Ihania kamalia nimiä

Josefina

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs mua kiinnostaa kamalasti mitä mieltä kukakin on nimistä..
onko jo selkeästi tiedossa nimi vaihtoehdot?
Mitkä on suosikki nimet? Inhokki nimet? [;)] Oudoimmat nimet?


Itselläni on pyörinyt muutamia nimiä, osa on miehen hyväksymiä, osa ei.
Tytön nimistä huulilla pyörii nimet: Emma, Mea, Jade, Peppiina, Aliisa
Poikien nimistä: Anton, Benjamin, Oliver (Mieheni ehdotus pojan nimeksi olisi Patrick)

Inhokkinimiä minulla ei ole.. tai no on ehkä Ensio...[8|] [:D] mutta olen jostain kumman syystä ihastunut nimeen Paavo [:D] eikä kukaan ymmärrä mun ihastusta tähän nimeen.. Noh, jääköön se nimi sitten käyttämättä [8|]

Outoja nimiä mun mielestä on kaikki väännelmät, kuten Ilta-Sointu, Vesi-Pisara, jnejne...
Noh kuka tykkää mistäkin [:D]
 
En ole koskaan tykannyt kaksoisnimista kuten Anna-Kaisa tai Marja-Riitta varsinkaan jos molempia om pakko kayttaa. Tulee mielestani niin pitkiksi nimet. Vaikka Suomessa kai usein kaytetaan vaan osaa. Norjassa onkin (ilmeisesti) pakko kayttaa koko nimea, ja outoja yhdistelmia riittaa. Muakin yrittavat aina kutsua seka ekalla etta tokalla nimella. (Ja heti alkaa ahdistaa..)

Miehen kanssa yritetaan keksia nimia, joita kaikilla ei ole. Meidan ensimmaisen nimi on Pauline, joka oli miehen ehdotus. Han oli opiskeluaikoinaan tavannut ranskalaisia ja nimi oli jaanyt kauniina mieleen. Itse en olisi uskonut lampiavani noin pitkalle nimelle, mutta nakojaan mieli voi muuttua.

Ulkomailla olon takia en halua nimia, joissa on æ tai ø. Kiva, jos lapsen on helppo muuttaa toiseen maahan jos haluaa.

Suomalaisista nimista tykkaisin nimesta Helmi, mutta se kuulostaa niin poljalta taalla, etta taitaa jaada haaveeksi.
 
Mä tykkään kyllä Paavo-nimestä kovastikin. :-)
 
Noin muuten tykkään vähän erilaisista nimistä, ei sellaisista joita on viisitoista tusinassa. Esimerkiksi nimet Jenna ja Aino olisivat nättejä, mutta ihan liian "kulutettuja". Kaksiosaisista en ole tykännyt koskaan. Tulevalle ölliäiselle haluaisin vanhahtavan nimen, kuten Tilda, Silja jne. Pojan nimet on vielä täysin hukassa.
 
Mä olen kyllä kans noita nimiä pyöritelly. Miehelle näytin edellis iltana ekan kerran mun nimiehdotuslistaa ja sanoin et pyyhkii yli kaikki mitkä ei ainakaan sille sovi. no ei se pyyhkiny mitään yli mut sit se sanoi et ei viittiny ku niistä ainoastaan yks olis ollu mielekäs. [:-].

Niemllä ei onnkes ole kiirus ja sit on sekin ihana pikku juttu et ku se laps sitte vihdoin syntyy ja nimi on jo muka päätetty valmiiksi nii se ei ei ollenkaan näytä siltä miltä nimi. Mä ainakin aion jättä muutaman erilaisen nimen varastoon et on vaihtoehtoja. Ja mä myös olen ihastunut noihin vanhoihin nimiin.
 
Muutaman kerran ollaan nimiä hetkisen mietitty [:)] Ei kyllä ole mitään varmaa mielessä. En haluais liian erikoisia, mutten turhan käytettyjäkään. Lehdestä huomaa miten samoja nimiä annetaan paljon samaan aikaan! Tosin nyt en muista mitä siellä nimissä on ollut [:D] Veetiä ym. pojissa ollut ainakin paljon.

Helmi- nimestä olen tykännyt jo pitkään! :D Täällä on turvallista jutella nimistä, kun ei tule riitaa - tuttujen kanssa voisi ruveta mietityttään et voi ei, voinko laittaa tuota jos toikin on miettinyt samaa :)

Silja, Lydia, Aurora, Milja, mm. tyttöjen nimistä kuulostaa täällä hetkellä kivoilta, pojista Johannes (vähän liian pitkä?) Luukas kuulostaa hyviltä..mutta en tiedä, luulen, että on vaikeampaa miettiä pojalle nimeä!

Paavo on niin suloinen nimi! En vain viitsi harkita nimeä, koska tuttavilla on juuri kastettu Paavo-vauva [:D]
 
Mä olen selaillut vanhoja sukukirjoja nimien toivossa...[;)]
Tosin isäni suvun puolelta nimet ovat Suomenruotsalaisia.[:D]
Löytyi kuitenkin muutamia varsin ihania ja vanhanaikaisia naisten nimiä kuten: Aino, Anna, Helmi, Beata, Sofia, Josefiina, Aurora, Linnea, jne.
Miesten nimiä olikin sitten niukemmin: Verneri, Viljami, Benjamin, Antton, Aaron.

Nimen keksiminen tuntuu nyt vielä vaikeammalta, kuin esikoisen aikoihin, kun jotenkin nimen pitäisi rimmata isoveljienkin nimeen. Tai olla tyyliltään saman tapainen, eli vanha Suomalainen nimi, joka sopii myös tämän tavanomaisen sukunimemme kanssa...[8|]
Lisäksi se ei saa olla liian yleinen, koska muistan meidänkin luokalla ala-asteella olleen parhaimmillaan kolme Mattia...
Se ei saa olla liian outokaan kuten omani on... [:@] Ärsyttää kun joutuu selittämään nimeään.
Eikä mikään, mistä voisi kaverit kiusata, Jallu, Yrjö, Jorma jne.

Muutamia eri yhdistelmiä on pyörinyt päässä ja noista vanhoista nimistä jokin saattaa tulla ainakin toiseksi nimeksi.

Inhokkinimiä on esim. Brooke tai Ridge "Virtanen".
Siis tuossa Virtasessa tai Brookessa ei ole yksittäin mitään vikaa, mutta noi yhdistelmät ei oikein soinnu korvaan.
Ja jotenkaan en vaan pidä siitä että perus nimiin laitetaan K:n tilalle C, esim. Casper, Sacari, Marco, Nico, Mici, Janica. Tätä on kyllä kaveripiirissä TOSI paljon ja jos vanhemmat ei olisi täysin Suomalaisia, Suomalaisineen sukunimineen, se ei ehkä häiritsis mua näin paljon..[8|]
Anteeksi kaikille, jotka noista nimistä siis pitävät, tiedän että todella moni pitää. [:)]
Ja lisäksi kun noissa lausuntatapa on kuitenkin sama, joutuisi lapsi taas selittämään, -"se on Marko C.llä"
Ja tässä varmaan on taas nää mun omat traumani myös vaikuttimina...[:D]

Paavo ei kuulosta lainkaan pahalta. Eikä tossa Ensiossakaan mikään ärsytä.
Ja kaverini inhokkinimi Esko, kuulostaa sekin ihan kivalta, mutta mikään noista ei ole mun nimiehdokas-listalla.[;)]
 
Pojalle antaisin nimen Niko Matias ja tytölle Venla Amanda..Mutta mies ei siis tykkää kummastakaan vaihtiksesta joten joudun vielä pohtimaan..Olen aina halunnut tytölle antaa nimen Oona, mutta lähipiirissä on samanniminen koira olemassa, joten...[;)]
 
Haluisin mielipiteitä siitä miksi hylätään kaunis nimi josta pidetään ja jota on ehkä ajateltu pidempään, jos se on top 10 tai top 50??? En ymmärrä miksi pitää väkisin keksiä joku erilainen nimi ettei vaan ole kellään koko ala-asteella samaa.. Itse ainakin muistan kuinka kärsin omasta erikoisesta nimestäni koko lapsuuden..
Kaikki saa tehdä miten itse parhaaksi näkee, mutta mua vaan kiinnostaa että miksi. [:)]
 
Mulla on taas ollut omassa ikäluokassa top3-nimi ja joka ikäryhmässä vähintään 2-3 saman etunimistä. Aina ollut iso-k ja pikku-k ja välillä vielä jotain sen lisäksi, inhosin sitä ylikaiken, enkä haluaisi että oma lapsi joutuisi kokemaan samaa. Mutta niin vain meidänkin suosikkitytönnimi on nyt top10 nimissä.  Luin muistaakseni jostain lehdestä (oisiko Vauva) että nykyään kuitenkin nämä top10 nimet on vähemmän suosittuja kuin 70-luvulla, siis että kokonaismäärä suosituissakin nimissä per ikäluokka on pienempi kuin silloin.
 
Meillä ajateltiin tytölle nimeksi Lumi Lea Matilda
Aikaisemmin tuntemukset olivat että meille tulee tyttö  ja ninikin on valmiina, mutta tässä jo kolmisen viikkoa tuntuu todella vahvasti että meille on tulossa poika, olen asiasta niin varma että voin vaikka lyödä vetoa :D. Rakenneultra vasta 8.4 silloin saa nähdä...

Pojalle ei oltu nimeä mietittykään, syystä että luulimme ja ehkä toivoimmekin tytön enemmän, kuin poikaa. Meillä kaksi tyttöä 13v ja 5v  ja ovat niin ihania rauhallisia, kilttejä ja helppoja ettei voi sanoin kuvatakaan ja poika joka on kaikkea muuta kun kiltti ja helppo, hänellä on nmiin kova temperamentti ja luonne etten tiedä kestäisinkö samanlaista  lisää :D, mutta tulkoon kuka tulee kunhan on terve :D.

Suosikki pojan nimet ovat: Aki, Akseli, Aleksi, Allan, Daniel, Eerik, Harri, Henri, Henrik, Ivar, Jesper, Jim, Joonas, Kai, Kasimir, Kim, Lukas, Luka, Markus, Miro, Niki, Oliver, Patrik, Rami, Roni, Severi, Tim ja Urmas...[8D]

Yritäpä tästä sitten päättää, mikä' pojallemme voisi tulla :)
 
Josefina, minä ainakin olen tiputtanut pari nimeä pois vaihtoehdoista koska ne ovat olleet viime vuosina niin suosittuja. Meidän luokalla on viisi samannimistä poikaa, joita on pakko puhutella sukunimellä sekaannusten välttämiseksi. Haluaisin, että omaa muksuani kutsuttaisiin ihan etunimellä aina tarhasta vanhainkotiin [:D] En muutenkaan ole mikään massan mukana kulkija.. Siksipä meidän pojan nimikään ei tule olemaan ihan top10-listasta.

Hatusta vetäisty tekonimi Onni on alkanut tuntua hyvältä vaihtoehdolta myös ristimänimeksi, vaikka Onneja onkin viime vuosina kastettu yhä enemmän. "Onni potkii", naureskelemme miehen kanssa [:D] Saas nyt nähdä onko se poitsu edes yhtään Onnin näköinen..

Inhokkinimiä on sellaiset, joissa on turhaan c-kirjain. Niin kuin Nico, Mico, Jennica, Jannica.. Näitähän riittää. Naapurissa asui joskus ihan ihme tyyppejä, joilla oli tuikitavallinen sukunimi, mutta pojan nimi oli Johnny. Sitä ei lausuttu "tsoni" vaan "jonny". Höhlän kuuloisia molemmat vaihtoehdot suomalaisen suusta kuultuna.
 
Minä myös yhtyy viimeisiin. Oma n nimisiä on mullakin ollut koulussa samlaa luokalla aina vähintään se yksi. Niin ala-astella yläastella lukiossa kuin SH-koulussakin. Ei mulla ole enää mitään niin paljon vastaan sitä, että se nimi olisi se yleisin mut kyl mä kaks kertaa mietin smieluummin sitä toista vaihtoehtoa kuin sitä mitä imiä on juuri se ikäisille eniten annettu.
 
 
 
Meiltä löytyy Benjamin 8v[:)]
 
Nimiä oon miettinyt kovasti,pojalle on 2 nimeä valmiina,tytölle vaikeampi keksiä.Muutama ihan kiv on jo kirjoitettuna ylös[;)]
 
Meillä kaikilla on hiukan harvinaisemmat nimet,ei ainakaan mistään top listalta.Myös meillä vanhemmilla[;)]´samalla linjalla pysytään,mutta ongelmaa tuottaa se että kaikki hyvät on jo käytetty 7x2[;)]
 
Munkin taytyy sanoa, ettei se nimi top 50 ulkopuolelta aina ole erikoinen. Itsellani on kaksi siskoa ja meidan kaikkien nimet ovat mielestani ihan tavallisia, silti ei ole koskaan ollut samannimista kenenkaan meidan luokilla. Tietysti voi olla, etta siina 70- 80-lukujen taitteessa suositut nimet olivat paljon yleisempia kuin tana paivana, niinkuin joku jo mainitsikin.

Olen kylla myos ajatellut, ettei tarvitse keksia nimea, joka on erikoinen vaan ollakseen erikoinen. Kylla nimen pitaa olla mukava kayttaa ja nayttaa. Isani nimi on Yrjo - sita en kylla antaisi lapselle Suomessa tana paivana (enka silloinkaan kun itse olin lapsi).
 
EN nyt missään nimessä halunnut loukata ketään tällä kyselyllä.. Enkä tarkoittanutkaan että Kaikkien tarvitsee olla Emmoja. Itsekkin pidän erikoisista nimistä. Kysymys olikin JOS ON JO VALITTUNA NIMI, ja vaihtaa sen pois sen vuoksi että on noussut suosituksi, niin miksi? eihän se tarkoita jos on top 50 että samaan kouluun sattuu kaikki... Ja kyllä, olen tietoinen että nimiä on enemmän kuin 50.
Mielestäni nimeni ei ole ääliömäinen tai ruma vaikka onkin erikoinen.. Lapsi varmaan kärsii aina nimestään oli se Miia tai Mariina, joten en nyt halunnut vihjata että olisitte valitsemassa kamalaa erikois nimeä lapsellenne.
Ja siis väkisin keksimisellä viittasin siihen jos nimi on jo valittuna ja sitten pitää ruveta uutta miettimään, nimen suosion vuoksi.
 
Josefina, meillä on juuri se tilanne, että oma suosikkinimi on noussut siihen top10-listalle. Ja siitä johtuen on uudelleen harkinnassa, koska todennäköisyys että samannimisiä olisi paljon viiteryhmissä, kasvaa. Mies ei ole kokenut omaa erikoista nimeään (omanikäisellään) ongelmana, vaikka se yleensä aina kirjoitetaan väärin ja saa tavata, meidän perheessä minä olen kokenut yleisestä nimestä enemmän traumoja kuin hän erikoisesta.
 
Mun suosikkeja tytöille ovat Iida, Venla, Seela, Helmi, Amanda, Matilda, Helena, Aurora, Iiris, Ella, Nella, Neela, Seela, Maija, Linnea, Anja ja pojalle Niklas, Joel, Emil, Kalle, Eino, Ilari, Konsta.  Pojille on paljon vaikeampi keksiä suosikkeja.
 
provosointi ei ollut tarkoitukseni. Ilmeisesti nettikettini on huono. Huutomerkkejä en ole käyttänyt ja isolla kirjaimella kirjoitin painotuksen vuoksi.
Ihan hyvällä kyselin.
 
Juu on ollut hyviä vastauksia. [:)] Vaikkakaan en silti ymmärrä lempinimestä luopumista.. [;)] Mutta maailma on kauniita nimiä täynnä ja se on totta että mieli voi muuttua moniakin kertoja ennenkuin vauva on sylissä.
Itsellänikin on ollut vanhat suosikit vuosia, mutta en osaa niitä enään ajatella kun vuosien varrella olen jo niihin kyllästynyt.
Itse pidän nimestä Emma kovasti ja sehän onkin suosituin nimi tällä hetkellä. Mua ei itse henkilökohtaisesti häiritse että nimi on suosittu kunhan ei ole heti lähipiirissä. Suurin osa mun lempi nimistä on ruotsalaisvivahteisia ja hiukan erilaisia mistä mieheni ei pidä, joten meillä kans on mietintämyssyt kuumina.

Oudoin kuulemani nimi lähiaikoina on tuttujeni tytön nini Susi. Nyt kun siihen on tottunut, se onkin aika kaunis nimi.. [:)]
 
hyvä että jollain muillakin on vielä nimen suhteen sekavaa... Mulla oli vuosia muka "valmiina" nimet mutta nyt kun pientä odotellaan niin sitten yhtäkkiä ne tuntuukin ihan tylsiltä ja jo kuluneilta. [&:]

meillä on haastetta koska haluaisin että molempien perheet pystyy luonnollisesti nimeä käyttämään. mies siis kotoisin tansaniasta. sitä olen miettinyt että jos yhdistäisi molempia eli ns. perus nimi + erikoisempi nimi (pojalle Julius Mandela..) Julius toimii myös englanniksi.. 
Tansanian kulttuuriin myös kuuluu ,että lapsilla saattaa olla "koti nimi", joka on yleensä toinen nimi, eli kotinimeä kotona ja sitten muualla virallista nimeä... Heillä myös on paljon perheen nimiä eli saman nimisiä löytyy suvusta aina muutama. Itse en siitä välitä, mutta kaikkia vaihtoehtoja sitä mielessä pyörittää. Minusta olisi ihana jollain tapaa saada molempia kulttuureja mukaan nimeen. Tosin meidän sukunimikään ei mikään ihan tavallinen ole.. Sekavaa siis, eli mitään valmiutta ei ole. Toivottavasti puolen vuoden päästä on [:D]
 
Takaisin
Top