Imetys

Meidän 13 kuukauden imetystaival taitaa olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Raskaushormonien (nyt mennään rv 10+4) vaikutuksesta maito ja sitä myöten tytön kiinnostus tissittelyä kohtaan ovat vähentyneet (vaatii kyllä "mammammam", mutta imaisee muutaman kerran ja jatkaa touhuamista, joten ollaan suosiolla annettu nokkamuki), enkä ole viimeisen puolentoista vuorokauden aikana imettänyt kertaakaan. Haikeaa, mutta eihän tässä mene kauan, kun toivon mukaan uusi tuhisija on imetettävänä :).
 
Hieno taival yxvaan! :) nyt saat antaa tissienkin hetken levätä, ennen kuin koko homma alkaa alusta. :)

Meillä poika on nyt 14 kk ja viimeisen kuukauden ajan olen ollut valmis luopumaan imetyksestä. Pojasta on tullut todella vaativa ja syö öisinkin tiheästi, lisäksi vaatii rinnan vaihtamista toistuvasti! Se on yöllä rankkaa. Hän vaatii "mämmää, mämmiä tai mimmiä " kovaan ääneen. Päivisin imetän ehkä 4 kertaa, mikä on ihan ok, öisin 3- ääretön. Ajattelin laittaa facebookin tukiäideille tukipyynnön, jos en saa itse tilannetta ainakin rauhoitettua. Rinnastan ahkeran tissillä olon pojan herkkään luonteeseen ja eroahdistukseen. Siksi en ole varma, onko tämä paras hetki lopettaa, mutta harkinnassa on. Jos pikkuhiljaa saisin vähentämällä imetystaipaleemme päätökseen. Minähän olen edelleen meillä se, joka pojan kanssa valvoo yöt ja laittaa unille, eikä poika tahdo hyväksyäkään isäänsä nukuttamaan... Olisi kiva, jos tähän tulisi muutos.
 
Meillä kans toinen haaveissa nyt, mutta pelottaa miten toi imetys vaikuttaa:sad001 pariviikkoa sitten loppu vasta ekat menkat :D oisko vinkkejä imetyksen vähentämiseen? :)
 
Esikko1, jos olet facebookissa niin imetyksen tuki sivuilta voit saada hyviä vinkkejä myös imetyksen lopettamiseen. :)

Yksi vinkki on ainakin, että vähennetään lempeästi, eli vaikka -1 imetyskerta päivän mittaan tapahtuvista viikossa ja kannattaa aloittaa vähiten tärkeistä. (Itsellänikin ajatuksena imetyksen lopettaminen asteittain, jos vaikka yöimetyksistä pääsis eka.) En ole muuten varma, vaikuttaa imetys automaattisesti raskaaksi tuloon, sillä monihan imettää läpi raskauden ja jopa "tandemina" molempia lapsia toisen vauvan synnyttyä :) imetystä ei suositella raskauden aikana, jos se aiheuttaa kivuliaita supistuksia, muuten siitä ei ole haittaa, paitsi tietenkin jos äiti kokee sen jo työlääksi syystä tai toisesta, jokainenhan sen itse tietää ja päättää, mikä itselle sopii :)
 
1-vuotisneuvolassa sanoin, että juu juu, lopettelen imetystä hiljalleen. Että en aio imettää enää kaksivuotiasta mutta en pidä nyt niin kiirettäkään, kun ei tällä asialla ole mikään hätä. Neuvolassa oon vaan hymyilly ja nyökkäilly kun imetyksestä on puhuttu, enkä esim. oo kertonut että yöimetykset on jatkuneet pitkään - oon tehny kuten oon tehny enkä oo jaksanu sieltä saada mitään kivikautisia hammassaarnoja tai muutakaan :D Mun lapsi on myös nukahtanut tissille vuoden vanhaksi asti ja siitäkin olen tietyissä paikoissa ollut vaan hiljaa :D

No, joulukuun alkupuolella me muutettiin meidän iltarytmi puuro-tissi-hammaspesu --> ei enää tissiä sängyssä. Kolme/neljä iltaa tytöllä oli tähän jotain sanomista mutta aina vähemmän, aika pian tissi vaihtui halimiseen ja kirjan lukemiseen. Päiväimetykset hiipui aika nopsaan samaan aikaan. Joskus saatoin tarjota tissiä päiväunille mentäessä tai harmitukseen (uu paha, eihän niin sais tehdä!).

Sitten tuli joulu ja uusi vuosi. Me nukutaan perhepedissä. En ole koskaan kokenut meidän öitä rankoiksi, vaikka oon heräilly monesti. Tyttöä kainaloon, tissiä suuhun, uuden systeemin myötä silityksiä, hyräilyjä, jotain korvaavaa. Jotenkin mua sitten alkoi vain riepoa se kuinka yksin tätäkin touhua harrastan, kun mies nyt tietysti ei imettää voi. Ajattelin, että vuoden alussa puhaltaa uudet tuulet. Aloin yhä tiukemmaksi. Aluksi tytön nukahtamisen jälkeen kuitenkin annoin tissiä, sillä kun oli ja on vieläkin tapana jokusen kerran vähän inahtaa ennen kuin nukahtaa kunnolla. Sitten sekin jäi pois. Imetin aamuyöstä kertaalleen.

Viime yönä tyttö oli levoton. Kovasti se kuolaa ja käsi on suussa, mutta hampaat ei ainakaan tunnu. En sitten tiedä. Viime yönä se inahti kerran, inahti toisen, huusi hetken, huusi kunnolla, inahti kerran. Olin ollut hereillä puoli kolmesta viiteen ja mieskin oli lähtenyt olohuoneeseen nukkumaan, kun vain päätin että kai samalla tohinalla voidaan nyt skipata se aamuyön syöttö. Tytölle riitti se, että otin ihan lähelle, hetken päästä halusi tissiä ja protestoi kun ei saanut, mutta nukahti sitten mun kainaloon. Ajattelin, että katsotaan riittääkö uni edes kahdeksaan. Heräsimme yhdeksältä, tyttö iloisena heti näyttämässä, missä on äitin nenä.

Tänään puuron jälkeen menin imettämään. Tyttö ei ottanut rintaa. Vähän tuputin, mutta ei. Kysyin harjataanko hampaat ja neiti näytti ovea. Selvä. Vähän ihmeissäni tässä sitten pyörin, että nytkö meidän imetys loppui, näinkö se loppui :) No, ei kai siinä, tähänhän oli pyrkimys. Ei tipu maitoa aamuyöstä tänäkään yönä ja kuumeinen mies voi varuiksi nukkua suoraan sohvalla. Mutta aika jännä fiilis. Vähän haikea tietty, mutta semmoinen, "hey, we did it". Katotaan nyt vielä pari päivää. Mutta imetystaival tähän asti, 14 kk :)
 
Moiiii... sain uuden puhelimen ja nyt vast sain asennettuu tän sovelluksen. Meillä imetys on jäbän toimestä vähentynyt nukkumaanmenotissittelyyn, joskus myös aamuisin ja alkuillasta, mutta harvemmin. Yölläkin imetän kai. En tiedä paljonko kun perhepedissä nukutaan ja hätkähdän vain antamaan tissin suuhun ja jo nukahdankin uudelleen. Poskihampaiden teon aikaan oli kyllä ihan heräämistä yöimetyksille kun oli semmosta raivoimetystä (jäbä rähisi ja imi tosi kovaa).
 
Takaisin
Top