Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen

Poika olisi elokuussa 2v3kk. Aiemminkin olisi saanut toinen tulla, mutta suht nopeasti tuli kuitenkin plussa :)
 
Esikoinen on elokuussa melkein 2,5-vuotias. Keväällä saa ehkä hajua kuinka mustasukkainen voi olla, kun tutuille tulee vauvoja ja pääsen niitä hoitamaan. En usko, että kovin pahoja mustiskohtauksia tulee, mutta syli ei aina riitä kahdelle, vaikka kuinka haluaisi.
 
Te joilla on taaperoita/pieniä lapsia, meneekö he tarhaan tai kerhoon kun itse jäätte elokuisen kanssa kotiin?

Meillä oli tarkoitus laittaa tämä 10/17 tyttö päikkyyn juuri elokuussa, mutta suunnitelmat nyt vähän muuttuu, ja hän jää ainakin syksyn ajaksi meidän kanssa kotiin. Isä myös pystyy olemaan pitkään kotona, joten se helpottaa. Sen jälkeen olisi ajatus laittaa tuo silloin reilu 2v osa-aikaisesti tarhaan, esim 2-3pv/viikko. Saisi ainakin päiviin tekemistä ja seuraa... Mutta saa nyt nähdä edes että saako sitä tarhapaikkaa!
 
Te joilla on taaperoita/pieniä lapsia, meneekö he tarhaan tai kerhoon kun itse jäätte elokuisen kanssa kotiin?

Mä oon nyt hoitovapaalla 1v7kk pojan kanssa kotona ja eiköhän tuo poikakin ole jatkossa kotona meidän kanssa. Ahkerasti kerhossa,perhekahvilassa ja avoimessa päiväkodissa nykyään käydään. Toivottavasti jatkossakin :angelic:
 
Mun poika (8/16) on ollut jo syksystä 2017 lähtien päiväkodissa ja viihtyy siellä tosi hyvin. Ja nyt jos tosiaan kaksoset kesällä syntyy niin poika tulee päiväkodissa jatkamaan ensi syksynäkin (kesän pidän kotona/mökillä vaarin kanssa), ihan se 5 päivää viikossa. Tämä mun ja pojan mielenterveyden takia! Mulla ei tule aika, kädet eikä pää kestämään kahta vastasyntynyttä ja yhtä kolmevuotiasta kotona.
 
Meillä varmasti lapset jatkaa syksyllä hoidossa. Ovat sitten varmaan 3pv/vko hoidossa. Kumpikin viihtyy siellä hyvin ja on leikkikavereita niin mukavampi lapsillekin että saa käydä hoidossa leikkimässä. Täällä kun ei ole mitään kerhoja tai puistoja
 
Katsotaan. Nykyisessä tarhassa pitäisi vaihtaa keväällä isompien ryhmään, mutta toisessa isompien ryhmässä on kiroileva ja huoritteleva lapsi, joka surutta potkii ulkona muiden lasten leikit mäsäksi, varastaa lelut kädestä ja heittää hiekkaa päälle, ja jos lapseni osoitetaan tuon kanssa samaan ryhmään, on uuden päiväkodin haku edessä, tai sitten lapsi jää syksystä kotiin.
 
En tiedä vielä jääkö esikoinen kotiin vai haenko kerhopaikkaa, mutta päiväkodista jää kyllä pois kesällä.
 
Te joilla on taaperoita/pieniä lapsia, meneekö he tarhaan tai kerhoon kun itse jäätte elokuisen kanssa kotiin?

Mun 5/17 tyttö on kotihoidossa ja jää kotiin myös syksyllä. Kerhoa oon miettinyt, mutta ehkä vasta sitten joskus myöhemmällä syksyllä/talvella ettei tuu liikaa muutoksia. Päiväkotiin en missään nimessä halua laittaa ennen kuin on pakko (kun joskus itse palaan töihin). Me käydään myös paljon asukaspuistoissa, muskarissa yms ja vsrmsstv vauva tulee messiin sitten näihinkin :)
 
Kyllä varmaan jatkaa päiväkodissa. Just täytti vuoden eli olis elokuussa sen 1v8kk. Alottaa muutenkin päiväkodissa helmikuussa. Palaan ite ens viikolla töihin ja mies jää viimeset 6isäviikkoo kotiin ja sitten alottaa poitsu päikyssä. Voi olla että sen isyysloman(3vkoa)on sillon pois, mutta mä en usko pärjääväni yksin sen ikäisen taaperon ja vastasyntyneen kanssa kotona kun mies menee taas töihin.

Viime synnytyksenkin jälkeen mulla oli puol vuotta alaselkä/lanneranka niin kipeä että pelkkä tuolista nouseminen teki tiukkaa, saati sitten nostella pientä tai liikkua ylipäätään ollenkaan. Kävelykin vaan pahensi kipua.
Että jos yhtään samoin menee niin että pitäis vielä juosta taaperon perässä koko päivän yksin ollessa ja samalla huolehtia vastasyntyneestä jota pitäs olla koko ajan syöttämässä, saati sitten ne tulevat onnettomat yöunet ja hormonimyrskyt niin.... Ei :hilarious:
 
Meillä varmaankin esikoinen jatkaa osapäiväsenä sit syksyllä. Sen verran vilkas tapaus et tekee ihan hyvää päästä kavereiden kanssa riehumaan :grin
 
Mietin myös, että esikoinen voisi jatkaa perhepäivähoidossa osa-aikaisena, jos se vaan onnistuu. Saa purettua energiaa siellä ja minä ehkä saan kotona jotain tehtyä (tai nukuttua).
 
Niiii ja tuli seki mieleen kun ne ekat pari viikkoo on niin altistakin aikaa vastasyntyneelle niin ei ainakaan sen 3viikon ajan mitä isäkin kotona niin päiväkodista ainakaan mitään uutta tuo, vaikka onhan itämisajat toki ja muuta, mutta koittas minimoida sen riskin :)
 
Mun kaksi aiempaa taaperoa tulee jatkamaan kotihoidossa vauvan synnyttyäkin. Esikoinen saa jatkaa kerhoa, mutta nuorempi saa mennä sitten myöhemmin vasta kerhoon. Aika kalliiksi hoitotuille tulis tuo kahden lapsen päiväkoti kuitenkin, joten mennään tällä systeemillä sitten. Näin mentiin myös kun toinen syntyi, joten kolmas tulkoon samaan syssyyn [emoji4]
 
Tosiaan päiväkodit ovat aikamoisia tautipesiä, senkään takia en halua esikoista tarhassa pitää. Esikoinen nautti ensimmäisen päiväkotivuotensa aikana enterorokosta, parvorokosta, kihomadoista ja 3 kk pituisesta streptokokkiepidemiasta, ja noiden lisäksi tietysti kahden viikon välein iskevästä flunssasta. Ei kiva.
 
Aika kalliiksi hoitotuille tulis tuo kahden lapsen päiväkoti kuitenkin, joten mennään tällä systeemillä sitten.
Toi on kyllä niin totta! Oon ajatellut jotenkin päivähoitoa sellasena automaationa, mutta nyt kun hintoja kattelin, niin kyllähän se ihan oikeasti näkyy budjetissa, jos toisen laittaa tarhaan kun on toisen kanssa kotona. Ja myöhemminkin, ei se mitään ilmaista lystiä oo!
 
Ja mahdollista kuntalisää ei taida saada, jos vanhempi lapsi on päivähoidossa.
 
Meillä onneks työantaja maksaa ihan palkkaa ekat pari kuukautta niin sen puoleen ei haittaa ainakaan alkuun. Toki se pitää katsoa sitten tarkemmin kun kelan äitiys- ja vanhempainrahalle jää, mutta jos saman verran saan kuin edellisellä kerralla ja kun toisestakin lapsesta alkaa lapsilisä niin ei pitäisi olla ongelmia rahallisesti pitää päiväkodissa. Ei toki oo tarkotus ihan mitään 8tunnin päiviä pitää, mutta sen verran että minäkin pääsen lepäämään ja tietenkin pikkumiehellä varmasti tulee olemaan kavereita niin on varmasti mukavampaa olla edes muutaman tunnin päivästä paikassa missä on leikkikavereita, musta tuskin on ainakaan ekaan 2kuukauteen ihan kauheesti leikkikaveriks nimittäin... :confused:
 
Välillä tuntuu et esikoinen on vähän pikkusisarta vastaan kun varsinkin vaipanvaihdossa(vaihdan vieläkin hoitopöydällä kun on selkäystävällisempi ja ei olla vielä housuvaippoihin siirrytty)
Poitsu vetää semmoset potkumaratonit, ja ei siis itkupotkuja vaan muuten vaan tykkää potkia, että on kiva yrittää siinä sitten seistä kauempana ettei potki mahaan. Tekee kyllä kaikkensa että potkut osuis!
Vaikka onhan tuo kohtu aikalaila vielä tuolla häpyluun suojissa, mutta jotenki varoo silti tosi paljon.
Sama kun menee lattialle makoilemaan niin eikö just alavatsan päältä pidä kontata yli.. :shifty:
 
Meillä tulee lapsille ikäeroa 5 vuotta. Esikoinen on tosi paljon ainakin tällä hetkellä minun perään, mutta paljon tykkää hoivata ja huolehtia pienempiä lapsia :) Joten uskon että ottaa ilolla vastaan pikkusisaruksen. On välillä jo kysellyt että miksi hän on ainut lapsi meidän perheessä. Hänelle kerrotaan tulevasta sisaruksesta luultavasti vasta rakenneultran jälkeen.

Toivon, että saan vanhemman lapsen sitten hoitoon kun en varmaan itse jaksa/pysty niin paljoa tarjoamaan virikkeitä mitä hän haluaisi. Tai sit on hyvä aika oppia leikkimään yksin, kun nykyään aina pitää olla äiti tai isä joka leikissä mukana :)
 
Takaisin
Top