Imetys

Meillä lähti yllättävän hyvin käyntiin, vaikka vauvalle annettiinkin n. viikon ajan varmuuden vuoksi lisämaitoa / korviketta, kun maito ei heti noussut kunnolla ja kotiinlähtiessä vauvan paino oli pudonnut 9,2%. Itse pohdin, että vaikuttikohan maidon hitaaseen nousuun se, että menetin synnytyksessä aika paljon verta (yli litran) ja elimistö jotenkin kuivui..?

Ihan aluksi imetys ei tuntunut missään, sitten parin päivän päästä imetys nipisti ja poltteli, mutta kipu ei tuntunut niin pahalta kuin ilmeisesti monilla muilla, ainakin kuvausten perusteella. Kun vauva oli 5-6 pv, niin maitoa alkoi herumaan paremmin ja lopulta kun vauva oli n. 1,5 vko niin nipistely ja polttelu loppui ja imetys ei sattunut enää lainkaan, jee :) Vauvan paino myös nousi kohisten.

Maidon nousu ei myöskään tunnu rinnoissani lainkaan, ne vain tuntuvat täysiltä ja painavilta, kun maitoa on rinnassa paljon. Se on ollut miellyttävä yllätys, kun niin moni tuttu on varoitellut helvetillisistä kivuista, kun maito nousee..
Olen siis ilmeisesti päässyt aika helpolla-> siitä tosi kiitollinen :happy:
 
Mua imetys sattuu välillä jos poika kovin väsynyt eikä keskity imemiseen, jolloin imuote huononee. Onko muita kellä tissit kipeet imetyksen jälkeen? Pelkkä kankaan kosketuskin tekee kipeää?
 
Mulla ottaa pelkkä paidan/liivien kangas kipeää. Käytän liivinsuojia pehmentämässä, muuten en niitä tarvitsisi mutta ne tuntuu mukavammalta kuin kangas nännejä vasten.
 
Aluksi mulla kipeytyi nännit ja auttoi kun rasvasi lanoliinivoiteella sit kun nännit tottui niin lopetin ja nyt huomasin että iho on päädystä mennyt ihan karheaksi, onko muilla samaa?
 
Joku sanoi, että vois imettää kun vauva on unipesässä. Miten? Onko vinkkejä, kun tuntuu et ne reunat tulee eteen eikä tissi yletä suuhun?
 
Joku suositteli susiemo(??)- asentoa. Siinä siis ilmeisesti mennään susimaisesti (:D) pesän päälle kontilleen ja annetaan tissin roikkua vauvan saatavilla. En sitten tiedä kuinka mukava toi on kenellekkään.. Meillä mies varmaan pitäisi mua ihan hulluna kun alkaisin susiemoilemaan.
 
Susiemo :D

Kyllä mä olen imettänyt unipesässä ihan makuuasennossa, meen ite osittain sen reunanpäälle, oon oppinut omat kikat ja ainakin tän kokoisilla maitobaareilla se onnistuu :grin
 
Pitää varmaan kokeilla kikkailla päivällä miten toimii :D
 
Täällä taas tiheän imun kausi menossa. Eilen tuli 6 viikkoa täyteen että olihan se odotettavissakin mutta on tää tylsää :D Onneksi anoppi tulee huomenna pariksi päiväksi.
 
Täällä ei edelleenkään oo ollut tiheän imunkausia... Nyt on kahtena yönä nukkunut 6 tunnin pätkät jonka jälkeen vielä 4 h. Tosin päivällä sitten syönyt 2-3 tunnin välein.
 
Meillä myös sujuu imetys ihan hyvin ja muutama yö on menty nyt kahdella syötöllä, mikä tuntuu ihan luksukselta.
 
Heippa! Oletteko miettineet milloin aloitatte kiinteät? Onko suunnitelmissa 6kk täysimetys vai alatteko maistelemaan jo aiemmin? Ite en oo muistanut ajatella koko asiaa ja aika on vaan hujahtanut ihan käsittämättömän nopeasti.:wideyed:
 
Aiemmin ajattelin, että heti 4 kk kohdalla kiinteät, mutta en nyt tiedä, kun menee imetys ihan hyvin. Onhan se imetys vaan sitovaa, kun ei pulloa ole meillä käytössä. Luulen että aloitetaan maistelut 4 kk kohdalla niin ehkä sitten 6 kk kohdalla on valmis syömään kunnolla.
 
Auris mä ajattelin ihan samaa kun vauva ei syö pulloa. Kokeiltiin viimeks eilen tarjota mun maitoa pullosta, mutta vauva vaan työntää pullon irvistellen kielellä pois. Oon niin sidottu tähän, ja ajattelin jos saataisiin kiinteillä vähän helpotusta myös yöuniin. Nyt vauva syö useimmiten kahden tunnin välein.
Siispä otetaan varmaan pienenpieniä maisteluannoksia alkaen nelikuisesta.

Meillä ei eilen 3 kk neuvolassa vielä puhuttu mitään kiinteiden aloituksesta. Ehkä sitten kuukauden päästä saadaan jotain ohjeita.
 
Meillä tytölle kelpaa kyllä pullokin. Ei tosin olla annettu kuin ihan muutaman kerran. Mun maito menee pullostakin, mutta tuntuu sille uppoavan kaupankin tavara. Esikoinen alkoi aikanaan hyljeksiä rintaa, kun oltiin annettu pullosta joitakin kertoja, siksi silloin loppui imetys 7kk ikään. Nyt haluaisin kyllä imettää pidempään. Silloin mulla oli semmoinen olo, että kiinteitä heti vaan kun mahdollista. Nyt en oikein muista että miksi. Mutta tällä kertaa en ehkä pidä moista kiirettä, just siksikin kun imetys sujuu niin hyvin ja maitoa piisaa. Nyt kun tyttö on n. 3 ja 1/2 kuukautta, ei näytä vielä mitään merkkejä kiinnostuksesta muuhun ruokaan kuin maitoon.
 
Mä oon ajatellut että voisin täysimettää sinne 6kk asti jos vaan vauva kasvaa tarpeeksi. Tähän on nyt tottunut niin tuntuisi jotenkin helpolta jos ei tartte ihan kohta vielä ruveta miettimään kiinteitä, ehtisi rauhassa niihin loppuvuoden aikana perehtymään. Moni tuttu kun on sanonut että se on ihan oma rumbansa ja hirveetä sotkua tulee. :D Mutta mies kyllä varmasti tykkää sitten kun kiinteät aloitetaan, kun hänkin pääsee ruokkimaan vauvaa paremmin! :)
 
Tuo imetyksen helppous minuakin houkuttaa jatkamaan täysimetystä pidempään. Kyllähän siinä riittää touhua sitten soseita tehdessä :) Mies meillä jo nyt on työntämässä porkkanaa vauvan suuhun ja joka päivä kysyy että mitäs otat.
 
Mie kans toivon, että päästäis täysimetyksellä sinne 6kk:n ikään asti. Alku oli meillä vähän hankalaa ton imetyksen kanssa ja aattelen, että niitä kiinteitä ehtii sit kyl maistella koko loppu ikänsä ;D.
 
Mulla kans pojan kanssa toiveena 6kk täysimetys, varsinkin kun lypsymaidosta imetykselle päästiin vasta kuukauden iässä. Pituuden saavutuskasvun puuttuminen vaan luo paineita kiinteiden aikaisemmalle aloitukselle sairaalan päästä, vaikka on ihan yleistä että SGA-vauvat saavuttaa ikäisensä vasta 1,5-2-vuotiaana. Saa nähdä, painoa tuo jässikkä ainakin on ihan hyvin ottanut, pieni (5,2kg / 3,5kk) on mutta todella pieni oli syntyessäänkin (2,1kg). Toisaalta helppo ois aloittaa yhtä aikaa kuin siskolleenkin, joka saa vain vähän rintamaitoa ja kiinteät on siten aloitettava 4kk iässä..
 
Takaisin
Top