Imetyksestä

Vähän jännitin kyllä tuota tutin käyttöön ottoa, kun nyt on sitten niin monta eri otetta... rinta, rintakumi, tuttipullo ja tutti. Tosin pullosta meillä syödään kyllä todella harvoin, mutta tänään olen menossa firman pikkujouluihin ja mies jää vauvan kanssa muutamaksi tunniksi niin on sitten välillä treeniksi annettu osa syötöstä pullosta, ettei tänään tule sitten ihan yllärinä, että mikäs tämä olikaan. Neuvolatäti kyllä väitti, että vauva syö nälkäisenä kyllä mistä vain, mutta itse olen ollut sellainen vauva, joka ei ole pulloa huolinut ollenkaan, joten en olisi tuosta kyllä niin varma.
 
Meillä oli imetys kauheeta taistelua ensimmäisen viikon :/ verta vuodatettiin ja kivusta väännettiin itkua. lapsen maitokakkakin oli jo enemmän mustaa kuin keltaista :/ neuvolatäti kävi kotikäynnillä kun lapsi oli viikon ja katsottiin vähän tuota oikeaa imuotetta. Sain häneltä paljon vinkkejä. Toisesta rinnasta olin jatkuvasti joutunut imettämään kumin kanssa kun ei suostunut muuten imemään, mutta neuvolatädin käynnin jälkeen en tiedä mitä on tapahtunut (tädin läsnäollessa ei kyllä vielä onnistunut) mutta rinnat alkavat selvästi parantua (vielä ovat kyllä rikki..) ja kipua ei pahemmin ole. Maitokakkakin on jo normaalin keltaista. Molemmista rinnoista imee ilman kumia ja itsellä ihan voittajafiilis :)) tuon "huonomman" rinnan kohdalla joudutaan kyllä monta kertaa yrittämään uudestaan kun päästää helposti irti otteensa, mutta kärsivällisyys on palkittu tähän asti. Toisinaan menee vauvalla jopa raivon puolelle kun ei jaksa yrittää mutta olen sitten nostanut lapsen olkaa vasten ja kävellyt hetken jotta lapsi rauhoittuu ja sitten kokeiltu taas uudestaan paremmalla mielellä. itse imetän istualteen ja se tuntuu toimivan meille parhaiten. Ainoastaan öisin imetän kylkiasennossa kun tuntuu olevan rankempaa nänneille. Tsemppiä muillekin imetyksen kanssa painiville!
 
Huh, täällä on jo toinen rintatulehdus menossa, ei oo kauheen kivaa... Sinänsä imetys sujuu ihan hyvin, poika vaan syö ihan koko ajan, mikä on tietty oikein hyvä juttu, paino oli viime viikolla noussut jo n. 700g sairaalapainosta (siitä siis oli viime viikolla kulunut 2 vko).

Tää tulehdus on vähän vaikea, kun viime viikolla tuli ensimmäistä kertaa toiseen rintaan, ja siitä kun tietty yritti sit imettää enemmän, että tulehdus menis ohi (ja onneksi menikin), niin toinen tulehtui. Ja koska saan syöttää hereillä ollessa tosiaan melkein koko ajan, en pysty pumppaamaankaan kovin usein. Nyt on taas kuume laskussa tulehduskipulääkkeen ansiosta, mutta on tää suht rankkaa 39 asteen kuumeessa hoitaa pientä.. 

Imetyksessäkin näyttää ihmisillä olevan paljon erilaisia ongelmia, ei sellaistakaan tule ajatelleeksi ennenkuin on tää elämänvaihe itsellä menossa (ja siten tulee luettua näitä juttuja). Täytyy sanoa että kyllä on opettavainen jakso elämässä menossa! 
 
Tsemppiä Semppu rintatulehduksen kanssa kamppailemiseen! Toivon mukaan siltä täällä vältyttäisiin. Anoppi jaksaa joka kerta muistuttaa, että pidä rinnat lämpimänä... JOOJOO! :D

En tiedä tuuletanko nyt vähän liian aikaisin, mutta me onnistuttiin viime yönä ilman rintakumia jopa makuulta syötäessä, jeeeee! Tosin pari kertaa jouduin tunkemaan oman sormen tytön suuhun, kun otti niin kipeästi kiinni. Hankalampi on kyllä tuossa asennossa ohjailla tyttöä oikeaan otteeseen.
 
Hei, onko ollut ongelmia saada maito riittämään? Ja koska teillä on maitoa alanut tulla niin että parjäisi ilman korviketta? Meillä imetys sujuu jotenkin ja korvikettakin saa mutta rinnoista vaan ei tule riittävästi. Olen yrittänyt imettää auna kun poika haluaa ja punppaan jo käytännössä tyhjääkin rintaa että stimulois lisä tuotantoa mutta ei tehoa. Synnytyksestä nyt noin 2,5 viikkoa. Eli miä avuksi....?
 
Meillä maitoa riittäisi vaikka naapurin lapsille, eikä poika ole korviketta joutunut ottamaan missään vaiheessa. Toivottavasti jatkuu samanlaisena. Omalla äidillä kun tilanne oli samanlainen, mutta sitten yks kaks maito loppui kokonaan. Toivottavasti itsellä maitoa tulisi ainakin kesään asti.

Tuosta maidon tuotannosta, että monella ystävälläni tietyt ruoka-aineet ovat olleet apuna maidontuotannossa. Esim. kuivatut banaanilastut kuulemma auttavat, samoin suklaa. Tosin suklaasta taitaa tulla vaaville vatsavaivoja helposti :/ mutta, en sitten tiedä mikä teho noissa oikeasti on.
 
Eikö sitä ole jotain imetysteetäkin minkä pitäis nostaa maitoa? Tiedä sitten toimivatko.

Mulla on tällä hetkellä lähinnä turhautunut olo tästä imettämisestä. Poika nukahtaa usein rinnalle, ja kun nostan pois siis herää ehkä max kolmen minuutin jälkeen taas huutamaan :( Yritä siinä sitten jotain... Muutenkin ollaan treenattu tuosta rintakumista luopumista vaan vähäsen, kun se tuntuu niin vaikealta. Poika avaa kyllä suutaan kun treenataan oikeaa otetta, mutta lipsauttaa sitten heti suun supulle kun saa rinnan suuhun. Ja kun pää pyörii ja kädet huiskii niin miten mulla kädet riittää litistää rintaa, ohjata päätä, painaa leuasta suuta auki jne? Voisko muuten myös olla että koska poika on vielä noin pieni ei vaan saa suutaan tarpeeksi auki että ottaisi tarpeeksi rintaa suuhun? Hullua kun toisesta rinnasta onnistuu aina silloin tällöin imettää jonkin aikaa ilman kumia mutta toiselta puolelta koko hommasta ei tuu mitään...
 
Jaan Vilukissa turhautumisesi imetyksen suhteen.
Meillä on kanssa uusi ilmiö tämä rinnalle nukahtaminen. Siihen tosin sain apua jo sairaalassa huonekaverilta, joka neuvoi kutittamaan lasta niskasta jotta havahtuisi sen verran että söisi itsensä kylläiseksi. josko tästä olisi teillekin apua? Alkuun saattaa tuntua siltä että lapsi ei havahdu, mutta aika nopeesti sitä löytää sen kohdan johon oma lapsi reagoi. meilläkin se on ennemminkin yläselässä kuin niskassa...
Ja ainakin vielä tää maidontulo on jotain ihan järkyttävää! mulla on jo parisenkymmentä pussia pakkasessa ja tänäänkin ku aloin imettämään litistin rintaa lapselle paremmaksi niin rinnastahan suihkusi maitoa kaaressa vauvan naamalle..! Liivinsuojuksia saa olla jatkuvasti vaihtamassa ja olenkin siksi ruvennut käyttämään maidonkerääjiä jatkuvasti liiveissäni. ja juuri tämä vähemmän suosittu rinta tuottaa tätä maitoa ihan järkyttäviä määriä...
 
Mulla on kans maitoa tullut välillä ihan suihkuamalla enkä olisi siksi uskonutkaan, että alkaisin epäillä maidon riittävyyttä. Meillä oli tänään 1kk neuvola ja edelliseen punnitukseen verrattuna painoa oli nyt tullut vain 110g. Edelliset painonnousut ovat olleet 210g ja 260g viikossa. Sanoivat, että tyttö näyttää kyllä hyvältä, mutta täytyy kontrolloida nyt kuitenkin eli mennään ekstrakäynnille ens viikolla. Asiaan saattoi vaikuttaa eiliset megakakat ennen yöunille rauhoittumista. Vaihdettiin nimittäin tytölle kolme kertaa vaippa ja jokainen oli täynnä kakkaa!

Joka tapauksessa sitä alkoi heti miettiä, milloin ja miten kauan tyttö on syönyt ja tuputin ehkä tänään sitten rintaa liiankin kanssa. Miehen töistä tullessa tyttö vain itki ja itki eikä meinannut rauhoittua millään. Luulin, että nyt se itkee nälkäkuoleman partaalla ja mun rinnoista ei tule mitään, vaikka oon luullut, että hyvin riittää. Kokeiltiin pulloakin, mutta ei kelvannut sekään. Itse asiassa taisin tyrkyttää liikaa, koska tyttö rauhoittui vasta, kun sai röyhtäistyä, puklattua ja kakattua...

Musta vaan just tuntui, että meillä meni tämä viime viikko niin hienosti, kun aiemmin tyttö söi ja söi ja söi, kunnes oksensi ja nyt musta tuntui, että oon oppinut huomaamaan, koska on tyytyväinen, kun noita megapulautuksia ei ole nyt hetkeen ollut (oli erityisen hienoa, kun tyttö pulautti puolet syömästään maidosta meidän sänkyyn!). Ja sitten sanotaankin, että painoa on tullut liian vähän ja joudun kyseenalaistamaan sen onko tyttö saanut tarpeeksi syödäkseen. Ahdistavaa, kun ei voi luottaa omaan näkemykseensä siitä, että tietää ja tuntee lapsen ja sen koska hän on kylläinen.

Me ollaan päästy rintakumista kokonaan eroon, vaikka musta tuntui välillä, että eihän se ikinä onnistu. Meilläkin toinen rinta sopi tytön suuhun paremmin kuin toinen, mutta nyt onnistuu kummastakin. Vilukissa, jos sulla riittää kärsivällisyyttä niin kannattaa ohjata sitä otetta isommaksi myös rintakumin kanssa niin sekin edistää siitä eroon pääsemistä. Eli ettei kumillakaan söisi sillä suppusuulla. Mutta tokihan voi olla just niin, että tuohon auttaa vaan aika.
 
Miten ihmeessä te Lejon ootte päässet noin äkkiä eroon rintakumista??? Musta tuntuu että tänään ei taas suju yhtään... :( Nyt toinen rinta on jo kipeä, ilmeisesti pojan ote ei sitten kumminkaan ollut oikea. Mä en yksinkertaisesti vaan saa poikaa avaamaan suutaan tarpeeksi auki, tai jos avaa niin työntää alahuulen heti suppuun kun saa rinnan suuhunsa... Katselin jo Imetyksen Tuki ry:n ryhmää täällä Espoossa, mutta seuraava kokoontuminen on vasta joskus ensi vuonna :/ Neuvolakin on vasta viikon päästä, mutta täytynee siellä pyytää terkkaria katsomaan. Ärsyttävää kun kotikäynnillä emme katsoneet imetysotetta kun ajattelin sen jo olevan parempaan päin.
 
En mä itekään osaa sanoa, miten se yhtäkkiä alkoi sujumaan. Kärsivällisesti vaan tungin rintaa toisen suuhun. Suurin edistysaskel oli se, kun rinnat ei olleet enää niin pingottuneet. Ja siinä vaiheessa, kun onnistuttiin istualtaan, nousin istualleen myös yöllä, vaikka teki tiukkaa, kun oli itse väsynyt, mutta se kannatti, koska nyt on viime öinä onnistunut myös makuulta ilman kumia :) Tosin silloinkin melkein pitää nousta istumaan, että tyttö saa röyhtäistyä, kun ei oikein rauhoitu ilman.

Me ei olla nyt enää annettu paljoakaan Disflatyliä ja tytön kakka on ollut heti ryynimäisempää. Alkaisikohan koko lääke olla jo turha, jos se vaan laittaa toisen vatsan vikkelälle.
 
Hei! Minä en tajua miks mulla on kaikki lapset ollu sellaisia että en saa niitä muualle nukkumaan illalla kuin tissille.Jos lasken vaunuun tai sänkyyn niin herää n.10min sisällä.Joudun siis kantelemaan välillä ja heilumaan vauvan kanssa kun masu täytyy ja tulee kipeäksi kun on tissillä "tutilla".Syö kyllä oikeaa tuttiakin mutta ei sen kanssa nuku missään sen kauempaa.Niin tuntuu nyt että lopetan koko tissin kun ei illalla saa yhtään olla ja yölläki joutuu nukkuun samoissa asennoissa kun vauva vieressä.Lisäksi nyt on tullu tissiraivareita..imee ja sitte hänskää ja lopuksi huutaa,mutta maitoa on silti tullu.En tajua! Nyt kyllä maanantaina alkoi tuntuun että täti tulossa kylään ja niinhän se sitte pe tuli.En tajua sitäkään miks mulla neki alkaa heti kun 1kk synnytyksestä..eikö vois viipyä vaikka puolvuotta pois?
 
Me on jatkettu nyt pari päivää aktiivisesti tuota rintakumista luopumista. Välillä onnistuu paremmin, välillä huonommin. Periaatteessa imetys ilman kumia onnistuu juu, mutta pojalla taitaa edelleen olla liian kapea ote, eikä oikein tunnu avaavan suuta siinä hamuillessa oikein isoksi. Sitten kun odotan sitä suun avausta niin hermostuu tietty kun ei saa jo maitoa... Oonkin usein aloittanut kumin kanssa ja sitten ottanut sen välistä pois kun tuntuu että poika saa hiukan mahan täytettä. On kyl vaikea sanoa koska imuote on sitten oikea kun välillä imu ei tunnu kipeältä, mutta nänni onkin sitten muotoutunut vauvan suussa litteäksi tai huulipunan muotoiseksi (väärä ote), toisinaan taas huomaa heti että ote on liian kapea. Ehkä tuo kasvaminen auttaa kans tässä asiassa. Torstaina sitten 1kk neuvola, jospa terkka katsois siellä tuota otetta. Mutta jatketaan treenaamista :P 
 
Meillä oli tänään kolmas neuvola. Ei tarvitse huolehtia maidon riittävyydestä sillä tyttö oli rykäissyt 10 päivässä 500g painoa ja 2cm pituutta...!!
...mutta mutta, ilmeisesti meilläkin on sitten väärä imuote, koska munkin nännit muistuttaa huulipunapuikkoa imetyksen jälkeen...toisinaan sattuu ja toisinaan ei...ilman rintakumia menty jo useampi päivä. mikä neuvoksi?
taidan huomenna tarttua luuriin ja soittaa imetystukihenkilölle josko hän osaisi neuvoa...
 
masunasukki12: tsemppiä imuotteen harjoitteluun, se kannattaa kyllä. Mekin ollaan pikkuhiljaa pääsemässä eroon rintakumista, sitkeällä treenillä! Olin jo hiukan epätoivoinen, mutta katselin imetystukilistan/imetyksen tuen sivuilta neuvoja ja linkkejä erilaisiin videoihin, joissa opastettiin oikeaa otetta ja asentoa Kannattaa katsella noita sivuja, sieltä sai kyllä paljon vinkkejä, erityisesti ne videot (linkkeinä englanninkielisille sivuille) on tosi hyödyllisiä.
 
Joskus meilläkin aluksi ote on sellainen, että nänni on littana, mutta korjaan vasta, jos sattuu, koska tyttö tuntuu itse hakevan sen oikean otteen, kunhan saa vähän ensin maidnon makua suuhunsa, muuten hermostuu ja sitten menee todella hankalaksi.

emppi, meillä on ainakin niin, että minä en maidonhajuisena saa tyttöä siirtää mihinkään, jos nukahtaa tissille, mutta jos mies siirtää onnistuu paremmin, ei silloinkaan joka kerta. Pystyisitkö nukuttamaan sänkyyn niin, että hivuttaudut itse siitä pois, kun toinen on nukahtanut?

Meillä tyttö nukahtaa itsekseen, kun annan tutin suuhun ja rauhoitan tilanteen tai rakennan hänelle pesämäisen paikan. Sylissä ollessaan vaan seurustelee ja katselee silmiin, vaikka olisi miten väsynyt.

Meillä on nyt torstaina painokontrolli neuvolassa ja vaikka yritän olla ajattelematta koko asiaa niin kyllä se vähän takaraivossa silti koko ajan on... Toivon mukaan painoa on tullut nyt riittävästi. Mun mielestä syö ja voi kyllä hyvin, mutta on kyllä kova kakkaamaan! 
 
 Olen koittanu mutta herää kyllä 10-30min päästä.Koitan nytki saada vaunuun nukkumaan tutin avulla kun masu on neidillä täynnä.Nukkuu parin minuutin hetkiä että ei ainakaan vielä oo nukahtanu kunnolla.Harvemmin imee tuttia,mutta nyt koitan sitä tarjota.Tosin nyt on saanu tissillä raivareita että oo antanu pullosta omaa maitoa ja lisäksi muutaman millin korviketta kun tuntuu että ei halua olla tissillä nyt huvikseen kun on menkkaränkät.Vissiin se vaikuttaa jotenki hajuu ja makuun?
 
Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta tuosta nukahtamisesta/nukuttamisesta. Mä laitoin pinnasänkyyn mun vanhan (siis äidiltäni saaman) kevyen makuupussin, ja oon laittanut pojan sinne nukkumaan vielä vilttiin käärittynä. Vaikka poika on kuumaverinen niin tuntuu että tuo makuupussi on rauhoittanut unta (viime yönä yli 5 tuntia unta putkeen!)
 
Meillä on nyt uusi haaste imetyksessä. Tyttö on viime päivinä alkanut saamaan raivareita rinnalla. Eilen sitten etsin tietoa, mistä johtuisi ja mitä voisi tehdä helpottaakseen tilannetta ja luulen, että kyse on seuraavista: a) hermostuu, jos maitoa ei ala herumaan HETI b) maitoa suihkuaa sellaisella vauhdilla, että ei ehdi mukaan (tämä tuli tänään todistettua, kun tyttö alkoi yskiä ja nikotella ja kun irrotti otteen niin maitoa kirjaimellisesti suihkusi rinnasta tytön naamalle) c) kun maidontulo alun suihkun jälkeen rauhoitttuu, hermostuu hän siihen, että hänen pitää tehdä aiempaa enemmän töitä.

Tuo on ihan hirveää tuo rinnalla rimpuilu ja huutaminen, mutta toistaiseksi sinnikkyys on vielä palkittu. Eilen aloin jo epäillä, onko kyse nälästä, mutta kun tyttö suorastaan hotkaisi 50ml pullosta, oli pakko uskoa, että nälkä on, vaikka rinta ei meinaa kelvatakaan. Tuon pullosta otetun alun jälkeen kelpasi onneksi rintakin, kun vähäsen rauhoittui.

Mutta neuvoja tuohon suihkutissi-ongelmaan oli, että syöttää vain yhdestä rinnasta per syöttö (olen kyllä tehnytkin näin oikeastaan alusta saakka), syöttää vaikka useampikin syöttö putkeen samasta rinnasta (vähän arveluttaa alkaako toinen rinta tuntua sitten jo ahdistavan täydeltä, mutta kokeillaan) ja sitten imetysasennoksi suositeltiin kyljeltä tai jopa selinmakuulta syöttämistä. Lisäksi olisi parempi reagoida nälän ensimerkkeihin eikä antaa herätä kunnolla. Tuon olen siinä mielessä kokenut vähän ongelmalliseksi, kun silloin herkästi nukahtaa kesken ja siksi yleensä meillä vaippa on vaihdettu ennen syöttöä, jotta tyttö on ollut hereillä ja aktiivinen rinnalla.

Tällaista meillä. Haasteita muilla?
 
Meillä oli äsken kontrollineuvola, kun viimeksi painoa oli tullut liian vähän. Nyt oli 8.ssa päivässä 190g eli läpi meni. Yhteensä parissa viikossa painoa on tullut siis +300g eli aika vähänlaisesti, mutta tyttö on kyllä niin kova kakkaamaan, että se selittää tuota hidasta painonnousua. Melkein joka vaipanvaihdolla pestään kakkapyllyä. Tyttö kuitenkin voi hyvin ja on virkeä ja sosiaalinen.

Rintaraivareihin on auttanut selvästi tuo useampi syöttö samasta rinnasta-taktiikka. Illat on vähän vaikeita edelleen, mutta vielä ollaan ainakin jaksettu tsempata molemmat :)
 
Takaisin
Top