Imetys

Niin piti lisätä,että meilläkin tulee maitoa niin hyvin, että sen puolesta voisi varmaan mennä puolen vuoteenkin asti, mutta olen niin utelias että aloitin maistelut jo nyt. Mutta pojan ehdoilla mennään ja nyt kun hän näytti ettei soseen syöminen vielä kiinnosta pidetään taukoa ja kokeillaan myöhemmin uudelleen.
 
hirveesti muuten vaikuttaa vireystaso, et innostaako soseet vai ei. Tai täällä ainakin. Yleensä päiväunien jälkeen kun on saanu vähän tissiä pohjalle jaksaa inspata poikaa lusikkatouhu. Muuten menee ihan kiemurteluksi. Mut on vähän päiväkohtaistakin. Tänään meni tosi kivasti.
 
Joo, ihan samaa oon kans meillä huomannut. Mitä pidemmälle päivä käy, sitä haastavammaksi monikin asia muuttuu...
 
Mua taitaa vaivata lisäksi myös laiskuus. Eli en jaksa vielä tehdä soseita ja siis ajattelin tehdä valtaosin itse, enkä kaupasta. Imettäminen on vaan helppoa kun ei oo mikään kokkikolmonen :rolleyes:
 
soseiden teko on musta vaikeaa vain ajatuksen tasolla. Oikeasti ne tulee siinä sivussa. Eikä tartte edes kovin usein tehdä jos tekee ison satsin kerralla ja mä oon aika nopeasti siirtynyt samoihin safkoihin.
 
Joo parista porkkanasta tai perunasta saa jääpalamuotillisen eikä niitä kuori/pilko montaa hetkeä :)
 
mä laitan lusikalla kökköjä leivinpaperille ja -pellille ja pakastimeen. Sit siitä kippaan rasiaan niitten pakastuttua. Saa enemmän tehtyä kerralla. Oonkohan mä tänkin jo sanonut joskus... o_O
 
No tulee ne varmaan siinä sivussa, se on just tota aloittamisen ja ajattelun vaikeutta...
:)
 
Mua taitaa vaivata lisäksi myös laiskuus. Eli en jaksa vielä tehdä soseita ja siis ajattelin tehdä valtaosin itse, enkä kaupasta. Imettäminen on vaan helppoa kun ei oo mikään kokkikolmonen :rolleyes:

Jottei tästä saa väärää kuvaa niin imetän siksikin, että suositellaan täysimetystä ja kun soseilla ei ole kiire niin en kiirusta myöskään pidä. Ruuanlaittaja en tosiaan kummoisempi ole, mutta kyllä täällä aina jotakin syödään, et eiköhän se vauvakin saa syödäkseen :) Sellaisia jääpalapurkkeja hommattu jo.
 
Onneks ei tosiaan tartte ees olla kummonen kokki, et noi vauvan soseet saa aikaseks :wink Mut pointit ymmärretty :D
 
Ei täällä päivisin oo niin paljoo tekemistä niin ihan mukavakin väsätä noita soseita :wink
 
Minäkin imetin pitkään osittain siksi, että se on niin helppoa ruokkimista (silloin kun se onnistuu, kaikilla kun ei onnistu). Nyt aloitettiin maistelut todenteolla, kun saatiin neuvolastakin "kehotus".
 
Mulle sanottiin neuvolasta myös, että voidaan aloittaa maistelut ja sit kysyin et voinko myös täysimettää, vastaus oli, että toki! Onhan se imetys helppoa kun se sujuu ja ehtii niitä kiinteitä syömään ja maistelemaan sit lopunikäänsä. Mut hirmu ristiriitaista on se, että suositellaan 6 kk täysimetystä ja sit kuitenkin 4-6 kk iässä voi aloittaa kiinteät (korvikkeella, pienipainoiset jne.). Yritin ristiriidasta kysellä niin mulle sanottiin, että voin katsoa netistä o_O. Ihan faktaa kaipasin ja vaikka lehtiartikkeleita, mutta kyllähän netistä terveysportit ja muut on käyttökelpoisia, mut silti- vastaus oli hiukan epämääräinen kyllä.
 
Aameeba mä itse täysimetin mun molemmat muksut. Maisteluja aloiteltiin neuvolan kehotuksesta joku vähän ennen ku täyttivät 6 kk. Eli ihan vain maisteluja, joku pieni purkki meni noin kahdessa päivässä. Ja syy miks kehottivat oli koska allergialääkäreiltä oli tullut, joku suositus. Vasta kun muksut täyttivät sen 6kk ruvettiin sitten kunnolla maistelemaan! 7 kk muksuilla oli jo ihan ateria rytmi.
 
Mä lukisin kanssa mielelläni suosituksia vaikkapa lääkärilehdistä tms, mutta ei heillä ollut mitään artikkeleita antaa. Onneks huomenna päästään nuorelle sijaiselle neuvolaan, joka varmaan kaikki viime hetken uusimmat tiedot antais mulle. Vanhat on hyviä kokemuksensa puolesta, neuvolatädit siis, mutta joskus saa hiukan vanhaa tietoa. Tämä siis mun omassa neuvolassa, en yleistä muualle.

Tänään ostelen bataattia ym. valmiiksi, mutta ne menevät pakkaseen. Täysimettelen siis edelleen :)
 
Aameeba hmmm mietin mitä sivuja sulle suosittelisin. Imetystuki.fi on kyllä luotettava :) ja kyllä se 6kk täysimetys ja sen jälkeen Ruuan kanssa 1v asti. Siis yksinkertaisena selityksenä! 4kk suositellaan soseet jos kasvu alkaa notkahtaamaan.
 
Onhan niitä sivuja, mut niin paljon. Oon itse terveydenhuoltoalan ammattilainen ja se häiritsee kun niitä eriäviä mielipiteitä neuvoloissa jaetaan niin paljon kun mielestäni pitäisi olla suht yhtenäinen linja. Viimeks mulle sanottiin et suun motoriikan takia vois jo maistattaa. Mutta kun suun motoriikka kehittyy myöa leluja suuhun laittaen ym. Ei sekään ollut mitenkään aukoton selitys, vaan mielipide lähinnä. Ollaan samoilla linjoilla Harmony. Noi suositukset sinänsä on mulle aivan tuttuja, mutta käytäntö eri kun neuvolassa ohjeistetaan eri tavoin.
 
Mikäs nyt avuksi kun vauva puree tissiä eikä osaa juoda pullosta tai mukista :sad001 auauau
 
Meillä ei onneks oo vielä tissiä purtu, vaikka sekin päivä varmasti vielä koittaa. Kaveri kerto että ekan kerran ku vauva puri, hän huusi täysillä ku sattu ja vauva pelästy tietty sikana, ni eipä purru enää sen jälkeen... En tie auttaako toi mut kokeilla voi kai :D
 
En yöllä viittiny huutaa ja aamullaki vaan mumisin mut ehkä joo kokeilen :D
 
Takaisin
Top