Imetyksen lopettaminen

tiiia

Oman äänensä löytänyt
Olen ajatellut lopettaa imettämisen kun tyttö täyttää vuoden, tai siinä hujakoilla. Olenkin miettinyt erilaisia tapoja miten tästä selvitä, vaikka parin päivän huutokonserttihan siitä tulee. Ja myös että miten jatketaan imetyksen jälkeen?
Kerrottakoon sen verran että meillä ei ole annettu pullosta maitoa kuin silloin jos tyttö ollut hoidossa mummilla yön yli, eli tasan kerran xD huolii kyllä pullon, jos on esim kotona yöllä annettu vettä. Imetystä olen vähentänyt jo nyt niin että otetaan vain aamulla ja illalla.
Onko kellään vinkkejä/ajatuksia tähän samaiseen aiheeseen? :)
 
Mulla ei oikein vinkkejä ole, vaikka kaksi lasta olen jo aiemmin (yli 10 v sitten) imettänyt. Itseänikin tämän kolmannen lapsen tuleva imetyksen lopettaminen mietityttää.

Isompia lapsia ei aikanaan tarvinnut rinnasta mitenkään erityisesti vieroittaa, kun se tapahtui hyvin luonnollisesti lapsen ollessa siihen valmis. Esikoinen oli imetyksen loppuessa 10 kk ja keskimmäinen 1 v 4 kk. Esikoisen kanssa jatkettiin korvikkeella ja velleillä vuoden ikään, ja hän olikin korviketta saanut jo silloin tällöin imetyksen aikana. Lopetus ajoittui kuumaan kesään, ja hän ei vain enää viihtynyt rinnalla. Kun uusi raskaus oli alkanut, lopetin sitten kokonaan. Maidon tulokin oli jo vähentynyt niin, että rinnatkin sopeutuivat lopetukseen helposti.

Keskimmäisen kanssa lopetin imetyksen, kun palasin töihin, ja kun se siinä vaiheessa oli kuulunut enää vain aamurutiineihin, niin lopettaminen sujui taas helposti sekä lapsen että rintojen kannalta. Lasta auttoi varmasti se, että itse lähdin töihin jo ennen lasten heräämistä, ja heidän isänsä hoiti aamut.

Lapsentahtisesti tahtoisin tämänkin imetyksen aikanaan lopettaa, mutta pelkään, että lapsen isän puolelta siihen tulee painostusta, kun vuosi tulee täyteen, kun asutaan erillään, eikä hän voi ottaa vauvaa yökylään ennen imetyksen loppumista. Meillä on imetys kuitenkin niin tärkeässä roolissa vielä, että lapsentahtisesti se varmaan jatkuisi siitä eteenkinpäin. En nyt ehkä itsekään yli 1,5-vuotiasta haluaisi imettää, mutta sellaista rauhallista ja paineetonta imetyksen lopettamista toivoisin, kun sekä lapsi että minä ollaan siihen valmiita. Oma valmiuteni tosin on paljon kiinni lapsen valmiudesta.
 
Esikoisen vieroitin pikku hiljaa niin, että imetys loppui kokonaan noin 1v 2kk iässä vai olikohan 1v 3 kk. Jotain sinnepäin. Yksi imetyskerta kerrallaan jätettiin pois eikä mitään huutoja tarvinnut kuunnella missään välissä. Viimeiset imetyskerrat tyttö jätti lopulta itse pois.

Tämä pikkumies on enemmän tissimiehiä, joten en tiedä vielä miten tässä menetellään... Meillä on ollut aika paljon ongelmia ruoka-aine yliherkkyyksien(/allergioiden) kanssa, joten en ole juurikaan vielä miettinyt koko imetyksen lopettamista, vaikka 1 v tulee viikon sisään täyteen. Mutta siis ihan tässä pian haluaisin imetystä alkaa lopettelemaan. Tällä hetkellä poika syö päivästä riippuen 3 - 5 (-8 :grin) kertaa päivässä. Varmaan samaan tapaan alan tekemään kun esikoisen kanssa.
 
Tosi vaikea miettiä tuota vieroitusta, kun haluaisin sen tapahtuvan mahdollisimman kivuttomasti, ilman että tarvisi huudattaa poikaa, vaan että hän itse vähentäisi kun on siihen valmis. Enpä tiedä milloin tuo tapahtuu, kun yhä päivisin syödään 4-5 krt ja yöllä 1-3. Ja jotenkin on olevinaan paineita vieroittaa, kun 1 v. tulee täyteen niin eihän poika silloin enää tavallaan tarvi tissiä. Tai näin kuvittelen muiden ajattelevan. Mutta en kyllä vielä raaski pojalta tissiä kieltää, tosin yritän myös muistaa olla tyrkyttämättä sitä, jos poika ei erityisesti tunnu maitoa kaipaavan (nimim. tänään ilman maitoa nukkumaan, vaikka itse hoidin pojan iltapuuhat).
 
Itse haluaisin jatkaa imetystä pojan ehdoilla niin, että lopettaa itse sitten kun lopettaa. Eli varmaan menisi lähemmäksi kahta kuin yhtä vuotta, koska imetän vielä usein. MUTTA nyt olen herännyt siihen todellisuuteen, että vähän yli kuukauden päästä menen muutaman viikon työharjoitteluun (ja sen jälkeen opiskelemaan, mutta päivät on koulussa onneksi lyhyempiä), ja pojan pitäisi pärjätä ilman imetystä vähintään 8.5h/päivä. Varmaan tähän täytyisi jotenkin nyt ruveta valmistelemaan ja katsomaan, kuinka onnistuu ilman maitoa päivisin. Ei olla siis kokeiltu, voihan se olla, että menisi helpostikin ilman. Mua kyllä vähän pelottaa, koska en haluaisi kieltää pojalta rintaa ollenkaan, se on tosi tärkeä lohtu. Eli en nyt sitten tiedä mitä tehdä, jos tästä tulee vaikeata. Sitä kanssa mietin, että voisin pumpata maitoa työpaikalla ja lastenhoitaja (mummi) voisi päivisin antaa pumpattua maitoa tai korviketta pullosta ennen päiväuniaikaa, mutta en tiedä onnistuisiko pumppaus käytännössä.

Ja mulla on lähipiiristä myös kuulunut painetta siihen, että imetys lopetettaisi vuoden iässä (lähinnä omien vanhempien osalta), mutta oon antanut sen mennä toisesta korvasta ulos. Heidän mielipiteensä perustuu heidänaikaisiin suosituksiin, jotka eivät kuitenkaan vastaa nykysuosituksia. En muista valitinko tästä jo täällä, mutta mun mielestä on aika paksua pitää yli 1-vuotiaan imetystä "sairaana", kuten oma äitini sanoi. Kyseessä on kuitenkin maailman luonnollisin ja viattomin asia, ja mulle kyllä tuntuu luonnolliselta jatkaa imetystä, jos vain lapsi sitä vielä omasta mielestään tarvitsee.
 
Onpa kiva, että muillakin on mielessä aatoksia imetyksen lopetuksesta. Mä olen tosi, tosi ristiriitaisilla fiiliksillä tästä.

Olen jo jonkun aikaa huomannut ajattelevani, että imetyksen voisi lopettaa jo. Tämä liittyy lähinnä ehkä omaan "vapauteen" (vapaus olla erossa vauvasta, vapaus olla ajattelematta että voiko vaatteessa imettää, vapaus tarvittaessa käyttää allergialääkkeitä jne. vapaasti yms. yms.) ja siihen, että toivoisin meidän vanhempien olevan tasa-arvoisia vanhempia. Huomaan vertaavani meidän perhettä perheisiin jossa ei enää imetetä (vauvat 11 kk ja 6 kk, versus meidän kohta 11 kk) ja huomaan olevani tietyllä tapaa sidotumpi.

Kuitenkin en hennoisi millään lopettaa. Koen, että meillä on tytön kanssa vasta ihan lähiaikoina tullut muutakin hellyyttä ja selkeää läheisyydenhakua kuin imetys - itselleni siis imetyshetket ovat tärkeitä sylihetkiä. Kotiäitiyteni on myös kohta päätöksessään ja tietenkin sitä itse suree sitä jo etukäteen. Imetyksen lopettaminen vielä korostaisi sitä entisestään...

Joka tapauksessa, olen jo jonkun aikaa imettänyt ehkä 4-5 kertaa päivässä (ei öisin). Neidin ollessa erossa minusta hän juo vettä ja on oikein tyytyväinen (eikä välttämättä heti edes kaipaa rinnalle kun jälleen tavataan). Tämä on nyt luonut uskoa siihen, että joka tapauksessa tämä kääntyy hyväksi. Voinen imettää tai olla imettämättä tulevan päiväkotiurankin aikana, ihan miten meistä tuntuu :)

Ps. Mä olen vaan kovasti aina ennen vieroksunut taaperoimetystä. Kohta taidan itse olla sellainen :D
 
^Mäkin voin allekirjoittaa ton lauseen, taaperoimetys oli vähän kummallista joskus, mutta niin vaan esikoisen imetin 1v 2 kk (vai 3 kk?) ikään ja tuntuu että tämän kanssa saattaa mennä pidempään.

Me alettiin uudelleen karsia yöimetyksiä, kun yöt oli monien asioiden summana palautunut levottomaksi ja maitoa oli saatava yhä useammin. Viime yönä pidin tiukasti kiinni yhdestä aamuyön imetyksestä, vaikka pitäisi kyllä jaksaa taistella kokonaan imetykset yöltä pois... Ei ole vaan jaksanut.

Tykkään imetyshetkistä ja tuntuu tosi haikealta lopettaa. Toisaalta haluan kovasti jo vähän vapautta, muun muassa yksi yhden yön tyttöjen reissu odottaa!
 
Yksi syy, miksi meillä ei ole kiire lopettaa, on ettei meillä ole mitään ongelmia yöimetysten kanssa. Yleensä siis imetän n. 2 kertaa, kerran joskus 3-4 maissa ja toisen kerran 6-7 maissa. Se ei ole perhepedissä väsyttänyt ollenkaan, tosin voi tietysti alkaa väsyttämään kun työt alkavat.

Nyt viikonloppuna piti kokeilla, että isä olisi nukuttanut päiväunille ilman rintaa ja mä olisin ollut poissa sen aikaa, mutta ei sitten poikkeavasta aikataulusta johtuen saatukaan sitä aikaiseksi. Mutta mahdollisimman pian kokeillaan, toivottavasti sujuu hyvin. :) Mä en suoraan sanottuna millään jaksaisi ruveta pumppailemaan maitoa lounastauoilla työpaikalla ja sitten huolehtia, miten saada se maito säilymään kotiin asti kesähelteillä, joten tarvittaessa joudutaan vähentämään päivän imetyksiä ennen mun työharjoittelua. Ehkä se ei ole niin maailmanloppu ja lapsi kestää sen, vaikka suhtaudunkin siihen jostakin syystä tosi tunteellisesti.

Mä pidin taaperoimetystä myös ennen outona, mutta nyt se ei tunnu enää yhtään kummalliselta ja päinvastoin vierottaminen ennen vuoden ikää tuntuu nyt mulle oudolta. Varmaan riippuu kyllä tosi paljon vauvastakin ja miten imetys on yleisesti sujunut, mutta mulle tuntuu luontevalta vielä jatkaa yli vuoden iässä ainakin kerran-pari päivässä. Julki-imetys taaperon kanssa kyllä arveluttaa. Tähän asti olen julki-imettänyt alun ujostelun jälkeen aika rohkeasti (peittävällä vaatetuksella), mutta kohta ehkä mieluummin imettäisin vain kotona.
 
Itseä mietityttää eniten ehkä illat. Tyttö on tottunut syömään molemmat rinnat ennen nukkumaanmenoa ja nukahtaa usein tissille.. Maitoa ei nokkamukista suostu juomaan, paitsi äsken kun sekoitin maitoon vettä! :D pelkäsin lähinnä että saako pimu tarpeeksi kalsiumia kun meillä päivisin ei imetetä ollenkaan.. Nyt on aamutissikin jäänyt itsestään pois, syödään enää illalla ja aamu kuuden maissa josta jatketaan unia vielä.
 
^Mites lasista juominen? Meidänkään poika ei ole missään vaiheessa juonut nokkamukista, mutta lasista alkoi juomaan noin 7 kk iässä.

Ja kalsiumin suhteen hapanmaitotuotteet? Just oli puhetta yhden melko arvostetun lastenlääkärin kanssa, ettei vuodenkaan ikänen välttämättä tarvitse edes maitoa juomana, jos vaan syö monipuolisesti hapanmaitotuotteita.
 
Kyllä meillä syödään päivittäin hapanmaitotuotteita :) juo nokkamukista vettä ilman ongelmia mutta maito ei makuna miellytä :/ lasia en uskalla vielä antaa käteen kun on vähän riehuvaista sorttia tuo meidän likka :D
 
Täällä on näköjään vanhaa ketjua imetyksen lopettamisesta, mutta voisin aloittaa lisää keskustelua.. Siis minä en tiedä miten jaksan aloittaa yöhuudot pojan kanssa, itse haluaisin kovasti lopettaa imettämisen, kun poika on nyt vuoden ja 4 kk, mutta huutoahan siitä tulee. Päiväkodissa poika ei saa tissiä, menevät päivät ok siellä silti, mutta vapaillani on päivälläkin monesti rinnalla, nostelee paitaa että anna. Ja illalla ja yöllä on imemistä, ja päiväunillekin nukuttaessa. Väsyttää koko imetys. Vinkkejä otetaan vastaan. Niin ja aika vähän juo muuta maitoa kotona, vettä enimmäkseen. Pullosta ei oikein meinaa juoda ja koska on sellainen että kun on juonut vedenkin, niin se sitten loppu kaadellaan pöydälle ja lattioille, niin en mielelläni anna maitoa kaadeltavaksi... Kyllä nyt tuntuu kun töissäkin käyn, että yö saisi olla rauhallisempi.
 
Takaisin
Top