imetyksen onnistuminen...

Toi imetyksen tuki on ihan loistava apu ollut ainakin mulla! Olisin muuten moneen kertaan jo epäillyt maidon riittävyyttä ja mitälie. :)
 
Meillä on ollu tosi surkee päivä tänää... päivällä poju rupes kitisemään ja hamuili vähä väliä, söi sitte varmaan 4h aikana 3krtaa ja siitähän seuras ilmeisesti hirveet vatsakivut? Aivan järkyttävä huuto heti ku laski vaakatasoon ja tätä jatku varmaan 3h, sylissä rauhottu. Oli sitte niin uupunu joskus iltapäivällä, että nukahti hetkeksi ja nyt on taas oma itsensä... en tiiä mikä oli päivällä, ajattelin että olis alkanu tiheä imu, mutta tuskimpa...
 
Mä oon miettinyt sitä että miten se maito voi riittää kun poika syö koko ajan saman verran ja kuitenkin kasvaa ja tarvii koko ajan lisää maitoo. Mutta ilmeisesti se imee sen verran tehokkaammin että saa samassa ajassa enemmän? Mulla on rintakumi edelleen. Niin, oon siis huomannut nyt että yhdellä syötöllä sama rinta heruu useemman kerran! En tiedä onko se aiemmin tehnyt niin mutta nyt oon kiinnittänyt siihen huomioo. Eli se alun herumistunne tulee uudestaan jossain vaiheessa ja sen huomaa sit siitäkin kun poika alkaa nieleskeleen taas vauhdikkaammin.
 
:grin Ai jaa, no ei kai kaikille sit tule. Se on siis sellanen jännä et rinnat niinku pakkautuu yhtäkkiä. Alkaa se maito virtaan sen jälkeen kun se vauva on lupsutellut alkuun. Mulla tulee toi herumistunne myös jos syön suklaata, mikä on sinänsä ihmeellistä koska en erityisemmin himoitse suklaata, se ei oo mikään mun ykkösherkku. Ja heruminen alkaa myös joskus kun meen jääkaapille, eli ku on ruokaa tulossa:grin:grin
 
Nytpä hoksasin että heruuhan mulla..tai siis se herumistunne tulee. Urpo minä! Se vaan tuntuu aina toisessa tississä kun poika syö.

Mitähän mä selitän.. :D
 
Heh :D Mulla tuntui sillon alkuun vaan oikeessa tississä se heruminen sillon ku vasenta syötiin mut nykyään tuntuu molemmissa vaikka toista syödään ja tosiaan jopa uudestaan yhden syötön aikana :)
 
Mulla tuntuu heruminen välillä ihan kipua lähentelevänä kihelmöintinä tai sitten tuntee ihan sen virtauksen alkamisen. Välillä sitä ei edes huomaa kun on niin tuntumatonta. Mulle tulee myös nykyään monta herumisaaltoa. Vauva imee ja maitoa tulee tehokkaammin kuin aikasemmin. Nykyään lypsänkin nopeammin niin varmaan vauvakin saa paremmin maitoa:)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on ollut taas vaihteeksi ihan extra vaikeeta syöttöjä kans kun tytsi meinas ettei syö enää tissiä vaan kelpaisi vaan pullo ja äitihän on taas sitä mieltä et kyllä tissiä syödään pääasiallisesti. Meillä kun on lisämaitoa annettu aina pullosta. Ekaks huomasin että tytölle kelpaa tutti ihan varmaan pari päivää aikaisemmin ja sit Alko tuleen tätä tissistä kieltäytymistä. Ei oo siis tuttia paljon aiemmin huolinut. Olin pari päivää ihan maassa ja luin imetyssivustoja ja lopulta päätin etten anna vielä periksi. No parin päivän ajan syötöt oli ihan tappelua, itkua, huutoa ja raivoa tytöltä ja ite meinasin jo luovuttaakin mut kyllä se sit tissit huoli kun muuta ei saanut. Öisin kyllä söi kun oli nukuksissa mut ei päivisin. Nyt ollaan jo voiton puolella ja eilen uskalsin kokeilla pulloakin taas, hyvin meni. Jee! ☺

Mut vitsi miten ärsyttää kun mies on koko ajan sitä mieltä että annetaan pullosta eikä Tue mua yhtään imetyksen kanssa. Ei se ymmärrä niinku yhtään. ei sillä oo mitään hajua minkä tappelun kävin joka kerta kun oli syötön aika! Kun pullonhan se huoli niin hyvin! Aargh! Ottaa niin aivoon!
 
Eikös muuten 3 kk iässä saata tulla sellainen kausi ettei maito maistu tai sit maistuu erityisen hyvin (tiheänimunkausi)? Onko teillä huomattavissa mitään erityistä nyt kun vauvat on noin 3 kuisia? En tiiä oliko meillä tuon hankaluuden takana myös se että satuttiin saamaan ne rokotukset ja tyttö oli tosi väsynyt ja äreä sen takia. Väsymys hän voisi tehdä sen ettei jaksanut imeä tissistä kun pullosta saa helpommin. En sit tiiä, saahan näitä aina jossitella. .
 
Meillä on jotain temppuilua syönnin kanssa. Näkee, että on hirvee nälkä, mutta huuto alkaa kun yrittää syöttää. Jollain konstilla kun saa huijattua imemään niin vauva hotkii ku viimeistä päivää. Vähän turhauttaa kun päivät menee siinä että yrittää saada lapsen syötettyä. Unet jää lyhyeksi kun nälissään ei sit nuku.
Meillä ei ole pullo eikä tutti käytössä. Onneksi mies tukee imetystä. Heittäisin sen varmaan pihalle jos se sanois edes yhden sanan siihen suuntaan, että eikö olis parempi lopettaa.
 
Meillä on jännää kun on välillä päiviä kun tissilakko muttta ei käy tuttipullokkaan :D joudunut sit lusikalla syöttää lypsettyä maitoa
 
Meillä ei ole vielä ainakaan ollut tissilakkoilua. Sitä vain satunnaisesti, että ottaa imasut ja kääntää pään pois..sitten taas imasut ja pää pois. Mutta olen sitten tulkinnut ettei enää ole nälkä ja thats it. Ei kai vauva itseään näännytä?

Onkohan pulloruokituilla vauvoilla tiheän imun kausia? Tulipahan vain mieleen.. Saattaa olla tyhmä kysymys :P
 
Meillä oli lakkoilua 2kk ikäisenä, aina tarjosin tissiä ja jos tuli raivo niin annoin suosiolla pullosta, en viittinyt tapella pienen kanssa. Meni kuitenkin ohi kun joka kerta tarjosin tissiä, yhtäkkiä rupes taas syömään kiltisti. Tota kans tekee jatkuvasti et ottaa imasut ja kääntää pään pois, olen kans ajatellu ettei ole nälkä. :)
 
Meillä on taas ihme temppuilua syödessä, tyttö on vaan sen pullon perään kun on väsynyt. Osaatteko sanoa miten paljon tuollainen 3kk ja 5kg tytsi syö päivässä? Onko se Puol litraa, litra vai Puol toista noin määrältään, tiedättekö?
 
Korvikemäärää ei voi verrata rintamaitoon, mutta siihen oli netissä jotkut selkeät ohjeet. Meillä sitä meni jo 2,5 kk ikäisenä melkein litra ja se oli vähän liikaa (kun paino ei kuitenkaan noussut niin hyvin).
 
Mulla tulee kun lypsää kerralla joku 120ml ja vauva saa tehokkaammin juotua. Imetyksiä on vuorokaudessa joku 10-12 luulisin niin se tekis reilusti yli litran päivässä varmaan joku puolitoista. Tyttö on toisaalta nyt 7,6kg, joten tällä kovalla maidon tulolla voi olla osuutta asiaan! Mutta tosiaan korvikella ja ämmällä on eri koostumukset ja siten myös määrät.
 
Hienoa, jee!
Luottoa vaan siihen että maito riittää ja määrä lisääntyy ja noita kyläilypulloja hetkeksi aikaa vähemmälle, niin eiköhän se ole sit siinä.
Sitkeys palkitaan!
Tsemppiä noiden raivareiden kanssa, ne on aika puuduttavia. Meilläkin niitä esiintyy ja mulla on koko ajan epävarma olo, että onko sillä nälkä vai suuttuuko se kun tuputan vaikkei se halua ja aiheutanko mä itse sen raivarin vai mistä ne johtuu. Yöllä niitä ei ole ja just unien jälkeen syönti onnistuu hyvin jollei sitten kakkahätä pilaa sitä hetkeä.
 
Meillä oli kans niitä raivareita mut ehkä nää viimiset raivarit johtu niistä menkoista. Maito maistu pahalle tai sit maitoa ei vain menkkojen aikaa tullu tarpeeks. Nyt on imetetty vähän enemmän ja neiti on tyytyväinen. Välillä kun nukahtaa rinnalle ni saa pyyhkii maidot poskilta.
 
Takaisin
Top