Imetys

Meillä meni niin hyvin että olin saanut yö-imetyksen siihen jamaan että söi kerran viideltä. Ja tainnutin aamulla uudelleen tissille jos halusin itse nukkua pidempään. Päivällä söi n.3 kertaa eli 4-5 krt/vuorokaudessa. Ja sitten se iski - RSV. Taudin jyllätessä pahimmillaan poika ei nukkunut kuin tissi suussa ja nyt kun ollaan jo melkein terveitä niin yöimetyksiä on edelleen MONTA. En kestä, selkä ja lonkat huutaa hoosiannaa. Unikoulua. Taas. Lähettäkää mulle tsemppejä!
 
Tsemppiä!

Meidän superhyvin syövä poika on pari päivää vain huutanut ruokapöydässä. Huoh. Tiedän, että moni vauva on aina tällainen, mutta jestas kun korpee! Ja varsinkin juuri tuo iltapuuro olisi pakko saada uppoamaan.. Ja sitten käytetään kaikki keinot, tänäkin iltana söi tuttia joka lusikallisen välissä. Jes. Ylähampaista toinen puhkesi eilen, toinen siinä ja siinä puhkesiko tänään, joten todellakin toivon, että temppuilu johtuu siitä, ja palataan taas normaaliin pian!
 
Vinkkejä miten lopettaa koko imetys? Poika huomenna 10kk ja ei suostu ottamaan ees muilta pullosta maitoa ja mä oon palannut töihin. Meillä siis roikutaan yölläkin tissillä 2-6 kertaa...En haluais niin radikaalisti lopettaa et en antais enää lainkaan... Käyn töissä 3 kertaa viikossa mut haluaisin et sillon kun en oo kotona niin ottas ees pullosta. Parasta olis kun saisin tään imetyksen lopetettuu kokonaan..
 
Mitenkähän moni muuten imettää edelleen eikä vielä suunnittele lopettamista? Lähinnä sillä tuli mieleen kun neuvolan täti oli niin yllättynyt tänään kun totesin ettei meillä käytetä korvikkeita. "Ai niin kun sinä imettämisen vieläkin?" Ööö joo. Kun itsehän te suosittelette imetystä vuoden vanhaksi asti.
Joten lopettaako iso osa imetyksen tässä vaiheessa?
 
Mä haluaisin myös lopettaa imetyksen, tai voisi vaikka aamun eka ja illan vika imetys vielä säilyä. Mutta ei suostu tyttö juomaan desiä enempää korviketta päivässä... Kai se on sitten pakko lopettaa kerrasta kokonaan? Vai onko jollakulla jotain vinkkejä? Pitää lueskella taas maitolaituria, vaikka en olekaan sieltä vielä mitään itseäni auttavaa löytänyt.
 
Mä imetän edelleen varmaan 8 krt vuorokaudessa ja muuten tyttö juo vaan nokkiksesta vettä. Maustamatonta jugurttia ollaan nyt myös maisteltu. Suunnittelen vähentäväni imetystä sitten vähitellen, kun tulee vuosi täyteen. Saa nähdä, mitä mieltä tyttö on suunnitelmasta :happy:. Joka tapauksessa hyvissä ajoin ennen syksyä ja mahdollista hoidon aloitusta olisi tarkoitus totutella tavalliseen maitoon. Esikoista imetin 1 v. 3 kk ikään asti, tosin lopussa enää kerran tai kaksi päivässä ja sitten kun yksi päivä lopetin, ei enää pyrkinyt rinnalle. Aika pieniä määriä joi silloin nokkiksesta, kun lopettelin, mutta vähitellen määrät kasvoivat. Siirtymävaiheessa ei siis välttämättä mene ihan sitä suositeltua määrää, mutta kyllä se siitä. Tarvittaessa voi antaa ruuan lisänä väliaikaisesti kalkkia.
 
Tulin just pojan kanssa 10kk neuvolasta ja sieltä en kyllä oikein saanut mitään apua tohon imetyksen lopettamiseen...
Kiitos Coriander vinkeistä.. :)
 
Mä imetän edelleen. Alkuperäinen suunnitelma oli, että imetän mahdollisuuksien mukaan ainakin sen ekat 6 kuukautta. Sen jälkeen on menty vähän fiilispohjalta. Musta tuntuu järkevältä imettää ainakin vuoden ikään saakka, koska muutenhan joutuu antamaan korviketta ja miksi antaa, jos imetys on helpompaa, halvempaa ja mukavempaa. Näin siis meillä. En siis ole vielä päättänyt, milloin lopetan. Nyt, kun on tämä äitikausi muutenkin meneillään, niin en tässä vaiheessa jaksa edes moista miettiä. Tyttö on aina niin onnellinen rinnalla ja imetyksen jälkeen. Suoraan sanoen mua kuitenkin vähän ahdistaa taaperon (yli 1-vuotiaan) imettäminen julkisesti, jos siis päätän vielä sitten jatkaa imetystä ja jos tyttö vielä haluaa. Myös muiden mielipiteet vähän ahdistaa, vaikka ei julkisesti imettäisikään... Ärsyttävää, että ihan neuvolantätiäkin ihmetyttää 10-kuisen imetys, kuten Aidan tapauksessa.
 
No siis mä oon yrittäny lopettaa imetystä jo pitkään, poika vasta nyt heltynyt pullolle ja nokkikselle ja juo siitä n.30ml kerrallaan, mutta odottaa silti sitä tissiä.. Senkin takia yrittänyt lopettaa kun haluaa vaan syödä tissiä ja kiinteät menee tosi huonosti.. itkee siis niin kauan että saa sen tissin ennen päikkäreitä ja yöunia..ja unetkaan ei jatku yöllä ilman tissiä..tuttia ei oo ikinä kelpuuttanu. Hankalaa kun mieskin sai työpaikan ulkomailta, niin yksin oon pojan kans nyt jonkin aikaa, oon niin väsy tähän tissi rumbaan.
 
Hörhelö tässä terve. Minä aion tissitellä vielä pitkään. En nyt vannomaan mene, että niin kauan, kuin poika haluaa, mutta jos se kaksi vuotta tulee täyteen, niin ei haittaa ja siitäkin yli voidaan mennä eikä sekään haittaa! Minähän toki olen kotona siihen asti, kunnes poika täyttää kolme, joten minulla ei ole akuuttia tarvetta / ulkopuolelta tulevaa painetta lopetella tai edes vähentää.

aijabaija, antaa ihmisten ihmetellä, ihmisiä ne vaan on! Ymmärrän siis kyllä, että ajatus ahdistaa, en vähättele. Ei ihmisten mielipiteillä kuitenkaan ole loppuviimein väliä. Olkaamme yhdessä hörhöjä, jotka imettää lapsia, jotka osaa itse sanoin pyytää tissiä. Oikeasti se on täysin luonnollista ja kaunista, eikä yhtään häpeämisen arvoista. Taaperoimetyksen arvostelijat ovat niitä häpeällisiä.

:Heartred
 
Kyllä samaa mieltä, hörhöjä saa olla ja pitääkin olla :happy: Ymmärrän imetyksen tärkeyden, ymmärrän myös sen että osa haluais jo töidenkin aloituksen vuoksi lopetella! Jokainen tietää asian parhaiten :happy: Meillä juodaan nokkamukista kaikki maidot, on jo pitkään juotu. Mukistakin juodaan sitten kun syödään. Meillä on tälläinen pehmeä tai siis kuminen mikä lie :grin nokka siin mukissa. Tälläinen kova nokka aiheuttaa ihmetystä ja sen purekelua vielä ajoittain!
 
Mäkin haluaisin lopettaa imetyksen, ihan vaan sen takia että tuo lopettaisi illalla ja yöllä sen tissillä roikkumisen. Oma jaksaminen tulee jo vastaan kun ei ole kohta 10kk nukkunut yhtäkään kokonaista yötä eikä ikinä päivälläkään pysty nukkumaan. Mutta eipä tää neiti huoli korviketta, yökkii vaan ja räkii pois. Pumpulle ei tuu yhtään mitään ja turha sitä imetystä on tehtostaakaan enää. Vuoden iässä lopetellaan pikkuhiljaa sitten ainakin kun syksyllä on töihin paluu edessä.
 
Loora. Ottaisko sit ihan normaalista kupista? Pillistä? vai onko ongelma niissäkin?

Oletteko kokeilleet eri korvikkeita? Kai niidenkin maistuvuudessa on eroja? En tiedä.

En aio vielä lopettaa imetystä, tosin rankkaa tuntuu olevan kun päivällä ei malta olla tissillä niin yöt tankataan mut edelleen sen ajatuksen voimalla, että mihinpä mulla olisi kiire :)
 
Meillä on ollut ekaa paria viikkoa lukuunottamatta niin naurettavan helppo imetystaival, ettei oo käynyt mielessäkään vielä lopettaa, ilman sen kummempaa taaperoimetystoivetta/hörhöilyasennettakaan :wink poika syö tyytyväisenä pullosta, jos en ole paikalla, ja yöimetykset väheni helposti kertaan joulukuussa ja tammikuussa jäi kokonaan pois, vaikka poika pääosin herääkin X kertaa yössä. Jatkan siis imetystä ainakin siihen asti, että voidaan siirtyä suoraan lehmänmaitoon. Tosin keväällä on tiedossa parikin parin vuorokauden erossaoloa, joten edellyttäen, ettei ne sotke imetystä (toistaiseksi pisin aika ilman imetystä on ollut puolitoista vuorokautta).

Muistakaa myös ne rahka- tai jugurttivälipalat, mitä on pienillekin vauvoille olemassa (eli niiden maito samoin käsiteltyä kuin korvike), ehkä niillä saa "huijattua" maitoa pulloa tai mukia vieroksuville, vaikka edes iltapäivävälipalan verran :) ja jos sekottaisi puuroon korviketta?
 
Takaisin
Top