Imetys

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Miten lähtenyt käyntiin? Miltä tuntuu, onko haasteita? Kuinka usein? Lapsentahtisesti vai kellon mukaan? Jaetaan vinkkejä, sillä ikinä ei tiedä mikä kenenkin kohdalla toimii parhaiten :)
 
Meillä on ainakin tää alku vähän haasteellista. Tyttö oli ekat 1,5vrk nenämahaletkussa lisämaidolla ja sai vielä seuraavan vrkn lisä maitoa pullosta useamman kerran. Pullosta imee ihan hyvin, mutta tissillä imaisee muutaman kerran ja jää odottamaan että maito tulis itsekseen/nukahtaa siihen tissi suussa.. eikä ole suostunut imemään vielä kertaakaan ilman rintakumia, vaikka (lähes) joka kerta koitan tarjotakin. Kumin kanssakin haastavaa siis. Ei joko jaksaisi imeä tai imaisee huulet sisään niin ettei imemisestä oikein tuu mitään.. on muutenkin tosi suu supussa ja välillä pullonkin kanssa puristaa vaan suun kiinni ja kääntää pään pois. Kätilöiden mielestä pitää 3-4h välein väkisin herättää ja saada syömään edes 30ml. Koska imee rinnasta niin huonosti, niin oon joutunut lypsämään maitoa jatkuvasti, ettei mun rinnat räjähdä! Nyt siis pärjätään jo omalla maidolla, mut oishan se helpompi jos tyttö imisi sen suoraan rinnasta. Turhauttavaa tää pullojen ja tuttien kanssa säätäminen!
 
Joulukuisissa on aika paljon juttua imetyksestä. Moni on sitä mieltä, että jos haluaa vauvan oppivan imemään rintaa ja siinä ongelmia, pitää mieluummin hörpyttää kuin antaa pullosta, koska pullon kanssa ei tarvi pahemmin imeä.
Toisaalta sulla tyttö on tosi pieni vielä, ja hyvinkin voi päästä jyvälle. Ja tietty toi, että jos ei meinaa ottaa kunnon otetta, niin on vaikeaa saada maitoa tulemaan ja toisaalta rinnat kipeytyy.

Näin siis asiantuntija, joka on täysin muiden tietojen varassa, ei minkäänlaista omaa tietoa asiasta. Muuta kuin että itse olen ollut huono imijä mutta opin homman sitten, mahdollisesti kielijänteen katkaisun jälkeen. Ja pulloa en kuulemma huolinut koskaan, aika raskasta sekin äidille, vaikka toisille se sopii kun ei tarvi steriloida tai lämmitellä mailoja.

Onko teillä päivittäin punnitus?
 
Täällä lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Sairaalassa ollessa käytin rintakumia, mutta kotiuduttua jätin sen pois ja siirtyminen onnistui ihan hyvin. Rintakumia käytin tosin vaan pari päivää, joten ehkä siksi vauvalla oli helpompi tehdä tuo vaihdos. Kerran joutunut pullosta antamaan, kun itse piti käydä lääkärissä ja sen jälkeen vaihto pullosta tissiin onnistui myös ihan hyvin.

Mekin saatiin ohjeeksi herätellä vauva päivisin 3h välein ja öisin 4h välein syömään(pienipainoisuuden vuoksi, syntymäpaino siis 2400g rv 38+5). Muutamat ensimmäiset päivät herättelin, mutta parissa painokontrollissa kun ollaan jo käyty ja paino lähtenyt vauhdilla nousuun, niin olen siirtynyt lapsentahtiseen imetykseen. Neiti osaa pyytää itse ruokaa 3-5h välein. Keskiarvio on ehkä 4h. Imetysaika vaihtelee, välillä riittää 15min ja välillä vauva haluaa olla rinnalla 30-40minuuttiakin.
Vatsavaivat alkanut nostaa päätään täällä, mutta luin, että on hyvin yleistä kun vauva on parin viikon ikäinen ja varsinkin kun aloittaa d-vitamiinit. Me annetaan d-vitamiinien lisäksi vielä lisärautaa ja sekin ilmeisesti voi saada vatsan vauvalla sekaisin. Vauva heräilee vähän useammin ilmavaivojen takia ja nyt ollutkin rinnalla paljon useammin. Saas nähdä tuleeko tästä pysyvä muutos vai palataanko jossain vaiheessa vielä 4-5h imetysväleihin(öisin tää väli ainakin on ihan luksusta)!:grin

Tuttia ollaan käytetty nyt myös pari päivää, kun huomasin, että neiti halusi vain huvikseen rinnalle, vaikkei nälkä ollutkaan. Yritän vielä minimoida kuitenkin tutin käytön, mutta kerran tai pari päivässä joutuu antamaan, että neiti rauhoittuu. Meillä ei myöskään tutti vaikuta imuotteeseen rinnalla. Oon kyllä lukenutkin, että joillain vauvoilla se vaihto vaan on helpompaa kun toisilla. Ehkä me saatiin siinä suhteessa sitten helppo vauva? :)

muoks. Alussa oli myös haasteita sopivan imetysasennon löytämisen suhteen. Sairaalassa "opetettiin" ainoastaan kyljellään imettäminen ja kotiin tullessa olin hetken haavi auki, että mites sitten jos haluankin istua. Tuntui, että en saanut vauvaa mitenkään hyvään asentoon, niin että se olis mukava molemmille. Onneks on ystävä nimeltä Google ja sieltä vähän selailin erilaisia asentoja. Nyt meillä paras istualteen toimiva on, että vauva tulee ns. kainalon alta! :)
 
Mä olin varautunut pahimpaan taisteluun imetyksen kanssa, kun esikoisen kanssa valvoin 3vkoa ja opetin vauvaa rinnalle! Se oli yhtä imetys-pumppaus-imetys-ruiskulla ruokaa show! Mutta kannatti!

Tämä vauva oli 3 ekaa imetystä hienosti rinnalla pitkäänkin, mutta sitten uni vei voiton eikä imeninen jaksanut kiinnostaa! Mun ra-din takia saatiin Kättärillä aina lisämaitoa kun halusin! Ekat 1,5vrk imetin, pumppasin ja ruiskulla syötin omaa ja lisämaitoa ( luovutettua äm). 2vrk:n jälkeen kun päästiin kotiin niin on selvitty pelkällä imettämisellä, mikä on ollu ihanan helppoa! On niin elävässä muistissa tuo esikoisen kanssa kamppailu!

Mä en halunnu, enkä halua vieläkään, antaa pullosta maitoa! Just sen takia, ettei ala hylkimään tissiä! Pullosta kun tulee niin helposti.. Laitoksellakin annoin lisät ruiskulla! Se on helppoa ja siinä pystyy säännöstelemään suuhun menevää määrää niin vauva ei ruiki maitoa yli! Ruiskulla pystyy syöttämään myös kun vauva nukkuu. Refleksi laittaa vauvan nielaisemaan kun neste menee suuhun!

Esikoinen ei missään vaiheessa sen ekan 3vkon taistelun jälkeen huolinut pulloa tai tuttia! Luulen, että nyt ollaan menossa samaan :rolleyes: Onhan se äidille rankempaa kun on ihan kiinni vauvassa,mutta mä ajattelen sen niin, että tää täysimetys aika on kuitenkin niiiiiiiin lyhyt, että olen siihen ( taas) valmis! Tuttia yritettiin jossain vaiheessa esikoiselle opettaa, mutta tälle uudelle vauvalle en usko, että edes yritetään! Nukkuu tyytyväisenä ruokailujen välit niin senkään takia en näe sille tarvetta! Enkä muutenkaan...

Meillä on kans to painokontrolli niin siihen saakka ruokavälit saa olla max4h. Poika kyllä ite heräilee 2-3,5h välein ruokaa haluamaan! Öisin tulis varmaan pidempiäkin pätkiä ja tuntuu pahalta toinen herättää, mutta jospa to jälkeen saataisiin nukkua pidempään!

Sen verran itsekäs olen, että illalla kun olen itse menossa nukkumaan niin herätän pojan ja imetän. Siten saan ite vähän pidemmän unijakson siihen alkuun!
 
Meillä ei imetys meinaa sujua pojalla tosi kapea imuote ja rintakumien kanssa on joutunut säätämään. Alkuun pojalla oli vielä sokeri seurantaa, joten sai pullosta aina kun oli ensin ollut rinnalla, lisäksi bilirubiinit nous yli arvojen ja sai taas kellon kanssa ruokkia ja antaa lisäksi maitoa pullosta.

Nyt kahden viikon ikäisenä alkaa imuote löytyä rinnalle, mutta saa edelleen myös pullosta ruokaa, että äitikin saa joskus nukkua pidemmät unet.

Meillä ruokailuvälit on 2-3 tunnin luokkaa, enkä mitenkään jaksaisi valvoa jatkuvasti poika rinnalla, kun oma vointi ei ole vielä ihan paras mahdollinen (sektio haava tulehtui ja aukesi osittain) . Vaikka olisikin hienoa, että poika rinnalla viihtyisi paremmin, niin en jaksa stressata. Pääasia että syö ja kasvaa hyvin.

Saa siis pullosta pumpattua äidinmaitoa :)
 
Saako sairaalasta pumppua ja rintakumia lainaan vaikka vaan sairaalassaolon ajaksi vai pitääkö sellaisetkin hommata itselle jo varmuuden vuoksi valmiiksi?
 
Tyksissä myös neuvolatädin mukaan saa lainata pumppua ja rintakumia sairaalaoloaikana. :)
 
Joo on saatu rintakumeja, pulloja ja tutti täältä kättäriltä, pumppuakin sais lainata, mut mä oon ihan vaan lypsäny käsin sen kerta-annoksen kun ne nyt vielä niin pieniä.. Me kotiudutaan kohta, tähän saakka painokontrolli siis päivittäin mut nyt eka neuvola ja siis myös paino vadta torstaina seuraavan kerran. Vähän huolettaa kun toi on niin unikeko eikä meinaa saada hereille aina ees 4h unien jälkeen, saati saada sitä syömään millään muotoa. No nenä-mahaletkulla toki meni maito alas, mut rinta, pullo, ruisku -puristaa vaan suun suppuun, kääntää pään pois ja laittaa vielä kädet suun eteen.. huoh. 3vrkn ikäinen jästipää! Millainen tää on teininä?! :)

Mut sitkeesti koitan aina eka rintaa ja sit vasta lopuksi pullosta. Oon välillä myös hörppyyttänyt, mut ongelma on lähinnä siinä ettei tunnu haksavan/välittävän syödä riittävästi millään tavalla. Mutta onhan tässä vielä aikaa opetella, ehkä vaadin liikoja kun kuvittelen että kaikki sujuisi heti mallikelpoisesti. Päivä kerrallaan :) sain yhteystiedot imetyspolille tänne kättärille, et jos ei ala sujumaan paremmin niin täytyy tulla käymään.
 
Kolibri, joko alkaa imetys sujumaa?

Mä voisin kokemuksesta sanoa, että älä luovuta jos vaan haluat täysimetykseen! Mä tosiaan kamppailin esikoisen kanssa sen 3 viikkoa imetyksen opettelun kanssa. Rankkaa se oli! Siinä kun poika oli 2 vkoa niin mulle tuli väsy-romahdus! Itkien hysteerisenä miehelle, etten jaksa, poika kuolee nälkään ja olen huono äiti kun en saa poikaa edes syömään! Meillä paino nousi äärimmäisen hitaasti ja painokontrolli oli joka vko muistaakseni ekat 4 vkoa, sitten muutaman kerran 2 vkon välein! (syntymäpaino oli vain 2640g). Poika oli päivälleen 3vkoa kun oli ensimmäinen täysimetyspäivä ilman pulloa! Ja sen jälkeen pullo ei enää kelvannutkaan missään vaiheessa :angel3

En tiedä johtuuko tämän vauvan täysaikaisuudesta vai siitä että minä osasin ottaa imetyksen rennommin mutta nyt on ihanaa kun ekan vrk jälkeen on voinut antaa vain tissiä!

Jos tulee hyvin maitoa niin kannattee käyttää toisessa tississä samalla maidonkerääjää. Mä oon pakastanu maitoa minigripin minipusseihin noin 50ml annoksiin. Kertaakaan en ole pumpannu. Annoksia on aika paljon jo. Saa nähdä mihin ne tulee käytettyä kun ei sitä pulloo meinata tarjota. Tekis miehelle lettuja :grin
 
PiPaNat, joo sillee niinku Sooloilua-leffassa! :D Kauas se äidinmaito säilykään pakkasessa? Sittenhän kun kiinteitä alkaa maistella nii ne soseet voi blandata mammamaidolla. Elikkäs mämmällä näin meidän perheessä! :)
 
Nyt on kotona alkanut sujua paljon paremmin, mutta heitin hoitajien ohjeet romukoppaan ja luovuin kellonkanssa elämisestä. Välillä unet venyy 8 tuntiin, mutta kyllä toi sit syökin taas tiuhempaan hyvällä rukahalulla. Ajattelin uskaltaa kokeilla näin nää pari päivää, kun huomenna kuitenkin neuvolassa painokontrolli. Ainakin tyttö vaikuttaa tyytyväisemmältä, kun saa ruokaa silloin kun itse haluaa ja nukkua niin kauan kuin nukuttaa :) Toivotaan ettei paino ainakaan kamalasti laskenut. Jotenkin tää kotona olo tuntuu vaan hirmu paljon luontevammalta kuin siellä sairaalassa!

Rintakumia joudun käyttää edelleen ja tosiaan käytössä myös toi maidonkerääjä. Oon silti joutunut vähän myös pumppaamaan, helpottaakseni omaa oloa ja sit välillä antanut pullosta sitä maitoa, jos toi on kitinä tuulella eikä sen kärsivällisyys meinaa riittää tissillä oloon. Mutta imuote on parantunut ja syö pääsääntöisesti jo tosi hyvin! :)
 
Torstain jälkeen ei ole käytetty rintakumia. Itse rinnan imeminen ei ole juuri lisääntynyt eli jaksaa muutaman kerran päivässä olla muutamia minuutteja tissillä, pääsääntöisesti maito siis pumpattuna pullosta. MUTTA nyt sentään imee jo ilman kumia suoraan rinnasta! Jiiihaa! :love2 Kyllä tämä tästä... toitottavasti! Rinnat on kyllä arat, siis nännit. En tiedä johtuuko siitä että on alkanut imeä suoraan niistä, vaiko tuosta rintapumpusta vai mistä?! Oon ollu laiska rasvailemaan vaikka lanoliiniakin on pari tuubia eri huoneissa..
 
Onko teillä minkälaisia rintapumppuja käytössä, sähköllä toimivia vai käsikäyttöisiä vai ootteko tarvinnu ollenkaan?
 
Mulla on Aventin käsikäyttöinen, oon ollu ihan tyytyväinen eli toimii vaikka joudun tosiaan pumppaamaan sen 500-600ml päivässä, nyt pumppaillut päivittäin jo pari viikkoa lähes kaiken tytön ravinnon..
 
Täällä olisi tytöllä haluja imeä ja yritystä löytyy, muttei jaksa syödä rintaa eikä pulloa.. Joutui tuonne teholle antibioottiin kun happisaturaatio oli alhainen ja hengitys nopea niin epäilivät infektion olevan tulossa.. Nyt kuitenkin arvot kohdillaan ja tyttö hyvävointinen ja huomenna saataisiin pois sieltä, mutta kun ei syöminen suju.. :sad001 Yöhoitaja juuri tuli ajatelleeksi, että kielen jänne voisi olla liian tiukka ja kaikki kyllä viittaisi siihen.. Huomenna lääkäri saa tarkastaa asian, toivottavasti alkaisi ruokailut sujumaan ja nimenomaan imetyksen merkeissä.. Hoitajat sanoivat, että he olivat heti ajatelleet, että on rintalapsi kun pullo ei kelpaa (joka tietysti itselle oli positiivinen uutinen ja vauvan innokas yritys heti syntymän jälkeen oli hienoa) mutta... :/ Toivottavasti huomenna tulee selvyys asiaan..
 
Edelleen joudun pumppaamaan käytännössä kaiken maidon.. kyllä tyttö useita kertoja päivässä viihtyy rinnalla, mutta ei syö käytännössä mitään... tai no, ehkä 20-30ml päivässä yhteensä.. pumpattuna maitoa menee kuitenkin jo se noin 700ml/vrk. Alkaa kädet olla ihan tohjona tosta pumppaamisesta. Alan vakavissani harkita sähköpumpun hankintaa! Just tänään katoin niitä kaupassa...180€ :oops:
 
Mitenkähän paljon käytännöt vaihtelee tässä asiassa neuvoloittain, kun mulle tarjottiin neuvolasta sähköpumppua lainaan typyn alun huonon syömisen takia
 
Mietin kans esikoisen aikana että joku sähköpumppu olisi tarpeellinen kun pumppasin aika paljon. Rasitusvammanhan siitä saa :D Mutta ihan todella suolaisen hintaisia. Aventilla siis mennään tällä kertaa myös! :wink
 
Takaisin
Top