imetys..

Kyfi9001530

Vasta-alkaja
Eli jos noin 1v vanhaksi asti on suositus imettää ja 10kk saa antaa lehmänmaitoa, niin koska siitä tissistä kannattaa oikein luopua ? Olen imettänyt lapseni 9kk ikään asti.. (ikinä en ole muuta maitoa antanut/tarjonnut) Ja nyt mietiskelen että kannattaako imettää noin 1v asti vai alkaa noin 10kk antaa pullosta pikkuhiljaa vierotellen lehmänmaitoa ? Alkaa pikkuhiljaa tekeen mieli esim. käydä kaupoilla yksin / isompien muksujen kans (2v ja 5v) ja joskus olis kiva laittaa kaikkia lapsia hoitoon, myös pienimpää.. mutta "imetyspaineet" estää sen.. En ole kuopuksen syntymän jälkeen ikinä käynyt missään ilman häntä tai ollut ilman häntä hetkeäkään..
 
Kyllä varmaan kannattaa mennä ihan omien ja lapsen tuntemuksien mukaan. Itse otan imetyksen niin että päivä kerrallaan ja katsotaan mennä saakka mennään. Rajana pidän kuitenkin sitä 1v ikää vaikka suositus on kai se vähintään 2v saakka imettäminen. Tykkään imettää kovasti ja se on se helppo tapa ruokkia vauva (kuopus 4kk) mutta kaipaan myös jo omaa aikaa ja sitä että pääsee tosiaan ilman lapsosia käymään kaupoilla tai tapaamassa ystävää.
Ja tosiaan esikoista tuli imetettyä sinne 1v1kk ikään saakka ja tissittelyn lopetettua pelkäsin tytön kaipaavan sitä iltatissiä mitä aina sai ennen nukkumaanmenoa mutta olin väärässä. Tyttö ei ollut moksiskaan joten aika luopua rintamaidosta taisi olla otollinen
 
Eihän imetystä tarvitse lopettaa saadakseen omaa aikaa? :) Isompi vauva ja vuosikas (ja myöhemmin taapero) pärjää kyllä muutamia tunteja ilman tissiä, vaikka olisikin vielä imetetty. Kyllähän ihan pienellekin voi antaa maidon pullosta pumpattuna.
 
Minä ainakin olen jo nyt vajaan kahden kuukauden ikäiselle alkanut antamaan pullosta pumpattua maitoa omien harrastusten mahdollistamiseksi. Eli jos sen puolituntisen aikana tulee äitiä ikävä, niin voi ottaa pumpattua maitoa lohduksi. Ja myöhemmin tietysti aion pumpata maitoa, jos täytyy olla pidempään poissa.
 
Takaisin
Top