Iho-ongelmat

Rapsu

Oman äänensä löytänyt
Aiheesta saa varmaan raskaana olessa puhuttua monestakin vaivasta, mutta itseä vaivaa tai lähinnä potuttaa persauksen näppylät. Jossakin palstalla arviota heiteltiin hikoilusta, hormonitoiminnan vaihtelusta, a-vitamiinin puutteesta tai vaikka mistä. Ottaa pattiin nuo punoittavat näpyt! Onko teillä muilla vastaavaa ja onko mikään auttanut?
 
On vastaavaa, mutta ei kyllä pelkästään persposkilla. Myös reisiin on ilmestynyt pieniä finnejä. Mä itse aloin epäilemään, että ehkä öljy, mitä käytän raskausajan arpien ja ylipäätänsä ihon venymisen helpottamiseen, on liian raskasta iholleni ja tukkii ihosoluja. Koska näpyt selvästi ovat tukkeumia, kun ne lähtee puristamalla (ken uskaltaa). Kasvoihinkin on ilmestynyt näppyjä, mutta ne eivät ole samanlaisia, vaan enemmän punaisia läikkiä tai kohoumia, joita ei tulis mieleenkään puristaa (se ei niihin auttaisi), mutta kasvojen iholeppa en laitakaan tuota öljyä.

Eli lieneekö öljy kehossa, kasvoilla hormonit? Mutta en tohtis öljyäkään pois heittää, helpottaa nimittäin ihon kiristämiseen ja kutinaan mahan seudulla (mahassakin ollut yksi finni). Käytätkö pelkkää rasvaa kehossasi vai mitä?

 
Mun iho-ongelmat tässä alkuvaiheessa on vasta kaameet finnit otsassa! Ne tosin alkoi jo kesän jälkeen, kun jätin pillerit pois. Sitä ennen mulla ei ole edes teininä ollut juuri ollenkaan finnejä ja nyt sitten pukkaa aina 2-3 uutta kun edelliset 2-3 on parantumassa. Kauheessa kunnossa koko otsa. En tiedä mitä ainetta kannattaisi siihen käyttää. Pesen naaman aamuin illoin ja olen muutoin tosi kuivaihoinen.
 
mulla oli ekassa raskaudes finnejä tisseissä! yök. ja nyt tässä naama kukki alkuraskauden, todella kipeitä ja suuria finnejä. nyt on pahin kukinta menny ohi niin kunnon arvet jäänyt :(
 
Mulla alkanu tulee kans isoja finnejä poskiin ja otsaan. On niitä jo valmiiksi ollutkin mutta tuollaisia isoja ei ole ikinä ollut missään ja nyt niitä sitten ilmestyy. :S Eikä lähde millään. 
 
Jep, raskausajan akne on kyllä ärsyttävä vaiva!! Ja miksei sitä voisi olla sitten vaikka pyllynposkissa? Mieluummin olisin itse kyllä ottanut vaikka sata näppyä pyllyyni kuin ne kaikki, jotka kasvoihin tuossa ekassa raskaudessa ilmestyi... Ärsytti ihan sikana! Mullakin on kyllä taipuvaisuutta akneen muutenkin, mutta raskaus räjäytti sen ihan uusiin mittoihin, valitettavasti. Noh, kyllä ne näpyt onneks sitten raskauden jälkeen yleensä ainakin jonkun verran paranee kun hormonitoiminta muuttuu taas normaalimmaksi. Itse oon ajatellut, että josko mahdollisen toisen raskauden ja sen jälkeisen imetyksen jälkeen menisi sitten ihan ihotautilääkärille ja harkitsisi jotain vahvempaa lääkitystä aknen hoitoon. On niitä kai jotain sellaisia kuureja, joilla pitäisi pysyä akne poissa koko loppu elämän. Tiedä häntä... Mutta todella harmillinen ja itsetuntoa syövä vaiva. 
 
Täällähän on kohtalontovereita.

Minullakin on oikeastaan koko raskauden ajan ollut noita iho-ongelmia. Otsassa ja nenässä ei niin minkäänlaisia näppylöitä, mutta leuka, leuanalunen ja välillä posket kirjaimellisesti kukoistavat. Olkapäihin, rintakehään, rintoihin ja niiden väliin sekä yläselkään on tasaista tahtia ilmestynyt pienen pieniä näppylöitä. Tuntuu, ettei oikein mitkään keinot auta, joten olen vain koittanut opetella elämään naamani kanssa.

Teini-ikäisenä minulla oli suht paha finniongelma, joka sitten parani ja lopulta hävisi melkein kokonaan, kun lopetin meikkivoiteen ja puuterin käytön täysin. Nyt tekisi mieli peittää näppylät puuterilla tai meikkivoiteella, mutta kokemuksesta tiedän sen vain pahentavan asiaa... Täytyy toivoa, että raskauden jälkeen tilanne taas normalisoituisi edes vähäsen.
 
Itse olen nyt jättänyt meikkivoiteen kokonaan pois ja huomasin samantien, että iho alkaa parantua eikä ihohuokoset ole niin tukossa kun ei survo meikkiä niin paljon kuin ennen. Kaverinikin sanoi perjantaina ettei edes tajunnut, että mulla ei ole meikkivoidetta. Sitä ei kuulemma edes huomannut, kun iho on parantunut tosi hyvin eikä mulla ole koko teini-ikäni aika ollut hyvä iho, ei, naama ollut monta vuotta näpyillä. Oikeastaan 7-luokasta tähän päivään asti eikä mikään myrkky ole ikinä auttanut. Nyt kun on naama ilman paksua pakkeli kerrosta niin huomaa kyllä että alkaa parantua paremmin. :)
 
Takaisin
Top