietin, söinkö mä itse jotain mitä ei pitäis vai kuinka. Nyt tuo kuitenkin nukkuu rauhallisesti syömisen ja puklauksen jälkeen.... kunnon unitissin vaatija :)
 
On kyllä tosi onnekas olo, että imetys lähtenyt tälläkin kertaa hyvin käyntiin. Tämäkin pikku poika tarttu hanakasti tissiin jo synnytyssalissa ja siitä asti sujunut. Tänään ollut lähes kokoajan rinnalla ja itku pääsee heti jos joutuu pois iholta :Heartred Voi elämä tätä rakkauden määrää, ihan pakahduttavaa :love7

Muruliini ja jätkä 2vrk
 
Meillä nyt kans parina yönä ollut tota "rintaraivoa", vaikka miten tarjoot tissiä ni kauhee vatuloiminen ja huuto, vaikka se on suussa. En tiiä eiks sieltä sit tuu tarpeeks nopeesti neitin mielestä..
Viimekin yönä jouduin antaa korviketta monen tunnin imetyksen lisänä ja illalla kans. Korvikettakaan ei sit loppujen lopuks ottanut kun 20ml ja sit loppu raivoominen ja sammui nukkumaan. Toki vähän masuvaivojakin kun pörisee niin paljon, mut ne vaan vähän kiukuttaa ja pistää irvistelemään.

Mileim + neiti 3vk 5pv
 
Kauanko annatte lapsen imeä tissiä? Tästä olen saanut niin monta eri ohjetta 10min-30min välillä.
 
Kauanko annatte lapsen imeä tissiä? Tästä olen saanut niin monta eri ohjetta 10min-30min välillä.

Annan imee sen minkä imee. Jos nukahtaa ni otan tissin pois esiltä, en siis anna roikkuu siinä ja torkkua. Meillä menee aktiivisesti yhellä tissillä se 20-30min yleensä. Yöllä saattaa selvitä joskus vaan toisen tissin annilla, joskus sit ei taas mikään riitä. Päivällä tankataan kerralla aina kummastakin ja yleensä just se 40-60min menee.
Onks tähän olemassa joku ohje vai? :eek:
 
Kauanko annatte lapsen imeä tissiä? Tästä olen saanut niin monta eri ohjetta 10min-30min välillä.


Tästä masuvauvasta en vielä osaa sanoa mutta esikoisen annoin imeä niin kauan kun halusi ja sitten vaihdoin tissiä. Joskus se saattoi olla 15min, joskus tunnin tai ihan mitä vain siltä väliltä. Musta kuulostaa vähän erikoiselta että on joku aikaraja? :wideyed:
 
Täällä päin ainakin korostetaan tuota lapsentahtisuutta. Eli annetaan imeä niin kauan kuin kelpaa ja niin usein kuin haluaa.
Ja ihokontaktissa pidetään niin paljon kuin mahdollista. Meidän pojalla ei ole vielä kertaakaan ollut vaatteita päällä, saman paidan alla ollut minun kanssani :Heartred Ehkä huomenna jo pitää vaatteet laittaa, kun kotiin lähdetään.
 
Niin pitkään annan imeä kun haluaa :) Nyt on ollu vielä toistaseks aika pikahörppyjä kun maitoa tulee niin vauhdilla, tyttö 9pv. Jos nukahtaa tissille niin sillon irrotan otteen ettei käytä minuu tuttina. Yhen tissin annan kerrallaan kun saa itsensä tosiaan niin nopeasti täyteen. Tiheämmän imun kausilla annan molemmat. Esikoisesta muistan että aika nopeesti vakiintu tissittelykertojen pituus 15 minuuttiin.
 
Täällä kyllä kans on liputettu neuvolassa ja synnärillä lapsentahtisuuden puolesta, ohjeistus oli, että tissiä vaan suuhun niin usein kuin vauva sitä haluaa. Ja isi katsoo kateellisena vierestä. :happy:

Saatetaan me kyllä nukkuakkin niin, että vauvalla on tissi suussa.. yöllä kun muutenkin nukutaan ihan ihokkain, niin en mä lähde vauvaa siirtelemään mihinkään ellei mun sit tarvitse itse vaihtaa puolta puutumisen tms. takia. Ja joskus päikkäritkin nukutaan tissitellen. :shy:

Minä, jonka mielestä imetys on ollut aina aikaisemmin ehkä jopa ällöttävää ja hieman kyseenalaista, oon kuitenkin suhtautunut nyt jotenkin niin luonnollisesti ja rennosti koko asiaan - ei mua haittaa yhtään, että lapsi lutkuttaa tissiä tai että miestä naurattaa tippuva maito, oon vaan tosi ylpeä omasta kehostani, joka oikeasti toimii niin kuin pitää ja ruokkii tuon pienen ihmisen, joka jo itsessään on valtava ihme enkä vieläkään osaa oikein ajatella, että me miehen kanssa ollaan osattu tehdä jotain noin täydellistä.
 
Mulle sanottiin synnärillä että puoli tuntia per tissi (toinen kätilö sanoi että vartti) ja neuvolatäti sanoi että 10 min voisi riittää. Silläpä minä olenkin ihmetellyt kun puhutte että vauva saattaa olla tissillä monta tuntia! En todellakaan tiedä miksi mä oon saanut siihen jotkut aikarajat..
 
Mulle sanottiin synnärillä että puoli tuntia per tissi (toinen kätilö sanoi että vartti) ja neuvolatäti sanoi että 10 min voisi riittää. Silläpä minä olenkin ihmetellyt kun puhutte että vauva saattaa olla tissillä monta tuntia! En todellakaan tiedä miksi mä oon saanut siihen jotkut aikarajat..

Mulle sanottiin kanssa synnärillä, että 15-20min/tissi riittää siihen, että vauva saa tarvitsemansa ruuan. Mutta tää oli siinä kohtaa, kun paino oli laskenu yli 10% ja piti syöttää kolmen tunnin välein, tai useemmin jos vauva pyysi. Pienellä ois menny vissiin liikaa energiaa siihen imemiseen suhteessa saadun maidon määrään, jos ois tuntikausia tissitelly kerralla. Lisäksi annettiin molempien tissien jälkeen pullosta lisämaitoa. Toinen kun oli oppinu imemisen kunnolla, niin ei tarvinnu enää pelailla ruiskun kanssa.

Tätä nykyä tissit on niin turvonneet (maito noussut) että vauva saa mahansa täyteen aika nopeestikin. Lisämaidon määrä on enää tosi pieni, mutta kuitenki sitä menee desi-puoltoista joka päivä. Lisämaidon antaminen on iskän juttu, ehkä sen takia ei olla yritettykään luopua siitä ihan kokonaan.

emmahima ja vauva huomenna 3 vkoa
 
Lapsentahtisesti täälläkin mennään eli vauva on tissillä niin pitkään kuin syö. Mulle ei ole kukaan koskaan sanonut mitään aikoja... Aluksi vauva oli tissillä pitempiä aikoja ja nyt syö jo nopeasti. Yksi tissi per ruokailukerta riittää meillä päivin ja öin.

Ja joskushan vauva saattaa aluksi pelleillä tissillä, jotta saa maidon herumaan ja alkaa vasta sitten syödä kunnolla.
 
Voi tätä ihanuutta :Heartred Imetys sattuu ensi-imaisuilla niin penteleesti, mutta ihanaa kun hän syö ja tissien paine pienenee! Neiti on tilannut maitoa urakalla n 18 h iästä alkaen, tunnin kahden välein imee. Maito nousi jo eilen eli toisen vuorokauden aikana, ja tänään entisestään määrä lisääntynyt :) kohta päästään kotiin ja tilasin mieheltä jo kaalia kotiin turvotusta helpottamaan!

MrsV ja tyttö 2,5 vrk
 
Meillä on lähteny imetys rullaamaa yllättävän hyvin! Typy tilaili eile klo 19-00:45 välisen ajan maitoo ja me vaiheltiinki puolelta toiselle vähä väliä.. ja sama on jatkunu tänää. Ilmeisesti maitoo tulee iha hyvi ku tänää on tullu jo kaks maitokakkaa.. tuo raivoo mulle ku ei heti aina kerralla löydetä oikeeta asentoo ja sit se raivoo ku tissi tippuu suusta(eikä sitä tietenkään hyväksytä enää takasi!)
 
Hei! Nyt tarvitaan apuja. Meille syntyi pieni ihana tyttö toissapäivänä :Heartred imetys lähti hyvin käyntiin, sokeriarvot pysyivät vuorokauden hyvinä pelkällä rinnalla (raskausdiabeteksen vuoksi seurattiin) ja kotiuduttiinkin jo eilen päivällä. 1. Yön todella tiheän imemisen seurauksena tissit alkoivat olla hellät ja arat... Iltaa kohti rinnat kipeytyivät ja vaan kipeytyivät. Toisena Yönä kotona toinen vuosi jo verta ja annoin korviketta ajatuksena että haen rintakumin tällepäivälle ja nyt tissit lepää siihen asti. Nyt rintakumin kanssa kumpikin vuotaa verta mielestäni aika paljonkin, kipu on kova ja imettäminen tuntuu todella epämiellyttävältä.

Tuntuu todella pelottavalta, sillä sairaalassa kolme työntekijää tarkastunut imuotteenkin ja kaiken pitäisi olla sen suhteen kunnossa.. Esikoisen aikaan ei tullut ikinä verta, voiko tämä olla "normaalia"? loppua itsestään? Jokapaikassa lukee että verenvuoto merkki siitä että imuote väärin mutta jos se ei sitä ole, niin mitä? :eek:

Nimim Helkkarin hämmentynyt ja vertavuotava imettäjä
 
Takaisin
Top