Ikäerot ja sisarusten suhtautuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Te, joilla on jo lapsi/lapsia ennestään: Kuinka monta lasta teillä on ja millaisilla ikäeroilla? Miten isosisarukset suhtautuvat vauvaan? Kyselevätkö ja kommentoivatko he raskautta ja/tai vauvaa?

Jos vielä mietit, mikä olisi sopiva lapsiluku, tee leikkimielinen testimme asian selvittämiseksi. :)
 
Mun esikoinen on syntynyt 4.8.-16 ja nyt laskettu aika on 3.8.-19 eli aika tarkka kolme vuotta tulee ikäeroa! :D

Mun poika tykkää vauvoista, mutta kun oon siltä nyt yrittänyt kysellä, että mitä jos meille tulis vauva kotiin, niin on sitä mieltä että ei käy! :rolleyes:Hän tosin on vasta 2v. 4kk et ehkä en tätä vielä ala stressaamaan! :grin Ens kesänä sit näkee, miten suhtautuu.
 
Meillä lapset on päivälleen 1 v 8 kk, 1v 7 kk ja 1 v 8 kk 2 pv eroilla. Nyt jos kaikki menee hyvin, ikäeroa nuorimpaan tulee noin 5 v 6 kk. Lapset on jo pidempään toivoneet itselleen pienempää sisarusta.
 
PogoMamma, Millaista teidän arki oli pienten kanssa noin pienillä ikäeroilla? Ei ole toki pakko vastata! Uteliaisuudesta kysyn kun meille tulossa nyt 1v10kk ja esikoisen ja kakkosen välillä ikäeroa 1v11kk.
 
En muista enää tarkkaan mutta ei mun mielestä mitenkään erikoista. Neljännen syntymä oli vanhimmalle vaikea kun mä jouduin ihan yllättäin jonkun aikaa ennen la sairaalaan ja seuraavan kerran poika näki mut ja vauvan. Vanhin oli silloin vähän vajaa 5 v. Pahimmillaan oli 3 vaippaikäistä yhtä aikaa.
 
Siinä varmasti oli sulattelemista kun ensin äiti poissa ja yht äkkiä kotiin uuden vauvan kanssa. :/
Tuota itsekin pelkään kun olen joka raskaudessa joutunut olemaan vuodelevossa. Edellisellä kerralla sain maata kotona sentään, koska mieskin oli kotona.
Mutta varmasti asenteella pärjää tiukimmankin vaiheen ylitse, haluan uskoa näin! :happy:
 
Muistan vaan kun toka jälkeen tulin kotiin vauvan kans niin sain hyvinkin tehtyä ruuat kun poika tankkas kerrallaan 5 min ja nukkui muut ajat. Muiden jälkeen en muista yhtään.
 
En muista enää tarkkaan mutta ei mun mielestä mitenkään erikoista. Neljännen syntymä oli vanhimmalle vaikea kun mä jouduin ihan yllättäin jonkun aikaa ennen la sairaalaan ja seuraavan kerran poika näki mut ja vauvan. Vanhin oli silloin vähän vajaa 5 v. Pahimmillaan oli 3 vaippaikäistä yhtä aikaa.
Ei paha kolme, meitä on pikkusena ollu 4 tai 5 vaippaikästä parraillaa :D siis ikäeroja on ollu suunnilleevuos ja yhet kaksoset mukana.
 
Ikäeroiksi tulee 5v 9kk, 4v 7kk ja 1v 10kk

Isot ainakin tästä nykyisestä kuopuksen on ollut alusta asti hyvin innoissaan, luulen että sama reaktio taas. Pienihän ei mitään ymmärrä
 
Meillä ikäeroa esikoiseen tulee 6 vuotta. :) Pienempi ikäero olis ollut toiveissa, mutta sille nyt ei voi mitään. Ainakin esikoisesta on apua vauvan hoidossa eikä ehkä niin paljon osaa olla mustasukkainen.
Missä vaiheessa ootte ajatellut kertoa lapsille tulevasta vauvasta?
 
Mä ajattelin kertoa vasta, kun maha jo kunnolla näkyy. Ihan vaan kun ei toi vajaa 2,5-vuotias vielä tajua tai jos tajuaa niin sitten se kertoo asiasta kaikille ja tätä yritän vielä hetken välttää! :p
 
Me kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen, ihan vaan koska ei se pysy salassa sen jälkeen keneltäkään :grin
 
Mä pidän lapsilta salassa niin kauan kuin voin jos käykin huonosti. Luojan kiitos lapsille ei oltu kerrottu edellisestäkään, ei ne ois ymmärtänyt sitä pettymystä kun pieni ei selvinnytkään eikä tullutkaan pikkuveljeä. Eli salailutaktiikalla niin pitkään kuin voi, nyt en kerro töissäkään jos ei oo pakko.
 
Meillä tulee ikäeroo isosiskoon 2,5v. Jännittää kyllä se, et millasta se sit tulee olemaan. On muutenki aika tulta ja tappuraa tää tyttö. Et kuinka mustis siitä sit tulee ja taantuuko ite sit ihan vauvaks...
 
Meillä tullaan olemaan 1v8kk... vähän kyllä jännittää että miten sitä selviää että miten tuo pikkumies ymmärtää ja suhtautuu sitten kun äiti joutuukin liimautumaan johonkuhun toiseen. Vaikka kiltti, rauhallinen ja aika itsenäinenkin tuo tuppaa olemaan mut jotenkii jännittää..
 
Meillä tulee ikäeroksi noin 3,5 vuotta. Oikein sopiva mun mittakaavalla, oma energia ei välttämättä riittäisi paljoa pienemmällä erolla.
 
Miä taas aattelen niin et kun on lyhyt väli niin siinä on sit ”kertarysäyksellä” koko homma :D kahta enempää meille tuskin tulee (ellei jotain ihmeellistä käy mielissä ja joku iltatähti sit joskus) niin ovat sitten toisilleen kivasti seuraks kun vähän kasvaa. Ajattelen muutenkin et tähän väsymykseen kun on nyt niin tottunut niin samaan syssyyn vaan niin saa sit joskus rauhottua öisin kunnolla xD
 
Meillä tulee ikäeroksi noin 3,5 vuotta. Oikein sopiva mun mittakaavalla, oma energia ei välttämättä riittäisi paljoa pienemmällä erolla.

Meillä saattaa tulla jopa päivälleen kolme vuotta ikäeroa! :woot:

Mutta syntyi tää mihin aikaan tahansa elokuussa, niin oon innoissani, että mun tarvii jatkossa järkätä ainoastaan yhdet synttärit vuodessa! :cool05
 
Takaisin
Top