Imetys

Mä imetän siihen asti, kun maitoa tulee, enintään vuoden ikään. Meillä suvussa on vähän tapana se, että maito loppuu noin puolen vuoden iässä... Saas nähdä.
 
Meillä on päivisin ja oikeestaan öisinkin ,ihan hirvee ongelma syömisen kanssa. Poika on lopettanut tissin syönnin päivisin kokonaan!!! Vaikka kuinka yritän ei kelpaa... saattaa kulauksen ottaa ja sitte kääntää pään pois ja jos väkisin yrittää niin tuloo huuto...(tietty) Mutta jos lypsän pulloon niin siitä kyllä on kiva syödä. Ottaa pullon omiin käsiin ja syö itte... tosin pullostakin vain vähän ehkä 200ml koko päivän aikana. Tätä jatkunut jo n kk. Nyt ollaan 2 vkoa maisteltu kiinteitä, koska syö sitä rintaa kaikki yöt... herää 1h välein ja hamuaa...jos ei tissiä rupee tulemaan tuloo itku,mutta jos saa sen suuhun niin jatkaa unia muinamiehinä. Jos en anna pullostakaa päivällä ruokaa niin ei syö sitte mitää...muuta ku kiinteet...jota menee ehkä 1-2 isoa lusikallista kerrallaan ja 2-3 kertaa pv. On tuolla varaa laihtua, painaa kuitenki yli 11kg...mutta silti en oikee ymmärrä tätä touhua?????
:anyone
 
Meillä maltetaan päiväsaikaankin nyt syödä kunnolla melkeinpä pelkästään sängyssä. Muuten on niin kova meno ilmeisesti päällä, ettei pysty keskittymään. Samankuuloista hommaa kuin Rentta-Iitoilla. Neuvola täti neuvoi imettämään päivälläkin hiljaisessa hämärässä makkarissa makuulla. Näin syökin hyvin. On kuulemma yleistäkin tässä iässä, ettei malta syödä, jos virikkeitä on ympäristössä. Niinpä ollaan nyt köllötelty ainakin pari-kolme kertaa päivässä makkarissa syömässä. Tulee räplättyä kännykkää ja luettua samalla :)

Uskallatteko käyttää langatonta nettiä vauvan vieressä, esim. kännykällä? Oon vähän jännännyt sitä, ettei vaan tulis vauvalle haittaa, jos joskus myöhemmin todetaankin, että on vaaraksi. Koitan pitää mahdollisimman kaukana vauvasta puhelinta.
 
Joo, virikkeitä tutkaillaan täälläkin oikein kunnolla! Mukavasti silti tissi on maittanut ja ottaa välillä pitkiäkin pätkiä pelkällä tissimaidolla, 6-8 h ennen ekaa syöttöä :) Mulla on päivisin aika usein netti vieressä. Varhaisen vuorovaikutuksen kannaltahan ei sais, perhevalmennuksessa sanottiin, mutta en aina jaksa sellaista noudattaa vaan katselen konetta/kännykkää. Säteilyn tms. vaaroja en osaa yhtään sanoa.

Usein itkuihin annan tissiä ja siihen vauva rauhoittuu hetimiten. Syöttöväleissä on paljon eroa edelleen. Tyttö syö erimittaisia aikoja ja usein 5 min syötyään on jo tyytyväinen.
 
Täällähän ne risteilee ne signaalit jatkuvasti ympäri kämppää... varmaan joku keksii sitäkin tutkia eikä siitä varmaan mitään hyötyäkään ole...mut en usko että oikeasti on vaaraksi.
 
Pääsääntöisesti yritän imettää sängyssä. Mutta ei onnistu. Yleensä rupeaa huutamaan ku lasken sängylle...ja huuto yltyy jos tissi tuloo näkyviin.... joskus ottaa kuitenkin kulauksen,mutta rupeaa sitten taas vastustelemaan. Riepuja ei anna pitää silmillään...ja puhelinta ym en voi pitää kädessäkään, ku huomaa heti et teen jotain ja rupeaa vilkuilemaan selkänsä taakse, et mitä mitä???
 
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/tukea-imetykseen/imetystukipuhelin Saiskohan tuolta hyviä neuvoja? Tyksissä sanottiin, että imetysasioissa voi myös soittaa synnyttäneiden osastolle ja kysyä neuvoa, esim. jos saa lääkekuurin, jonka aikana ei saisi imettää lääkkeen määränneen lääkärin mukaan (tarkistavat omalta lääkäriltä, löytyykö korvaavaa antibioottia). Mulla on käynyt hyvä tuuri imetyksen kanssa tähän asti, eikä ongelmia oo isommin ilmaantunut, joten en oo päässyt testaamaan noita palveluita. Saisko teidän sairaalasta tai neuvolasta apua? Muuten samanlaista kuulostaa olevan kuin meillä, paitsi että meillä sängyssä syömiseen rauhoitutaan ja siellä syödäänkin sitten about tunti kerrallaan, välillä taukoa pitäen. Ehkä teidän vauva on vaan vielä aktiivisempi kuin meidän (meidän tyyppi on yleensä rauhallisehko tarkkailija, ei oo kovasti menossa uusia juttuja kohti heti)! Ehkä se on ohimenevä vaihe, mutta on varmaan työlästä ja rankkaa, jos tunnin välein heräillään. Kannattaa hakea apua asiaa paremmin tuntevilta! Kai ne imetystukihenkilöt koulutetaan hommaan jotenkin? Kätilöt ilmeisesti ainakin.
 
Kannattaa RenttaIita pyytää apua, toi on varmasti hyvä paikka kysyä, toi imetystukipuhelin :) tai neuvolasta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onko teillä muilla tällasta sahaamista? Välillä tuntuu että ei tuu mitään enää ja sit kohta on taas tissit ihan räjähdyspisteessä ja sitä sit tuleeki niin ettei kauheesti kiinteitä tarvii. Jospa ei loppus kokonaan ihan pian. Haluan jatkaa tätä sinne vuoden ikään. Tai vaikka vähän ylikin jos vaan maito riittää. :) kerranki saanu onnistuun niin tuntuu et haluaa pitää kii tästä..

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Aile: Mulla ainakin on... ja oon ainaki jokseenki yhdistänyt sen hormooni hommiin. Kun pitääs olla menkat (mitä ei ole ollu ku 1 kerran syn.jälkeen) niin sillä viikolla mulla on tissit ihan "tyhjät" ja poika pn krätyysempi. Enkä saa lypsettyäkää juuri mitää, jos kokeilen. Sitte ne taas täyttyy ja tuntuu "normiilta". Sitte on eroa vuorokauden ajallakin. Iltapäivästä tulee parhaiten. (lypsämällä testannu) :D

Meidän kikkiraivari hommatki on helpottanu. Nykyään tarjoen tissiä päiväunien jälkeen. Tarvittaessa tietenki muulloinkin. Mutta poika syö vaan päivisin 2-3 kertaa tissiä ja sitte ennen nukkumaan menoa. Että kait se vaan on tyytyväinen harvoihin syöttöihin. Syö kuitenkin jo muutakin.
 
Hurjaa! Meillä tyttö ei nykyään meinaa enää ollenkaan kestää edes parin tunnin taukoja, öisin syödään pääosin tunnin välein, päivisin päästään ehkä sinne kahteen tuntiin, loppuaika jo kovasti kiukutellen. Välillä tuntuu että syötän puolen tunnin välein.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Päivisin meilläkin on max parin tunnin syöntivälit, mutta öisin onneksi saa nukkua. Herää yleensä kolmelta ja viideltä-kuudelta ja sitten taas seiskalta-kasilta, jolloin noustaan ylös. Yhessä vaiheessa nukkui koko yön, mutta nyt me nukutaan sitten yhessä yhet päikkärit.
 
Kyllä tässä pikkuhiljaa, meinataan vaan sormiruokailla niin siinä menee ennenkuin tuo oikeasti tulee syömään jotain.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
mä oon niin onnellinen et mulla alkoi nyt toiset menkat niin etten huomannut vaikutuksia pojan syömisessä tai maidontulossa tai herumisessa. Menkoista en oo onnellinen muuten..
 
Ei ne kiinteät autuaaksi tee... Meillä ainakin hulinat pahentunut kiinteiden myötä eikä tod vaikutusta maidon menekkiin...
 
Ihan sama havainto kuin spirrellä, mut eipä haittaa kun tuntuu että vauva kasvaa paremmin. Tai toivotaan että tunne vastaa todellisuutta, torstaina saadaan 5 kk lukemat.
Mut tänään ollut sellainen päivä et tuntuu että tissit ihan kuivat vaikka koitan hokea itselleni ettei se maito yhtäkkiä lopu.
 
Mulla ei menkatkaan vaikuta kun ei oo vielä(kään) alkanu. Oon vähän yllättyny ku loistavat vaan poissaolollaan vaikka poju on maanantaina 6kk. Ei kyllä haittaa ollenkaan! Taidan olla niin kuin äitini, jolla menkat pysyny pois niin kauan ku rinnoissa ollu maitoa. Esikoista en pystyny imettään niin menkat tuli jo n. 4kk synnytyksestä :P

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Niin meillä syödään se 2-3 kertaa pv:ssä ja sitte ku mennään yö puulle... yö onkin oma lukemansa. :eek: Silloon syödään 1h-max3h välein... Kyllä mieluusti vaihtaasin pv-yö rytmit toisinpäin. Yritän tankata pojan täyteen soseilla,mutta ei niistä vaikutusta tunnu olevan ku vain alkuyöhön.

Joo en ittekää ihan satavarma ole, liittyykö maidon tulo "menkka" aikaan, mutta yleensä kerran kuussa on sellainen viikko, et tissit tuntuu tyhjiltä kokopäiväisesti. Vuorokauden "täyteläisyyden" tunteessa on kyllä vissi ero... että onko aamu,pv,iltapv,ilta vai yö. Aamulla "tyhjät" ja iltapäivällä rupee nousemaan niin sitte on illalla "täydet"...johtunee varmasti tuon pojun syömätavoista.o_O
 
Ruokailurytmihän sen varmaan kertoo aika paljon et miten täynnä tissit on. Ku aloin sit miettiä asiaa tarkemmin niin tokihan syöttöväli pitenee kun syöttää sosetta ensin ja sit ehtii kertyä enemmän maitoa. Sit ku on enemmän maitoa niin massu täyttyy sillä eikä sit mee soseita niin paljon. Riippuu siis päivästä miten sitä maitoa tulee :) ihanaa kun alkaa tissit pikkuhiljaa palautua entiseen kokoonsa. Koostumus on kyllä paljon löysempi ku ennen mut alkaapahan mahtua oikeet liivit päälle :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top