Husin lapsettomuushoitojen jonot

  • Ketjun aloittaja Tuutikki36
  • Aloituspäivämäärä
T

Tuutikki36

Vieras
Moikka! Ollaan saatu lähete lapsettomuustutkimuksiin HUSiin. Onko täällä tietoa, miten pitkiä HUSin tutkimus- ja hoitojonot on?
 
Tulen myös tänne odottelemaan jos saisi vastauksen.
Saako kysyä kauanko teillä kesti että saitte lähetteen? Oliko lähete yksityiseltä vai julkiselta saatu?
 
Vastaan nyt itse tähän😁 Saimme lähetteen julkiselta (perhesuunnitteluneuvola, pääsin 2 vko ajan varaamisen jälkeen gynelle) ja nyt tuli viimein kutsu ensikäynnille, eli aika ensimmäisen lääkärinkäynnin ja Husin ensikäynnin välissä on meidän tapauksessa 3,5 kk.
 
Vastaan nyt itse tähän😁 Saimme lähetteen julkiselta (perhesuunnitteluneuvola, pääsin 2 vko ajan varaamisen jälkeen gynelle) ja nyt tuli viimein kutsu ensikäynnille, eli aika ensimmäisen lääkärinkäynnin ja Husin ensikäynnin välissä on meidän tapauksessa 3,5 kk.
Hei Tuutikki, haluisitko kertoa, millä aikataululla hoitopolku on edennyt ensikäynnin jälkeen? Itse teen pohdintaa HUSin ja TAYSin välillä.
 
Jonoista/ruuhkasta vielä. Mulla alkoi tänään menkat ja tarkoitus oli ilmottautua ovulaatioinduktioon ja inseminaatioon (eli aloittaa letrotsoli ylihuomenna ja ultraus monisikiöraskautta varten ensi viikolla), mutta sain heti vastauksen että aikoja ultraan ei ole, ja katsotaan ensi kierrossa uudestaan.
 
Jonoista/ruuhkasta vielä. Mulla alkoi tänään menkat ja tarkoitus oli ilmottautua ovulaatioinduktioon ja inseminaatioon (eli aloittaa letrotsoli ylihuomenna ja ultraus monisikiöraskautta varten ensi viikolla), mutta sain heti vastauksen että aikoja ultraan ei ole, ja katsotaan ensi kierrossa uudestaan.
Voi mikä harmi tuollsinen ruuhka!
Teille saattaakin sitten tulla aito jouluvauva! 🍀
 
Hei,
Meillä oli tällainen polku HUS:n kanssa.
01/23 saatiin lähete
03/23 ensikäynti, jossa määrättiin miehelle lisätutkimukset 2 kk päähän.
07/23 soitto, että meidät laitetaan suunnittelukäynti jonoon
12/23 suunnittelukäynti
02/24 IVF aloitus

Kyselin syksyllä suunnittelukäynnin perään ja niihin oli silloin 5-6kk jonot ja samat jonot IVF:n.
 
09/23 lähete yksityiseltä HUSiin (jota edelsi erinäiset tutkimukset yksityisellä, jotka varmasti nopeuttivat asioita myöhemmin HUSilla)
01/24 kutsu ja ensikäynti HUSiin
02/24 ensikäyntiä seuraavasta kierrosta jo Letrozol ja inseminaatio.

Onko kellään kokemuksia, että inseminaatio aiheuttaisi nipistelyä ja paineen tunnetta kohdussa? Samoin ruskeaa vuotoa ollut. Nämä kestäneet nyt viisi päivää, niin mietin onko ihan normaalia. Itse inssi ei tuntunut miltään.
 
Moikka, me kävimme terveysasemalla marraskuussa 2023, josta käynti ensikäynnille HUS:iin helmikuussa 2024. Kaikki labrat oli tehty minulta ja mieheltä jo ennen tätä. Hoitosuunnitelmana on jatkaa kotona yritystä samaan malliin puoli vuotta ja sen jälkeen vasta mahdollisuus kokeilla inseminaatiota :sad001 yritys alkanut syyskuussa 2022, joten aika iso pettymys. Mitään vikaa ei ole siis kummastakaan löytynyt.
 
Meillä ensikäynnin jälkeen tuli kans ohjeeksi jatkaa yritystä niin, että 1,5 vuotta yritystä tulee täyteen ja sitten vasta aloitetaan hoidot ovulaation induktiolla ja inssillä. Meilläkään ei mitään varsinaista vikaa löytynyt.
 
Nää jonot kyllä hirvittää, oltiin just ekassa inssissä ja siemenneste ei kestänyt pesua ja meille suositeltiin siirtyä suoraan IVF-jonoon. Jonon tilanne 4-6 kk. En tiedä vaikuttaako kesälomatkin vielä tähän lisäksi. 😐
 
Nää jonot kyllä hirvittää, oltiin just ekassa inssissä ja siemenneste ei kestänyt pesua ja meille suositeltiin siirtyä suoraan IVF-jonoon. Jonon tilanne 4-6 kk. En tiedä vaikuttaako kesälomatkin vielä tähän lisäksi. 😐
HUSissa kesäsulku heinäkuussa, tarkkoja päiviä tai kestoa en muista.

Mekin ilmoittauduttiin PASiin (onnistuneen raskauden jälkeen) ja saatiin aika "ensi käynnille" 3kk päähän, vaikka tarve on vaan käytännössä laittaa alkio sisään.
 
Moi, päivityksenä tänne, että meillä alkoi TAYSillä heti ekasta käynnistä inseminaatio & ovulaation induktio -hoito. Sattui eka käynti kierron ekalle päivälle. Ei ole ollut ongelmia saada ultra yms. aikoja ja on ollut sujuvaa palvelua.
 
Takaisin
Top