Huonoa tuuriako?

tittelitöö

Vasta-alkaja
Kertokaa minulle joku, miten voi olla edes mahdollista, että pillerit pettivät toistamiseen?? Onko kenellekään ikinä käynyt niin? Täällä sitä taas vaan porskutellaan enkä tiedä miten reagoida tai suhtautua saatika kertoa miehelle..

Kaikki siis alkoi helmikuussa ensimmäistä kertaa. Vuoden 2016 lopussa kävin lääkärissä korkean verenpaineen takia(160/115 oli "peruslukemat") johon lääkäri tokaisi, että vaihdetaanpas yhdistelmäpillerit(Femoden) minipillereihin(Desogestrel Sandoz) ja katsotaan laskeeko paineet. Huom. vaikka sanoin, että korkeat paineet ovat suvussa, äiti, mummi, isoäiti.. Lääkkeet sain vasta toisella lääkärikäynnillä. Olin tyrmistynyt siitä, että lääkäri sulki reseptin Femodeniin ja lähdinkin yksityiselle sitä uusimaan. En kertakaikkisesti halunnut niistä luopua! Niillä pystyy elämään mukavasti ilman kuukautisia eikä mitään sivuvaikutuksiakaan niistä aiheutunut. Vaikka ei niitä olevinaan saa syödä verenpaineen kanssa. Kuitenkin jokin minuun iski ja halusin kokeilla minipillereitä, josko ne eivät niin kauheita olisikaan. Noh, kahden kuukauden kuluttua olikin kuukautiset myöhässä ja tuli kipeitä repäisyjä alavatsaan. Ajattelin onkohan tämä nyt sitä, mistä yleensä kyseisistä pillereistä kirjoitetaan. Kierto sekaisin, menkat myöhässa, liian ajoissa, tiputteluja, kipuja ym. No eipä ollut, kaksi viivaa pärähti tikkuun. Koin kuitenkin keskeytyneen keskenmenon 26.4. joka hoidettiin lääkkeillä, olin rv10. Keskenmenovuodon vielä jatkuessa mietin, aloitanko pillerit uudestaan vai annanko elimistön rauhoittua. Aloitin kuitenkin Femodenit ja Telmisartanit verenpaineeseen sekä Apocyclinit akneen. Kaksi liuskaa kerkesin syödä putkeen, toisesta vielä 3 pilleriä jäljellä, kunnes tutut repäisykivut ilmaantuivat. Tuloksena kaksi viivaa, joista toinen vähän hailakampi. Onko tämä edes tottakaan vai näenkö unta? Ennen koko verenpainesotkua kerkesin kolmisen vuotta Femodeneja syödä eikä mitään ja nyt sitten! Mitä elimistöni tekee?? Huomattakoon, etten yhtäkään pilleriä ole unohtanut ottaa! Kaikesta pelottavinta tästä tekee se, että mies ei ole sittenkään vielä valmis vauvaan, vaan haluaa käydä koulut loppuun ja saada osa-aika töiden tilalle vakituisen työn. Oli kyllä ensimmäisestä iloinen. Ja minä valmistun aikuislukiosta joulukuussa, jonka jälkeen ajattelin hakea yliopistoon. Miten kerron hänelle jo toiseen kertaan, että pillerit pettivät? Entä jos hän ei usko minua ja syyttää tahallisesta raskautumisesta? Miten minä hänelle sen todistaisin, muutakuin että olen kyllä joka aamu keittiössä hänen läsnäollessa kaikki lääkkeeni ottanut... Nyt pelottaa enemmän kuin ensimmäisellä kerralla kertominen..
 
Hei tittelitöö. Valitettavasti en osaa vastata tuohon sinun kysymykseen, että miten on mahdollista, että pillerit pettävät toistamiseen, mutta nähtävästi se on mahdollista. :sad001 Tiedän pari naista jotka ovat syöneet molemmat e-pillereitä ja siis ihan oikeaan aikaan, mutta ovat tulleet raskaaksi silti. Eihän niissä taida tosiaan olla se 100% ehkäisyvarmuus, niinkuin ei missään muussakaaan tai noin monesti kuulee ihmisten sanovan. Vaikka aika varmojahan nuo pillerit ehkäisyn suhteen ovat tai niin niiden pitäisi olla ja aika sokeasti olen itsekin niihin kyllä aikoinani luottanut.

Mutta siis mitä mieheesi tulee, niin raskaus voi olla hänelle alkuun shokki ja voi olla, että hän tarvitsee aikaa sulatellakseen asiaa. Ja toivon todella, että pystyt keskustelemaan miehesi kanssa ja myös sitä, että hän uskoo sinua sen asian suhteen, ettet ole tahallasi tullut raskaaksi. Minulla ei ole antaa oikeastaan minkäänlaisia muunlaisia neuvoja sinulle, kun että kerrot rehellisesti miten asiat ovat miehellesi. Toivotan sinulle hurjan paljon tsemppiä. :)
 
Jos oot muistanu ottaa joka päivä pillerin ja viel samaan aikaan. Eikä oo ollu oksentelus yms ettei se ois vaikuttanut imeytymiseen. Ni suosittelisin kyl kokeilemaan jtn muuts merkkiä. Jos joku toinen sopis sun kropalle paremmin:)
 
Minipillerin ideaalinen ehkäisyteho on 99,9 %, mutta todellisuudessa 94 % - käyttäjävirhe laskee ehkäisytehoa. Minipilleri on otettava uskollisesti täsmälleen samaan aikaan joka päivä, esim. klo 8.00, maksimissaan tunnin heitolla eli esimerkiksi klo 7.30 - 8.30 välillä. Minipilleri ei annan virheitä anteeksi niin kuin e-pillerit, joissa ei ole niin tarkka se kellonaika milloin se ottaa. Oletko varmasti ottanut minipillerisi täsmällisesti? Ja tosiaan tuo Hannakan mainitsema oksentelu voi heikentää pillerin tehoa.

Raskauden keskeytys on aina mahdollinen eikä se ole synti. Minä olen sitä mieltä, että lasta ei kannata tähän maailmaan saattaa jos molemmat vanhemmat - tai edes nyt toinen - ei ole 100 % lapsenhankinnan takana ja rahallinen tilanne ei sitä salli. Lapsi sitoo loppuelämäksi. Jos lapsenhankintaan ei ole valmis, tulee sillä pilaamaan loppuelämän sekä itseltään, kumppaniltaan että mahdollisesti myös lapseltaan. Tietenkin on onnellisia loppuja ja ajatukset voivat kääntyä ja usein kääntyvätkin ajan kanssa, mutta ei kannata jäädä odottelemaan sitä jos nyt tuntuu, että hetki ei ole oikea. Minä olen nyt erittäin kyyninen, mutta realistinen tämän asian kanssa, pahoittelut jos se kuulostaa karskilta. En vain itse tajunnut ennen lapsen yrittämistä, että miten rankkaa ja sitovaa tämä on, siksi en suosittele tätä kenellekään, joka ei ole siihen satasella sitoutunut ja valmis. Sitoutuneenakin on rankkaa.

Toisaalta jos lapsen päätätte pitää, niin se antaa rakkautta ja iloa loppuelämäksi teille. Itkuja ja hampaiden kiristystä on paljon päivien seassa, mutta niin on myös onnen kyyneliä ja naurun rämäkkää kotona. Kaikkea koko tunnekirjosta (:

Kerro miehellesi tilanne heti, että ehditte nukkua muutaman yön yli ja miettiä, mitä teette, ettei tule kiirepäätös.
 
Mun täytyy tähän ihmetellä, että miten ihmeessä sait jonkun lääkärin suostuteltua uusimaan e-pillerisi vaikka sinulla on verenpainetta? Mulla otettiin 25 täytettyäni joka vuosi verenpaine pillereiden uusinnan yhteydessä (ja olen aina käynyt yksityisellä, kolmessa eri talossa, melkein joka kerta eri gynellä). Kun tuli 30 täyteen ja verenpaine oli hieman koholla, niin yksiselitteisesti kielsivät ehdottomasti e-pillereiden käytön. Kohoava verenpaine ja e-pillerit yhdessä aiheuttavat vakavan veritulppariskin, vaikka aiemmin ei mitään oireita olisi pillereistä tullut. Ja jos sinulla on vielä sukutaipumus verenpaineeseen, niin heidän olisi jo aiemmin pitänyt vaihtaa e-pillerit pois.

Minulla ei ole kokemusta eikä tarkempaa tietoa keskeytyneestä keskenmenosta tai muusta sellaisesta, mutta olen törmännyt tarinoihin, joissa lääkkeet eivät olekaan purreet tms. Kävitkö jälkitarkastuksessa? Jos aloitit pillerit keskenmenovuodon jatkuessa vielä, käytittekö sen seitsemän päivää muuta ehkäisyä rinnalla? Voisiko olla että nuo muut lääkkeet haittaavat e-pillereiden imeytymistä? Eri lääkkeissähän on aina pitkä lista toisia lääkkeitä joita ei saa samaan aikaan ottaa..

Pääasia on kuitenkin, että kerrot miehellesi samantien. Vitkuttelu vain pahentaa tilannetta. Ja jos suhteessanne on vankka pohja, jossa ei ole aiemminkaan syntynyt mitään syytä epäillä toisen sanaa, niin ei varmasti tässäkään kohtaa sellaista tule.
 
Hei

Minulla petti 2x minipillerit juurikin tuo sama merkki. Nyt odotan vauvaa rv 28 ja edellisestä ylläristä poika nyt 3v.
Joten täällä saman kokenut.
Meillä tämä tosiaan jo viides raskaus, tulihan tämä ihan puun takaa mutta nyt olemme jo hyväksyneet että vauva tulee meille taas.

Toivotan sinulle ihanaa odotusaikaa
Palkinto 9kk jälkeen kaikista parhain vaikka tietenkin se siirtää työnsaantia jne..

Terkuin. Äiti x 4 + masuasukki rv 28
 
Takaisin
Top