Imetysjutut

Noh, ehkä tämä tästä sitten pian... Nännirasvaa olen ahkerasti käyttänyt, mutta olin unohtanut ilmakylvyt! Olen käyttänyt miehen t-paitoja nyt tämän 2 päivää kotona. Ajattelin, että ne ei ainakaan kiristä mistään kun rinnat olivat ihan pinkeät maidosta. Mutta sittenhän se kangas kuitenkin hinkkaa koko ajan nännejä. Nyt vain ilmakylpyä niin paljon kuin mahdollista. Mulla oli tämä sama ongelma esikoisen vauva-aikaan, mutta siitä on niin kauan, että en enää muista kuinka kauan kesti nännien parantua. Silloin käytin välillä rintakumiakin, nyt mulla ei ole sellaista valmiina kotona. Täytyy ostaa jos nämä ei pian parane. Kyllä ne kuitenkin on jo paremmat kuin eilen. :)
 
Apuja kaivataan...

Meillä on 5 viikkoa vanha tyttövauva joka on ollut sairaalasta tulon jälkeen täysimetyksellä (siellä sai oman rintamaidon lisäksi luovutettua maitoa lääkärin määräyksestä, oli viikon antibioottikuurilla). Tähän asti imetys sujunut hyvin ja maito on riittänyt, viikko sitten neuvolassa oli paino noussut 3 viikossa 700 g. Nyt tyttö on alkanut itkeskelemään rinnalla, alkuun imee hyvin ja varmasti saakin rinnoista maitoa mutta sitten alkaa huuto...yrittää imeä muutaman kerran, huutaa, imee, huutaa...vaihdan rintaa välillä niin sama juttu kun on rinnalla vähän aikaa ollut. Jokaisella imetyskerralla ei kuitenkaan tätä ongelmaa ole. Eilen illalla meni ihan mahdottomaksi, ei rauhoittunut millään kun alkuun pääsi niin kokeilin antaa pullosta lypsettyä maitoa jota joikin 60 ml! Eli eikö oma maito enää riitä?? :confused:Yösyötöt menee parhaiten, silloin rinnat ovat ihan pinkeät kun tulee useamman tunnin tauko imetyksestä, syö aikansa ja nukahtaa.
 
Nali, onko tyttö useammin rinnalla kuin yleensä? Tuosta tyytymättömyydestä tuli mieleen, että saattaa olla tiheän imun kausi, joista yksi on noin 6 vk iässä.

Maitosi ei varmasti loppumassa :) siihen voit luottaa!

Teillä on jo hieno imetystaival takana, mahtavaa. Tuollaisen ajan jälkeen maidon tuotantosi on jo aika hyvin vakiintunut ja sinun ei tarvitse pelätä, että maito yhtäkkiä loppuisi tai vähenisi. Jos lapsi pääsee lapsentahtiin rinnalle, niin teillä ei ole mitään hätää! :)

Tsemppiä ja voimaa haastavaan kauteen :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Mielestäni ei ole sen useammin rinnalla kuin yleensä ja lapsentahtiin pääsee rinnalle. Viime yönäkin söi vaan kahdesti.
Kiitos tsempeistä, jospa tää tästä!:)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Viime yö olikin rauhallinen. Tiedä sitten onko tosissaan väliä sillä mitä syön, mutta eilen illalla en syönyt ruisleipää jota toissailtana söin.
Vauva tankkaili illan ja yöllä nukkui rauhallisesti viressä. 2-3t välein söi ja nukahti.
Imetys riittää, painoa tullut 270g päivää vaille viikossa :)
Eka neuvolakeikka oli tänään, pikkuinen 9vrk.
 
Täällä vähän kipuillaan imetyksen kanssa. Esikoinen on nyt viikon vanha, eikä maito ole vielä noussut kunnolla. Synnytys tapahtui sektiolla, ja olin aika vahvasti lääkitty silloin. Se voi kuulemma hidastaa maidon nousua. Itte sektio ei monen eri lähteen mukaan hidasta. Eli rintamaidon lisäksi lapsi saa pullosta korviketta. Ootan kyllä sitä päivää, kun pelkkä tissi riittää :)

Joko maitoa on noussu paremmin? tais olla tää ketju johon kirjottelin aiemmin jo jonkun kysyessä maidon noususta et mitkä konstit vois auttaa. joku muuki kirjoitti siinä hyviä vinkkejä. ootkohan löytänyt ko kirjoituksia?
 
Ensimmäisen kerran vauvaa imetin salissa ja hyvältä näytti imuote! Pysyny samanlaisena tähän astikin (25.11 syntyi), mutta se kipu! Nännit on niin arat ja melkein itkua tihrustan ensimmäisen minuutin imetyksestä. Ja tuntuu että tossa lanoliinissa on joku magneetti, kun heti jos oon laastinu hyvän kerroksen nänneille ni eikös tyttö rupee hamuamaan ruokaa :D

Miten muilla nännien kipeys? Itse olen siis ensisynnyttäjä
 
Joko maitoa on noussu paremmin? tais olla tää ketju johon kirjottelin aiemmin jo jonkun kysyessä maidon noususta et mitkä konstit vois auttaa. joku muuki kirjoitti siinä hyviä vinkkejä. ootkohan löytänyt ko kirjoituksia?

On joo noussut paremmin. Lisämaitoja annetaan korvikepurkista vielä jonkun verran, mutta ne on vähentyny jo tosi paljon. Eilen suihkuun mennessä toisesta rinnasta tuli yhtäkkiä ihan ittekseen pari tippaa maitoa, enkä meinannu uskoa silmiäni. Näistäki tisseistä voi siis tiputella, vaikka ei ees koske :D
 
Taidan olla ainoa joka suurimmaksi osaksi antaa korviketta? Tulee tosi huono äiti olo kun maito ei vain riitä. Välillä saan pumpattua 20ml, eilen jopa 60ml. Ongelmana on vauvan huonohko imuote, nänni ei mene kunnolla suuhun tai sitä syletään tasaisin väliajoin pois suusta.
 
Varpahat, älä ole pahoillasi, et todellakaan ole huono äiti! Teet vauvasi hyvinvoinnin kannalta parhaat päätökset ja jos vauva tarvitsee sitä korviketta lisäksi, niin ei siitä kannata huonoa omaatuntoa kantaa. Sitkeästi yrittämällä se siitä voi vielä suttaantua. Oletko saanut imetystukea asiantuntijoilta? Onko vauvan kielijänteen kireys tarkistettu? Minulle neuvottiin imetysongelmissa nimenomaan huonon otteen suhteen, että muotoilisin tissiä vauvan suuhun paremmin sopivaksi, ja kun vauvalla on suu kunnolla auki, niin ihan reilusti vaan tunkasee sen tissin suuhun. Se on ainakin meillä auttanut. :)

Sonic, kyllä täälläkin ne ensi-imut on joka kerta aika tuskaa ja tyttö on jo 1 kk ikäinen, se imu on vaan niin turkasen voimakas :) ja kyllä sairaalassa sai itku silmässä imettää, kun nännit olivat ruvella ja kipeät. Nyt kun tytöllä oli 3 viikkoisena tiheän imun kausi niin sama juttu. Vaatii kyllä sitkeyttä ja kivunsietoa näkyy raskauden ja synnytyksen jälkeenkin :D Mutta mitäpä sitä ei lapsensa eteen kärsisi :Heartred
 
Varpahat, meillä mentiin tosi pitkälle (mun mielestä) melkein pääasiassa korvikkeilla, kun tisseistä ei vaan tullu tarpeeksi. Edelleen joka päivä syödään pullosta. Ja pumppaaminen ei jotenki vissiin oo mun juttu. En oo kertaakaan saanu yli 25milliä pulloon.
 
Taidan olla ainoa joka suurimmaksi osaksi antaa korviketta? Tulee tosi huono äiti olo kun maito ei vain riitä. Välillä saan pumpattua 20ml, eilen jopa 60ml. Ongelmana on vauvan huonohko imuote, nänni ei mene kunnolla suuhun tai sitä syletään tasaisin väliajoin pois suusta.

Ootko käynyt imetystuki ry:n sivuilla? Sieltä saa todella paljon vinkkejä [emoji4]
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Mäkin annan korviketta kun vauvalle ei riitä mun oma maito. Eli osittaisimetyksellä mennään :) aluksi otin asian tosi raskaasti ja stressaavastl, kaikki mahdolliset imetystuet käyty ja kielijänne katkaistu, mutta pakko silti antaa kun oma maito ei riitä. Neuvolakin oikein käski antamaan väh. 4 kertaa päivässä koska muuten vauvan paino ei nouse tarpeeksi.

Ongelmaksi on nyt vain muodostunut vauvan masuvaivat, ensin annettiin Tuutia josta masu meni kovaksi, sitten siirryttiin Arlaan joka muuten ok mutta kova piereskely :sad001
Nyt eilen illalla aloin kokeilemaan semperiä. Samalla aloitin pari päivää sitten d-vitaaminin niin nyt menee ihan sekaisin koko touhu että mikä tässä on nyt tuon masun ongelma :sad001
 
Toisen lapsen imetyksen alussa sain kipuihin buranaa ja panadolia. Se auttoi pahimman yli. Nyt olen välillä lämmittänyt rintoja kaurapussilla ennen imetystä, niin heruminen on herkempää eikä vauvan tarvitse aloittaa niin voimallisesti.
 
Apuja kaivataan...

Meillä on 5 viikkoa vanha tyttövauva joka on ollut sairaalasta tulon jälkeen täysimetyksellä (siellä sai oman rintamaidon lisäksi luovutettua maitoa lääkärin määräyksestä, oli viikon antibioottikuurilla). Tähän asti imetys sujunut hyvin ja maito on riittänyt, viikko sitten neuvolassa oli paino noussut 3 viikossa 700 g. Nyt tyttö on alkanut itkeskelemään rinnalla, alkuun imee hyvin ja varmasti saakin rinnoista maitoa mutta sitten alkaa huuto...yrittää imeä muutaman kerran, huutaa, imee, huutaa...vaihdan rintaa välillä niin sama juttu kun on rinnalla vähän aikaa ollut. Jokaisella imetyskerralla ei kuitenkaan tätä ongelmaa ole. Eilen illalla meni ihan mahdottomaksi, ei rauhoittunut millään kun alkuun pääsi niin kokeilin antaa pullosta lypsettyä maitoa jota joikin 60 ml! Eli eikö oma maito enää riitä?? :confused:Yösyötöt menee parhaiten, silloin rinnat ovat ihan pinkeät kun tulee useamman tunnin tauko imetyksestä, syö aikansa ja nukahtaa.

Hei! Ongelmasi kuulostaa täysin samalta, kuin mitä olen kokenut kahden vanhemman lapsen kanssa. Vauva vasta reilu viikon, eli hänen kanssaan ongelma vasta edessä. Oletus kuitenkin, että päästään tälläkin kertaa siitä vaivasta "nauttimaan".
En varmaksi osaa sanoa mistä se meilläkään johtui, mutta kesti ehkä muutamia viikkoja ja niitä jaksoja tuli muutamia. Saattaa olla, että maidon tarve juuri silloin hiukan suurempi ja omalla tuotannolla vaikeuksia pysyä mukana!

Saattaa myös olla, että maitoa tulee ajoittain liian hitaasti jos nälkä suuri ja itselläni joskus suihkusi myös liian lujaa ja vauva hermostui siihen. Olisin sinuna silti luottavainen asian korjaantumisen suhteen. Tuskin on pysyvä vaihe. Neuvolassa tietenkin katsovat painon mikä kertoo paljon!
Tsemppiä rintaraivareihin ;D
 
Rintaraivareita tulee varmaan jokaisella vauvalla ajoittain. Ei kannata silti luovuttaa imetyksen suhteen. Kyllä se tasaantuu.
 
Täälläkin vauva hikeentyy varsinkin öisin, kun ilmeisesti on niin nälissään/väsynyt/malttamaton, että ei joko tajua tissin olevan suussa tai ei muista niellä maitoa, jolloin alkaa välitön huuto ja sätkiminen eikä mistään tule enää mitään tämän jälkeen. Oonkin koittanut rauhoittaa vauvan sylissä silittelemällä eka, että jaksaisi keskittyä sitten paremmin syömiseen - välillä onnistuu ja välillä ei. :rolleyes:

Tänään lypsin käsin ekaa kertaa: viiden minuutin saldo oli 20ml, ajattelin sen hätävaraksi hierojakäyntini ajaksi, jos vauva olisi sattunut heräämään ennen kuin ehdin takaisin kotiin, niin olisi isi sitten saanut hörpyttää paniikkimaitoa pienelle.. nooh, prinsessahan ei ollut nukkunut sekuntiakaan sen jälkeen, kun olin lähtenyt ja oli huutanut poloinen kuin syötävä vaikka olin tunti ennen lähtöäni toisen syöttänyt.. mutta ainakin isi osaa jatkossa mukista syöttää vauvan. :shy:
 
On joo noussut paremmin. Lisämaitoja annetaan korvikepurkista vielä jonkun verran, mutta ne on vähentyny jo tosi paljon. Eilen suihkuun mennessä toisesta rinnasta tuli yhtäkkiä ihan ittekseen pari tippaa maitoa, enkä meinannu uskoa silmiäni. Näistäki tisseistä voi siis tiputella, vaikka ei ees koske :D

Tosi hyvä juttu :hello2
 
Kyllä tuo on näköjään nii erilaista jokaisella tuo maidon määrä ja nouseminen. Käytiin eilen saunassa js likka oli noin 2h aiemmin syönyt mut silti ku otti liivit ja liivinsuojat pois nii aivan noroina valu molemmat tissit. sitten yleensä kun likka tempasee päivällä yhdet 4-5h unet nii on pakko tyhjentää tissit tuos kertaalleen. pumppaamalla tulee noin 15-20 minuutissa yhteensä se 100-140 ml. ja kyllä on kipeet tissit jos ei pumppaa .
 
Korvikkeista mie oon kokenu parhaaksi, vatsa ystävällisemmäksi NAN ja siitä vielä se "H.A" versio. Löytynee googlettamalla infoa. Kolmen muksun kanssa käyty läpi tuttelit ja semperit ja päädytty NAN korvikemaitoon ja nyt siitä vielä löytyi tän nelosen kohdalla joku uus versio. Mie olen tota korviketta antanut silloin heti kun kotiuduttiin ja pari kertaa sen jälkeen tai mun äiti antoi jonkun 20ml kun hetken hoiti vauvaa, meidän kauppareissun ajan.... Ja lauantaina vauva vetäs miltei 50ml kerralla. Oltiin kylässä niin mieluummin siellä pullosta annoin vaikka olikin mummila kyseessä mutta silti kivempi. Rintapumppua mulla ei. Joskus kokeilin ja eiiih.....
Rintaraivareita on täälläkin. Juurikin yöllä. Mie sitte hetken tarjoiltua nousen ylös vauvan kanssa ja rauhottelen. Sitte tarjoan uudestaan. Pitää vaan ite muistaa olla ressaamatta. Muistan toisen ja kolmosen kohdalla luovuttaneeni juurikin noiden raivareiden takia kun luulin ettei maitoa tule tms. Ja siinä pian mentiin pitkälti korvikkeella. Nyt mie oon luottavaisempi imetyksen suhteen. Mutta kuka korviketta antaa, älköön ikinä tunteko siitä mitään huonoa. Pääasia että vauva on tyytyväinen ja kasvaa ja voi hyvin.

Ainiin. Sehän minua mietityttää, että jos/kun vauvalla on pulauttelua ja vatsanväänteitä niin pitääkö sitä omaa ruokavaliota kuinka miettiä... mitään mausteista en syö. Kahvin juon vain aamulla. Ruisleivän jätin jo pois. En juo limsaa tai sokerittomia mehuja jotka aiheuttaa itsellekin mahavaivaa. Tästäkin on niin paljon mielipiteitä että...
Pulautteluthan voi olla ihan siitä että pikkutyyppi syö överit kun tissi on niiiin kiva...
 
Takaisin
Top