Imetys

Meillä mennään ryhmillä 2 tuntia ruokailua + muuta hereilläoloa ja sit 2 tuntia nukkumista. Öisin tosin vaan tietysti rintaa noin puoli tuntia tai tunti ja sit taas se 2tuntia unta. Lisämaitoja on yritetty purkaa ja jotenkin onnistuttukin, mut painonnousua seuraillaan. Saimme jopa neuvolasta vaa'an kotiin. Eilen pidin neuvolan neuvosta imetyspäivän: annoin vauvan olla rinnalla niin paljon kuin haluaa. Tulos: oli jokaisen hereilläolohetkesä siinä :wideyed: Jos täysimetys multa vaatii tätä, niin ei kuitenkaan taida onnistua. Tietty eilisen tarkoitus olikin nostattaa maidon määrää, et kattellaan nyt tässä päivä kerrallaan

:shy:
 
Mä olen tänään taas imettänyt oikeestaan koko päivän :D Eilen vauva oli hereillä 10.00-20.30 ja imetin tosta ajasta varmaan 5-6h :D Lievää tiheäimua havaittavissa.. Tyttö nyt reilu kolmeviikkoa vanha ja toivon ettei tätä nyt ihan loputtomiin kestäisi... Yöllä onneksi nukkui sitten.
 
Ovatko muut huomanneet yhteyttä vatsanväänteillä ja d-vitamiinilla? Olen kuullut useammalta taholta, että vatsavaivat/koliikki jäi pois kun lopetti d-vitamiinin antamisen (ja siirtyi itse syömään suurempaa määrää d-vitamiinia vauvan d-vitamiinin saannin takaamiseksi).

Yleensä ne vatsavaivat alkaa samaan aikaan kun aletaan antamaan d-tippoja. Itse koitan nyt välttää pahimmat ja annan vaan 1 tipan viikon verran ja nostan sitten toisella viikolla 2 tippaan. Samalla aloin ite ottaa isomman annoksen d-vitamiinia.
 
Äh, mun maidontulo ei näköjään enää riitä Vauva siis nyt kuukauden ikäinen, aiemmim tuli riittävästi mutta nyt pitää koko ajan imettää ja lopulta joudun aina antamaan lisämaitoa kun ei vaan tuu enää ja vauva alkaa huutamaan. Jos tää kovin kauan jatkuu näin niin en kyllä jaksa enää imettää.
 
Runopoika tiheän imun kaudet on ihan normaaleja jolloin vauva tilaa maitoa enemmän. Jos pissavaippoja tulee vähintään 5 vuorokaudessa ja paino nousee niin maitoa tulee kyllä riittävästi :) www.imetys.fi löytyy paljon tietoa ja siellä on myös tukihenkilöiden yhteystietoja. Tsemppiä ja usko vaan itseesi ja imetykseen :happy:
Itselläkin 2 vkon ikäisen pojan kanssa tää on lähinnä imettämistä ja vaippojen vaihtoa :woot:
 
Okei, kai tää sitten on sitä. Sellanen kyllä oli jo mut voihan se olla sit nytkin. Mietin vaan että eikö vauvan kuuluisi tällöin rauhoittua kun pääsee rinnalle? Aiemmin ainakin oli niin. Nyt huomaan aina että maitoa ei juuri tule (vauva ei niele) ja sitten alkaa raivo
 
runopoika, tiheän imun kausiin kuuluu just tuo tyytymättömyyskin. vauva tilaa lisää maitoa! tätä ei kannata sotkea antamalla lisämaitoa, jos pissavaippoja tulee väh. se 5 päivässä :)
 
Yleensä ne vatsavaivat alkaa samaan aikaan kun aletaan antamaan d-tippoja. Itse koitan nyt välttää pahimmat ja annan vaan 1 tipan viikon verran ja nostan sitten toisella viikolla 2 tippaan. Samalla aloin ite ottaa isomman annoksen d-vitamiinia.

Mulla taas on se käsitys, että mitään isompia vatsavaivoja ei tule jos ei anna d vitamiinilisää tai vatsakivut loppuvat kuin seinään, kun d vitamiinilisästä luopuu.
Mä ajattelin, että en ainakaan vielä kaksiviikkoiselle ala antamaan. EHKÄ kuusi tai kahdeksanviikkoiselle sitten... Itse syön aika huimaa annosta tällä hetkellä. Mutta konsultoin vielä neuvolan tätiä tästä. Ja yhdeltä tietoisemmalta lääkäriltä taidan kysyä asiasta vielä.
 
Mulla taas on se käsitys, että mitään isompia vatsavaivoja ei tule jos ei anna d vitamiinilisää tai vatsakivut loppuvat kuin seinään, kun d vitamiinilisästä luopuu.
Mä ajattelin, että en ainakaan vielä kaksiviikkoiselle ala antamaan. EHKÄ kuusi tai kahdeksanviikkoiselle sitten... Itse syön aika huimaa annosta tällä hetkellä. Mutta konsultoin vielä neuvolan tätiä tästä. Ja yhdeltä tietoisemmalta lääkäriltä taidan kysyä asiasta vielä.

Mä kysyin tästä terkkarilta mutta mulla on ollut nyt kesän ajan joku kesäharjoittelija ja se ei osaa vastata mihinkään kysymyksiin, luettelee mulle vaan niitä perusasioita jotka oikeasti jo toisen lapsen äitinä tiedän. Eli ei mitään hyötyä.
Mutta mietin myös itse aluksi etten anna d-tippoja kuin vasta myöhemmin mutta aloitin nyt kuitenkin pienellä annoksella ja tosiaan itse otan enemmän.
 
Me ollaan vähän pienempää annosta 2-3 tippaa otettu, ja ajoitettu aamupäiviin ettei pahin kitinä osuisi yöhön. Ekat päivät kitisi selkeästi enemmän ja annettliin siis kaks ekaa päivää vain 1 tippa. Mutta nyt reilu viikko myöhemmin vaikuttais kitinät tasaantuvan ja onneksi viime yökin oli tosi hyvä kahden tiheän imun yön jälkeen. Vauva nukkui viime yönä ekan pätkän 5 tuntia :p

d:tä koitetaan varmaan nyt hiljalleen lisäillä sinne 4-5 , mutta täytyy myöntää että ekat päivät kun rauhallinen ja tyytyväinen vauva muuttui itkuiseksi ja masustaan kärsiväksi niin kyllä suututti että pitää pientä moisilla kiusata ja meinasin kanssa jo luovuttaa :sad001 meillä on biophilustipat joissa LGG maitohappobakteerit mukana
 
Muokattu viimeksi:
Tiheän imun kausia on useita ja niitä tulee tasaisen epätasaisesti jopa 9kk ikään asti :) Meilläkin on ollut joitain päiviä että vaan kiukutellaan tissillä ollessa. Nyt oli ihanan helppo yö. Illalla tosin syötiin 1.5h ajan mutta se palkitsi sillä että vauva heräsi vain kahden ja kuuden aikaan nopeille syötöille.
 
Okei, jos nyt on siitä vain kyse niin en mä sitten luovuta:) imettäminen ei oo ollu se ongelma, kyllä mä ihan mielelläni vaikka imetän koko päivän muutaman päivän ajan, ekan lapsen kans helposti onnistuukin kun ei oo muita huolehdittavia. Tuo itku vaan on ollut raastavaa ja kun siihen ei mikään auta, vaikka kaikenlaisia keinoja oon kokeillut. Paitsi sitte ku oon antanut lisämaitoa niin on ollut tyytyväinen. En kyllä isoja määriä oo antanut onneksi, pitää nyt yrittää olla antamatta ollenkaan.

Kai mä ite nyt oon vaan sotkenut tätä kun vähän aikaa sitten luulin että on vatsavaivoja ja yritin pidentää imetysvälejä, sitten pissavaipoista tajusin ettei oo saanut tarpeeksi syödäkseen. Eiköhän se tästä helpota vielä, oon nyt sitten seuraavat päivät maitoautomaattina:D
 
Muokattu viimeksi:
Meillä poika on parina iltana ollut neljä tuntia taukoamatta tissillä, puolen minuutin päästä viimeistään havahtuu jos laskee alas sylistä nukahdettuaan :D.

D-vitamiineista öljypohjaiset ärsyttivät ainakin esikoisen mahaa niin paljon, ettei päästy yhtä tippaa pidemmälle, myöskään maitohappobakteereista ei ollut siihen apua. Jekovit sopi hyvin ja suosiolla ostin sitä näillekin, eikä suurempia vatsavaivoja ole ollut.
 
Kuinka nopeasti teillä on tullut masuvaivoja d-tipoista? Me aloitettiin viime torstaina kahdella tipalla ja tänään oli kolmas päivä viidellä tipalla. Ainakaan vielä ei oo masuvaivoja tullut. Milloin uskaltaa huokaista helpotuksesta?
 
Meillä on nyt 1 kk ikäinen ja pari päivää ihan selvät vatsan väänteet d tipoista. Aloitettiin 2 viikkoisena ja nostettiin annos ohjeen mukaan. Aamulla kun antaa niin keskipäivällä n 2-3h vääntelee mahaa. Yleensä syli helpottaa tai hiekkatiellä vaunuttelu.. Ajattelin vaihtaa tuohon jekovitiin mikä ilmeisesti vesipohjainen.
 
Äh, mun maidontulo ei näköjään enää riitä Vauva siis nyt kuukauden ikäinen, aiemmim tuli riittävästi mutta nyt pitää koko ajan imettää ja lopulta joudun aina antamaan lisämaitoa kun ei vaan tuu enää ja vauva alkaa huutamaan. Jos tää kovin kauan jatkuu näin niin en kyllä jaksa enää imettää.
Aivan sama tilanne täällä. Alan jo henkisesti lluopua imtyksestä.,:shifty: tsemppiä sinne
 
Mä hoen näitä samoja juttuja mutta Tuuli78 ei maidon tulo yhtäkkiä lopu vaan kyse on tiheän imun kaudesta :) Silloin vauva on enemmän rinnalla ja rintaraivaritkin kuuluu asiaan. Tiheän imun kausia tulee tasaisen epätasaisesti koko imetysajan. Kannattaa vaan luottaa itseensä ja jatkaa imetystä. Ite en edes odota päiviltä tällä hetkellä 18 vrkn ikäisen vauvan kanssa kuin että ollaan jatkuvasti maitobaarilla :woot: Kannattaa tutustua www.imetys.fi sivuihin. Ihan superpaljon tietoa ja vinkkejä. Somestakin löytyy :wink
 
Kyllä se tiheäimu joskus loppuu! :D kunnes alkaa uudestaan... Meillä kesti noin viikon ja imetin lähes kaiken vauvan valveilla olo ajan :D Huumori meinasi loppua kesken. Samaan saumaan osui hulinavaihe, eli vauva hakkas, raapi, repi ja nipisteli mua samalla kun imi kaiken elinvoiman musta. Tänään vauva on vaan nukkunut ja tissillä ollessaan imee aktiivisesti max 5min, pitää oikein tyrkyttämällä tyrkyttää. Eli meillä tiheäimu loppui, mutta tissit ei ole sitä tajunnut.. Tissit siis VALTAVAT ja pakko pumppailla pahimmat paineet pois tai ne räjähtää.

Ja tosiaan, älkää luovuttako! Opiskelkaa imetyksestä ja luottakaa tisseihin ja vauvaan. Vauva osaa kyllä ton homman ja opettaa meitä ja meidän tissejä :D
 
Takaisin
Top