Iäkkäät ensisynnyttäjät

Senioriodottaja

Silmät suurina ihmettelijä
Onko tässä ryhmässä muita, jotka odottavat ensimmäistä lastaan hieman kypsemmällä iällä?
Itselläni ikää on mittarissa pian 37, ja omalla äidilläni alkoivat vaihdevuodet jo 38-vuotiaana... Uskoin vakaasti, että minun osaltani juna meni jo. Syksyllä luovuttiin miehen kanssa ehkäisystä, ja todettiin, että eipä tässä mitään menetettävääkään ole. Nyt kun kuukautisia ei alkanut kuulua, ensimmäinen ajatus oli vaihdevuodet. Eilen tein kuitenkin varmuuden vuoksi raskaustestin ja se näytti plussaa. Vielä on toki liian varhaista sanoa mitään, etenkin kun olen ikäni puolesta riskiryhmää, mutta eipä tässä kummoisia odotuksiakaan ole. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin. ☺️
 
Onnea plussasta! :)

Täällä 40-vuotias (toivottavasti) tammikuun -20 ensisynnyttäjä, mikäli kaikki menee hyvin. Vielä tässä vaiheessa on vaikea iloita raskaudesta, kaksivuotisen yritysajan sisällä on käyty läpi muutama huono kokemus mitä luultavimmin juurikin iän ja munasolujen laadun vuoksi.
 
Kiitos ja onnea itsellesi! ☺️
Haluaisitko kertoa tarkemmin noista huonoista kokemuksista? Tiedostan kyllä, että esim. keskenmenon riski on tavallista suurempi.
 
Onnittelut plussasta! :happy:

Täällä yksi "seniori" lisää, tosin ensisynnytys on jo takana: minusta tuli ihanan tyttövauvan äiti viime joulukuussa. :Heartpink
Raskaaksi tulin 36-vuotiaana, mutta vauvan syntyessä ikää oli jo 37.
 
Kiitos ja onnea itsellesi! ☺️
Haluaisitko kertoa tarkemmin noista huonoista kokemuksista? Tiedostan kyllä, että esim. keskenmenon riski on tavallista suurempi.
Meillä ensimmäinen raskaus päättyi keskeytykseen sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeamien vuoksi, ja toisessa todettiin keskeytynyt keskenmeno jo aiemmassa vaiheessa.

Nyt luonnollisesti toivotaan että tällä kertaa päästäisiin maaliin asti. Vanhemmilla munasoluilla pelatessa riskiluvut on suurempia, mutta lohtua tuo se, että asioihin ei juuri voi itse vaikuttaa - alkio on napannut kiinni, ja mikäli hän on kunnossa, voi kaikki mennä myös hyvin. :)
 
Huh, tuollaisia kromosomi- ja rakennepoikkeamia tässä eniten pelkään, etenkin kun ekoina viikkoina ennen raskaustestin tekemistä tuli nautittua melko runsaasti alkoholia... :bag: (En siis tosiaan ole yrittänyt saada lasta.) Onneksi nykyään on sentään aika hyvät seulat.
 
Jos yhtään lohduttaa, alkoholilla ei kiinnittymisen aikoihin pitäisi olla suurta merkitystä; hedelmöittymisen hetkellä ja ihan ekoina viikkoina alkio on vielä "irrallaan" äidin verenkierrosta, eikä kärsi asiasta. :) Kromosomit taas määräytyy hedelmöittymishetkellä, ja munasolujen laatuun ei itse juurikaan voi vaikuttaa.

Koska sulla olisi laskettu aika edellisten kuukautisen perusteella?
 
Kiitos tuesta! ☺️ Näin olen itsekin asian ymmärtänyt, mutta kaikenlaisia piruja sitä maalailee, kun ei ole asiasta aivan varma, ja liikkeellä on monenlaista "tietoa" ja "tietäjää". Onneksi kuitenkin tein testin ajoissa ja tissuttelu loppui siihen.
Laskettu aika olisi 24.1. eli hyvin alussa vielä ollaan.
 
Onnittelut plussasta! :happy:

Täällä yksi "seniori" lisää, tosin ensisynnytys on jo takana: minusta tuli ihanan tyttövauvan äiti viime joulukuussa. :Heartpink
Raskaaksi tulin 36-vuotiaana, mutta vauvan syntyessä ikää oli jo 37.

Paljon onnea! Ihanaa kuulla positiivisiakin kokemuksia. Antaa toivoa. ☺️
 
Mä tulin yllätysraskaaksi 40v ja tytär syntyi kun olin 41v. Terve uhmaikäinen 3v tänä päivänä :hilarious:
Ja mulle lääkärit oli sanoneet jo parikymppisenä etten voi saada lapsia ilman hoitoja o_O ja ehkäisyä en ole käyttänyt ennen tytön syntymää pitkissä parisuhteissa. Eli elämä voi olla yllätyksiä täynnä :grin
 
Sain esikoiseni lapsettomuushoidoilla 40-vuotiaana, enkä kyllä kokenut olevani vanha tai riskiryhmää. Raskaus oli helppo, ei juuri lainkaan raskausoireita, synnytys nopea ja siitä toipuminenkin nopeaa.

Nyt odotan toista 43-vuotiaana, tämä ei ollutkaan enää niin helppoa, koska tässä välissä munasolujen laatu romahti ja suurimman osan alkuraskautta oksensin vähintään kerran päivässä, useimpina päivinä monta kertaa. Edelleenkään en ole neuvolan mukaan mitään riskiryhmää, vaan neuvolakäyntien välillä on nytkin 6 viikkoa, koska mitään muuta ongelmaa ei ole ollut kuin tuo pahoinvointi.
 
En ole kyllä ensisynnyttäjä, mutta minusta 36-38-vuotias ei kyllä vielä ole vanha edes ensisynnyttäjäksi. Itse synnytin nuorimmaisen 45-vuotiaana eikä neuvolassa ollut iän vuoksi mitään ylimääräisiä tutkimuksia tai seurantaa.
 
Siis se ikäänliittyvä riski viittaa niinhin kromosomipoikkeamien suurempaan riskiin. Ikäkerrointa käytetään kun lasketaan riskiluku np-ultran yhteydessä. Muutoin ikä ei kait tee itse raskaudesta riskiraskautta.
 
Kyllä minäkin muuten pidän itseäni ihan nuorekkaana (viinakaupassa kysytään paperit jne.), mutta terveydenhuollossa jo 35-vuotias odottaja määritellään iäkkääksi.

“Yli 35-vuotiailla naisilla on lisääntynyt riski raskauden komplikaatioihin, kuten korkeaan verenpaineeseen ja raskausajan diabetekseen, sekä synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin, kuten runsaaseen verenvuotoon. Myös keisarileikkauksen tarve lisääntyy. Heillä on myös suurempi mahdollisuus saada keskenmeno.”

Toki lapsen saaminen myöhemmällä on nykyään niin yleistä, että varmastikaan terveydenhuollon resurssit eivät riitä ylimääräisiin tarkastuksiin, jotka meille ikämme puolesta voisivat olla ihan aiheellisia.
 
Komplikaatioista on tosiaan tehty paljon tutkimuksia, ja valitettavasti kaikkein nuorimmilla (alle 19v) ja vanhimmilla (40+) riskit olivat suuremmat kuin oppikirjaikäisillä 20-34 -vuotiailla.

Myös omassa kaveripiirissä on tullut huomattua, että meillä +/- 40-vuotiailla on ollut enemmän komplikaatioita myös hedelmöittymisen jälkeen verrattuna aikaisin aloittaneisiin. Radi ja raskausmyrkytykset sekä istukkaongelmat on olleet aika yleisiä, ja käynnistykset ennen laskettua aikaa näiden johdosta.

Mutta: kaikki syntyneet on kuitenkin saatu kunnialla maailmaan; seuranta on näissä tapauksissa ollut tarpeeksi tiuhaa, joten mitään vakavampaa ei ole päässyt sattumaan. Meillä on pääpiirteittäin ihan hyvä terveydenhuolto. :Heartred

Ja kohtuhan voi parhaassa tapauksessa kantaa luovutussoluisen ivf-lapsen vaikka vaihdevuosien jälkeen. :p
 
Minä en ole ensisynnyttäjä mutta edellisestä synnytyksestä on jo 18v aikaa. Nyt ikää mittarissa 41v. ja kyllä tämä raskaus on ollut huomattavasti paljon vaikeampi ja rankempi kuin silloin nuorena. Nyt varsinkin loppuraskaudesta on voimat aivan loppu, yritin käydä vielä katselemassa vauvalle tarvikkeita, mutta haaveeksi jäi :sad001 loput tavarat tulevat sitten kun vauva on ulkona, ei vaan pysty. ( meillä kun on raskauden ongelmien takia kaikki ostokset jätetty tekemättä ja nyt ei näköjään vaan enään pysty )
 
Riskiraskauksia on kaikenikäisillä. Myös iäkäs odottaja voi myös olla onnekas ja olla saamatta radia ja korkeaa verenpainetta yms. Neuvolassa normaali seuranta on hyvää ja tehokasta. Mahdollisuus terveeseen vauvaan ja onnistuneeseen raskauteen ja synnytykseen on myös iäkkäillä synnyttäjillä.
 
Minä en ole ensisynnyttäjä mutta edellisestä synnytyksestä on jo 18v aikaa. Nyt ikää mittarissa 41v. ja kyllä tämä raskaus on ollut huomattavasti paljon vaikeampi ja rankempi kuin silloin nuorena. Nyt varsinkin loppuraskaudesta on voimat aivan loppu, yritin käydä vielä katselemassa vauvalle tarvikkeita, mutta haaveeksi jäi :sad001 loput tavarat tulevat sitten kun vauva on ulkona, ei vaan pysty. ( meillä kun on raskauden ongelmien takia kaikki ostokset jätetty tekemättä ja nyt ei näköjään vaan enään pysty )
Minulla ei ollut voinnissa juurikaan eroa nuorena ja vanhana. Vointi oli kaikissa yhtä hyvä. Palautuminen raskaudesta on ollut nyt vanhana hitaampaa.
 
Itse sain lapseni 40-vuotiaana. Radi-diagnoosi paukahti kyllä, mutta kotiseurannoissa arvot olivat onneksi hyvät. Sektioon päädyttiin perätilan takia, siitä toivuin normaalisti. Muuten jaksoin yllättäen olla töissä pidempään kuin nuoremmat raskaana olevat kollegat, joista monilla on ikävä kyllä ollut kaikenlaista komplikaatiota.

Ehkä vähän turhaan hermoilin alussa korkeaa ikääni, ei olisi pitänyt lueskella tutkimuksia. Olin koko alkuraskauden ihan varma, että vauvalla on jokin kromosomihäiriö ja raskaus menee kesken. Terve vauva tuli. :Heartblue Olkaa luottavaisin mielin ja nauttikaa raskaudestanne! :smiley-angelic003
 
Takaisin
Top