Imetysjutut

Mulle imetys on melkeen semmonen vasemmalla kädellä menevä juttu. Tiedän, ettei se sitä kaikille ole. Mutta olen oppinut jo tarvittavat kikat noiden isompien kohdalla siinä, että miten pärjään omien suihkutissien kanssa. Imetys jatkuu varmaan kahden vuoden korville tämänkin kanssa kuten noitten kolmen isomman kanssa. Lähinnä mua stressaa onko Hämeenlinnan sairaala muuttunut yhtään imetysystävällisemmäksi esikoisen synnytyksen jäljiltä. Sellaiset traumat jäi hml:stä esikoisen ajoilta, että nuoremmat synnytin toisessa sairaalassa. Nyt on kuitenkin kaikki ihanat pienet sairaalat lakkautettu.
 
Olen imettänyt kahta ensimmäistä lasta vuoden. Kumpikaan ei huolinut pulloa missään vaiheessa, mutta sitä en kokenut ongelmaksi. Isälle on paljon muitakin tehtäviä kuin ruokkiminen. Helppoa imetys ei ollut. Molemmista lapsista oli lukuisia rintatulehduksia, vaikka käytin kaikki kikkakolmoset, mitä tarjolla oli ja etsin ja pyysin apua. Oletettavasti tämä on minun rakenteellinen ongelmani ja edessä myös tämän kolmosen kanssa. Täytyy muistaa heti synnytyksen jälkeen mainita, että vauvalle ei saa antaa lisämaitoa.
 
Mä oon tähän asti imettänyt tyttöäni, joka on nyt 1v8kk. Tandemimetys ei ole haaveissa, joten päätin, että tänään lopetetaan tissittelyt kokonaan tytön kanssa. Imetyskertoja on ollut viime aikoina enää n. 3-5 kertaa/päivä. Lähinnä aina ennen unia ja joskus herätessä tai lohdutuksena. Eipä sitä maitoakaan taida tulla enää kuin muutama tippa. Saa nähdä, kuinka tyttö suhtautuu lopettamiseen... Tähän asti ainakin on päivä mennyt hyvin.

Laitoin aamulla TAVALLISET rintsikat, niin ihanaa käyttää pitkästä aikaa muita kuin imetysliivejä! :)

Rv 14+0
 
Belle, miten hoidat lopettamisen? Lopetatko kerralla? Itsellä 1v10kk lapsi käy vielä rinnalla, ehkä just 4x vrk.
 
Joo, kerralla päätin lopettaa. Alkoi imettäminen tuntua niin epämiellyttävältä ja kivuliaalta. Kuulin joskus vinkin, että imetystä lopettaessa voi laittaa laastarit nännien päälle. Kokeilin eilen sitä. Kun tyttö huomasi laastarin, hän ihmetteli hetken ja totesi, että "pipi". Ja kurkisti toista tissiä ja sielläkin oli "pipi". Hyväksyi sitten, että tissiä ei saanut. Se ei itkettänyt tyttöä koko päivänä eikä edes illalla, olin aika yllättynyt. Tänään en enää pidä laastareita, mutta tyttö muistaa "pipin", eikä enää tarvitse kurkistella ja tarkistaa asiaa (eilen piti vähän väliä kurkistaa). :)
 
Kannattaa muuten varoa alussa normaaleja kaarituellisia rintsikoita jos lopettaa kerrasta. Rinnat on ihan yhtä tulehdusarat yhtäkkisen lopettamisen jälkeen kuin ne on imetyksen alussa. Moni on meinaa lopetusvaiheessa saanut inhan rintatulehduksen. Mullakin tuli yhden lapsen kanssa eteen melkeen kerrasta poikki lopetus ja tissit pakkautui ihan huomaamatta.
 
Totta. Mulla vaan tais olla jo raskauden myötä maidontulo loppunut melkein kokonaan. Tyttö ei enää hetkeen ole nieleskellyt ollenkaan imetettäessä. Silti on tissiä halunnut. :D En sitten tiedä, että onko saanut jonkun tipan vain mauksi niistä irti. :D
 
Meillä oli esikoisen kanssa aika raju alku. Eli hän oli ensimmäiset kolme viikkoa tehohoidossa, ja nenämahaletkuissa ja happiputkissa. Imemisrefleksi ei sitten onnistunutkaan, joten imetys jäi meiltä vallan väliin. Mä pumppasin omaa maitoa ekat kolme kuukautta, jonka jälkeen kypsyin siihen niin, että vaihdettiin korvikkeisiin. Hyvä tuosta muksusta tuli ja hänellä on ihan rautainen vastustuskykykin, joten minkäänlaista syyllisyyttä tai muutamaan ahdistusta en suostu kokemaan imettämättömyydestä. Enkä myöskään koe. Kaikki mikä vähentää äidin ja lapsen stressiä on hyvää. No, paitsi ehkä lapsen huumaaminen heroiinilla :D pahoittelut mustasta huumoristani :P
 
Täällä imetetään edelleen, vaikkakin oon saanut jo monenlaista kommenttia tytöltä. Eka sanoi, et maito on pahaa ja sit meni muutama viikko ilman kommentteja. Nyt sit sano pari viikkoo sitte et maito on likaista ja muutama päivää sitte, et tissi on tyhjä. Edelleen haluaa maitoa, mut mielestäni imetyskerrat on joinakin päivinä 1-3 kertaa eli huomatavasti vähemmän kuin pari kk sitten. Katson vielä kesän mihin homma kehittyy, loppuuko maito yms. Jos homma jatkuu, ni sit syksyllä tahdistan imetykset tiettyyn päivän aikaan tapahtuviksi. Onko teillä muilla imettävillä maito vähissä tai onko lapsi reagoinu sen makuun?
 
Miulla luultavasti maidon maku muuttu muutamia viikkoja raskauden alun jälkeen. Plussatestin tein vasta 7 viikon kohalla, sillon imetin 8 kertaa/vrk, heti tämän jälkeen poika vähensi tissillä käyntiä reilusti ja jäi enää 3 kertaa/vrk imetys. Pojalla nyt ikää 1v4kk ja sanaakaan ei sano joten ei osaa sanoa onko pahaa :grin

Nyt oon imetystä lopettelemassa koska alkoi olla kivuliasta raskauden vuoksi, ja haluisin antaa tissien huilia hetken ennen seuraavaa imetettävää, suurin syy imetyksen lopetteluun kuitenkii aamuyön imetys jonka vuoksi heräilee useamman kerran yössä. Yöt toivottavasti menis imetyksen loputtua heräilemättä ni sais itekkii nukkuu piiiitkästä aikaa, ees hetken ennen seuraavaa valvottajaa. Nyt muutaman päivän ollu enää yks imetys, illalla ennen nukkumaan käyntiä, seuraan nyt miten aamun imetyksen lopetus vaikuttaa yöuniin ja sen mukaan mietin täytyykö illankin imetys vielä lopettaa vai voisiko sitä jatkaa. Haikein mielin imetystä oon vähentäny kun on ollut pojalle tärkee. Parin viikon välein oon jättäny yhen imetyskerran pois.

Imetyksen alku sillon viime vuoden alussa lähti hyvin käyntiin muutaman kuukauden kestäneistä imetyskivuista huolimatta ja lisämaitoa ei annettu ollenkaan, toivon että tän tulevan lapsen imetys menis yhtä hyvin :)

IceQueen rv 13+1
 
Muokattu viimeksi:
Tyttöni joutui syntymänsä jälkeen vastasyntyneiden tehovalvontaan kolmeksi vuorokaudeksi. Imemisrefleksi oli hakusessa. Nenämahaletkukin jouduttiin laittamaan. Pumppailin maitoa vauvalleni ja olin menettää toivoni imetyksen suhteen. Loppujen lopuksi imetys alkoi onnistumaan, mutta vain rintakumin avulla. Siinä kesti sitten taas aikansa, että pääsimme siitä eroon. Oli aivan erilainen alku kuin esikoiseni kanssa. Esikoinen sai olla koko ajan vierelläni ja tarttui hyvin rintaan. Madeline, uskon, että jos tyttöni olisi joutunut olemaan 3 viikkoa tehohoidossa, ei meilläkään olisi imetys enää onnistunut. Kun oli todella hankalaa tuo 3 vuorokauttakin. Hienon työn olet tehnyt kun jaksoit pumppailla 3 kuukautta! :)

Nyt vasta teidän juttuja lukiessa tulin ajatelleeksi, että taisi minunkin maito jossain vaiheessa muuttua pahanmakuiseksi. Tyttö jätti maitoa suuhun ja imetyksen jälkeen sylki sen pois. Ja sitten imetyskerrat vähenivät radikaalisti. Ja tosiaan viime aikoina maidontulo on loppunut.

Täällä sujuu lopettaminen edelleen ihan hyvin. Pari kertaa päivässä on enää pyytänyt tissiä, mutta ei ongelmaa, vaikka ei saakaan. :)

Rv 14+2
 
Meillä tosiaan lähti vähän "jännemmin" kaikki käyntiin. Ei siinä rintakumit auttanut mitään. Aluksi tietty mua harmitti, mutta minkäs sille sitten voi. Olihan se aika hullua olla siinä lypsykoneessa kolme kuukautta kiinni. Tunsin itseni ihan lehmäksi :D Varsinkin tosi hienoa oli joululomailla perheen kanssa, ja pumppailla siinä kuusen juuressa. Sehän ei mitään todellakaan nopeata toimintaa ole. Kaikki perheenjäsenet sitten näkivät kuinka nännini imeytyi siihen imukuppiin ja laski... ja imeytyi ja laski.. ja niin edelleen. Jos tämän seuraavan tulokkaan kanssa menisi homma vähän sulavammin :D En kumminkaan ole lypsykonetta vielä myynyt, se oli hyvä hankinta, ja tehokaskin.
 
Siis apua, tuntuu, että olen ollut jo tosi kauan ilman lasta tissillä. Vaikka siitä on vasta melkein 4 kk kun tytön kanssa lopetettiin imetys. Ja outoa ajatella, että pian on uusi vauva tissillä. :Heartpink 2-vuotias muistaa vieläkin, että on käynyt joskus äidin tissillä. Muistaa sen tosi myönteisenä asiana, mutta alkaa hihittelemään sitten ajatusta siitä, että tarttuisi vielä äitin tissiin. :joyful: Toivoisin, että unohtaisi ennen kuin vauva syntyy. Pelkään, että on sitten mustasukkainen kun vauvaa imetetään.

Onko jollakin imetys onnistunut läpi koko raskauden tähän asti ja onko tarkoitus tandemimettää kun vauva syntyy? :)
 
Täällä on imetyksessä ollut nyt pidempi tauko ainakin, ellei oo jo kokonaan loppunut. Olisko about 2-3vk ollu muksu ilman rintamaitoa.

Tää on ollut todella haikeaa itelle, vaikka ehdottomasti oon kokenut hankalana imettämisen tällä hetkellä. Se sattuu/ei tunnu hyvältä ja henkisestikin alkoi kesän aikana tuntua ahdistavalta. Tyttö tuntui niin isolta rinnalle. Jotenkin en osaa luonnollisesti puhua tästä tytön kanssa, vaan oon aina maitopyyntöihin vastannut ohjaamalla jonkun muun asian pariin.

Ei tiedä täysin mitä ajatella tilanteesta, mutta haluaisin puhua tytön kanssa tän asian paremmin läpi. On vaan outoa yrittää puhua asiasta, kun en itekkää oikee tiiä mitä sanoa. Haluaisin että tytölle jäis imetyksestä hyvä mieli, jos se vaihe on nyt ohi. En halua että hän kokee, että asia olisi jotenkin tabu ja että hän olisi tehnyt jotakin väärin, kun maitoa ei enää saa. Yllättävän sekavat on omat tunteet ja ajatukset tän asian tiimoilta :/ onko muilla kokemuksia tai vinkkejä?

Tyttö siis nyt 2,5v ja imetys väheni loppukeväästä ja nyt muutaman viikon tauko tai loppunut. Tyttö haluaisi vielä maitoa, mut mulla tuntuu, että enää pysty imettämään. Jotenkin en halua ees enää kokeilla.

Rv 29+3
 
Mutta tuohan kuulostaa hyvältä taktiikalta, että olet ohjannut jonkun muun asian pariin. Ymmärrän kuitenkin ristiriitaiset fiiliksesi. Jos teillä imetys nyt loppui, niin onhan teillä joka tapauksessa ollut tosi hieno imetystaival! :) Itsekin vähän haaveilin, että vähintään 2-vuotiaaksi tyttöä imettäisin. Mutta kun itseä alkoi ahdistaa niin olenkin ollut ihan iloinen kun sain vähän taukoa imettämisestä.

Jos haluat tytön kanssa puhua asiasta, niin hyväksyisikö tyttösi, jos kerrot maidon olevan loppu? Tai että sinuun sattuu imetys? Ja muistuttaisit, että syliin saa kyllä aina tulla. En tiedä, hyviä vinkkejä saisi ainakin varmaan imetyksen tuki ry:ltä.
 
Mie lopetin imetyksen 3kk sitten, tuntuu että siitä on jo hirmu pitkä aika mut se on vaan 3kk. Imetin keväällä vielä paljon, sitten poika alkoi ite vähentää ni päätin lopettaa että saatais yöunet ehjäksi. Miulla alkoi myös imetys sattua raskauden myötä, oli sopiva aika lopettaa monesta syystä. Meillä vaan kiinnitettiin silloin 1v5kk pojan huomio muualle aina kun maitoa pyysi niin tissi unohtui. 2 vuotiaaksi olisin halunnut imettää mutta vaikutti meiän pojalla yöuniin, heräili aamuyöstä, niin olisi pitänyt jo aikasemmin lopettaa. Haikea tunne oli imetyksen lopetus... Vielä kerran poika tissillä kävi ehkä muutama viikko lopetuksen jälkeen (?), tuli kiskomaan paidan kauluksesta joka oli merkki että maitoa saatava niin annoin kokeilla imemistä, hetken imi ja katteli minuu että onkohan tää ihan oikein ja sit lopetti :grin Oli jotenkii vähän hassu tilanne, mut ei oo enää sen jälkeen käyny maitoa pyytämässä :)

Kannattaa tosiaan Eea kokeilla ainakin juttelua ja kertoa maidon loppuneen, 2,5v varmasti ymmärtää. Useemmasta paikasta oon lukenu et laastarit on toiminu, eli laittaa laastarit nännien päälle ja sit kun lapsi pyrkii rinnalle niin yhdessä ihmetellään laastareita ja kerrotaan että nyt on pipi ja maito on loppu.
 
Hei! En tiedä mistä minulle tuli yhtäkkiä mieleen, mutta vieläköhän sitruunaa hierotaan rintoihin ja etenkin nänneihin että ei tule sammasta?
Ja joskus oli tuttipullossakin sitruunavettä mistä annettiin välillä hörppyjä...
Vai onko tämä jo legendaa??
Olenko siis jo niin vanha...?? :joyful:
Kun edellisestä synnytyksestäkin on jo tosiaan sen verran aikaa, että kyllä olen tässä matkan varrella huomannut, miten ihan tosi moni asia onkin muuttunut.
 
Sitruunavedestä en tiedä, mut sitruunamehua neuvottiin viime imetyksen aikana hieromaan nänneihin ja vauvan suuhun pumpulipuikolla. :)
 
Pojallani oli sammasta ja silloin 10 vuotta sitten neuvottiin laittamaan vauvan kielelle ja äidin nänneihin puolukkaa (sokeroimatonta) tai vichyvettä. Mun muistaakseni myös 2 vuotta sitten terkkari sanoi samaa kun ohjeisti meille jos tulee sammasta. Mutta tytölle ei tullut. :)
 
Mä oon kans kuullu tuosta puolukasta.. ja maidon jälkeen pitäs huuhdella suu vedellä..
 
Takaisin
Top