Ikä erona 17kk

Maria09

Vasta-alkaja
Hei
Meille on tulossa toinen vauva toukokuussa. Silloin poikani on 1v7kk. Olisin kyselly kokemuksia, käytännön asioita ym samassa tilanteessa olevilta.
Mitä tuli yllätyksenä? Ottiko vanhempi lapsi toisen lapsen hyvin vastaan? Että miten teidän välit muttui?
Olisi kiva kuulla emoticon
 
Sama juttu, meillä syntyy toukokuussa kolmas. Ensimmäisen ja toisen välissä ikäeroa 1 v ja reilu 9 kk ja toisen ja kolmannen väliin tulee noin 1v 7 kk tai vähemmän jos syntyy aikaisemmin... Ihanaa kun lapset on samanikäisiä, vaikka ei se aina helppoa ole. Positiivisella ajattelulla pötkii pitkälle. Jos jo valmiiksi ajattelee, että se on kauhean rankkaa, niin kyllä se silloin varmana tulee olemaankin.
 
Pitääpä vastata tähän...  meillä tulee myös uus vauva toukokuussa ja edellinen täyttää kesäkuussa vuoden joten täällä ikäreroa tulee ainoastaan 11kk...

Vanhemmat pojat on nyt 12v, 9v ja 7v, ex-miehen kanssa ja 7kk vanha poika on nykyisen mieheni kanssa. Tämä tuleva, mulle siis 5. ja nykyiselle miehelleni toinen, jää meidän perheessä viimeiseksi lapseksi.

Vielä en osaa sanoa, miten hommat tulee menemään näin tosi pienellä ikäerolla, mutta uskon vahvasti, että kaikesta tullaan selviämään. Elämässä kun on ollut pahempiakin paikkoja...

Tämä raskaus oli toivottu, mutta yllätys oli melkoinen kun tulin raskaaksi nuorimman ollessa 3kk vanha. Mutta ei haluttu odottaa, ikää on jo sen verran meillä molemmilla.

Uskon vakaasti, että juuri tuolla positiivisella asenteella selviää pitkälle! Itseäni ei hirveesti tuleva kesä pelota, muita sitten sitäkin enemmän...
 
Pakko on munki vastata.Eli meille on tulossa toinen yhteinen toukokuussa ja edellinen täyttää kesäkuussa 1v.Eli meillä tulee ikäeroa 10,5kk.
mulla edellisestä liitosta 13v,10v ja 5v pojat ja miehellä edellisestä 6v poika.Ei oltu suunniteltu mutta toivottu että Juhoolle tulisi kaveri. yllätys oli suuri ku tulin 2kk synnytyksestä raskaaksi.
Luulen et pärjätään positiivisellä asenteella ja hyvällä tukiverkolla tästä. Ja muistakaa vanhemmat tarttevat myös sitä kahden keskeistä aikaa.
 
Hei, 
meillekin on tulossa toinen lapsi ja ikäeroksi tulee 1,5 vuotta. Esikoinen on nyt 9,5 kk ja raskaus on aivan alussa. Vauva on todella toivottu ja pieni ikäero suunniteltu, mutta tämä tapaus teki saman tempun kuin esikoinen. Tulin raskaaksi heti kun ehkäisy jätettiin pois. Mä aattelin itsekseni, että kyllä siinä puolisen vuotta vierähtää ennen kuin tärppää.. 

Ootteko miettineet vaunuja? Pärjääköhän sitä sisaristuimella vai tarviiko tuplarattaat? Mä haluisin niin kovasti ostaa vaan ton istuimen ja vaikka seisomalaudan. Lisäksi meillä on vielä Manduca. Vähän kyllä välillä jännittää, että miten tämä oikein lähtee menemään. Ostetaanko toinen pinnasänkykin vai siirretään 1,5-vuotias lastensänkyyn.. Syöttötuoleja ainakin tarvii kaksi :) ihanaa ja pelottavaa samaan aikaan. Eikä touhotusta vähennä yhtään talonrakennusprojekti. Talo ei edes ehdi valmistua ennen vauvan syntymää, vaikka näin oltiin suunniteltu :)

Tsemppiä odotukseen kaikille! 
 
Meillä on ikäeroa siis 1v9kk. Meillä ei ole sisaristuinta, eikä kaksosrattaita. Välillä kyllä pohdin, että sellainen olisi näppärä. Eli riippuu varmasti siitä, paljonko liikutte vaunuilla/rattailla yleensä.

Mä käyn vain tuossa lähipuistossa (parisataa metriä), niin sen välin jaksan kantaa esikoista, kun vauva on vaunuissa. Seisomalauta löytyy, muttei esikoinen suostu aina seisomaan tai kävelemään. Ja sitten kun ollaan miehen kanssa kävelyllä, niin meillä on vaunut vauvalle ja rattaat esikoiselle. Eli kantsii pohtia miten paljon itse käyttää vaunuja/rattaita. Kaupassa me käydään aina autolla, on sen verran paljon matkaa.
 
vastaan tähän nyt ku 11kk ikäeroa meiän lapsilla ja 3kk jo harjoiteltu eloa.
Meillä on kaksostenrattaat, mutta heta(3kk) ei viihdy oikein niissä.Meillä hyvä ratkaisu on Juholla istumarattaat ja Heta rintarepussa mut jos ollaan miehen kans yhessä liikenteessä juho omissa rattaissa ja heta vaunuissa.
Meillä on 2 pinnasänkyä ja juho nukkuu isoveljen kans samassa huoneessa.Nyt toinen pinnis on hajoomassa(14v vanha esikoisen) niin hankimme juholle matkasängyn niin kauaksi aikaa ku pysyy lastensängyssä.meillä ku matkasängyllä on muutaki käyttöä.
Meillä ei oo ku 1 syöttötuoli ja ajattelin et pärjätään sillä.
 
Niin joo, rintareppu on ollut kätsy leikkipuistoillessa isomman kanssa. Eli kun pienempi ei suostu olemaan vaunuissa, oon ottanut rintareppuun. Meillä on käytössä 2 pinnasänkyä, molemmille oma. Enkä usko, että kahta syöttötuolia tullaan tarvitsemaan.
 
Kiitos kommenteista! Mä oon kyllä kulkenut vaunuilla tosi paljon nyt esikoisen kanssa, mut toivon kyllä että reppu ja sisaristuin riittää. Esikoinen ei kuitenkaan nuku enää sitten kuin yhet päikkärit ja tarvittaessa voin ottaa vauvan silloin reppuun. Vaikka onhan tässä vielä kovasti aikaa muuttaa mieltä :)

Meilläkin on matkasänky ja sit meillä on mun vanha puukehto, jossa menis ensimmäiset kuukaudet. Ehkäpä sitten esikoisen vois jo laittaa lastensänkyyn. Tai no, tuo meijän neiti on kyl melko energinen tapaus ja nukkumaan meno on ainakin vielä täys sirkus.. 8 kuukautta voi muuttaa paljon - suuntaan tai toiseen :)

Miltä teijän yhteiselo on tähän mennessä tuntunut? Ootteko ollu ite väsyneitä? Kuinka esikoiset otti uuden tulokkaan vastaan? 
 
Meillä tää alku on sujunut hyvin.tytsy on nukkunut 4päivän ikäisestä 7-9h putkeen yöllä.Juho herää edelleen kerran yöllä mut oon sit päikkäreiden aikana nukkunut jos tarvetta on ollut.Raskaus aika oli musta paljon rankempi ku nyt.meillä varmaan tekee myös se et meillä on 13v,11v ja 5,5v isoveljet Juhon kaverina.Mietin vaan jo nyyt ku tyttö kasvaa niin voiko juhon siirtää isojen poikien istuimeen eli vyöistuimeen josta saa sit korokkeen erikseen ku Heta siirtyy kaukalosta isompaan istuimeen...
 
Heips,

Minä vastailinkin tähän viestiin jo odotusaikanani. No nyt meidän kolmikko on sitten ollut koossa jo reilun kolme kuukautta. Eli esikoiseni on 3 v 8 kk, toinen poikani 1 v 10 kk ja pikkun neitimme on 3 kk. En voi muuta sanoa kun että hyvin on mennyt helppoa ei aina ole, mutta olishan se tylsää jos kaikki menis kuin elokuvissa. Arjen komiikka parasta komiikkaa. Tsemppiä kaikille "kohtalon tovereille"! :-) Sisarusrattaa on ollut hyvä, mutta välillä ollaan menty ihan vanhoillakin rattailla kolme päällä... ja sitten kantoreppu, hyvä keksintö. Kyllä se arki opettaa kaikenlaisia konsteja kulkemiseen... :-)
 
Näinhän se on, käytäntö opettaa. Saapa nähä mihin sitä päätyy. Jos sais edullisesti kaksosten rattaat niin vois harkita kyllä. Mä oon tykänny tosi paljon meijän nykyisistä yhdistelmävaunuista ja niihin sais sisaristuimen, joten sekin on edelleen potentiaalinen vaihtoehto. Me ootellaan, että raskaus etenee ja esikoinen kasvaa, ja tehdään päätöksiä sitten.
 
Takaisin
Top