Imetysjutut

Tiiimpuu, tässä joo pohditaan ratkaisuvaihtoehtoja... mieleen tullut, että ehkä antaisi pahimpaan hätään sitten mukista pikkuisen korviketta, jos se rauhoittaisi pienen oloa. Määrää voisi sitten säännöstellä, niinkuin teillä. Toinen homma on, että pitäisi opetella muita eroahdistuksen "hoitokeinoja", eli lisätä sylittelyä päivisin ja ehkä karsia päiväaikaisia imetyskertoja vain muutamaan.
Mä oon kyllä valmis yhteen aamuyön syöttöön, mutta tässä oltiin jälleen valumassa aikaisempaan ja aikaisempaan syöttöön öisin. On koettu esim.klo 20 nukkumaanmeno, ja yösyöttöjä vauvantahtisesti klo 22 lähtien (huoh). Ei pitemmän päälle kuulosta hyvältä.
 
Meillä myös ehkä tuo läheisyydenkaipuu/eroahdistus/jano suurimmat häiriötekijät unelle. Nukahtaa ekan kerran ihan minuuteissa, herää ekan kerran jo n puolen tunnin päästä, jolloin nukahtaminen vaikeampaa (esim ääniärsykkeet vaikeuttavat unen saantia selvästi enemmän). Herää tällä hetkellä niinä qikoina kuin aiemmin imetetty (23, 02 ja n 04). Ekat kaksi tutilla rauhoittuu. Viimeinen on jo niin isoa huutoa, ettei ilman tissiä nukahda. Viime yönä ei kyllä nukahtanut viereenkään vaan däädäili (jutteli), ryömi ja hekotteli 03.30-05.30 välisen ajan. Sit nukahti ja heräsi uuteen aamuun (jatkoi samaa däädäilyä ja häröilyä) klo 06.30. Nyt on mamma vähän väsy. Meidän virhe oli tehdä uutta juttua (hyppimistä) ennen nukkumaanmenoa, jotenkin aivot taisivat mennä overdrive-moodiin ja siksi yö yhtä häsläämistä. Ja lisäksi oli vielä täysikuu, joka mollotti ikkunasta suoraan meidän silmään. Ehkä tänään paremmalla menestyksellä...

Mä oon miettinyt tuon vähän just toisin Katjusha, imettämistä oon aatellut lisätä (jos vain mahd) päivälle, jotta ravintoa tulisi mahd paljon päivän aikana. Tiedä sitten onko sillä just päinvastainen vaikutus...

Ihan vaan tiedoksi, meillä ei ainakaan äitille haiseva paita auta ollenkaan tässä. Ei toissayönä meinannut nukahtaa ollenkaan, kun mun imetystoppi oli siellä pinniksessä. Aattelin, että toisi turvaa, kun on tuttu haju siinä... Jooei. Vähän sama ku mulle olisi laitettu hampparikäärepaperi sänkyyn, kun oon nälkäinen. Eihän siitä mitään tule :D
 
Kaisu, päiväruokailut on kyllä tosi tärkeitä ja imetys tietysti siinä mukana. Mietin sitä puolta, että nyt on mennyt melko tiheällä tissittelyllä ja on varmasti sitä eroahdistuksen poistoa mukana. Arvelen, että lapsi näkee tämän ainoana "lohtuna" päivin ja öin. Kokeilen, että rajoitan tarjontaa ruoan yhteyteen, eli imetän vaikka 5 kertaa päivässä. Katsotaan kuinka käy.
 
Miulle on molempien lasten kohalla neuvolassa neuvottu antamaan yöllä tissin sijasta sosetta tai vettä kun yrittää vähentää yöimetyksiä. Esikoisen kanssa kokeiltiin mut yhtään en muista kokeiltiinko useemmin kun kerran, eikä tainnu auttaa kun ei siitäkään muistikuvia. Tytön kanssa en taida kokeilla. Jos jollakii on toiminu tää keino ni mielellään kuulisin siitä..

Mie en mielelläni yöimetyksiä vähentäis kun tyttö kuitenkii ottaa kunnon huikat sillon kun ei tutti enää oo kelvannu öisiin ähinöihin. Toisaalta taas se on kierre, ei syö päivällä kunnolla -> tissillä useemman kerran yössä -> ei syö päivällä kunnolla. Aterioita päivässä 5, joka kerralla myös imetän aterian jälkeen ja ehkä 2 imetystä näiden lisäks päivän aikana. Yöllä taitaa olla 3-4 imetystä, pitäs yrittää vähentää siihen yhteen, joten tännekkin kelpais vinkit :)

Esikoisen yöimetykset loppuivat kokonaan muistaakseni vasta joku kuukausi 1v jälkeen, siitäkään en muista miten sain loppumaan :hilarious: Hyvin kadonnu kaikki täältä päästä...
 
Miulla ei oo tarkkaa kuvaa montako kertaa poika syö yöllä.Nukun ilman paitaa ja poika pääsääntöisesti vieressä.Syö päivällä ruoat hyvin ja tissikin kelpaa niin syököön yölläkin,kun ihan selvästi nälkäänsä syö.Ja paha on jättää syyttämättä,kun tää äippä niin nätisti monesti jatkaa uniaan,kun poika syö... :D
 
Sama täällä, ei ole tarkkaa kuvaa yösyötöistä kun saa laittaa vain tissin vauvan suuhun ja molemmat jatketaan saman tien unia. :D Mutta heti kun täällä kerroin yhdestä yösyötöstä, niin ei niitä sen jälkeen ainakaan vain 1 ole ollut, vaan muutama enemmän. :D Tyttö alkaa pikkuhiljaa syömään enemmän soseita päivisin ja tissilläkin käy kyllä ahkerasti.

En tarkkaan muista missä välissä loppui yösyötöt edellisen vauvani kanssa. Luultavasti joskus 1,5v tienoilla, vaikka eihän heräämiset siihen loppuneet. Sen muistan kun sanoin hänelle aina, että "tissit nukkuu". Se kai auttoi tuon ikäiselle. :D
 
Muokattu viimeksi:
Meillä päästiin nyt viime yönä ekan kerran yhteen imetykseen. Heräsi kyllä monesti, mutta nyt tajuttiin laittaa pieni yövalo niin ei itkenyt heti kun heräsi. Oli siis nähtävästi pelästynyt pimeyttä ja sitä ettei näe mitään. Tyhmät vanhemmat... Nyt siis minäkin sain nukuttua ekaa kertaa 8,5 kk:teen yli kahden tunnin jakson! Olo on kyllä kuin tiejyrän alle jääneellä eli ehkä on vielä vähän univelkaa varastossa... Mutta oli kyllä tosi kiva!
 
Minulla ensimmäiset lapset on lopettaneet yösyömiset ihan itse, joten en tiedä, miten sitä voisi opettaa. Välillä mietin, että pitäisi jotain tehdä, kun tämä vauva syö vielä 2-5krt/yö. Minulle sopisi 1-2 kertaa.
 
Kokeilin uutta lähestymistapaa ja tulokset viime yöltä seuraavat:
Tyttö heräsi noin yhdeltä, itkeskeli pari minuuttia ja hiljeni itsekseen. Herääminen reilun tunnin kuluttua: itkutapailua ja vähän vaativampaa itkua. Odotin 10 min, menin huoneeseen, laskin hiljaa makuulleen, juomapullosta pikkuhörppy vettä, tutti, peittely, silitys. Jäin istumaan pinniksen viereen, kuului haukotus ja tutin sylkeminen, nukahti siihen. Tähän meni kaikkineen max. 15 min. Itse oli vaikeuksia sitten nukahtaa. Jälleen reilun tunnin päästä itkahteli pikkuisen, loppui nopeasti. Heräsin aamulla klo 7. Ei yhtään yösyöttöä, mutta rinnat vuotivat maitoa. Annoin nopeasti purkista valmiin puuron ja rintamaitoa. Toisen rinnan tyhjensin pumpulla talteen.
Jännä nähdä, miten ensi yö. Meidän virhe tähän asti, että ollaan reagoitu liian nopeasti. Mieheni on tökkinyt minut hereille ja olen kuuliaisesti marssinut tytön huoneeseen heti.
 
Muistatko Yölento minkä ikäsenä siun tytöt lopetti ite yösyömiset?
 
Meillä päästiin nyt viime yönä ekan kerran yhteen imetykseen. Heräsi kyllä monesti, mutta nyt tajuttiin laittaa pieni yövalo niin ei itkenyt heti kun heräsi. Oli siis nähtävästi pelästynyt pimeyttä ja sitä ettei näe mitään. Tyhmät vanhemmat... Nyt siis minäkin sain nukuttua ekaa kertaa 8,5 kk:teen yli kahden tunnin jakson! Olo on kyllä kuin tiejyrän alle jääneellä eli ehkä on vielä vähän univelkaa varastossa... Mutta oli kyllä tosi kiva!

Kuulostaa hyvältä :) kyllä nukkuminen on kivaa!
Me hankittiin Ikeasta sellainen yövalo pinniksen alle. Se oli minua vastassa, kun menin makkariin ja olikin hyvä - löytyi vesipullo ja tutti nopeasti. Viime talvena oli sellainen pistorasiavalo ja se oli aivan liian kirkas lähtökohtaisesti. Insinöörimieheni tuunasi siihen jonkun himmentävän kalvon päälle.
 
IceQueen, en muista tarkkaan, mutta ehkä 8-10kk:n iässä. Lopetin imetyksen vähän 1-vuotispäivän jälkeen ja olivat olleet jo öisin syömättä jonkun aikaa.
 
Meillä on jouduttu vähentämään imetys ihan minimiin nyt uuden raskauden ja mun supistusherkän kohdun vuoksi. Ja yllättävän hyvin on kyllä mennyt.
Tosin ei toi meidän neiti ole malttanut enää vähään aikaan kölliä rauhassa sylissä tissillä, kun on niin paljon uutta nähtävää ja opittavaa.
Ja jos vähänkin väkisin tuputan, saan vain hampaanjäljet rintaani. Ihana lapsi...no on! :happy:
Mutta olen tullut siihen tulokseen, että ehkä nyt on vaan sen aika.....
Ruoan ja aamupuuron kanssa meillä juodaan maito, ja nykysin siis korvikemaito (jauhe), nykyään nokkamukista tai hörppyyttämällä mukin reunasta. Iltapuuron jälkeen annan maidon pullosta. Joskus myös päiväunille mentäessä. Jotenkin rauhottavaa?
Sit iltapesulle ja nukkumaan.
Yöllä joskus heräilee ja ääntelee, mutta odotellaan, jos vaikka nukahtaisi pian uudestaan. Ja usein nukahtaakin. Ja joskus riittää, kun vaan käy laittamassa.peittoa hyvin päälle, paijaamassa päätä ja vähän hyssyttelemässä. Mutta jos ei se auta, niin sitten tutti. Ja jos ei sekään auta, niin silloin se on se tissi. Ja ehkä pari imua ja neiti on unessa taas. Ehkä joku "äiti olethan sinä siellä"-itku...??
Mutta harvoin tarvii enää ihan rinnalle ottaa, jos ollenkaan.
Viimeyönäkin heräsi vain kerran, ja mies nousi ja laittoi peiton hyvin ja tutin suuhun. Ja nukku yhteensä 12h.
Mutta kyllä minä huomaan, että onhan toi maidon tuotantokin jo vähentynyt huomattavasti, kun ei enää niin imetä.
Mutta parempi näin...ei vaan uskalla riskeerata, vaikka välillä harmittaakin.
Ja täytyy myöntää, että kyllähän tämä helpottaa elämää aika lailla ja ihan omaa jaksamistakin.
Että näillä mennään...
 
Mulle imetyksestä on näköjään tullut tosi tärkeetä, kun sanoin jo töissäkin, että jos näyttää siltä, että alkaa imetys kärsimään työnteosta, niin sitten katsellaan sitä työntekoa uudestaan. Huomasin kyllä nytkin, kun olin enempi iltapainotteisesti töissä, että seuraavana yönä nukuttiin tytön kanssa molemmat tosi huonosti, kun tyttö heräili öisin varmaan puolen tunnin välein tankkaamaan - jos taas oon ollut aamun töissä, niin on ehtinyt illalla sitten roikkua tissillä, jolloin öisin on saatu nukkua.

En tiedä, onko nyt joku "vaihe", mutta tuntuu että kiinteät uppoaa huonommin vaikka yhden ruokailukerran tiputinkin päivästä pois, kun alkoi näyttämään siltä, ettei maito maistu enää päivisin. Josko sieltä niitä hampaita alkaisi "vihdoin ja viimein" putkahtelemaan ja kiinteiden tökkiminen johtuisi siitä..
 
Ilyana, siis vähensit kiinteitä, kun maito ei maistu? En ehkä tämän ikäisellä enää laskisi pelkkää maitoa ateriaksi. Varmaan jokainen iso vauva kieltäytyy maidosta toisinaan. Maailmassa vain on niin paljon asioita, mitä pitää kokea, ettei sitä ehdi rinnalla aina olemaan.
Riittävän maitomäärän saamiseksi olen kieltäytymispäivinä lypsänyt maitoa ja lisännyt puuron joukkoon. Tietysti imetyspaikan on syytä olla tylsä. Enää en edes yritä imettää kahviloissa tms. Vauva tykkää katsella kaikkea uutta.
 
Meillä vauva syö nyt jo 5 kiinteää ateriaa päivässä ja jos näyttäisi siltä, ettei maitoa mene tarpeeksi niin yrittäisin imettää ennen kiinteitä ja jos se ei auttaisi niin tiputtaisin kyllä hetkeksi välipalan pois. Suurimmalla osalla kuitenkin vielä sen nelisen kuukautta siihen kun vuosi tulee täyteen ja alle vuosikkaan pääasiallinen ravinto on äidinmaito (tai korvike).

Edit. Siis kolme kuukautta eikä neljä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä tippunut 3 kiinteään ateriaan.Ei suostu syömään aamupuuroa eikä välipalaa.Kiukkuaa ja kitisee niin kauan,että saa 'tittiä'.Eikä muulla saa tyytyväiseksi niin syököön kerran maitoa tulee.En sitten tiedä johtuuko nihkeys soseisiin 6kkn täysimetyksestä.Isosisko oli aikoinaan samanlainen.
 
Eikö se nykyinen ohje olekin, että ensin maitoa ja sitten ruokaa?

Miten teillä kasvukäyrät kulkevat, joilla vauva syö vähemmän kuin viisi kiinteää ateriaa päivässä? Mietin vain omalle kohdalle, niin tuo jässikkä olisi nälkäinen jo tunnin päästä, jos ruoka olisi vain maitoa.
 
Juurikin kuten Voikukka kuvaili tilannetta ja ilmeisesti myös Nuunuäipällä sama tilanne: tyttö syö kiinteitä aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan, välipala jätettiin välistä kokonaan.

Kun näin mäkin olen ymmärtänyt, että vuosikkaaksi asti se maito on kuitenkin pääasiallinen ravinnon lähde ja kunhan edes jonkin verran syö kiinteitä päivittäin, niin se riittää. Ja nyt kun on yksi "ruokailu" vähemmän, niin maistuu muilla kerroilla vähän paremmin - en silti väitä, että kiinteät uppois vieläkään järin hyvin tai siis raaka-aineet sellaisenaan menee, mutta jos koittaa tehdä niistä "ruokalajeja", niin syömiseen tulee melkein aina stoppi.
 
Takaisin
Top