Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Te, joilla on jo lapsi/lapsia ennestään: Kuinka monta lasta teillä on ja millaisilla ikäeroilla? Miten isosisarukset suhtautuvat vauvaan? Kyselevätkö ja kommentoivatko he raskautta ja/tai vauvaa?

Jos vielä mietit, mikä olisi sopiva lapsiluku, tee leikkimielinen testimme asian selvittämiseksi. :)
 
Meiltä löytyy minun entisestä elämästä tyttö-05, poika-08. Miehen entisestä elämästä tyttö-09,tyttö-11 ja meidän ensimmäinen yhteinen tyttö-18❤️ Neljä vanhinta siis kouluikäisiä.
Pienille tulee ikäeroa 1v6kk❤️

Uudesta tulokkaasta kerrotaan vasta kun ollaan turvallisilla viikoilla, kutakuinkin 12–>. Uskon että reaktiot voi olla melkomoisia, leikillään heitellyt ilmoille pikkusisaruksesta johon vanhin tuumasi muuttavansa pois jos näin käy:wink

Ja näin ollen tämä joulukuinen (kunhan kaikki menee hyvin) jää meidän perheen kuopukseksi ❤️
 
Meillä lapset - 06, - 08 ja - 09. Eli iltatähti tulossa. Isommat lapset välillä haaveilevat pikkusisaruksesta, mutta kuopus ei varmaan ihan purematta niele ajatusta. Uskon kuitenkin olevan asiasta ilahtunut, kun kuulee. Mekin kerrotaan lapsille vasta myöhemmin. Meillä tämä nelonen tulee myös olemaan se viimeinen.
 
Meillä asustaa miehen pojat - 99 ja - 03 sekä oma poikani - 09 kyse on ekasta ja vilkasta yhteisestä, enkä ole yhtään varma vanhimpien poikien reaktioista. Kerromme kuitenkin pojille vasta myöhemmin kun ollaan ns. Turvallisilla vesillä.
 
Meillä on 08, 11 ja 13 syntyneet isommat lapset, joista vanhin on todennäköisesti vähiten innoissaan ajatuksesta, keskimmäinen ja kuopus innostuvat, välillä toivovat pikkusisarusta. Tosin kuopukselle, ”meidän vauvalle”, pikkusisarus voi olla lopulta aika kova pala, mutta ei sitä itse ehkä vielä ymmärrä. Lapsille kerrotaan aikaisintaan ensimmäisen ultran jälkeen, jos kaikki on hyvin, edellinen raskaus päättyi keskenmenon rv 8.
 
Kiva, että täällä on muitakin, joiden lapsille on tulossa suunnilleen sama ikäero :) Meillä on siis esikoinen, tyttö vm -10. Miehelle tämä tuleva lapsi on ensimmäinen biologinen. Oon kans ajatellut, että tytölle kerrotaan vasta kun viikkoja on enemmän.
 
Meillä on tyttö -16. Välillä on itse puhunut, että haluaisi pikkuveljen tai -siskon. On kyllä aiheesta puhuttu, mutta kerrotaan vauvasta vasta paljo myöhemmin, ettei myöskään mee kenellekään sitte möläyttämään mitään.
 
Meillä on lapset syntymävuosiltaan 2016 ja 2017. Lisäksi isällä on yksi vuodelta 2011.

Kertoisin omilleni mielelläni jo vaikka heti vauvasta, mutta tuon isoimman korviin asia ei saa mennä vielä aikoihin, niin en voi. Hän kun läpättää kaiken äidilleen ja kokemuksesta tiedän, että siitä tulee taas hirveä sota, niin en jaksa sellaista ainakaan vielä. :oops:
 
Meillä lapset -12 ja -14 syntyneet, kerrotaan lapsille vasta ekan ultran jälkeen, koska esikoinen varmaan möläyttää uutisen kaikille jos saa aiemmin tietää :wink
Mutta uskon että lapset suhtautuu asiaan hyvin :happy:
 
Mä nyt olen muutenkin hölösuu, ja kuulutin raskauden heti kaikkialle, ihan en sentään naapurin ovikelloa soitellut.

Meillä pojat (-09, -12, -14) saivat heti plussaamisen jälkeen kuulla, että äidin mahassa kasvaa vauvansiemen, ja se näkyy vasta monen kuukauden päästä. "Milloin se syntyy?" "9 kk päästä, joulun korvilla." "Ai vuoden päästä?!" Ajatus pikkuveljestä oli mahtava (on tätä jo pidemmän aikaa pedattukin), pikkusisko taas herätti asiaankuuluvaa kauhistelua. :p

Olen selittänyt kerran hyvin neutraalisti, mutta tarkasti, miten vauvoja tehdään. Jäi hyvin mieleen, ja jokin aika sitten multa kysyttiinkin ruokapöydässä vähän tuskastuneena: "Äiti, milloin te isin kanssa teette sen vauvan?" Köh. Kyllä siinä vähän hämmentyi. :shy::joyful:
 
Meiltä löytyy tytöt -15 ja -18. Tytöille kerrotaan vauvasta vasta paljon paljon myöhemmin, koska esikoinen kailottaa asiasta muuten kaikille.. :hilarious:
 
Ei oo vielä kerrottu lapsille. 10-vee varmaan vaan huokaa, kun se olisi jo kolmas pikkusisarus. 2-veelle voi jotain selittää kun vatsa kasvaa, mutta nuorimman kanssa ei ole yhteistä kieltä vielä. Kovasti toivon että nuorimmista tulee tiivis porukka, kun syntyvät pienillä ikäeroilla. Esikoisesta on taas jo arkipäivän apua kun pystyy jo auttelemaan kotitöissä ja vähän katsomaan siskojen peräänkin lyhyitä hetkiä.
 
Ei oo vielä kerrottu lapsille. 10-vee varmaan vaan huokaa, kun se olisi jo kolmas pikkusisarus. 2-veelle voi jotain selittää kun vatsa kasvaa, mutta nuorimman kanssa ei ole yhteistä kieltä vielä. Kovasti toivon että nuorimmista tulee tiivis porukka, kun syntyvät pienillä ikäeroilla. Esikoisesta on taas jo arkipäivän apua kun pystyy jo auttelemaan kotitöissä ja vähän katsomaan siskojen peräänkin lyhyitä hetkiä.


Täällä myös just tuo pieni ikäero❤️ Meillä kesäkuinen -18.
 
Emme ole vielä kertoneet lapsille (2013 ja 2016). Ei siitä tosin kauaa ole, kun esikoinen laskeskeli että eikös meille uusi vauva pitäisi olla jo tulossa, johon mä vaan että heh, no ei. Vähänpä tiesin :joyful:
 
Meillä on 2018 syntynyt tyttö, ikäeroa näille kahdelle olisi tulossa noin 15kk. Neiti ei varmaan hirveästi ymmärrä pikku sisaruksesta ennen ku ulos pöllähtää...
 
Esikoisille ja pikkusisarukselle olis tulossa ikäeroa 2v 3kk. Olisin hiukan isompaa eroa alunperin ajatellut, mut jos/kun loppuun asti päästään niin sopii mainiosti tämäkin. Kolmannen jälkeen laitetaan kyllä piuhat poikki niin ei tarvitse jossitella :cat:
 
Meiltä löytyy -12, -14 ja -17 lapset. Ajateltiin heille kertoa ultran jälkeen. Esikoinen on kyllä alkanut puhumaan että sitten kun sinulla äiti on taas vauva masussa :grin Oon malttanut olla kertomatta.
Nuoremman ja vauvan ikäeroksi tulee 2v3kk.
 
Esikoinen tokaisi minulle eilen että jos aijotaan vielä lapsia tehdä, ni pitää tulla poika! Tällä hetkellä taloudessa on akkavalta. :grin
 
Meillä on ennestään 2015 ja 2017 syntyneet lapset. Nuorimman kanssa ikäeroa tulisi 2,5v :) Kerrotaan isosisaruksille varmaan lähempänä puoliväliä vauvasta.
 
Kerroimme eilen lapsille, kun mulla on nyt alkanut olla sen verran jo oireita, ettei paljastu muuta kautta. Annoimme avattavaksi koristepääsiäismunan, jonka sisältä löytyi hamahelmi. Oli siinä esikoistytöllä 6 v ihmeteltävää, miten voi olla niin pieni. :love017 Toinen lapsemme 3 v poika ei välittänyt tuon taivaallista vielä :happy8
 
Takaisin
Top