Imetys

Mielenkiintoisia kokemuksia kaikilla!!
Monesti olen miettinyt, miten paljon paineita kasataan herkässä tilassa olevan juuri synnyttäneen hormonihuuruisen äidin niskaan hyvin monellakin asialla, mutta varsinkin tuolla imetyksellä. Ensiksi jopa synnytystavallakin...
Ei se ole hyvän äidin mitta, syökö lapsi rintaa ja kasvaa vai korviketta ja kasvaa. Pääasia pitäisi olla että kasvaa. :)
Itsekin olen joskus kasannut itselleni niitä paineita, mutta nykyään suhtaudun rennommin.
Tämän tulevan vauvan kanssa, en aio potea yhtään huonoa omatuntoa, jos imetys ei nyt jostain syystä sitten onnistukkaan. Kunhan vain vauva on tyytyväinen. :cat:
 
Mäkään en imetyksestä stressiä ota, en ottanut tämän esikoisenkaan kohdalla ja nyt oon 11kk häntä imettänyt. :Heartred

Eli tästä jatketaan todennäköisesti tandem imetyksellä lasten tahtisesti, niin kauan kun esikoinen haluaa. :) ja tietty toivon helpompaa, sekä pitkää imetystaivalta myös tulokkaan kanssa. Ei oo ruusuista ollut tämä imetys meillä koskaan, kun alkuun mulla oli suihkutissit ja sitten tulin raskaaksi, niin alkoi ongelmat maidon riittämisen, sekä kipujen osalta. Silti oon sinnitellyt näin kauan ja en voikkun ylpeä olla itsestäni!

Mulla onkin nyt maidonkerääjät, tuttipullot ja rintapumppu, sekä kesto- ja kertakäyttösuojia, sekä imetysliivejä kaikkia valmiina täällä. Samoin rinnanpäähän laitettavat voiteet ja rintakumit. :D ja paljon pyyhkeitä ja harsoja - niitä tarvitaan.

Tsemppiä kaikille imetykseen ja toivotaan onnistumista sitä haluaville. :Heartred mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole väärä. Ja vinkkinä kannattaa ongelmia kohdatessa olla aktiivisesti yhteydessä imetyspolille ja imetyksentukeen, mä en ainakaan synnäriltä enkä neuvolasta saanut apua imetyksen kanssa. :)


PS. Oonko mä ainut täällä joka imettää aiempaa lasta vielä? Oon lueskellut muita lasketun ajan ryhmien ketjuja ja monessa on saatu aikaan ihan oma ketju tälle raskausajan imetykselle, mutta mä taidan olla ainokainen täällä?

Mä imetin alkuraskaudesta, varmaan rv 15 tai enemmän. Sit alkoi heruminen olla tiukassa ja pojulla mielenkiinto ei riittänyt olla rinnalla niin loppui pikku hiljaa itsestään. Toisaalta ihan hyvä kun meni näin kivuttomasti mut vähän haikeeta oli :) poika oli siis 15kk kun loppui.
 
Mä toivon pystyväni imettämään yli vuoden tällä kertaa.
Vanhemmilla lapsilla kummallakin maito-, soija- sekä nuorempana kala-allergia joten vaikea löytää sopivaa korviketta. Enkä millään jaksa mitään allergiatestejä taas, että saattais edes hieman sopivampaa maitoa..

Esikoista imetin vain 4kk, sillä hän hylkäsi itse tissin korvikkeen ja vellin tullessa kuvioihin. Vatsa kipeä oli toisella, jonka liitti sitten minun rintamaitoon.. (En silloin vielä osannut yhtään mitään allergioita ajatella)..

Kakkosen kanssa onnistui 8kk ikään, jonka jälkeen vain maito "loppui".. Ei herunut millään ja lapsi oli nälkäinen.. Pakko oli siis jotain syöttää, josta sitten alkoikin meidän yöhelvetit taas..

Nyt siis kaikki miljoona sormea pystyssä että imetys onnistuu ja jatkuu niin pitkään kun tarvetta on.
 
Esikoisen kanssa en tiennyt, halusinko imettaa tai etta onnistuisiko se. Otin sen asenteen, etta kerroin kaikille rehellisesti, etten ole viela paattanyt, imetanko vai en. Yllattavaa kylla suurin osa ammattilaisista tuki paatostani ja sanoivat vain, etta ei sinun sita viela tarvi paattaakaan, vasta sitten kun on lapsi rinnalla. :) Mutta moni vanhempi aiti-ihminen kylla vaahtosi imettamisen puolesta, mutta toisaalta tiesin, etta monella ystavistani imetys ei syysta tai toisesta lahtenyt kayntiin.

Ystavieni kertomista jutuista sai kylla helposti sen kuvan, etta Suomessa ilmapiiri on paljon syyllistavampi - etta se on jotenkin henkilokohtainen epaonnistuminen, jos imetys onnistu. Minusta tama on niin vaarin. Varsinkin uusille vanhemmille vauvan ensiviikot ovat herkkaa aikaa ja jos niilla viikoilla mieleen kylvetaan epaonnistumisen pelko, se on epareilua. Vanhemmuus jo sinallaan on maailman vaikein rooli eika ole yhta oikeaa tapaa olla vanhempi. Silti aiti-myytti elaa vahvana ja omia taitojaan epailee jatkuvasti, varsinkin jos vauva ei ole kovin tyytyvainen. Jos voisin menna ajassa taaksepain, sanoisin itselleni, etta hyvin sa vedat, anna menna vain! Itku on vauvan puhetta ja riittamattomyyden tunne ihmillista. Jokainen vaihe menee ohi, kun lapsi kasvaa, eika mikaan kesta ikuisesti, ei edes se itku.


Loppujen lopuksi imetin esikoista reilut 10 kk, mika oli paljon kauemmin kuin ikina ajattelin. Aitini oli suurin tukijani ja kannusti yrittamaan, koska alussa imetys otti kipeaa, vaikka vauvan imuote oli hyva, koska nannit olivat niin arat, rinnat paisuneet ja vauvalla ihan jaatava imemisen tarve. Maidon nousu kesti minulla viisi paivaa, mutta sitten sita alkoi kylla tulla, suihkuamalla. Jouduin syomaan sarkylaaketta pari paivaa, koska rintoja aristi niin kamalasti.

Taalla ohjeistettiin, etta vauvaa on hyva imettaa kolmen tunnin valein, mutta toki vahan useamminkin, jos rinnat kestavat. Minulla eivat kestaneet, joten imetin alussa noin 2,5-3 tunnin valein. Vastoin odotuksiani pikkuvauvan imetys oli ihanaa ja edelleen rakastan niina imemisen aania. Ja olihan se silla tavalla kaytannollista, etta maitobaari oli mukana matkassa eika tarvinnut alussa roudata mukana koko maailmaa. Mutta se, mihin en ollut varautunut, oli, etta imetys kylla vei minusta kaikki mehut; varsinkin puolen vuoden jalkeen. Soin suklaata ja maito virtasi; yoheraamiset olivat helvetillisia, koska tytto oli tottunut tiheaan syomistahtiin. Reilun 10 kk jalkeen siirryimme kokonaan korvikkeeseen ja sen myota tyttokin oppi nukkumaan pidempia oita - ja lopulta taysia oita.

Summa summarum: Toivon ihan itsekkaista syista, etta imetys toimii kakkosenkin kohdalla. :) Mutta jos ei, sitten ei - ehka saadaan sitten nopeammin ne pitkat younet ja mieskin paasee tekemaan yosyottoja heti alussa. :) Loppujen lopuksi vauvat, kuten kaikki muutkin, tarvitsevat rakkautta - ravinto on loppujen lopuksi vain sita: ravintoa.
 
Mä en ota imetyksestä stressiä, oon tyytyväinen jos imetys onnistuu 4kk ikään asti, mutta eipä haittaa, vaikkei onnistuisikaan :) Sama tavoite oli esikoisenkin kohdalla, mutta imetin kuitenkin vaan reilun 2kk. Esikoisella ei paino noussut kunnolla ja kärsi kovasti ilmavaivoista, joten jouduttiin painokontrollissa hyppäämään ja neuvolassa ehdotettiin pulloa, että näkee paljonko pieni syö. Siirryttiin antaan ämmää pullolla, mutta mulla sitten alkoi hiipua tuotanto ja korvikkeisiin siirryttiin kokonaan 3kk iässä.
 
Onkohan muilla tämmösiä oireita kun mulla ollu nyt eilisestä lähtien toinen rinta ihan sairaan kipeä.. menossa siis rv 36+0 tänään. Mulla on kerran aiemmin tullut samaisesta rinnasta pisara ilmeisesti? maitoa. Mulla siis on riski että vauva alkaa jo kohta puoleen syntymään. Viime tiistaina kohdunkaulaa enää 6 mm jäljellä ja vauva on jo siittä viikko aiemmin todettu kiinnittyneen. Voiko siis olla esim. Rintarauhasen tukos? Maidonnousua? Tulehdus? Esikoista odottava tietämätön kyselee [emoji51]
 
Mulla kylmä aiheuttaa kipua rintoihin, pakottaa sillein ärsyttävästi. Lisään vaan vaatetta päälle ja joskus lämmitän ihan lämpöpussin tissejä lämmittämään :D
 
Onkohan muilla tämmösiä oireita kun mulla ollu nyt eilisestä lähtien toinen rinta ihan sairaan kipeä.. menossa siis rv 36+0 tänään. Mulla on kerran aiemmin tullut samaisesta rinnasta pisara ilmeisesti? maitoa. Mulla siis on riski että vauva alkaa jo kohta puoleen syntymään. Viime tiistaina kohdunkaulaa enää 6 mm jäljellä ja vauva on jo siittä viikko aiemmin todettu kiinnittyneen. Voiko siis olla esim. Rintarauhasen tukos? Maidonnousua? Tulehdus? Esikoista odottava tietämätön kyselee [emoji51]
Itsellä maito ei ole noussut kunnolla aiemmissa raskauksissa eikä siitä ole nytkään merkkiäkään. Todella toivon, että tällä kertaa saisin imettää. Aika näyttää.
En siis ole ehkä paras neuvomaan, mutta käsittääkseni tuollainen tiputtelu raskaus aikana on ihan normaalia. Enteilee maidonnousua, synnytystä..
Joku täällä tausi vasta kirjoittaa, että ihan petikin jo yöllä kastunut kun rinnat "vuotanut". Tokihan voit neuvolasta kysyä jos huolettaa.
Facebookissa on Imetyksen Tuki ry ryhmä. Sinne kannattaa liittyä. Moni ystävä kertonut saavansa sieltä apua mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Sinne liityin itsekin. Meidän synnärillä ja neuvolassa ei mielestäni hirveästi ole panostettu imetyksen tukemiseen.

Vaan Sullahan siellä tosiaan jännät paikat, että koska vauva syntyy! Ja esikoinen vielä :Heartred
Onko arviota minkä kokoinen vauva on?
Jospa tovin vielä viihtyisi masussa. Uskotaan kuitenkin, että syntyu kun on siihen valmis :)
Zemppiä!
 
Sannukka86, rintatulehduksen voi saada jo raskausaikana, mutta mun tietääkseni siihen kyllä liittyy korkea kuume. Että jos kuume nousee, niin menisin heti lääkäriin. Imetysaikana tulehdusta voi edeltää tiehyttukos, jota voi hoitaa tyhjentämällä rintaa ahkerasti. Mutta raskausaikana se ohje ei taida auttaa. Tulehdusta raskausaikana voi välttää suojaamalla rinnat hyvin kylmältä/vedolta. Mutta siis tuossa muistamiani tietoja tulehdukseen liittyen. En tiiä mistä syystä voisi olla kipeä sinulla.

Se että on tullut jo pisaroita on ihan normaalia, vaikka kaikilla ei tule etukäteen.
 
Itsellä maito ei ole noussut kunnolla aiemmissa raskauksissa eikä siitä ole nytkään merkkiäkään. Todella toivon, että tällä kertaa saisin imettää. Aika näyttää.
En siis ole ehkä paras neuvomaan, mutta käsittääkseni tuollainen tiputtelu raskaus aikana on ihan normaalia. Enteilee maidonnousua, synnytystä..
Joku täällä tausi vasta kirjoittaa, että ihan petikin jo yöllä kastunut kun rinnat "vuotanut". Tokihan voit neuvolasta kysyä jos huolettaa.
Facebookissa on Imetyksen Tuki ry ryhmä. Sinne kannattaa liittyä. Moni ystävä kertonut saavansa sieltä apua mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Sinne liityin itsekin. Meidän synnärillä ja neuvolassa ei mielestäni hirveästi ole panostettu imetyksen tukemiseen.

Vaan Sullahan siellä tosiaan jännät paikat, että koska vauva syntyy! Ja esikoinen vielä :Heartred
Onko arviota minkä kokoinen vauva on?
Jospa tovin vielä viihtyisi masussa. Uskotaan kuitenkin, että syntyu kun on siihen valmis :)
Zemppiä!

Meillä vauva kasvaa yläkäyrillä, on siis suurikokoinen kauttaaltaan ollut. Sokerirasitukset katsottu kahteen kertaan. Mutta siis viimeisin arvio oli rv 34+1 2,7 kg. Nyt siis menossa rv 36+1. Huomenna olis taas uutta arviota tulossa. On sen verta tuskasta jo tän mahan kanssa että tiedustelen mahdollisuutta käynnistykseen...
 
Meillä vauva kasvaa yläkäyrillä, on siis suurikokoinen kauttaaltaan ollut. Sokerirasitukset katsottu kahteen kertaan. Mutta siis viimeisin arvio oli rv 34+1 2,7 kg. Nyt siis menossa rv 36+1. Huomenna olis taas uutta arviota tulossa. On sen verta tuskasta jo tän mahan kanssa että tiedustelen mahdollisuutta käynnistykseen...
Meillä koko arvio viime viikolla 35+6 oli 3300g luokkaa :S. Nyt ootellaan jos ei menis ainakaan laskettuun asti...
 
Mulla on kyfi hyvin sama kokoarvio. Odottelen aikaa äippäpolille ja gyne jo melko määrätietoisesti puhui käynnistämisestä. Toisaalta vauva on jo laskeutunut jonnin verran ja paikat ovat pehmeenä sekä kohdunsuu pikkuisen auki, joten toivoisin että synnytys saattaisi käynnistyä vähän etuajassa itsestään. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
 
Mulla on kyfi hyvin sama kokoarvio. Odottelen aikaa äippäpolille ja gyne jo melko määrätietoisesti puhui käynnistämisestä. Toisaalta vauva on jo laskeutunut jonnin verran ja paikat ovat pehmeenä sekä kohdunsuu pikkuisen auki, joten toivoisin että synnytys saattaisi käynnistyä vähän etuajassa itsestään. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Dodii, näillä mennään :wink
Meillä ei tullu mitn uusia aikoja etc. Käynnistämisestä ei ollut puhettakaan. Ainut vaan, että yliaikaiseksi ei päästetä.
Mulla kans alkanu aukeamaan ja pehmeänä ollut jo pitkään. Kohdunkaulaa kyllä oli hyvin vielä jäljellä. Viime vkolla vauva ei ollut laskeutunut mutta tuntuu että vkln aikana painui alemmas.

Olo on vähä semmonen, että syntyy hetkellä minä hyvänsä. Katsotaan, ni tässä ollaan vielä 3 vkon päästäkin :P

Kaikki menee kyllä hyvin. Toivotaan että synnytykset käynnistyy itsestään :)
 
No juuri niin! Minulla gyne ei niinkään ollut huolissaan painoarviosta, vaan enemmän pään ja vartalon epäsuhdasta. Siksi varmaankin äippäpolille meen. Minullakin alkaa olla sellainen olo että lapsi voi syntyä koska vaan, ja saisikin! Laskettuun aikaan reilu 3 viikkoa aikaa. :)
 
No juuri niin! Minulla gyne ei niinkään ollut huolissaan painoarviosta, vaan enemmän pään ja vartalon epäsuhdasta. Siksi varmaankin äippäpolille meen. Minullakin alkaa olla sellainen olo että lapsi voi syntyä koska vaan, ja saisikin! Laskettuun aikaan reilu 3 viikkoa aikaa. :)
On nämä vikat viikot pitkä odottaa: koskahan lähtö tulee :P
Koitetaan nautiskella :wink
 
Ootteko muuten imettäneet sillai "pystyasennossa" (siis vauva pystyasennossa) kun tää oli mulle ihan uutta tietoa että tämmöstä asentoa nykyisin suositellaan? Eikä sitä "perinteistä" poikittain melko makaavaa asentoa? Eikä mitään imetystyynyä tms...
 
Odotan esikoista, joten en ole koskaan imettänyt, mutta olen kovasti miettinyt, miksi vauvoja syötetään makuuasennossa, kun se ei aikuiselle ainakaan ole kovin hyvä syönti- tai juontiasento. Vauvan asetteleminen pystyasentoon voi kyllä olla vähän hankalaa, kun tissi pitäisi vielä tyhjentää joka puolelta ymmärtääkseni...
 
Mä oon imettänyt molemmat pojat perinteisesti makuuasennossa, mutta yksi tuttu syötti täysin pystyasennossa, koska vauva ei suostunut syömään muuten. Oli kuulemma alkuun tosi vaikea oppia asento, mutta lopuksi sujui ihan hyvin :) voin kyllä kuvitella vaikeaksi, kun vastasyntynyt on sellainen tosi veltto mytty, että miten sen saa siihen pystyasentoon... mutta varmasti sairaalassa neuvovat tämänkin! Musta tuntuu että aion mennä vanhalla tekniikalla tän kolmannenkin kanssa... silloin on sentään toinen käsi vapaana muita lapsia varten :D
 
Tulee syötettyä vauvan pää vähän koholla, söi sitten pullosta tai tissistä. Öisin tullut vain maaten syötettyä. Pystyasennossa syö vain liinassa tai jos laiskottaa älyttömästi ja vauva makaa rinnalla kun itse röhnöttää sohvalla. Kai toi suositus vois liittyä korvatulehduksiin? Tutin lutkutus makuultaan kun lisää riskiä korvatulehduksiin, vaikkakin pienentää kätkytkuoleman riskiä, eli miks ei sit pätis myös tissin kanssa.
 
Takaisin
Top