Ikää yli 35 ja esikoinen tulossa, vertaistukea kaivataan :)

Kas hei! Meillä pikkumuru täytti tänään 5 viikkoa. Jihuu! Hyvin on mennyt, mitä nyt ikään kuuluvia vatsavaivoja. Hänellä siis, heh.. Oon todella onnellinen! Ja nyt matkalla teatterista kotiin, beibi isänsä kanssa viettää laatuaikaa :)

Mulla synnytys oli mallia tosi nopea - sairaalassa ehdittiin olla 50 minuuttia ennen kuin oli typy syntynyt! Huhhei! Nopea& rajuhko synnytys, hyvä fiilis jäi kuitenkin loppujen lopuks.

Alkuvaiheessa mulla oli heikotusta, pyörtyilyä jne. verenhukan & alhaisen hemoglobiinin vuoksi, mutta nyt jo pitkään ollut voibyi ok.
 
..äh onpa hankala kirjoittaa tässä bussissa... Mitäs muuta.. Tää on ainakin nyt alkuun ollut vähemmän raskasta kuin luulin! :Heartred

Tsemppiä & hyvää mieltä kaikille!
 
Paljon onnea Sinitiitu :)

Kirsikka;
minäkin kattelin tuolta samasta paikasta vaatteita, mutten vielä ole tilannut mitään. Yhdet äitiyshousut olen ostanut.

Vointi on täällä hyvä, lähes normaali, lukuun ottamatta turvotusta. 14.4 on neuvola ja 24.4 rakenneultra. Pieniä potkuja on ehkä jo tuntunut.

Ihania aurinkoisia odotus päiviä kaikille :)

p.s kotidoplerin sorruin ostamaan, takaamaan mielenrauhaa.

19+2
 
Kiitos maria ja ihanaa odotusta sullekin :) Missäpäin maata muuten odottelet ja synnytät? Täällä tänään 18+1, vieläkään en oikein selkeästi liikkeitä tunne, ehkäpä jotain pientä meininkiä.. Muuten vointi on hyvä, päänsärky kiusaa aina välillä kyllä. Ja nettitilailua hyödynnetty- vähän tilaa antavia t-paitoja kesäksi ja semmoista.. Rakenneultra on toukokuun alussa. Sulla sitten jo lähempänä- mukavaa käyntiä sinne :)

Kirsikka: ostin kyllä vaipparoskiksen mutta hyödyntämättä on jäänyt. Ikean malli ja jotenkin oli liian pieni ja hankala kansi. Menee sitten vessan pikkuroskiksena.. Voi että kun muistan tuon päivän kun äitiyspakkaus tuli..ihanaa hipelöidä niitä pieniä vaatteita :love2 nyt me hyödynnetään viimevuotista ja satsataan tuo äitiysraha tuplarattaisiin. Tytöllehän nyt kaikki vaatteet ja koot onkin jo kaapissa, jos poika tulee niin ei ihan kaikkia pinkkiä voi ehkä käytellä :wink
 
Minulla on tässä vähän liikaa aikaa seikkailla netissä ja tilailla kaikenlaista...Olen vielä ainakin toisen viikon sairauslomalla lonkkakivun vuoksi, ei anna nukkua yöllä, herään tunnin välein ja aamulla olo on sen mukainen, eipä siinä työnteosta tule mitään... :sleep011 Voi olla etten enää töihin menekään mikä on sinänsä harmi, olisin halunnut olla loppuun saakka töissä (16.5). Pitkä aikahan tässä vielä on ennen kuin tyttö syntyy.

Täytyy harkita tuota vaipparoskisasiaa, kaikkeahan sitä on myynnissä mutta onko kaikki järkevää... ei varmasti :happy118

Hyviä vointeja kaikille! ja hyvää pääsiäistä :bunny
 
Hyvää pääsiäistä tännekin!
En olekaan kirjoittanut tänne IKUISUUKSIIN!!! Mitä kaikille kuuluu? Vauvoja on ainakin tullut, onnea uusille äideille :)
Täällä raskaus etenee hyvin, mitä nyt tuli radi-diagnoosi, mutta sekin pysyy kurissa ruokavaliolla. Poika kasvaa hurjaa vauhtia ja maha hänen mukanaan. Energiaa tuntuu riittävän 24/7 potkunyrkkeilyharjoituksista päätellen :Heartred
 
Sinitiitu asun Pohjois-Karjalassa, missäs päin sinä?

Täällä vointi ihan ok.

20+6

Palaan paremmalla ajalla :)
 
Muokattu viimeksi:
maria: me elelemme Pirkanmaalla. 19+4 tänään, pieniä potkuja tuntuu iltaisin etenkin kun rauhoittuu päivän puuhista :love7 Ihanaa kun aurinko paistaa ja kesä tulee! Pärjäävät nuo taaperot vähän pienimmillä vaatetuksillakin ja hiekkalaatikkosuunnitelmissa tässä mennään. Kiva kuulla sustakin BeNe! Sulla on jo viikkoja hieno summa kasassa!
Ja hyvä kun radi tottelee ruokailijaa!

Just muuten maria huomasin että kävit tänään rakenneultrassa...Miten meni? Mulla 7.5. tulossa.

Aurinkoista mieltä ja hyvää vointia kaikille; vauvoille, vanhemmille ja odottaville :flower
 
:eek: Täällä toivutaan noroviruksesta, iski viime yönä ja nosti kunnon kuumeenkin :confused:.Ilman raskauttakin järkyttävä tauti...

Muuten vointi hyvä, töitä 3 vkoa jäljellä, sitten pääsee mammalomailemaan :happy6 jeeeee. Paljon on tullut jo tehtyä hankintoja pikku neidille, vaunut mennään hakemaan huomenna, päädyttiin Gessleinin vaunuihin.
 
Voi Sinitiitu miten ihania uutisia :love017 Pitkästä aikaa täällä, arki vaan vie mennessään. Annikselle myös terkut, täällä huudellaan takaisin teidän kuulumisia :greet025 Ja toki kaikille muillekin äideille täällä.

Hyvin meillä menee, olen opintovapaalla eli pikkuista kymppikuukautista ei tarvinnut laittaa hoitoon. Nyt parin viikon sisällä on tapahtunut valtava pyrähdys oppimisessa. Opittiin konttaamaan (ryömiminen skipattiin kokonaan), sit noustiin seisomaan ja nyt vaipanvaihtokin on yhä itkua aluksi kun ei millään malttais olla paikallaan. Mutta ei voi kun nauraa, kun neiti on niin hauska - tunteet muuttuu ihan hetkessä itkusta nauruksi, harmista hölmistykseksi jne. Äitiys on edelleen kaikkein ihaninta mitä voi olla, työ ja ura on ihan toisarvoista. Nyt jatkan opinnot loppuun ja pääsin aloittamaan syksyllä toisia opintoja eli vielä saan olla suurimman osan ajasta neidin kanssa.

Ja ajatelkaas - ensimmäinen äitienpäivä! Mites meinasitte juhlistaa? Meidän pitää varmaan varata toinen kampaaja- aika tytölle kun jo kerran on leikattu otsista ja taas on silmillä. Neiti on nyt kyllä sellainen touhuaja että mitenhän onnistuu.. :love2

Olisiko Sinitiitulla tai Anniksella vinkkejä mistä kannattaa hommata ensikengät ja mitkä merkit olisi hyvät? Vielä ei kävellä, mutta ei varmaan kauaa mene. Nämä kelit on just pahimmoilleen, kun välillä on ulkona kylmä mutta sit taas aurinko paistaa ja on reippaasti plussaa. Mitkähän popot ois hyvät, kun laadukkaat haluan mutta jääköhän talvikengät ihan liian vähäiselle käytölle ja kevätkengät on liian kylmät...?

Ihanaa kevättä, aurinkoa ja linnunlaulua kaikille! :happy093
 
Sinitiitu rakenneultrassa kaikki näytti olevan ok :) teki tosi tarkan tutkimuksen, kesti ainakin puoli tuntia. Istukka on edessä, eli vaimentaa varmaan potkuja.

Kirsikka paranemista! Ja sulla ei enää ole pitkä aika lomaan :) minä pidän kesäloman ennen äippälomaa, eli pari kuukautta mulla töitä.

Mukavaa viikonloppua kaikille :smiley-bounce015
 
Ilmoittaudun myös iäkkääksi odottajaksi. Ensimmäinen lapsi tulossa syyskuussa, ja tänään tulee itselle täyteen 39 vuotta. Sen verran yllätyksenä tämä raskaus tuli, kun olin jo totuttautunut ajatukseen lapsettomuudesta, että sopeutuminen on yhä meneillään... Mutta kaikenlaisista pikkuhuolista huolimatta olen voinut niin hyvin ja asioiden järjestelyyn on riittänyt niin kivasti energiaa, että ei voi olla kuin kiitollinen että saan tämänkin kokea. Eiköhän asia tästä konkretisoidu, kun löytyy isompi asunto ja vauvalle voi alkaa tehdä ihan konkreettisestikin tilaa.

Se on ollut hauska huomata, että kun aiemmin tuntui että joka tuutissa varoitellaan "vanhana" raskautumisesta, neuvola- ja lääkärikäynneillä ylimääräisiä riskejä ei ole mitenkään ylikorostettu. Varhaisultrassa kysyin riskeistä lääkäriltä suoraan, ja hän mainitsi kromosomihäiriöiden kasvaneen riskin mutta kuittasi asian kuitenkin nopeasti "muuten ei terveellä naisella pitäisi olla mitään syytä huoleen". Eikä isompia ongelmia tosiaan ole ollut.

Viikoilla 18+2 mennään.
 
Muokattu viimeksi:
Lisää positiivisia asioita neuvolatätien suhtautumisesta kypsään ikään ehtineeseen odottajaan: raskauden ekat kuukaudet selviteltiin välejä tulevan lapsen isän kanssa ja päädyttiin siihen, että mun on parempi olla lapsen kanssa yksin; kun viime käynnillä kerroin tämän neuvolatädille, tämä totesi vain että elämänkokemus tuo rauhallisuutta ja perspektiiviä, jotka auttavat jo pitkälle. Olin siis kertonut, että isäkandidaatilla on historiaa sekä mielenterveysongelmien että runsaan alkoholinkäytön kanssa.

Itse olen jo tässä vaiheessa huomannut, että ikä on tuonut mukanaan niinkin mahtavan asian kuin oikeasti aikuisten ystävien verkoston, joka on ollut näinä alkukuukausina korvaamaton. Melkein nelikymppisillä naisilla on monilla itsellään lastenteko vielä suhteellisen tuoreessa muistissa, ja ne joilla ei ole lapsia mutta lapsellisia ystäviä on, tuntuvat olevan hyvin kartalla siitä, mitä ensikertalaisen äidin mielessä (ja jopa kropassa) tapahtuu.

Nyt mennään siis viikolla 18 ja yritän tulla sinuiksi sen kanssa, että muutaman viikon sisällä alkavat ulkopuolisetkin ymmärtää, ettei kukaan voi lihoa näin puhtaasti pelkästään mahasta... Parisuhdetilanne varmaan vähän hidastaa raskausjohtopäätösten tekemistä. Hirveästi en tykkäisi selitellä taustoja, mutta kai siihenkin on oltava valmis :P
 
Se on totta, että ikä tuo rauhallisuutta ja erillaista näkemystä asioihin. Neuvolatäti sanoikin mulle puhelimessa heti (kun soittelin ekaa aikaa) että tämä raskaus on taatusti sinulle erilainen, koska olet jo aikuinen ja kuinka onnellinen minäkin olen aikuisista ystävistä joita ympärillä tällä hetkellä on. Monella on pieniä lapsia ja niin minäkin saanut reilusti tukea ja turvaa (vaikka alussa raskaus onkin) ja myös tavaroita. Tällä hetkellä suurista ostoksista ei puutu kuin pinnasänky ja rintareppu, muut tavarat odottavat kaverilla valmiina :)

Saattaa olla, että tämä raskaus on minulle viimeinen, otan siitä kaiken irti varsinkin kun pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan liitoskipuja ja väsymystä..ja tietty koko ajan nälkä :p Ja kun tämän tulevan pikkusen sisarukset ovat jo teinejä, niin sekin tuo tilanteeseen ihan uusia elämänvaiheita..ihan kuin elämä alkaisin uudelleen, mutta nyt on elämänkokemusta paljon enemmän:)
 
Vauvan syntymä on varmasti perheen teineillekin ihan uudenlainen elämäntilanne. Lähipiirin vastaavissa tilanteissa on ollut mukavaa huomata, miten teini-iän myllertämästä melkein-aikuisesta kuoriutuu häpeämättömän hoivaava ja lapsellisuuksiin heittäytyvä isoveli tai -sisko, ja miten tärkeitä sisarukset ovat toisilleen vielä sittenkin kun vanhemmat sisarukset asuvat jo oman kattonsa alla. Eihän näin tietysti aina käy, mutta esimerkkejä on paljon :)

Täällä on ihan sama tilanne, tarvikkeita on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Ja vasta nyt on alkanut avautua, miten vahvasti äitiys yhdistää -- vanhoihin ystävyyssuhteisiin on tullut viime kuukausina ihan uusia ulottuvuuksia, ja ehkä itsestäkin on tullut vastaanottavaisempi tarjotulle avulle.

Melko samat "murheet" täällä kuin sielläkin juuri nyt: väsymys, jatkuva nälkä ja niiden lisäksi kikkailu peittävien vaatteiden kanssa -- ja vasta viime päivinä hullun lailla iskenyt makeanhimo. Kauankohan painonnousu pysyy tätä tahtia käyrillä...
 
Olipa ihanaa kuulla susta Vieno :) ja upeaa että saat olla kotona ja vapaalla tytön kanssa! Täälläkin tuntuu että tempperamenttia ja omaa tahtoa löytyy typsykällä yhä enemmän, jekkuilla osataan ja tosiaan ei voi usein kuin vain yhdessä nauraa pienen oivalluksille :love2 Olen kanssasi niin samaa mieltä että tämän on sitä elämän parasta aikaa :love2 töihin ei tosiaan vähäisintäkään kaipuuta ole ja nyt sitten valmistaudutaan kesän myötä uuden pienen perheeseen tuloon.. Teidän tytöllä onkin jo pienestä pitäen kokemusta sitten kampaajalla käynnistä, mahtavasti kasvavat kutrit! Meillä kasvaa niskassa muutama pidempi suortuva ja on niin söpön näköinen ettei raaski koskea niihin.
Ja se eka äitienpäiväkin tosiaan tulee :Heartpink taidan jättää vapaat kädet miehelle, jos vaikka keksisi jotain yllätystekemistä sille sunnuntaille.. niitä kenkiä ollaan katsottu K-kengästä, moni suositteli että täälläpäin on ainakin hyvät valikoimat siellä ja asiantuntemusta. Täyttä kevätkeliä täällä jo pitelee. Ihanaa kesänodotusta sinne- nautitaan kaikesta!!

Ja kiva kuulla syyskuinen ja Satru teidän ajatuksia! Samaan porukkaan kuulun-39v kun viime keväänä esikoisen sain ja nyt sisarusta odotellaan, la syyskuussa. Itsellä myös tosi fiksu neuvolantäti ja muuallakaan en "ikäsyrjintää" ole kokenut esikoisen raskauden ja synnytyksen aikana. Kaikella on aikansa ja olen huippu onnellinen että äidiksi vielä saatoin tulla ja perheen perustaa :love7

Muista syyskuinen että on ihan sun oma päätöksesi jos kenelle haluat taustoja selitellä, niiden ei tarvitse tietää keille ei susta kuulu. Tuntuu että näin iän myötä sitä on ainakin omia oikeuksiaan oppinut puolustamaan :rolleyes:
täällä myös väsymys aina välillä aaltoilee vaikkei sellaisena enää onneksi kuin alkuraskaudessa. Ja karkinhimo piinaa vietävästi, auts.. terkka onneksi ei suuresta painonnousustani viime keväänä motkottanut- mutta nyt yritetään pienemmillä kiloilla selvitä että vielä joskus entiset vaatteetkin sopivat..

Onnea maria ultrakuulumisista ja Kirsikalle tsemppiä vikoihin työpäiviin- vähenee, vähenee :) jaksamisia mahojen kanssa myös sinne!
Ja Annikselle ja neitoselle terkkuja tähän lähelle :)
Voidaan kaikki hyvin :)
 
Raskauden alussa mietin tätä ikäasiaa enemmänkin ja unohdin jo koko asian kunnes viime viikolla törmäsin sattumalta yhteen tuttavaan jota en ole tavannut viiteen vuoteen. Ensimmäinen kysymys häneltä: mitä oletko raskaana, miksi jätitte lapsen teon näin myöhäiseksi? Ai että minua raivostutti!!!!!! :mad: Varmasti naamastani näki että nyt keljuttaa... Pöllö.

Se on 13 työpäivää jäljellä ja sitten se on moro :smiley-angelic006 työelämälle hetkeksi.

Mukavaa vappua kaikille! :dance011
 
Sehän ei kenellekään kuulu milloin kukin lapsia tekee tai on tekemättä. Ikävää että kuitenkin on asiasta kommentoitu! Tälläset asiat on niin yksityisiä, ettei kenelläkään ole varaa arvostella! Mulle on käynyt lähinnä niin, että erotessani ed. miehestä ja löytäessäni tämän nykyisin monet odotti perheenlisäystä ja sanoin kaikille, että ei enää kun aikasemmatkin lapset on jo melkein aikuisia :grin Sitten kun rakkaus syveni ja arki tuntuu niin ihanalta, niin se oli tavallaan luonnollinen osa ja nyt löydän itseni täsmälleen samasta tilanteesta kun esikoista odottaessani..menossa naimisiin maha pystyssä :eek::grin. Tai no, toivon ettei silloin vielä masua kauheasti näy, mutta mies sanoi ettei tule "äpäriä", kihloissa kuitenkin ollaan jo oltu ja naimisiin menosta ollut puhetta kauan ja nyt kun tämä pikkunen päätti ilmoittaa olemassa olostaan, niin se "vähän" vauhditti asioita :)
 
Kirsikka- sangen kurjasti on kyllä sanonut tuo sinun tuttusi! Ite olisin varmaan raskaushormoneissani itkuun purskahtanut.. Mut onneks taisi siiten tajuta sun ilmeestä miten tölväisi o_O Sulla taitaa olla vauvalle hankinnat jo aika hyvällä mallilla- fiilistele nyt vielä viimeisiä työpäiviä- ite ainakin muistaa kuinka melkein liiteli kun aamukamman piikit väheni :grin
Satru- sulla on sama tilanne kuin mun miehellä (paitsi että me ei olla vieläkään vihille asti keritty ja mä oisin sit se maha pystyssä oleva osapuoli :wink..) siis että lapset aiemmasta liitosta isoja ja alkuun oli sitä mieltä ettei enää hankkisi lisää. Mut kas vain- mieli muuttui ja nyt niin on tohkeissaan pienen tyttömme kanssa ja kas; vieläkin perhe siis kasvaa :) Itse oon tietysti huippuonnellinen ja kiitollinen että halusikin vielä kanssani lapsia :Heartred

Hauskaa Wappua :dance018
 
Takaisin
Top