Imetyksestä

No niin, me on oikeastaan kokonaan nyt luovuttu rintakumista :) Vaikka joulun pyhien reissuilla kuljetin kyllä kumia varmuuden vuoksi mukana. Nyt vain luulen, että ollaan saatu sammas riesaksemme :( Nännit on todella kipeät ja ihan punaiset, ja välillä tuntuu inhottavaa polttelua. Myös imetys tuntuu välillä ihan mielettömän kipeältä :/ Onko jollain muulla kokemusta sammaksesta? En ole huomannut pojan suussa mitään selkeitä valkoisia läikkiä, mutta saattavat toisaalta olla jossakin piilossa. Tänään pitää aloittaa sitruunahoito, ihan vaan varmuuden vuoksikin.
 
Hienoa Vilukissa, että tekin pääsitte rintakumista eroon! Sinnikkyys palkitaan :)

Mua kiinnostais miten pitkään teidän lapset viihtyy rinnalla kerralla? Mua välillä hirvittää, kun tuntuu niin lyhyeltä nuo imetyshetket, yöllä saattaa olla 5-6min ja nukahtaa sen jälkeen. Nukkuu kuitenkin sen 2-3h, että kaipa se on uskottava, että se riittää. Aamulla eka syöttö saattaa olla sitten parikymmentä minuuttia ja haluaa syödä molemmista rinnoista. Tavallisin imetyshetki kuitenkin on ehkä 8-9min.

Jouluaattona meillä oli tytön kanssa tsemppaamista oikein kunnolla, kun nukkui tosi lyhyitä unia ja jaksoi kerralla syödä 5min, jonka jälkeen alkoi huuto. Jos vaihdoin rintaa, söi taas 5min ja oli joko tyytyväinen tai sitten jatkoi huutamistaan. Luulen, että oli niin väsynyt, ettei jaksanut tsempata takamaitoa enää vaan luovutti, kun etumaito oli syöty. Onneksi tuo kesti sen päivän, yleensä meillä itketään rinnalla ehkä kerran päivässä ja useimmiten illalla, kun haluaisi syödä useammin ja olla sylissä koko ajan.
 
Onnea Vilukissa edistymisestänne :)
Meillä ei imuote ole parantunut yrityksistä huolimatta ja nyt viimein lähetin imetystukihenkilölle mailia. vinkkejä tuli, mutta apua taidetaan tarvita ihan kasvotusten jottei tarttisi heittää kirvestä kaivoon heti kättelyssä. alan olla jo rehellisesti sanottuna aika loppu tähän jatkuvaan kipuun :(
 
Mä oon muuten jaksanut Pumppaan maitoa kaverille syntymästä asti! Eli yhden korvikkeen saa.päivässä mutta muuten mun maitoa :) Iso homma mutta kannattaa.
 
Tosi hienoa Rosebud, että oot jaksanut pumppailla :) Mä koen sen pumppaamisen jotenkin stressaavaksi, kun aina jännitän, että jos neiti haluaakin sitten heti perään syödä ja baari on tyhjätty. Nyt tosin tuntuu, että ehkä se maidontilausvaihe on ohitettu ja tuo syömistahti vähän taas rauhoittunut.

Ilmeisesti tyttö saa pienessäkin ajassa riittävästi syödäkseen. Tänään tuntui toinen rinta yön jälkeen ahdistavan täydeltä niin pumppasin hetken (en katsonut aikaa), mutta nopeasti tuli 100ml ja kuulemma vauva stimuloi paremmin kuin pumppu, joten turhaan varmaan mietin noita lyhyitä syöttöjä.
 
Rosebud: Nostan hattua sulle ku jaksat pumppailla, ei oo helppoa hommaa!! Esikoiselle pumppaillin ekan kuukauden (ja onneksi sitten oppi tissille) ja olin siihen hommaan ihan kypsä.

Lejon: Mulla sama juttu et jotenkin vähän stressaan tuota pumppaamista ku tällä neidillä tuntuu olevan välillä päiviä et syö koko ajan ja sit jos meen pumppaamaan niin ei saakkaan maitoa tarpeeksi!? Hätävaran oon vaan pakkaseen pumpannu.Tosin voishan sitä sit antaa sen pumpatun maidon pullosta. Sitä oonki miettiny ku neiti ei oo saanu pulloa ku 2 kertaa sairaalassa ollessa ja silloin ei suostunu yhtään syömään siitä. Nyt oonki vauvassa tosi kiinni et oishan se hyvä et oppiski pullosta syömään et joskus pääsisin jossain käymään miettimättä sitä et syökö vauva pulloa vai ei. Pitäis joku päivä jaksaa alkaa harjoitteleen tota pulloa. Nyt tammikuussa ois ehkä työpaikan kanssa illanistujaiset joissa ois kiva käydä edes muutaman tunnin verran mut saapas nähdä miten käy. Tosta imetyksen kestosta. Meilläkin on tuo rinnallaoloaika vähentynyt eli ihan muutaman minuutin syö ja sit jää vaan mussutteleen tissiä. Muistan esikoisesta saman jutun. Se imu on niin kova et saa syötyä nopeampaa kuin silloin vastasyntyneenä.

Hienoa vilukissa et pääsitte rintakumista! Ja tsemppiä kaikille jotka vielä painii näiden imetysongelmien kanssa!
 
Meillä myös poika syö tosi lyhyen aikaa, ja sitten luiskautta imuotteenkin kapeaksi mussutteluksi. Tässä vaiheessa otan yleensä pojan irti, röyhtäytän ja vaihdan toiselle rinnalle. Tai sitten annan tutin jos ei enää jaksa syödä. Mutta maitoa taitaa tosiaan tulla reippaasti kun ei kauaa syö. Huomasin myös että jos rinnat ovat ihan täynnä maitoa niin imetys tuntuu tosi kivuliaalta. Niinpä olen aina välillä pumppaillut maitoa jos on pidempi väli imetyksessä (esim yöllä joskus). Mies sitten antaa tätä maitoa esim. iltasella niin mä pääsen aiemmin jo nukkumaan :) Meillä poika on kyllä suostunut heti alusta alkaen syömään pullosta, onneksi! Kannattaa kyllä kokeilla erilaisia tutteja, joistakin pienistäkin tulee meinaan maitoa aika hurjalla tahdilla niin että meillä poika sylki aina pulloa pois suusta. Toisenlaisella tuttipäällä taas sai syödä omaan rauhalliseen tahtiinsa.
 
Oi oi, mä oon täällä ihan onnessani, kun oon saanut nukkua 8h viime yönä. Pyysin miestä hoitamaan yhden syötön, kun olin edellisenä päivänä pumpannut ja nyt on alkanut olla vaikeaa aamuisin päästä ylös sängystä, vaikka päivisin ei väsytäkään. Luulin, että tuo yksi syöttö tarkoittaisi mulle ehkä n. kuuden tunnin yhtäjaksoista unta, mutta sainkin 8h! Torkahdin vielä hetkeksi, kun olin tytön syöttänyt, mutta enhän mä 8h enempää unta edes tarvitse vuorokaudessa :)

Mulla ei tuo täydestä rinnasta syöttäminen tunnu kivuliaalta, mutta tytön on vaikea saada otetta ja maitoa tulee aivan liian vauhdilla, jos ottaa kiinni. Harvoin sen takia ottaakaan täyteen rintaan kunnolla kiinni vaan enemmänkin nuoleskelee, kun maitoa tulee kerran joka tapauksessa. Harvemmin kuitenkaan ehtii rinnat niin täyttyä, mutta nyt tämän yön jälkeen saan taas pumpata toista rintaa. Hyvä välillä antaa pullostakin. Saa isikin osallistua syöttämiseen eikä tosiaan ole itse vauvassa 24/7 kiinni.
 
Miten teillä muilla nuo tiheän imun kaudet? Tuntuu että just kun selvittiin siitä 3vkon iässä olleestä imuttelusta, alkoikin se 6viikkoisen tiheän imun kausi.. vauva haluaa olla koko ajan rinnalla, päivässä on ehkä yhdet päiväunet jolloin ehtii itse käydä jääkaapilla (tai niinku nyt juon teetä ja kirjoitan tänne kun ekat päikkärit jotka kestää kauemmin kun 10min) On aika rankkaa mut yritän kaikkeni että oma maito riittäis jatkossakin ja kun tietää että tätä kestää vaan sen viikon verran ja sit tasaantuu niin sen jaksaa. Kaks kertaa on annettu kotona korviketta hörpyttämällä ekalla viikolla kun vauva kotiutui.. pullosta ei ole syönyt ollenkaan ja tuttia ei huoli. Aika kiinni olen vauvassa mut ei mulla ole mitään minne pitäis päästäkään ilman vauvaa. Ei onnistuis näin jos olis toinen lapsi tai mies ei tekis kotitöitä.
 
Mä oon ainakin ihan sekaisin noissa vaiheissa. Tuntuu, että koko ajan on joku vaihe menossa... ;) Tai kun johonkin tottuu ja luulee, että siitä on tullut tapa, niin ei se kauaa kestä. Ensimmäiseksi yritän vain joka itkuun tarjota rintaa, jotta ei ainakaan maito vähene/lopu. Joskus käy sitten niin kuin äsken, että tyttö itki, kun yritin "survoa" rintaa suuhun, kun syönnistä oli kuitenkin jo aikaa, mutta itkikin väsymystään ja rauhoittui vasta, kun laitoin mahalleen, tutin suuhun ja silittelin uneen...

Meillä ei tyttö muuten aiemmin koskaan nukahtanut syliin vaan aina vain tuijotteli tikkana takaisin, vaikka olisi ollut selvästi väsynyt. Nyt on vähän muuttunut, on muutaman kerran nukahtanut mun syliin, mutta vähän vahingossa eli että en ole katsonut häneen vaan katsonut esim. tv:tä tai puhunut puhelimessa.
 
Joo no ei oo ainakaan maito loppumassa, toisenlainen ongelma on nyt kun toisesta rinnasta tulee liikaakin ja tyttö saa monesti raivarit sille rinnalle sitten.. tulee itelle aika keinoton olo.. pumppaamalla en saa herumaan. Jännä kun aikaisemmin oli suosikit toisin päin kuin nyt. Pitää kai sitten yrittää imettää samasta rinnasta peräkkäin jos tuo toinen tasaantuis
 
Täällä painitaan ihan saman ongelman kanssa! Aiemmin suosikkitissi oli toisinpäin, nyt toinen puoli saa lähes aina raivarit aikaan. Olen sit pumpannu ja antanu lisämaitona pullosta tarpeen mukaan. 
 
Onnistu se pumppaaminen täälläkin vähän pakon edessä viikonloppuna kun tuntu että jo posahtaa.. sit menikin paremmin syönti siitä suihkutissistäkin. Kokeilin sitten imettää yhden päivän kaks kertaa peräkkäin aina samasta tissistä sen sijaan että vaihtaa joka syötöllä, se on tasannut eikä raivareita ole enää ollut! Mut on tämä kyllä taiteilua ettei käy nyt kuitenkaan liian vähiin!
 
Meilläkin toimi tuohon suihkutissiongelmaan tuo 2 syöttöä samasta-taktiikka. Kuten sanoin, mä oon ihan sekaisin noissa vaiheissa. Nyt tuntuu taas, että tyttö syö todella innokkaasti. Parina päivänä halunnut nyt syödä syötöllä molemmista rinnoista, vaikka aiemmin hyvin riittänyt yhdestä syöttäminen. Todellakin taitelua tämä imettäminen! Ehdin muuten viikonloppuna istumaan sen verran alas, että luin edellistä vauvalehteä, jossa oli paljon imetysjuttua... Ensimmäinen imetystarina oli todella samanlainen kuin meillä! Sairaalassa nälkäänsä huutava lapsi, kunnes päästään imetyksessä vauhtiin rintakumin avulla, sitten kumista eroon tsemppaamista, kun se sujuu suihkutissiongelmaa... Haastatellulla oli ollut 2kk kohdalla tiehyttukos, että sitä odotellessa vissiin sitten... ;)
 
Minä olen myös suihkutisseihin syötellyt useamman kerran samasta peräkkäin ja pumpannut sitten toista. Luovutan täällä maitoa tuonne synnytyssairaalaan, meneepä sitten hyötykäyttöön pienille ainakin ne turhat :) Nytkin tuossa pakkasessa pari litraa odottamassa hakua tuolta. Nyt kun täällä on kasvettu, niin tuntuu että syöminen sujuu myös helpommin, kun pystyy varmaan vauhdikkaammin nielemäänkin. Ainakaan enää ei suupielistä valu liiat pois.

Miten omppupom olet pumpannut? Kokeile lähteekö herumaan paremmin niin, että vauva olisi toisella rinnalla ja samaan aikaan pumppaat tai lypsät toisesta, jos helpottaisi :)
 
Jos täällä nyt joku vielä käy lukemassa niin vieläkö imetätte? Meillä on menty ihan täysimetyksellä tähän saakka ja aika hyvin on mennyt alun ongelmien jälkeen. Nyt tytöllä on välillä päiviä, jolloin kaikki muu kiinnostaisi syömistä enemmän. Tänään meni niin pitkälle, että kieltäytyi syömästä monta kertaa ja alkoi olla jo 6h välissä. Siinä vaiheessa alkoi olla itkuinen ja sain lopulta onneksi syömään, kun annoin ensin tutin ja sitten otin sen välistä pois ja vaihdettiin lennosta rintaan.
 
Juu vielä imetän :) Tosin nyt on otettu mukaan iltavelli ja kiinteiden maistelu, kun jäbä alkoi öisinkin heräilemään tunnin välein. Kysyin neuvolasta neuvoa ja sanoivat että voi tehä näin vaikka poika täytti vasta tällä viikolla 4kk. Neuvolassa myös suositeltiin että tässä vaiheessa alkais kumminkin kokeilemaan soseita, kun on ilmeisesti jokin herkkyyskausi niiden suhteen. Myöhemmin voi olla vaikeaa tottua siihen lusikkaan jne? No mutta, jokin aika meni että jäbä tajus miten ruoan saa kurkusta alas, eikä enää ihan joka lusikallista työnnetä kielen mukana ulos... :P Tosin kiinteää menee pieni määrä vaan kerran päivässä(samoin velliä) ja aina annan maitoa lisäksi. Toivoisin että voisin imettää sinne 1-vuotiaaksi asti. 

Meillä jäbä ei ole varsinaisesti kieltäytynyt syömästä, mutta on muutaman kerran hermostunut kun maito ei olekaan heti lähtenyt herumaan rinnasta. Oli tuolloin saanut useampana päivänä pullosta maitoa (mulla oli iltamenoa) joten oli ehkä tottunut "helppoon" ruokaan. Ei tuo 6 tunnin tauko kai huono juttu ole jos lapsella ei vaan ole nälkä, mutta jos menee itkuiseksi niin ehkä sitten... Monilla kai tulee tuollainen kausi että "hylkii" rintaa kun siitä on kumminkin aika työlästä syödä.
 
Imetän :) Meillä oli alkuun hankaluuksia maidon riitävyyden suhteen ja sai jo sairaalassa lisämaitoa. Sinnikkäästi pumppasin kotona syöttöjen välissä ja sain kun sainkin maidon määrän nousemaan ja nyt pari kk ollaan menty täysin mun maidolla :) Parin viikon päästä varmaan ruvetaan maistelemaan soseita jo :)
 
Takaisin
Top