Imetys

merihirviö

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

Miten teillä on lähtenyt imetyspuuhat käyntiin synnytyksen jälkeen?

Täällä on ollut aika tuskaista, kun maito ei ole vielä kunnolla noussut ja tuntuu että lapsi huutaa nälkäänsä ja haluaa olla ihan jatkuvasti tissillä. En myöskään ollut valmistautunut siihen, kuinka paljon imetys voi sattua :wideyed: kyyneleet nousee silmiin, kun vaavi ottaa ekat imut, onneks kipu vähitellen aina helpottaa.. mitä mieltä ootte rintakumin käytöstä? auttaskohan se? pelkään et vaavi tottuu rintakumiin tai että imuote huononee... :anyone
 
Mulla esikoisen kanssa rintakumeista oli valtavasti apua. Tyttö ei saanu minkäänlaista otetta eikä tullu koko hommasta mitään ilman niitä. Sitte ku maitoa alkoi tulemaan paremmin ja rinnat ei olleet enää niin kipeät niin jätin ne pois eikä ollut mitään ongelmia. Varmaan auttoivat myös siihen alun stressiin joka hankaloitti imetystä. Tällä kertaa ne on varmuuden vuoksi pakattu sairaalakassiin mukaan. :)
 
Viel ei oo tästä toisesta imetyskokemusta, mut ekasta sitäkin enemmän.

Mäkään en ollu edes kuullu, et imetys vois olla aluks niin kivuliasta, mitä se mun kohdalla oli. Maito nousi viis päivää synnytyksen jälkeen ja siihen asti lapsi koitti todella tiukalla imuotteella ryystää rinnasta tarvittavat maitonsa. Rinnanpäät oli niin ärtysät, et jo liivien tai paidan kankaan kosketus sattu. Eipä se imetys kuitenka paljoa helpottanu maidon noustua ja kipuja kesti n. 1,5 kk, kunnes imetyksestä tuli hyvinkin neutraalin tuntuista, jopa ihanaa. Puhuin asiasta neuvolassa ja asia sivuutettiin kommentilla:" Ai jaa... no onpa jännä!" Sitkeesti kuitenki jaksoin aina yhden imetyskerran eteenpäin, vaikka usein hakkasin samalla toisella nyrkillä tyynyyn kanavoidakseni kivun johonkin. Lopulta täysimetin lasta puolivuotiaaks ja lopullisesti lopetin imetyksen muutama kuukaus sitten tyttären ollessa 1,5v vanha.

Rintakumeista en osaa sanoa paljoa mitään. Kokeilin niitä pariin kertaan, mut esikoinen ei oikein osannu imeä niiden kanssa ja mä ite koin niiden käytön hyvin hankalaks. Mut tiedän kyllä monia tuttuja, joilla imetyksen on saanu onnistumaan just rintakumien avulla. Kuitenki tärkeintä on, et laps tulee ravituks, oli siinä välissä sitten kumi tai ei.

Nyt mua jännittää ihan hirveesti, tuleeko tän tulevan lapsen kohdalla alku olemaan yhtä takkuinen...
 
Meillä lähti imetys käytiin tosi hyvin. Vauva osasi heti imeä synnytyssalissa jo. Ja tänään, kolmantena päivänä, maito on noussut niin että muuten tuntuu! Tissit on kuin jalkapallot ja niiin kipeät. Viimeksi mulla auttoi kipuun ja paukamiin vain sauna ja nyt meillä ei saunaa ole. Toivottavasti nopeasti rauhoittuvat tissit, kun tämä ei ole kovin kivaa. Olen koittanut tyhjentää käsin pahimman paineen, kun ei vauva vielä niin paljon saa syötyä että olo helpottuisi.

Tämän vauvan kanssa kumille tuskin tulee tarvetta, jos ei tissit halkeile pahoin. Mutta siis esikoisen kanssa rintakumi oli pelastus! Silloin oltiin molemmat kokemattomia ja imemistä harjoiteltiin tosi pitkään. Kumin kanssa tyttö sitten lopulta oppi ja kivut väheni huomattavasti. Käytettiin muistaakseni pari kuukautta ja koko ajan, sitten kun sujui niin jätettiin pois. Jos merihirviö yhtään saat apua rintakumista, niin ota ihmeessä käyttöön! Turha se on itseään kiduttaa ja saattaa auttaa vauvaa oikean otteenkin kanssa, niin kuin meillä.
 
Mistä saa ostettua maidonkerääjiä? Meidän lähikaupassa on hyvä vauva-osasto, mutta siellä ei niitä näkynyt...
Ja kuis toi rintakumi? Jos niitä on eri kokoja niin mistä mä osaan valita oikean koon? :O
 
Mistä saa ostettua maidonkerääjiä? Meidän lähikaupassa on hyvä vauva-osasto, mutta siellä ei niitä näkynyt...
Ja kuis toi rintakumi? Jos niitä on eri kokoja niin mistä mä osaan valita oikean koon? :O
Samaa mieki miettiny. En oo ostanu viel valmiiks mut niin monelle on tullu tarvetta että pitäs varmaan ostaa jo valmiiks oottelee.
 
Maidonkerääjiä saa ainakin ihan perus marketeista esim. Prisma ja Citymarket.
 
Kai ne rinatkumit kannataa hankkia vasta sitten, jos tarvitsee? Tai jos on syytä uskoa, että tarvii? Mulle imetys ei ainakaan ollut missään vaiheessa vaikeaa eikä millään tavalla kivuliasta.
 
Mä olen sellanen, että haluan valmistautua kaikkeen :D Plus että nään jo sieluni silmin mun miehen vertailemassa rintakumien kokoja jossain apteekissa kun oon itse nännin verisenä kotona itkevän lapsen kanssa :D
Kävin tänään vähän kattelee, ja apteekissa oli s ja l kokoja rintakumeja. Se L-koko näytti tosi isolta, eli varmaan se s olisi ainakin mulle sopivampi. Kuvittelen mulla olevan kohtuu "normaali kokoinen" nänni :D
 
Mie kokeilin sairaalassa rintakumia, antoivat siellä L-koon kumin, oli iso ja sen kanssa ei onnistunut imetys ollenkaan. Prismasta kattelin että siel on S, M ja L koon kumeja.

Neiti osasi heti synnytyssalissa oikean imu otteen. Ekojen päivien aikana ei maito kunnolla noussut, niin hankaloitti imetystä. Sen takia kokeilin rintakumia, jos neiti jaksaisi sen kanssa imeä kauemmin rintaa, mutta ei. Lypsin sit käsin maitoa ja annoin sitä neidille, että sai syötyä jotakin. Maidon noustua 3 päivää synnytyksen jälkeen imetys alkoi sujua hyvin. Nyt maitoa nousee siihen tahtiin, että pitää rintapumpulla tyhjentää rintoja, ettei olisi kovat ja kipeät.
 
Minulle annettiin kans sairaalasta L-koon rintakumi joka oli melko iso minulle, sain kuitenkin sillä hyvin imetettyä ja myöhemmin kun pääsin kotiin ja ajattelin ostaa useamman niitä niin en löytänyt kaupasta kuin L-kokoa, mutta hyvin pärjättiin niillä vaikka olikin liian isoja.
 
Mä hankin rintakumin eilen kun päästiin kotiin. Imettäminen on ihanaa ja aivan kamalaa. Se kipu itkettää ja sitä puristaa rystyset valkosen ajotakin. Ja mulla kestää pitkään se kipu. Vauvan imemisessä ei mitään vikaa kun neuvolassa tänään tsekattiin, mutta en saa vauvaa täällä kotona millään hyvään asentoon. Näiden hormonien kanssa tää päivä on ollut pelkkää itkua, pakko kokeilla sitä rintakumia nyt kun käskettiin vielä imettää 2h välein. Harmittaa kun nautin siitä läheisyydestä muuten.
 
Ensimmäisen lapsen kanssa imetys todella sattui. Muutenkin oli nännit arat ja vauva tarttui vielä aina niin napakasti kiinni. Hänen imuotteensa oli hyvä ja imetys sujui muuten, mutta ekat pari viikkoa joka kerta, kun vauva tarttui rintaan minulla kihahti vedet silmiin. Koko imetysaikaa ei sattunut, vain se alku. Yritin aina rentouttaa itseni mahdollisimman nopeasti, jotta maitoa heruisi. Keskityin hengittämään. Rasvasin nännejä paljon ja olin välillä ilman paitaa ja liivejä. Tämä auttoi niin ettei tullut haavoja tms. Toisen lapsen kanssa alku oli hyvin samankaltainen. Mutta tosiaan nännit tottuivat ja kivut loppuivat. En varmaan edes tiennyt mistään rintakumeista silloin. Ajattelin alun kipujen kuuluvan asiaan?

Molempia lapsia pidin rinnalla aina kun he halusivat, vaikka kieltämättä joskus se oli uuvuttavaa. Ajattelin kuitenkin, että tällä tavalla lapsi pitää maidon määrän itselleen sopivana/ nostaa maidon määrää. Esimerkiksi meillä oli välillä jaksoja, että lapsi heräsi öisin jatkuvasti rinnalle ja söi pitkään. Tunteja meni yöllä imettämiseen. Tätä jatkui joitakin öitä ja tasoittui sitten. Aluksi pelästyin, että eikö maito ole riittänyt, kun lapsella niin kova nälkä. Kyse olikin siitä, että hän nostatti maidon määrää. Ymmärsin miksi lasta tulee imettää hänen oman tahtinsa mukaan, eikä varsinkaan öiksi tarjota korviketta, jos haluaa maidon riittävän. Yhtä tärkeää oli/on huolehtia omista ruokailuista ja riittävässä nesteytyksestä, sekä rentoutumisesta.

Esikoinen ei huolinut tuttia, (eikä kyllä pulloakaan,) joten toisinaan hän oli rinnalla ihan vain lohtuna, vaikka varsinainen nälkä ei ollutkaan. Hän koki rinnallaolon ja läheisyyden turvallisena. Itselle se oli joskus äärettömän raskasta, mutta jälkeepäin tiesin tehneeni oikein, kun todella olin lasta varten silloin kun hän tarvitsi minua. Monet kerrat sain hyvää tarkoittavia neuvoja, jotka tähtäsivät siihen, että lapsen tulisi tottua olemaan vaikkapa yksin lattialla, vaikka se "tottuluvaiheessa vähän nyt huutaisi" tai tuli sanomista siitä, lapsi vain "leikkii rinnalla eikä sillä ole oikeasti nälkä"... Toimin kuitenkin vaistojeni mukaan ja pidin lasta paljon sylissä ja rinnalla, vaikka kieltämättä olin välillä todella, todella uupunut. Kotityötkin opin tekemään kätevästi yhdellä kädellä ja söin samalla kun vauva söi. Ihmettelin silloin, miksi vauvani oli aina kiinni minussa ja alkoi huutaa samantien, kun laskin hänet alas tai otin vaikkapa käden pois hänen päältään tai lohturinnan pois suusta "vääränä hetkenä". Myöhemmin selvisi, että lapseni on tavattoman herkkä kaikelle, kuten esimerkiksi äänille, tuoksuille ja odottamattomille tilanteille. Hän myös aistii vahvasti ympäristön tunnelmaa ja toisten ihmisten tuntemuksia ja nämä asiat vaikuttavat häneen joskus voimakkaastikin. Nyt voimme kuitenkin keskustella asioista, mutta vauvana hän ilmaisi itseään voimakkaan itkun ja jatkuvan läheisyydentarpeen kautta. Maailma vaikutti varmasti pelottavalta kaikkine ärsykkeineen. Hänellä oli valtava ja jatkuva sylin tarve. Onneksi tein niinkuin sydämessäni tunsin oikeaksi. Monet asiat helpottivat hiljalleen, kun hän sai tutustua maailmaan kaikessa rauhassa omaa tahtiaan ja vielä enemmän sitten, kun hän sai jalat alleen. Lapsesta on kasvanut sosiaalinen, rohkea ja määrätietoinen, mutta edelleen lapseni mielestä paras paikka maailmassa on oma koti. :) Kotona saa levätä kaikelta muulta. Edit: Ja imetys loppui vauvan valinnasta. Kymmenkuisena hän ei vaan enää huolinut rintaa, vaan käänsi päätään pois. Juomiset tarjoiltiin sittemmin nokkamukista. :grin
Toinen lapsi oli aivan toisenlainen, lähes aina tyytyväinen ja aurinkoinen. Itkukin muistutti lähinnä vaativaa yninää, kuin itkua. Yninän sävy vain muuttui sen mukaan mitä hän tahtoi tai mitä tarvitsi. Hän myös viihtyi lattialla ja sitterissä ja tykkäsi seurata maailmaa kenen sylistä vain. Kolmas lapsi on vielä tekeytymässä. Innolla odotan millainen persoona keskuuteemme saapuu.

Hurjasti voimia arkeen vauvan kanssa ja levollisia imetyshetkiä. :Heartpink Kuunnelkaa sydämenne viisautta ja seuratkaa vaistojanne.
 
Muokattu viimeksi:
Sellainen tuli täs mieleen et jos tuntuu et ei saa vauvaa oikeaan asentoon, niin imetystyyny saattaa helpottaa...itse en ois esikoisen aikana selvinnyt ilman.
 
Paratiisi: itse tilasin netistä. Mutta ainaki medela merkkisiä kumeja löytyy cittareista ja prismoista. Samoin maidon kerääjiä löytyy sieltä. Neki tilasin netistä avent merkkisiä...
 
Kivasti kirjoitettu Mesiangervo! :Heartred

Kiitos. :Heartpink

Tuntui tärkeältä jakaa kokemukseni. Varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa neuvoja sateli lähipiiristä ja neuvolastakin ihan kiitettävästi. Toisinaan sitä koki epävarmuutta uuden edessä ja haki liiankin helposti vastauksia ja varmuutta "muualta", sekä saattoi olla liian hätäinen asioiden suhteen... Kuitenkin on sanoinkuvaamattoman tärkeää kyetä luottamaan itseensä ja omiin tuntemuksiinsa - antautumaan uudelle. Raskaus, synnytys ja vauvan saaminen kuljettaa meidät juurillemme: Alkulähteelle; sisäisen voiman ja viisauden, sekä alkukantaisten vaistojen maailmoihin. Mitä enemmän pystymme antautumaan intuitiivisille vaikutelmille, vaistoillemme ja aisteillemme huomaamme kaiken tarpeellisen olevan sisäänrakennettuna itseemme. Osaamme, tiedämme ja oivallamme luonnostaan... Ei ole olemassa samanlaista yhteyttä kuin äidin ja vauvan välillä. Yhteys lapseen on vaistonvarainen, herkkä ja tietoinen. Se on jotakin niin tavattoman ainutlaatuista. :Heartpink
 
Onko muilla ollut ongelmana että kun maito nousi ja rinnat ovat valtavat kivikovat pallot niin vauva ei millään saa otetta rinnasta? Tuskailtiin viime yö asian kanssa mutta lopulta onneksi kaivoin kaapista rintakumin ja päätin kokeilla sen avulla ja saman tien onnistui! Nyt on sitten tämä päivä imetetty rintakumin kanssa ja onnistuu hienosti, mutta haluaisin pärjätä myös ilman ettei vauva liikaa totu siihen, yritän kesken imetyksen ottaa kumin pois ja jatkaa ilman mutta vauva ei huoli rintaa tai ei saa otetta ilman sitä..

Ja tämän kokemuksen myötä suosittelen hankkimaan varalta kaappiin pari rintakumia, meidän viime yö ainakin pelastui täysin sillä ja nytkin vauva tyytyväisenä maha täynnä nukkuu :Heartred myös sairaalassa ensimmäisenä päivänä imetys saatiin käyntiin rintakumin avulla, silloin sitä tarvittiin vain parille ekalle kerralle.
 
Rintaa voi vähän hieroa ennen imetystä ja nänniä puristaa sievästi että vauva saa siitä kiinni ja jos nämä ei auta niin sit rintaa voi myös vähän tyhjentää ennen imetystä niin ei ole niin kova.
Mulla ainakin esikoisen kanssa auttoi tuo nännin puristaminen hieman littanammaksi niin vauva sai siitä kiinni.
 
Takaisin
Top