Huolet ja murheet

Tsemppiä meille kaikille :Heartred nämä on kyllä todellisia piinaviikkoja!

Mikä tilanne Kassulla? Mulla oli kuopuksesta muutaman kerran tuhruvuotoa, mut oli harmitonta.
 
Tsemppiä meille kaikille :Heartred nämä on kyllä todellisia piinaviikkoja!

Mikä tilanne Kassulla? Mulla oli kuopuksesta muutaman kerran tuhruvuotoa, mut oli harmitonta.

Ei oo tullu enää mitään, jäi vaan paperiin sillo päivällä. Oli kyl niin vanhan olosta et varmaan jostain limakalvoilta peräsin ja löytäny vaan tiensä ulos ponnistelujen seurauksena tms. Ei oo mitää kipujakaa ja raskausoireet kuitenki pitää pintasa.

Vti:nkin oireet loppu ku seinään puolilta päivin. Soitan kyllä huomenna terveyskeskukseen ja pyydän lähetteen pissanäytteelle, niin kummalliset oireet oli.
 
Ei oo tullu enää mitään, jäi vaan paperiin sillo päivällä. Oli kyl niin vanhan olosta et varmaan jostain limakalvoilta peräsin ja löytäny vaan tiensä ulos ponnistelujen seurauksena tms. Ei oo mitää kipujakaa ja raskausoireet kuitenki pitää pintasa.

Vti:nkin oireet loppu ku seinään puolilta päivin. Soitan kyllä huomenna terveyskeskukseen ja pyydän lähetteen pissanäytteelle, niin kummalliset oireet oli.

Huh, hyvä!
 
Onko muilla tullut laihtumista? Lähinnä jos ootte kärsinyt pahoinvoinnista ja oksentelusta? Itselle on huomautettu useampaan otteeseen jo, eikä tunnu kovin mukavalle. Huolettaa vähä :sorry:
 
Hemuli4 mulla oli edellisellä kerralla 10kg enempi painoa ja siitä lähtikin alussa 6kg ennenkun rupesi tasoittumaan. Nyt vaikuttaa siltä että pahoinvointilääkkeet estää oksentelun ja paino ei ole lähtenyt laskemaan. Mikä on hyvä kun ei tässä nyt kauheesti lisäravintoa ole tullut hankittua varuille. Paino saattaa pahan oksentelun ja syömättömyyden vuoksi pudota 5-10% alussa. Kurjaa tollanen huomauttelu. Jotkut jopa syyllistää pahoinvoivaa syömättömyydestä. Tsemppiä.
 
Mulla viimekerralla paino tippui ekan kolmanneksen kun oksentelin paljon. Ja paino pysyi samana viimeiselle kolmannekselle. Itellä siis ylipainoo niin ei haitannut laituminen. Varsinaista laiduttamista laihduttamista ei suositella raskauden aikana mutta on ok jos paino tippuu alkuraskaudessa ja vaikka koko raskauden paino nousisi hitaasti jos esim. Syö terveellisemmin ja välttelee herkuttelua. Kaikki tietysti riippuu odottajan lähtö painosta. Jos alle paino indeksin niin huolestuvat herkemmin että äiti ei joudu huonoon kuntoon.
 
Mäkin oon laihtunut pari kiloa, vaikka oksentelua ei ole ollutkaan. Ruokamäärät on vaan olleet huomattavasti tavallista pienempiä, kun sen verran on kuvottanut juuri ruokailujen yhteydessä.
 
Kiitos kommenteista, pitää yrittää olla liikaa huolestumatta nyt. Pistää suuhun sillon jotain kun kykenee. Tsemppiä myös muille pahoinvoinnista kärsiville :angelic:
 
Mullakin tuli tänään vähän tuhruvuotoja ja parina viime päivänä melko vähäiset aiemmat oireetkin on vähentyneet entisestään. Nyt kyllä pahasti pelottaa että kaikki ei ole enää hyvin. Mitään kipuja ei kyllä myöskään ole ollut. Viikkoja pitäisi olla 8+1 ja 1,5 viikkoa sitten syke bongattu varhaisultrassa..
 
Mullakin tuli tänään vähän tuhruvuotoja ja parina viime päivänä melko vähäiset aiemmat oireetkin on vähentyneet entisestään. Nyt kyllä pahasti pelottaa että kaikki ei ole enää hyvin. Mitään kipuja ei kyllä myöskään ole ollut. Viikkoja pitäisi olla 8+1 ja 1,5 viikkoa sitten syke bongattu varhaisultrassa..


Mullakin tuli tuhruvuotoa viikko sitten maanantaina, mutta onneksi jäi siihen yhteen päivään. Oireiden kanssa olen huomannut sellaisen kaavan, että muutama päivä oireilua (etova olo, palelu ja väsymys) ja pari päivää lähes oireetta. Mä kans säikähdin, kun tuhruvuoto osui juuri tuohon oireettomaan jaksoon. Sen jälkeen taas oireet palasivat. Mulla nyt 8+5 menossa.
 
Mullakin tuli tänään vähän tuhruvuotoja ja parina viime päivänä melko vähäiset aiemmat oireetkin on vähentyneet entisestään. Nyt kyllä pahasti pelottaa että kaikki ei ole enää hyvin. Mitään kipuja ei kyllä myöskään ole ollut. Viikkoja pitäisi olla 8+1 ja 1,5 viikkoa sitten syke bongattu varhaisultrassa..

Onneksi oireet tai oireettomuus ei vielä yksistään kerro mitään! Ja tuhruvuotoakin voi olla ilman että mikään silti on huonosti. Mutta varmasti huolettaa. Tsemppiä! Koska sulla on tulossa seuraava ultra?
 
Onneksi oireet tai oireettomuus ei vielä yksistään kerro mitään! Ja tuhruvuotoakin voi olla ilman että mikään silti on huonosti. Mutta varmasti huolettaa. Tsemppiä! Koska sulla on tulossa seuraava ultra?
En tiedä vielä seuraavasta ultrasta, ensimmäinen neuvola, jossa vaan jutellaan asioita, on ensi viikolla joten silloin varmaan selviää.
 
Nämä alkuraskauden viikot ovat todellakin melkoisia piinaviikkoja, tsemppiä paljon kaikille! Itseä surettaa tällä hetkellä erityisesti kaksi asiaa: jatkuva etova olo ja painonnousu raskauden aikana. Tämä jatkuva etova olo haittaa jo paljon työntekoa, mikä aiheuttaa stressiä. Tiedän, että stressi ei ole hyväksi vauvalle ja itselleni, mutta.... argh! Toivon, että NT-ultran jälkeen voisin huokaista edes vähän ja alkaa nauttia tästä raskaudesta. Takaraivossa on jatkuva pelko siitä, onko NT-ultrassa kaikki hyvin :/

Toinen huolenaihe, joka on myös monilla muilla naisilla, on tietysti painonnousu. Alkumitoiltani olen pyöreä (167/79) ja paino on aina ollut minulle ongelma. Pelkään nyt, että raskauden aikana paino nousee ainakin 20 kiloa, mikä tuo lisää stressiä. Ah stressi, mikä noidankehä! Olemme syöneet mieheni kanssa terveellisesti ( harvoin karkkia, pikaruokaa jne.) ja yritämme liikkua joka päivä ainakin vähän kävellen. Saanko kysyä teiltä, oletteko minkäpituisia tai painoisia? Varhaisultrassa lääkäri ei mitannut painoa eikä edes maininnut mitään ylipainostani. Teillä, joilla on jo lapsia, niin miten teillä nousi paino raskauden aikana? Miten lääkärit/neuvolat suhtautuivat painoosi?
 
Nämä alkuraskauden viikot ovat todellakin melkoisia piinaviikkoja, tsemppiä paljon kaikille! Itseä surettaa tällä hetkellä erityisesti kaksi asiaa: jatkuva etova olo ja painonnousu raskauden aikana. Tämä jatkuva etova olo haittaa jo paljon työntekoa, mikä aiheuttaa stressiä. Tiedän, että stressi ei ole hyväksi vauvalle ja itselleni, mutta.... argh! Toivon, että NT-ultran jälkeen voisin huokaista edes vähän ja alkaa nauttia tästä raskaudesta. Takaraivossa on jatkuva pelko siitä, onko NT-ultrassa kaikki hyvin :/

Toinen huolenaihe, joka on myös monilla muilla naisilla, on tietysti painonnousu. Alkumitoiltani olen pyöreä (167/79) ja paino on aina ollut minulle ongelma. Pelkään nyt, että raskauden aikana paino nousee ainakin 20 kiloa, mikä tuo lisää stressiä. Ah stressi, mikä noidankehä! Olemme syöneet mieheni kanssa terveellisesti ( harvoin karkkia, pikaruokaa jne.) ja yritämme liikkua joka päivä ainakin vähän kävellen. Saanko kysyä teiltä, oletteko minkäpituisia tai painoisia? Varhaisultrassa lääkäri ei mitannut painoa eikä edes maininnut mitään ylipainostani. Teillä, joilla on jo lapsia, niin miten teillä nousi paino raskauden aikana? Miten lääkärit/neuvolat suhtautuivat painoosi?

Jatka vaan samaan malliin, eli terveellistä ruokaa ja liikkumista :) Se paino nousee tietenkin aina jonkin verran (ellei nyt sitten ole huomattavan ylipainoinen jo valmiiksi, ja raskaudenaikainen terveellinen ruokavalio pudottaa painoa), mutta iso osa siitä myös lähtee synnytyksen myötä, jos siis on raskaudesta johtuvaa eikä raskausaikana kertynyttä ylipainoa. (Tulipa sekava selostus :grin)

Mä oon 162cm ja 61 kg. Kun aloin odottaa esikoista, lähtöpainoa oli 8 kg vähemmän, ja kieltämättä se on välillä tässä mietityttänyt, vaikka tiedänkin, että iso osa tuosta kertyneestä painosta on lihasta. Esikoisen kohdalla painoa tuli raskausaikana lisää 15 kg, ja siitä 13 kg jäi synnärille.

Neuvolassa tarkkaillaan etenkin, miten paljon paino nousee per viikko. Tämä siksi, että se antaa tärkeää informaatiota esim. turvotuksesta. Mun kokemuksen mukaan sitä painoa ei kommentoida eikä siihen puututa, ellei se sitten ala nousta hälyttävän nopeasti ja indikoi siten jotain ongelmia. Ja toki sitä voidaan kommentoida, jos on jo valmiiksi selkeä ylipaino ja tulee esim. gestaatiodiabetes.
 
Muokattu viimeksi:
Nämä alkuraskauden viikot ovat todellakin melkoisia piinaviikkoja, tsemppiä paljon kaikille! Itseä surettaa tällä hetkellä erityisesti kaksi asiaa: jatkuva etova olo ja painonnousu raskauden aikana. Tämä jatkuva etova olo haittaa jo paljon työntekoa, mikä aiheuttaa stressiä. Tiedän, että stressi ei ole hyväksi vauvalle ja itselleni, mutta.... argh! Toivon, että NT-ultran jälkeen voisin huokaista edes vähän ja alkaa nauttia tästä raskaudesta. Takaraivossa on jatkuva pelko siitä, onko NT-ultrassa kaikki hyvin :/

Toinen huolenaihe, joka on myös monilla muilla naisilla, on tietysti painonnousu. Alkumitoiltani olen pyöreä (167/79) ja paino on aina ollut minulle ongelma. Pelkään nyt, että raskauden aikana paino nousee ainakin 20 kiloa, mikä tuo lisää stressiä. Ah stressi, mikä noidankehä! Olemme syöneet mieheni kanssa terveellisesti ( harvoin karkkia, pikaruokaa jne.) ja yritämme liikkua joka päivä ainakin vähän kävellen. Saanko kysyä teiltä, oletteko minkäpituisia tai painoisia? Varhaisultrassa lääkäri ei mitannut painoa eikä edes maininnut mitään ylipainostani. Teillä, joilla on jo lapsia, niin miten teillä nousi paino raskauden aikana? Miten lääkärit/neuvolat suhtautuivat painoosi?

Itse olen tällä hetkellä 164cm/80kg.
Molemmissa aikasemmissa raskauksissa tuli 14kg eikä synnärille jäänyt mitään. Paino on itsekseen alkanut pikkuhiljaa tippumaan.
Edellisestä synnytyksestä tulee viikon päästä vuosi ja raskuskiloja on jäljellä vielä 4kg.
Tämän raskauden aikana paino on tippunut 2kg, mutta eiköhän lähde taas nousuun viimeistään viimeisellä kolmanneksella.

Älä turhaan murehdi tulevia kiloja.. Kyllä ne saa pois ennemmin tai myöhemmin..
 
Nämä alkuraskauden viikot ovat todellakin melkoisia piinaviikkoja, tsemppiä paljon kaikille! Itseä surettaa tällä hetkellä erityisesti kaksi asiaa: jatkuva etova olo ja painonnousu raskauden aikana. Tämä jatkuva etova olo haittaa jo paljon työntekoa, mikä aiheuttaa stressiä. Tiedän, että stressi ei ole hyväksi vauvalle ja itselleni, mutta.... argh! Toivon, että NT-ultran jälkeen voisin huokaista edes vähän ja alkaa nauttia tästä raskaudesta. Takaraivossa on jatkuva pelko siitä, onko NT-ultrassa kaikki hyvin :/

Toinen huolenaihe, joka on myös monilla muilla naisilla, on tietysti painonnousu. Alkumitoiltani olen pyöreä (167/79) ja paino on aina ollut minulle ongelma. Pelkään nyt, että raskauden aikana paino nousee ainakin 20 kiloa, mikä tuo lisää stressiä. Ah stressi, mikä noidankehä! Olemme syöneet mieheni kanssa terveellisesti ( harvoin karkkia, pikaruokaa jne.) ja yritämme liikkua joka päivä ainakin vähän kävellen. Saanko kysyä teiltä, oletteko minkäpituisia tai painoisia? Varhaisultrassa lääkäri ei mitannut painoa eikä edes maininnut mitään ylipainostani. Teillä, joilla on jo lapsia, niin miten teillä nousi paino raskauden aikana? Miten lääkärit/neuvolat suhtautuivat painoosi?


Mä oon 171,5cm ja paino tällä hetkellä 52.2kg. Lähtöpaino raskauden alussa oli 50.3kg.

Esikoisen aikana -01 lähtöpaino oli 55kg ja koko raskauden aikana painoa tuli lisää 9kg.

Kuopuksen kohdalla -04 lähtöpaino oli 46.3 ja painoa tuli lisää 14kg koko raskauden aikana.

Ei ole painosta kummempaa sanottu,kuin että pitäisi saada reilusti nousemaan. Nousee minkä nousee,mä ala murehtimaan siitä.

Minä myös tuumaisin,että älä turhaan nyt stressaa mahdollisesti tulevia kiloja.
 
172,5cm ja 64kg lähtömitat viikolla 6+4.

Nyt (9+0) en oo käyny vaa'alla niin ei mitään käsitystä mahdollisesta noususta.
 
Olin 170/85 kun aloin odottaa esikoista 2015. En nyt koe olleeni silloin ylipainoinen vaan liikuin säännöllisesti ja söin terveellisesti, mutta silloin olin kyllä kovin huolissaan painosta. Painoa tuli jonkun 15kg raskausaikana pahoinvoinnista huolimatta ja synnärille ei jäänyt mitään. Itseasiassa olin synnytyksen jälkeen todella täynnä nestettä ja painoin varmasti enemmän kun sinne mennessä. Nilkat ja kasvot aivan turvoksissa. Painosta ei kuitenkaan sanonut kukaan mitään vaikka sitä jännitin.

Äidiksi tulon myötä jäi liikunta (se jäi jo raskausaikana) eikä ole tullut palattua edellisten harrastusten pariin. Sen sijaan olen pyrkinyt panostamaan uneen ja stressin hallintaan. Imettäessä paino alkoi pudota ja jatkoi hidasta putoamista seuraavat vuodetkin ilman mitään kuureja. Nyt painan 10kg vähemmän kun sillon kun tulin raskaaksi 2015 ja koen olevani ihanne painossa vaikka jollain käyrällä saatan olla vielä ylipainoinen. En koskaan uskonut että laihdun kun saan lapsen. Rankkaa hommaa tämä vanhemmuus.
 
Mä oon 156 cm ja 43 kg. Aina ollut pieni ja hoikka. Oon pystynyt ennen syömään mitä tahansa, vaikka en juuri liikukaan yhtään, mut paino vaan pysyy samana. Pari kertaa oon yrittäny nostaa, mut en vaan oo onnistunu, ku syön jo nyt säännöllisesti ja aina vatsan täyteen.

Nyt raskauden aikana on alkanut maistua ruoka vielä enemmän (paljon välipaloja ja isommat annoskoot) ja varmasti painoa tulee lisää sen takia. Kyllähän se vähän mietityttää, että jos kovasti alkaa lihoa, kun aina kuitenkin tottunut olemaan hoikka. Mutta en mä sitä vielä murehdi ja painon nousu tai vatsan kasvu vain raskauden takia ei pelota eikä häiritse.
 
Mulla on reilusti ylipainoa. Esikoista odottaessa oli vielä muutamia kiloja enemmän. Sillon paino nousi raskausaikana 4kg, mutta oliki radi, joka säänteli syömisiä. Synnärille jäi 5kg ja imettässä kiloja tippu lisää. Sittemmin niitä kiloja onki keräilty takasi.

Nyt (6+4) on varmaan 2-3kg noussu jo paino turvotuksen myötä, mutta se varmasti tasottuu siitä. Minä yritän myös liikkua sen mitä jaksan ja pyrin pitämään ruokailuissa kokonaisuuden tasapainossa, vaikka niitä herkkujaki joihinki päiviin mahtuu.

Suositushan on, että mitä korkeampi lähtöpaino sitä vähemmän se sais nousta raskausaikana. Ja esikoisen raskausaikana mulle sanottiin polilta, että ei tarvis nousta yhtään. Eivät kyllä sanallakaan moittineet niistä muutamasta kilosta. Eikä neuvolakaan sen kummemmin ole koskaan kommentoinu ylipainoa, koska tiedostan sen kyllä oikein hyvin iteki.
 
Takaisin
Top