Imetys

Mulle siis neljäs lapsi tulossa. Kaikki kolme olen imettänyt. Koskaan en oo tarvinnu rintakumeja enkä maidonkerääjiä. Maito on noussut joka kerta kunnolla vasta kotiin päästyä joten lisämaitoa on pitänyt antaa sairaalassa.
Esikoinen imi sairaalassa nännit ihan rikki ja kyllä se sitten sattui kun piti silti imettää mut parantu ne aika nopeesti sit kun rasvaili.
Imetykset on kestänyt 6kk, 8,5kk ja 7,5kk. Kaks ekaa loppui siihen kun loppui maito. Tää kolmas taas päätti itse lopettaa vaikka maitoa olisikin tullut. Viikon taistelin ja koitin "pakottaa" rinnalle mutta ei niin ei ja sen takia alkoi sitten maidon tuotantokin tyrehtymään.
Oon aina pitänyt tärkeänä sitä että lapsi saa äidinmaitoa. En missään nimessä tahtoisi korvikkeiden kanssa pelata. Ja mä oon saanut olla niin onnekas että imettää voin. Mutta mulla ehdoton takaraja on se 1v. Ja jokaisen kohdalla mä oon aloittanut kiinteät 4kk iässä. Mä taas oon sitä mieltä että kannattaa kiinteät aloittaa aikasemmin ku vasta puolivuotiaana. Saa edetä rauhallisemmassa tahdissa ja hitaasti totutella eri ruoka-aineisiin. Yhdelläkään ei ole ollut koskaan mitään allergioita. Tällä kuopuksella todettiin silentrefluksi 2kk iässä ja kiinteiden aloitus ajoissa olikin parantava vaikutus.
Imetystyyny mulla on mutta en mä oikein osaa sitä käyttää. Imetän istuallaan tai makuultaan, kumpikin tapa onnistuu. Joskus jopa onnistuu niinkin etten edes vaihda kylkeä vaikka en ees omista isoja tissejä :wink b-kupit on normaalisti.
Mitähän vielä piti sanoo... En muista enään :D
 
Niin sitä vielä että pullolle olen kuitenkin myös opettanut ihan varuilta. Ei sitä koskaan tiedä jos sattuisikin jotain itselle ettei voisi imettää. Olen siis pumpannut manuaalisella rintapumpulla ja laittanut pakkaseen. Ja jos on halunnut käydä vaikka kampaajalla niin on voinut huoletta olla pois kotoa sen aikaa kun tietää että vauva osaa juoda myös pullosta. Pakkasesta sitten saa helposti maidon lämmitettyä. Kuumassa vesihauteessa ei kestä kuin hetki niin on maito lämmintä :)
 
Mulla ekan kohdalla imetin 0-1kk, rinnat oli rikki ja imettäminen oli tuskallista, kipeää. Jälkikäteen ajateltuna esikoinen imi varmastikin väärin.
Toista imetin 3kk ja onnistui paremmin mutta maidon tulo väheni, ei enää riittänyt.
Nyt toivon onnistumista...nyt jo erityisesti suihkun jälkeen pisaroita tulee joten uskoisin maidon hyvin nousevan alusta asti.
 
Pitääkö mun olla huolissaan, kun ei mun tisseistä ole tullut vielä yhtään mitään...? Ajatuksena siis, että imettäisin ihan normaalisti vauvaani enkä nyt asiasta ole ressaannut, mutta kun tuntuu, että monella maitoa jo tulee, mutta mulla ei..
 
Ei täälläkään ole vielä tullut ja ainakin neuvolatädin mukaan ihan normaalia ettei vielä tulekaan. Yksilöllistä tämäkin ja ei tarkoita etteikö ihan normaalisti ala maitoa nousemaan synnytyksen jälkeen.
 
Menni dont worry! Maito saattaa nousta vasta 5-7pvä synnytyksen jälkeen! Ja alussahan se on ihan jotain tyyliin millejä :wink. Ei mullakaan mitään oo tullut :wink
 
Imettää en voinut ollenkaan joten pullosta annetaan. Meillä mies hoitaa vauvan siten että ensimmäinen vauvan syöttö tulee mulle viiden aikaan aamulla. Eli ku menen yleensä nukkumaan klo 9 niin oon saanut jo 8h nukkua siihen mennessä. Luxusta. Enkä kyllä luovu tästä nukkumisoikeudesta ikinä.:-)
 
Meidän viikon ikäinen tuhisija ei herää yöllä kuin kertan syömään! Melko helpolla siis päästy tähän mennessä. Illalla ennen nukkumaan menoa kun imettää, kerran yöllä ja sitten aamulla heräillään 7 aikoihin. Paino oli perjantaina synnäriltä lähtiessä 3.260 ja eilen oli jo hurjat 3.660!
 
täällä nukutaan välillä 4h yöllä putkeen,väillä taas parin tunnin välein kitistään :D mies auttoi lomalla ollessaan öisin,mutta nyt meni takaisin töihin joten päävastuu minulla.ihan hyvin kuitenkin tähän asti sujunut.. :)
 
Oli vähän alkuvaikeuksia, mutta nyt homma sujuu rintakumin kanssa. Pallero nukkuu miun vieressä joten aika hyvin saa nukuttua (ainakin mies) kun imetän unenpöpperössä ja nukahdan itsekin äkkiä uudelleen. Jotenkin aikaisemmin karsastin perhepetiä mutta nyt tuntuu jotenkin erilaiselta, eikä tuo napero oikein nuku tuolla pinnasängyssään.

Ei vielä ole oikein toivoa vieroittaa kumista, kun ei tuo saa minkäänlaista ärsykettä pelkästä rinnasta että pitäisi laittaa suu kiinni ja alkaa imeä. Mutta kävin imetysterkalla ja puhuttiin että kunhan kasvaa vähän ja alkaa homma muuten sujua, niin voisi yrittää poistaa. Toisaalta musta ei ole vaikeaa käyttää rintakumia, joten menköön omalla painollaan. Hänellä on muutenkin aika heikko imu kun mulla maitoa vaan valuu itsestään joten mitä turhaa edes nähdä vaivaa ruokansa eteen:grin

Piti jo eilen hankkia tutti. Olin eilen koko ajan tuttina, ihan hirveää. Mutta imetysterkka sanoi että kannattaakin että pääsen edes suihkuun ja syömään, tosin meinasi että vasta viikon päästä mutta mulla alkoi jo pää hajota. Mutta eipä olla sitä käytettykään kun nyt 2 kertaa, juurikin siksi ettei pallero halunnut millään lopettaa lutsutusta ja sitten kun otti rinnalle niin ei hänellä ollut edes nälkä, kunhan halusi olla tissi suussa sylissä nukkumassa.
 
Minä olen käyttänyt myös rintakumia, kun tytöt eivät saaneet rinnasta muuten kiinni. Nyt ikää 6 viikkoa ja yleensä aloitan imetyksen ilman kumia ja jos siitä ei tule mitään, laitan kumin. Nytkin on toinen tissillä ja hyvin imee ilman rintakumia. :) Eivät ole olleet mitenkään hämmrentyneitä.
 
Kyllä mäkin otin tutin heti käyttöön tai siis pyysin jo sairaalassa kotiin lähtemisen turvaksi jos ois autossa vaikka tarvinnu kun tunnin ajomatka kotiin mut ei onneks tarvittu vaan nukkui hyvin koko matkan. Täällä kotona ei aina jouda huvituttina olemaan kun on tuo taaperokin tuossa aikaa vaatimassa ni kyllä mä meinaan tutille opettaa. Tuo tuttipää vaan sais olla hieman pienempi ku tahtoo yökätä siitä.
 
Hyvästi rintakumit! Tuli muuten pikkusen lisätehoa imuun ja imetys kestää vähemmän aikaa, ja maidon määrän alkanut lasku pysähtyi. Piti jo antaa lisämaitoakin... Kunnes sai kumit pois -> ihankuin maito olisi noussut uudestaan, hirvee tulva tuli ja pakkautuminen. Olin jo varma että imetys loppuu viimeistään 2kk iässä kun maito loppuu. Mutta hurraa!
 
Hurraa, imetys sujuu loistavasti. Aiemmista oon lopettanut äkkiä ku ei vaa onnistunu tai ahdisti.
Nyt poikaa imee hyvin, rinnat pysyny ehjinä.
Maitoa tulee tosi hyvin, oikeastaan tulvien...Poika saanu maito suihkun muutaman kerran irroitettuaan tissistä...heh
En voi kuvitellakaan olevani ilman suoja, jo olis paidat märkänä.
 
Takaisin
Top