Hyvää äippistä

Sinbbu

Keskustelun kolmiottelija
Joko monikin on jäänyt äippikselle? Mitä meinaatte tehdä? Onko vanhempia lapsia kotona seurana, vai köllötteletkö omassa rauhassa päivät?


Itse jäin viime viikolla normaalin aikataulun mukaisesti äippikselle 31.1. ollessa ensimmäinen äippispäivä. Olo on jo aika raskas ja puuskuttavakin välillä, mutta tarkoitus on yrittää huilata aamupäivät tai touhuta jotain itselle mieluista. Ensimmäisenä tosin siivosin ja nuohosin paikkoja, sitten vietin toisen päivän parin leffan parissa sohvalla pötkötellen jne. Esikoisen päivähoito jäi nyt myös puolipäiväiseksi ja kohta haen hänet kotiin. Toivottavasti riittää energiaa touhuta hänen kanssaan iltapäivisin, vaikka vähän onkin väsynyt ja raskas olo.

Energiaa ja hyvää fiilistä kaikille äippikselle jääneille ja teille, jotka jäätte tulevina aikoinan. Toivottavasti olette voineet hyvin. :)
 
En kerennyt virallisesti jäädä äippälomalle kun vauva syntyi yllättäen jo joulukuun lopulla. Vielä ollaan sairaalassa kasvamassa ja syömään opettelemassa. Kuun lopussa voisi ehken aikaisintaan harkita kotiutumista.
 
Mä jäin lauantaina.. Kotona sairaslomalla oltu jo joulukuun alusta.. Mut ei mitää erikoisia suunnitelmia, ehkä sen takia kun oma olo niin tukala jo vähästä tekemisestä et paljoa ei voi suunnitella edes.. Tyttö on päivähoidossa n 3xviikossa joten niinä päivinä kun hän siellä niin jo sinne vieminen vie mehuja et muun ajan melkein lepäilee.. Hänen kotipäivinään sitten yhdessä tehdään ja ollaan..
 
Täällä ollaan mammalomailtu nyt viikon verran. Ensimmäistä täällä odotan ja aika hektistä oli työelämä tähän asti. Nyt totutellaan tähän että päivät ollaan kotona ja otetaan vain hyvin rauhallisesti. Kovasti pientä puuhaa koettanut keksiä niin saisi nämä päivät jotenkin kulumaan. Kyllä vaan odottavan aika on pitkä :D just kävin kirjastosta hakemassa kasan kirjoja ja onneksi tuo koira pitää vielä säännöllisesti liikkeellä. Vauvan tarvikkeita oon myös laitellut paikoilleen valmiiksi. Hirveä puheripuli iskee kun mies tulee töistä kotiin. Se vaan yleensä on niin väsynyt ettei jaksa keskustella mun kans enää päivän polttavista asioista kun itellä riittäs virtaa ja juttua vaikka puolille öin asti. :D höh
 
Huomenna alkaa!Tammikuun alusta ollu saikulla.Teinit yläasteella ja taapero ke-pe hoidossa.Sinne vienti ja haku uuvuttaa jo täysin.Vauvan jutut jo valmiina,mut vielä haluisin siivota paikkoja kuntoon.Ongelma vaan se,et väsyy pienestäkin hommasta ja alkaa supistella.Taaperon kotipäivinä lepään lattialla ja leikin ja kun teinit kotiutuu koulusta ni pelastaa tän äipän ja vie taaperon ulos. :)
 
Mulla on perjantaina viimeinen työpäivä! :) Mulla on suunnitelmissa siivota vähän perusteellisemmin kaapit ja muut. Pitäisi myös pakata sairaalakassi ja esikoiselle kassi hoitoa varten. Esikoinen jatkaa täysipäiväisesti hoidossa maaliskuun loppuun, jolloin tunnit tippuu 20h/viikko. Ajattelin yrittää myös levätä ja treffailla muita mammalomalla olevia kavereita. Mietin myös, että voisin tehdä vähän ruokaa varoiksi pakkaseen. Esikoisen synnytyksen jälkeen en oikein kyennyt mihinkään, kun olin niin kipeä ja väsynyt. Nyt on kuitenkin sitten vauvan lisäksi vielä taapero hoidettavana.
 
Vielä pitäis ens viikko jaksaa kärvistellä töissä kipeen selän ja univaikeuksien kanssa. Onneksi on mahdollisuus tehdä myös etätöitä. Paljon on taas suunnitelmia että miten sisustan ja laitan kotia, mutta esikoisen kohdalla käviniin että kun mammis alkoi niin en jaksanutkaan tehdä mitään. Esikoinen jatkaa päiväkodissa 20h/vko mun äipällä.
 
Mä jäin äippälomalle -sairaslomalle viikkoa ennen virallista äitiysloman alkua eli viikko sitten, koska kolarissa vaurioitunut häntäluu lopetti yhteistyön ihan tyystin kun kyseessä istumatyö...

Siivota ja laitella paikkoja vauvalle oli tarkoituksena mutta katsotaanpas nyt mitä ehtii ja pystyy vai jääkö tekemättä ennenkuin vauva syntyy nimittäin tällä erää olen parasta aikaa synnärillä tarkkailussa kohonneen verenpaineen vuoksi..
 
En kerennyt virallisesti jäädä äippälomalle kun vauva syntyi yllättäen jo joulukuun lopulla. Vielä ollaan sairaalassa kasvamassa ja syömään opettelemassa. Kuun lopussa voisi ehken aikaisintaan harkita kotiutumista.

Eli millä viikoilla synnytit? Hurjasti tsemppiä teille! Ja onnea :)
 
Nyt alkoi äippis täälläkin, huh helpotusta! Suunnitelmassa olis aloittaa vesijuoksu joka on kaikista liikuntamuodoista mun viimenen mahis, mikään muu ei enää onnistu. Sitten pitää tietty pestä ja järkätä vauvan vaatteet. Sitten mulla on lista kaikista hankinnoista joilla sisustan ja järjestän kotia. Ja esikoinen pitää hakea hoidosta joka päivä ennen puolta päivää... Eli taidanpa aloittaa niistä vauvan vaatteista koska se on ainoa mikä pitää saada tehtyä (eikä siihenkään kuole vaikkei saiskaan).
 
Täälläkin äippis alkanut, vaikka eipä mun arki tästä juuri muutu kun oon ollut vielä hoitovapaalla kuopuksesta (täytti just 1,5v). Luulenpa et saikulla olisin jo ainakin kuukauden ollut, mikäli töissä olisin ollu. Niin paljo supisteluja ja toisen jalan vaikeat suonikohjut olis kyl vaikeuttanu fyysisesti raskaan työn tekemistä aika pahasti. Vaikka kyllä aika työstä käy tämä kotona olokin kun 3 lapsen kanssa yksin on viikot (mies reissuhommissa).. vanhemmat lapset 4v ja 6v ja nahistelevat yhtenään ja tämä nuorin termiitti ehtii jokapaikkaan könyämään eikä itse tahdo ehtiä perässä:banghead: rv 30 alkaen lääkäri käskeny olla hissuksiin ettei supistelut availisi paikkoja kun vauvakin majailee niin alhaalla.. eipä tässä paljoa ole lepäämään kyennyt mutta eipä onneksi kontrolleissa ole pientä kanavan lyhentymistä kummempaa tapahtunut.. Vielä muutama viikko ja sitten saisi mun puolesta alkaa tapahtua:angelic:
 
Mä oon ollu äitiyslomalla jo 28.1. alkaen eli kohta jo kuukauden ja laskettu aika olis 1,5 viikon päästä :grin:eek: Aika on menny tosi nopeaan ja ku esikoista odotan ni täähän on ihan lomailua vaan:headphone: Oon nähny äitiyslomalla olevia kavereita muutamat kerrat (asuvat naapurikaupungissa), käynyt ulkona lounaalla useasti, tutustunut naapurin äitiin (:grin), käynyt kävelyllä tai vesijuoksemassa, lukenut, tehny kotitöitä, neulonut, katsonut telkkaa... Ja tietty käyny neuvolassa, perhevalmennuksessa, synnärille tutustumassa.. Vielä ei oo tullu tylsää :) Ainoa että miestä alkaa kohta ärsyttää ku mä oon melkeinpä aina silloin kotona ku se tulee töistä kotiin ku omat menoni ajoitan valoisaan aikaan päivälle ja illat sit oon kotona. Se haluais välillä olla ihan yksinkin, minkä ymmärrän paremmin ku hyvin ja ajattelinkin että tänä viikonloppuna voisin hurauttaa 25km:n päähän mun vanhemmille käymään ni sais mies ihan omaa (pleikka-)aikaa kotona:grin Nyt alkaa kyllä vaan jo jännittää että millon tää lomailu päättyy ja vauva päättää tulla :nailbiting: Toisaalta on jo kova halu tavata pikkuinen mutta synnytys ja siitä toipuminen pelottaa.:confused:
 
Mua on laiskottanut kovasti, sillä en ole jaksanut tännekään kirjautua lukemaan teidän kuulumisia.
Minulla myös esikoinen ollut 20h/vko hoidossa enää, joten jotain touhua joutuu kokoajan hänellekin keksimään iltapäivisin. Mulla on ollut liitoskipuja ja häpyluuta vihloo, kun kävelee, joten välillä on ollut hieman tukalaa. Olen odotellut, että josko muksu lähtisi vapaaehtoisesti syntymään, mutta paikat on tiukasti kiinni. Synnytyskammon vuoksi synnytystavaksi valikoitui lopulta sektio, mutta ajattelin, että jos itse lähtee syntymään niin lähden yrittämään, mutta käynnistykseen en suostu enää.

Sektio on huomenna 28.2. joten H-hetki on nyt sitten lähellä. :)

Onnittelut Hempalle mukulasta. Voi kun hänellä oli kiire maailmaan. :Heartred Joko olette päässeet kotiin?
 
Kotiin päästiin viime viikon lopulla. Reilun kilon maitopurkki on nyt jo 2.7 kg pikkumies. Omaa maitoa saa kun pumppaan niin pullosta ja välillä treenataan imetystä. 44 vaatteita kerettiin alle viikko käyttää kotona ja sitten jäivät jo pieniksi. Masuviikot vasta 37+ eli hyvin kerkeää kasvattaa lasketun ajan tienoille painoa melkein pienen täysiaikaisen verran.
 
Takaisin
Top