Imetys

Makarelli täällä kans pohdintaa miten sais tuon tissitakiaisen vierotettuu tissistä.. Imetän nyt 5-6 kertaa vuorokaudessa, oon yrittäny vähentää. Poika pyytää tissiä (ottaa miun kädestä kiinni ja vie miun käden tissille) tuon lisäks muutamia kertoja päivässä mut oon yrittäny pysyy tiukkana. Eli aika tärkee vielä on maito sille. Nyt siis aamuyöllä aina imetystä yksi kerta vielä ettei yöunet jäis 8 tuntiin vaan on tuon imetyksen avulla 9-9,5 tuntia. Päivällä imetän aterioiden jälkeen, oon yrittäny nyt parin viikon ajan jättää vähintään yhen imetyksen pois päivän aikana, mistä kohtaa millonkii helpoiten onnistuu. En tiiä oisko parempi jättää joltai tietyltä ruokailulta aina pois imetys? Meneeköhän poika sekasin jos välillä esim. aamupalan jälkeen saa maitohuikan ja välillä ei. Ainoot kerrat jolloin tarjoon tissiä on ennen päiväunia ja yöunia että saa tankattuu hyvin ja nukkuu pidempään.
 
Sama projekti täällä.
Taas vaan kävi sillee, et ku päätin, et nyt vähennän reilusti, poika tuli flunssaan. Eihän siitä sit raaski tissiä pihdata, ku on toisella kurjaa muutenkin.
Meillä koputetaan rintakehää tai sitä kohtaa sohvalla missä imetän. En osaa sanoo monta kertaa päivässä poika ottaa huikkaa, mut aika monta. Ja luultavasti toi maito on yks syy siihen, et syö huonosti ja sit tarvii tissii, ku syö huonosti. :sad001
Mut taas, kun tästä räkätaudista on selvitty, ni tissit menee osa-aikaseen lakkoon!
Mut pirun vaikeeta tää on.
 
Sumpille onnea projektiin :) Meillä on jo pari kertaa käyny niin et poika tulee kipeeks just sillon kun oon alkanu vähentää imetystä, mikä ajotus, eihän sitä kipeeltä lapselta voi tissiä kieltää. Nyt kolmas kerta toden sanoo ja uus yritys meneillään, vielä ei sairasteta joten eiköhän tää vierotus ala onnistuu.
 
No meillä alettiin tekemään sitten hampaita, kun piti alkaa vähentää.. Mutta jossain vaiheessa kun on hampaat ja flunssat yms. sivuutettu ja kaikki tähdet taas kohdillaan, niin sitten :)
 
Mä alotin eilen vähentää imetyskertoja reilusti. Poika saa ainoastaan nukuttaessa rintaa.
Eilinen meni hyvin. Aamupäivällä kerran yritti sitkeesti päästä tissille, tarjosin pulloo. Tänään on pari kertaa koputeltu rinrakehää ohimennen.
Ajattelin, et jos tää huvitissittely jäis eka pois ja sit noi tärkeet. Katsotaan. :)
 
Kuulostaa hyvältä, Sumppi! Ja voihan huvitissittelyn sijaan tarjota muuta läheisyyttä samalla kun antaa pullon. Lukee tai silittää päätä tai pitää sylissä tm. Siis jos tuntuu siltä, että haluaa läheisyyttä.
 
Meillä menee pojan kanssa tissittelyt aina ihan ristiin, silloin kun mua ei huvittais/kerkeis imettämään niin poika haluaa tissiä ja silloin kun mä haluaisin imettää, niin poika ei halua tissitellä :P
 
Nää kaks päivää on menny ainaki hyvin. Jäbä tulee välil ite syliin istuu. Saattaa koputtaa rintakehää, mut jättää asian siihen, ku en reagoi siihen.
Nyt yöllä söi kolme kertaa. Mut alan vähentää niitä sit jonkun ajan päästä. :)
 
Nyt viikko menty sillee, et päiväl imetän vaan ennen päikkyi tai jos päikyt nukutaan, ku ollaa liikkeellä, ni oon kerran tarjonnu tissii. Yöllä on nyt sit taas tankattu 2t välein. :sad001 En sit tiedä mitä tässä tekis...
Toisaalta poika ei o nyt hirveesti pyytäny ees rintaa päiväl. Ehkä pitää seuraavaks ruveta pihtaa yöllä tota tissii. Mut huolena on se, et toi jäbä ei syö ruokaa hirveen hyvin. Mut voishan se olla niin, et se syöminen paranis, ku tissi jäis... Argh. Ku tietäis. :D
 
Mä en oo meillä huomannu miyään yhteyttä ruokahalun ja tissin kanssa. Saattaa ison ruoka-annoksen jälkeen hetken päästä syödä maitoa vielä päälle tai ennen ruokaa tissitellä ja sitten syödä reippaan annoksen. Tai sitten ei syö oikeen ruokaakaan paljoa, eikä kelpuuta tissiä, ota näistä selvää :P
 
Saattaahan se Sumppi auttaa ruokailuun jos vähentää tissin antamista yölläkin. Ootko huomannu onko mitään muutosta tapahtunu ruokailuissa kun oot vähentäny päivällä imetystä? Juoko hyvin mukista päivällä? Meillä kans poika tosi huono syömään ni veikkaan et syöminen ei parane ennen kun lopetan imetyksen. Yritetty on lopettaa/ vähentää mut ilman tuloksia, taas palattu 8+x/vrk rytmiin.
 
En o kyl huomannu mitää muutosta syömisis. Toisaalt tissimaidon määrä on varmaan pysyn aika samoissa, juomiset on vaan siirtyny sinne yölle. :sad001
Nokkamukista tai pillillä menee 0,5-1,5dl menee korviketta tai maitojuomaa ruualla. Pillillä menee paremmin. Ja vettä tarjoan aina välillä.
Hankalaa kyllä tää vierottaminen.
 
Meillä nyt oltu rinnalla 2x vrk kun ollut kipeä. Ei ole haitannut :) onneksi tulee maitoa kun ei oikein syömiset maistu.
 
Tuohan kuulostaa kuitenkii ihan hyvältä määrältä Sumppi jos keskimäärin desi juotavaa menee aterialla :) Ehkä se syöminenkii siitä helpottuu kun vaan jaksat joku yö alottaa tissin panttaamisen. Vaikeeta on, tiedän...

Meillä nyt viime viikkoina palattu muutama kerta yössä imetykseen. Kovin aktiivisesti en oo nyt yrittäny vähentää kun imetys on se mitä mies ei voi tehä, haluun kai pitää pojan mahollisimman kiinni itessäni jos tässä miehen kanssa ero tulee...
 
Meille ollaan neuvolassa painotettu, että pitäisi yösyömiset saada pois. Meillähän yöllä tuttipullo ja korvike (yöllä en anna tavallista maitoa, vaan sitä vieroitusvalmistetta, vähemmän proteiinia ainakin). 8 kk iässä söi 2 tunnin välein. Se oli aika rankkaa, varsinkin omassa raskausväsymyksessä mutta varmaan muutenkin.

Jossain vaiheessa syöttö jäi kolmeen kertaa yössä. Välillä annettiin vedellä laimennettua maitoa ja välillä laitettiin pulloon vain vähän maitoa. Satunnaisesti auttoi, mutta sitten syötöt alkoi taas tihentyä ja meille tuli kylään huutoherätykset, joista ei enää päästykään samantien nukkumaan. Vaikea sanoa, johtuiko maidon vähyydestä vai siitä, että yritin siirtyä nukkumaan pojan huoneesta makuuhuoneeseen.

Palasin takaisin pojan huoneeseen, ja tuskailin öiden kanssa. Sitten yöt alkoivat taas rauhoittua, tosin poika sai ikävän flunssan joka kesti viikkoja ja kehittyi korvatulehdukseksi (molemminpuoliseksi). Siitä huolimatta yöt hiljalleen rauhoittuivat.

Nyt yösyöttöjä on pääsääntöisesti yksi, joskus kaksi, enimmillään harvakseen se kolme. Mitään erityistä en ole tehnyt, joten uskon että poika vain on kypsä vähentämään yösyöttöjä.

Ja meillä sama juttu, välillä syö niin valtavia määriä ruokaa päivällä, että katson suu auki, toisinaan syö aika vähän. Yöllä voi syödä tai olla syömättä runsaasti tankkauspäivän jälkeen, varsinkin silloin aiemmin kun heräili useammin. Toki kasvu on nyt hidastunut, liekö sillä mitään tekemistä asian kanssa...?
 
Meidän imetystaival päättyi 20.huhtikuuta eli pari päivää sitten. Fiilis on vielä haikea. Poika 1v ja 3.5kk :Heartred eilen vielä yritin tarjota mutta poika vaan höpisi tissille ja käänsi päätään pois ja osoitti omaa sänkyä että haluaa sinne. Kivuton lopetus kyllä, siitä olen kiitollinen :) tein juuri tuona päivänä sen positiivisen raskaustestin, voisiko se jo vaikuttaa maidon makuun?
 
Kotimama raskaus voi hyvinkin vaikuttaa maidon makuun. Miulle sanovat neuvolassa että poika saattaa lopettaa ite tissittelyn nyt kun olen raskaana kun maku saattaa muuttua, no ei ole lopettanu :grin mut vähentäny on.

Meillä siis putos imetyskerrat muutama viikko sit kerralla 8 kerrasta päivässä 3 kertaan, en tiiä onko tällä raskaudella vaikutusta asiaan mutta ei miusta niin usein enää käy tissiä pyytämässä, pyytää edelleen mutta ei montaa kertaa päivässä. Nyt on jälellä aamuyön imetys paria tuntia ennen ylös nousua, imetys ennen päiväunia ja ennen yöunia. Kysäsen nyt teiltä ketkä on vähentäny tai lopettanu imetyksen: mistä kohtaa kannattais eka jättää imetyskerta pois? Mihin aikaan päivästä on ollu imetys siinä kohtaa kun on yksi imetys päivässä jäljellä? Tänään mentiin vaan kahella imetyksellä, jätin päiväunia edeltävän kerran pois, saa nähä miten huominen menee. Tuo aamuyö on varmaan se mistä pitäs päästä eka eroon mutta on myös se vaikein lopettaa.
 
IceQueen, meillä on jäljellä enää yksi imetys. Poika syö tissiä ennen päiväunia. Tovi mentiin kahdella imetyksellä, ennen päivä- ja yöunia, mutta jokin aika sitten illalla poika ei osittanut enää mitään kiinnostusta tissiä kohtaan, joten se oli luonnollista jättää silloin pois. Päiväunia ennen tarjoan edelleen ja vielä maistuu. Toisaalta minulla ei ole kiire lopettaa tätä, toisaalta olisin jo ihan valmis... :confused: Yritän nyt mennä kuitenkin pojan ehdoilla, saa syödä niin kauan, kun maistuu.
 
Voihan se makukin muuttua, samalla tavalla, kuin kuukautisten alkaessa voi. Raskaus myös saattaa vähentää maidon määrää jossain kohtaa. Toki monet imettää läpi raskaudenkin ja jatkaa tandemina :) Mulle tulis varmaan supistuksia jos imettäisin raskausaikana. Jälkisupistukset oli ainakin järkkyjä :D
 
Takaisin
Top