Imetys

Kyllähän se pureminen sattuu mutta sinnikkäällä kieltämisellä ja ilmeillä näyttänyt ettei oo kiva juttu niin saatiin loppumaan. Välillä saattaa nappasta mutta enää harvoin onneksi. Itsekin olen sitä leimaamista miettinyt, kuten Justiona89 aiemmin tossa mietti, mutta olen tullut siihen tulokseen, että lapseni parasta ajattelen enkä kuitenkaa n kouluikäiseksi ole imettämässä. Toivottavasti imetys itsekseen loppuisi siihen 2 ikävuoteen mennessä. Jos ei , niin sitten itse kyllä lähden hommalle pistämään pistettä. Tai toivottavasti silloin olis jo toinen pieni tissitakiainen tulollaan :D
 
Tänään imettäessä tuli vasemmasta rinnasta maidon mukana verta. Tai niin oletan, koska nänni oli veressä ja tytön kieli kesken imetyksen. En enää siitä rinnasta imettänyt eikä sen jälkeen tytön suussakaan ollut verta eli suun haava olisi poissuljettu. Kerran illalla imetin siitä vasemmasta rinnasta eikä mitään verenvuotoa ollut. Ennen imetystä pumppasin sormin vähän maitoa eikä mitään ylimääräistä tullut, maitoa herui hyvin. Nännissä/rinnassa ei ole haavoja yms. Vasen nänni on ollut vähän aristava kuluneen viikon aikana, mutta olen sen ajatellut johtuvan kuukautiskierrosta ja hormoneista. On ollut samantuntuinen kuin tytön alkuraskaudessa. Ja raskaanakaan en ole. Pitää nyt seurata ja mennä lääkäriin jos oireilee lisää.
 
Aijaa, oho... No kannattaa seurata. Voihan se veri silti olla tullut vauvan suusta... Toivottavasti ei mitään kummempaa!
 
Löytyi syy verelle. Yhden maitotiehyen sisäreunassa on 1mm kokoinen haavauma. Löytyi vasta, kun kirkkaan lampun edessä rintaa ihmettelin ennen suihkuun menoa. Onneksi vain haavauma. Helppo hoitaa kuntoon.
 
Meillä alkaa mennä imetys siihen, että aamulla herätessä syö, muuten jäänyt päivän imetykset pois. Onko kellään kokemusta/ tietoa siitä, kuinkahan kauan näin vähäinen imetys pitää maitoa yllä? Vaikka eipä sillä, jos jää pois niin jää. Olis se silti ihan kiva noita aamuimetyksiä hetken vielä jatkaa.
 
Imetys jatkuu yleensä niin kauan kuin sitä vaan jatkaa. Siis jos ei ole mitään ongelmia vaan lapsentahtisesti voi imettää. Ei ole olemassa mitään päivämäärää tai litramäärää, jolloin maito yhtäkkiä itsestään loppuu. Eli todennäköisesti voitte jatkaa noita aamuimetyksiä niin kauan kuin haluatte :) toki esim uusi raskaus tai menkkojen alkaminen voi joko hidastaa herumista tai joskus harvoin lopettaa maidontuotannon.
 
No hyvin vähässä meillä on tuo korvikkeenkin juominen. Ruualla annan kyllä nokkamukista, mutta juo maksimissaan vajaata desiä, jos sitäkään. Tästä syystä meillä syödään edelleen aamupala, välipala ja iltapala puurona. Sen teen korvikkeeseen. Näin saadaan se 6 dl täyteen. Vettä juo jonkin verran kanssa. Mutta mitään kunnon maitosatseja meillä ei oo mennyt enää pitkään aikaan juomalla. Jossain vaiheessa olin jo tästä huolissanikin, mutta neuvolassa olivat sitä mieltä, että ok on näin :) Ja kiitos Justiina! Toivotaan, että aamut jatkuu :)
 
Meillä pääasiassa vielä imetään lähellä ruoka-aikoja, vaihdellen ennen tai jälkeen sen mukaan, miten poika on tissille tulossa. Joskus harvoin myös ruokailujen välissä. Yösyötöt jäi mun edellisellä sairaalareissulla pakon edessä pois, eikä onneks alkanut vaatia yömaitoa vaikka olinkin kotona.
Muuten ei oo hirveästi kommentteja tullut, paitsi mun äiti on jo moneen kertaan todennut jotain tyyliin "ettteköhän jo hiljalleen siirry tavalliseen maitoon". No, ei nyt missään nimessä ennen vuoden ikää imetystä lopeteta, kattoo sit miten se "tavallinen" maito alkaa maistua ja vähän sen mukaan mennään.
Puremista harrastettiin jossain vaiheessa, mutta onneksi nykyisin harvemmin. Paitsi sitten jos ei hoksaa toisen lopettaneen syömistä ja se jää tissille leikkimään, voi leikki muuttua näykkäilyksi.
 
Mar-Mil: Me ei sit ollenkaa aloitettu korviketta vaan siirryttiin hapanmaitotuotteisiin, lehmänmaitoa sisältäviin ruokiin ja nyt on alettu juoda pieniä määriä lehmänmaitoa ruuan yhteydessä. Miekin olin huolissani aiemmin, mutta neuvolantäti vakuutti ettei hätää ja saa riittävästi maitoa. Välillä oon ollu huolissani myös ihan riittävästä nesteiden saannista, kun ei ajoittain pikkuinen suostu oikein juomaan mitään.
 
No sama, nesteen määrää oon myös miettinyt. Mutta hyvin tuo tuntuu tuolla määrällä pärjäävän. Mekin saadaan kohta ottaa hapanmaitotuotteita mukaan. Vauvojen jugurtteja ja rahkoja ollaan myös maitoa ajatellen syöty :) Jos sit vaikka piimä uppois paremmin kun maito...
 
Mä tässä opiskelen, että mitenkäs tää imetys nyt sitten lopetetaan... :D En oo pitämässä kiirettä, tää on lähinnä tällaista omaa, henkistä valmistautumista. 13.11. on meidän tyttö vuoden vanha ja sitten ehkä alan pitään enemmän lukua noista imetyksistä, että ne tosissaan alkaa harvenemaan. On se jotenkin haikeaa, mutta nyt alkaa olla itselläkin jotenkin sellainen "kyllä tämä nyt pitää tehdä, niin ne tekee muutkin nisäkkäät"- asenne. :D

Meillä syödään tissiä öisin lähinnä alku- ja loppuyöstä (ei enää herää varsinaisesti syömään keskellä yötä). Päivisin tissiä menee viiden aterian välillä, joskus unohtuu ja joskus kaksikin kertaa.
 
Tyttö täyttää 21.11 vuoden ja nyt viikonloppuna tultiin miehen kanssa siihen päätökseen, että pikkuhiljaa vierotetaan rinnasta. Imetän nykyisin 5 kertaa päivässä ruokailujen yhteydessä. Välillä saattaa jäädä välistä tai sitten imetän kerran ylimääräistä ruokailujen välissä. Yöimetyksiä ei ole ollut kuin muutamia kertoja sen jälkeen, kun tyttö täytti 6kk.

Me tehdään vieroitus niin, että kerran viikossa vähennetään yksi imetyskerta. Viimeiseksi jätän aamuimetyksen, koska se on tytölle se tärkein imetyskerta. Ja itsellenikin.

Kyllä tämä haikeaa on, mutta joskushan se on lopetettava. Ja koska me haluaisimme pian tytölle sisaruksen, niin ei sitten ainakaan ole imetys siinä jarruttamassa.
 
Tuo JN:n kertoma tapa on se oikeaoppinen, suosittelen jos haluaa lempeästi lopettaa :)

haluan kuitenkin lisätä, että imetystä ei tarvitse lopettaa kenenkään muun vuoksi, vain jos lapsi vieroitauttuu tai itse niin haluat. Monesti imetys ei myöskään ole este raskautumiselle, mutta se lienee yksilöllistä :) mulla ainakin alkoi menkat jo kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen vaikka täysimetin. Tsemppiä vieroittamiseen, toivottavasti sujuu hyvin :)
 
Meillä loppui imetys tasan viikko sitten. Pikkuhiljaa vähentelin imetyskertoja niin ettei kumpikaa kärsiny. Ja lopulta imetin sit vaan aamuisin heti tytön herättyä, mutta viikko sitten loppui sekin kun joutui sinne sairaalaan.

Tosi helposti ja kivuttomasti meni meillä ja meil juodaan siis jo pelkkää lehmänmaitoa.
 
Imetyksen vieroitus kuukausi sitten ei ottanut tulosta, alkoi aamuviideltä vaatia rintaa. Tällä viikolla ollaan otettu uusi yritys eikä imetyskerrat ole muuna aikoina lisääntyneet. Hitaasti, mutta varmasti tässä nyt vähennetään näitä imetyskertoja. Ja lehmämaitohan ei meidän tytölle maistu, jos äiti sitä antaa. Iskän antamana saattaa muutaman kulauksen ottaa.
 
Meillä on imetys loppunut melkein kokonaan. Tyttö itse on itseään vieroittanut, kun ei suostu rinnalle. Tuttipullosta menee nyt korviketta, vielä ei lehmänmaito sovi massulle. Nokkamukistakin harjoitellaan muttei oikein maito siitä vielä mene.
 
Meillä loppui imetys noin kuukausi sitten. Jotenkin vaan luonnostaan imetykset väheni ja loppujen lopuksi jäi vain aamuun. Sekin jäi kovin kivuttomasti pois. Maito menee sujuvasti nokkamukista. Kohta sitten testataan miten maistuu se normimaito :)
 
Välillä itsekin toivon, että poika lopettaisi/vähentäisi itse rinnalla oloa... :/ Erityisesti öisin, sillä yöt ovat katkonaisia, tosin imetys ei niistä tee raskaita vaan pikemminkin kaikki muut heräilyt ja märinät. Nyt on taas joku levoton kausi menossa ja poika on mahdoton mammanpoika, koko ajan lahkeessa kiinni. En kuitenkaan halua vieroittaa poikaa ainakaan vielä, sillä en usko että se auttaisi tuohon läheisyydentarpeeseen, voisi olla melko vaikeaa tällä hetkellä. Imetys on pojalle tällä hetkellä tosi tärkeää. Useimmiten olen iloinen siitä, että hän viihtyy vielä rinnalla ja saa lähes kaiken nesteensä äidinmaidosta. Ihania ne hetket, kun pojalla silmä oikein loistaa kun äiti kaivaa "mämmän" esiin, tulee kainaloon, välillä kädellä taputtaa tissiä ja sanoo "biibii ", mikä tarkoittaa hänen sanomanaan palloa. :D :Heartred olen kiitollinen siitä, että ollaan näin kauan pystytty jatkamaan imetystaivalta, vaikka se meinasi tyssätä jo alkuunsa tiedonpuutteseen ja omaan epävarmuuteen.

En tiedä, alanko edes "normimaitoa" pojalle koskaan juottamaan, sillä lehmänmaidon terveellisyydestä on viimeaikoina tullut ristiriitaista tietoa. Saahan sitä kalsiumia muualtakin... Nykyään on vaan niin monenlaista tietoa saatavilla ravitsemuksesta (ja muistakin aiheista) ettei aina oikein tiedä ketä uskoa. Maalaisjärkeä yritän käyttää, olla liikaa stressaamatta. Tällaisia pohdintoja taas, sori jos pitkästytin :D mutta piti sanomani, että nuo aiemmin mainitut itsestään vähentyneet/loppuneet imetykset ois mulle se ideaali, mihin itse haluaisin päästä, eikä haittaisi hirveästi jos se tapahtuisi tässä jossain lähikuukausina :D
 
Takaisin
Top